Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:35

Babootje schreef:
fransje23 schreef:
Maar is het doortrekken bij stijf- en scheefheid niet wat vaak gebeurt bij het gebruik van hulpteugels?


Nee, want de hulpteugel blijft niet doortrekken. Het paard kan binnen de ruimte die de hulpteugel biedt zijn eigen comfort kiezen. Staat of valt natuurlijk wel met hoe je die teugel dan bevestigt.


Dat laatste is natuurlijk precies de zwakke plek.
Als de hulpteugel bij voorbaat al zo is ingesteld dat het paard sowieso geen comfortabele houding kan kiezen is het de achterdeur uit.

Vraag die eerst gesteld moet worden is waarom het paard doet zoals het doet voor er iets "aangeknoopt" wordt. Snapt het de oefening niet, is het er fysiek niet toe in staat door een medische oorzaak of omdat het nog niet zover is etc.
Naar mijn idee wordt dat vaak vergeten.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:36

Dat klopt helemaal Fransje; de oplossing ligt dus bij de gebruiker

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:37

fransje23 schreef:
Maar is het doortrekken bij stijf- en scheefheid niet wat vaak gebeurt bij het gebruik van hulpteugels?

Hoeveel mensen zien daadwerkelijk de signalen van protest vanwege het niet kunnen van hun paard?

Dat geloof ik niet. Het kan natuurlijk wel. Aangezien geen twee waterdruppels gelijk zijn, ook links en rechts van een paard niet gelijk zijn. Dat natuurlijk in meer of mindere mate. Zodra het werk begint, zal het jonge paard zich spannen, want het is nieuw. Dat is onvermijdelijk en ook niet dramatisch. Dat spannen doet het ook als het zich opwindt om andere redenen. Het verschil is dat het nu regelmatig en in een werkpatroon gebeurd. Tijdens dat deze [aan-]spanning, worden de verschillen tussen links en rechts exponentieel groter. En daar ontstaat het ware probleem. Wordt het paard niet corrigerend begeleid, dan verworden deze grote verschillen tot motorische problemen. Het is geen verwijt, maar veel jonge en beginnende ruiters moeten ook leren om deze problemen te herkennen en te corrigeren, maar ondertussen moeten de paarden wel enigszins gezond blijven. In vrijheid blijheid rond laten lopen is eigenlijk geen goede optie. En dan kunnen hulpteugels een hulp bieden. Uiteraard moet dat gebruik goed geïnstrueerd worden. En dan komen we op een ander punt, waar we het misschien wel eens kunnen worden: instructie.

Overigens wil ik met bovenstaande niet gezegd hebben dat hulpteugels niet zeer fout gebruikt kunnen worden, maar dat mocht duidelijk zijn.

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:48

Ik ben niet per definitie tegen hulpteugels maar wel tegen de manier waarop ze vaak gebruikt worden.
Daar ligt vooral onwetendheid aan ten grondslag.

Bij een jong paard zou ik persoonlijk kiezen voor werk aan de hand om het te leren het lichaam op de juiste manier te gebruiken.
Naar mijn idee kun je het op die manier beter begeleiden ipv op afstand aan de longe met een hulpteugel.

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:59

Daar ben ik het weer niet (helemaal) mee eens. Een jong paard heeft een natuurlijke scheefheid die je juist wil corrigeren, door de kortere spieren langer te maken. Die scheefheid kan imo niet gecorrigeerd worden zonder begrenzing. Daarbij leert het jonge paard ook om op een vriendelijke manier om te gaan met (de begrenzing van) het bit.
Ik denk dat wat jij bedoelt nog een stap daarvoor is. Vooral afwisselen is goed voor het jonge paard.
Daardoor kun je het paard ook betere balans geven en voorbereiden op de ruiter voordat je erop stapt.
Een wat ouder paard kun je ook heel goed corrigeren onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-12-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:04

Babootje, ben je dan niet bang dat je iets vraagt wat het paard niet kan, als je b.v. links langer wil maken en dan rechts gaat bijzetten
dat er teveel spanning op links komt wat pijnlijk kan zijn
waardoor het paard zich gaat vastzetten/compenseren
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:05

Avalanche81 schreef:
Dit is een belangrijk deel van mijn ontwikkeling en groei geweest van de laatste jaren. Het paard uitleggen wat de bedoeling is, en belonen als paard een poging doet het te begrijpen, en in de juiste richting zit.

Rijden wordt zoveel leuker, het paard zoveel blijer. Het is zo leuk als je paard echt blij is om je te zien, en blij is om samen wat te gaan doen :)
Dan is elke dag opnieuw samen een feestje. En in dat kader, waarin je helemaal niet op zoek bent naar controle en macht, maar naar een paard wat vrijwillig en blij doet wat er wordt gevraagd, is LDR ook echt niet zo'n drama. Al vind ik nog altijd dat het sporadisch ingezet moet worden, juist omdat ik ervoor kies mijn paard de ruimte te geven om een keuze te maken.

Dat is mooi om te lezen.
Waarbij ik de kanttekening moet maken dat Ernest van Loon onder het begrip veel meer vatte dan ogenschijnlijk uit het woord blijkt. Daarmee wil ik niet zegge dat u dat niet hebt toegepast.
Inderdaad is LDR in uitzonderlijk omstandigheden zeker te verantwoorden

Babootje

Berichten: 26449
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:08

@MCE: Nee. Zo zet ik niet bij.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-12-21 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:08

Kadankovitch schreef:
En kunt u mij dan uitleggen waarom ik in 40 jaar als beroeps trainer, nooit een paard uit het werk heb hoeven nemen om willen van fysieke klachten?


Nee, dat kan ik niet. Ik kan mij niet voorstellen dat je in 40 jaar nog nooit een ziek of geblesseerd hebt gehad, dat lijkt me vrij onmogelijk :D Ook bij de meest fantastisch gehouden paarden die fantastisch gereden worden, kunnen gewoon problemen of blessures ontstaan, laten we niet doen alsof je in dat utopia nooit een dierenarts nodig zal hebben.

Misschien is je africhting inderdaad fantastisch, dat geloof ik best. Met de beschreven achtergrond, zal je tot die 1% behoren.
Alleen die andere 99%, in de meeste gevallen, bij de gewone, gemiddelde mensen, is het eerder een kwestie van heel veel problemen niet zien en normaal vinden. Paard is altijd al stijf, onregelmatig, niet voorwaarts etc etc. Paard laat zich liever niet vangen, borstelen op de rug, opzadelen, ruiter opstijgen etc etc.
En dan vragen mensen zich af waarom hun paard niet wil inbuigen ;) Dan hebben we het nog helemaal niet over rijkunst, maar de basisvoorwaarden om überhaupt te kunnen rijden. Helaas loopt "revalidatie" en rijkunst daarom nogal in elkaar over.


fransje23 schreef:
Vraag die eerst gesteld moet worden is waarom het paard doet zoals het doet voor er iets "aangeknoopt" wordt. Snapt het de oefening niet, is het er fysiek niet toe in staat door een medische oorzaak of omdat het nog niet zover is etc.
Naar mijn idee wordt dat vaak vergeten.


Altijd ;) Ik heb nog nooit gebruik van hulpteugels gezien, waarbij er geen sprake is van een paard ergens doorheen willen duwen, wat hij niet kan, wil of snapt.

En ja, dan is de vraag of dat altijd slecht is. Ik zit misschien aan een redelijk uiterste van het spectrum. Ik vind de gewone hulpmiddelen (zweep, bit) al controlerend genoeg en daarmee wordt al zo'n enorme druk op het paard gelegd. Als dat niet genoeg is, en je hebt nóg meer nodig dan dat, dan moet je gewoon niet op een paard willen zitten naar mijn idee.


Avalanche81 schreef:
Welke verandering dan? Want de mensen die hier het hardst tegen moderne methoden ageren, en die terug willen naar klassiek, staan imo niet open voor verandering, en willen terug naar een manier die niet voor niets tegen het licht wordt gehouden. Juist dat lijkt mij een bijzonder conservatieve insteek, en is meer gericht op schelden tegen alles wat nieuw is, dan open staan voor verandering.

Maar vergeet niet dat het vroeger ook heel normaal was als paarden altijd binnen stonden, en zelfs op stands. Dat er denkwijzen waren, die we nu afdoen als achterhaald, en terecht, want inmiddels weten we veel meer over paardenpsychologie, en we weten ook dat paarden ons niet in de maling nemen, maar ergens last van hebben.

Het hele idee van de Hollandse school (zo wordt dat toch genoemd?) is dat je niet door de stijfheid en scheefheid heentrekt, maar het paard steeds meer wat laat rekken, tot dat paard soepel en los is geworden. Zoals je een kind wat wil turnen, niet ineens in een spagaat trekt, maar langzaam de spieren oprekt en soepeler maakt, tot dat kind die spagaat makkelijk kan, zo train je ook je paard rustig naar meer buiging toe. Vandaar ook dat we de korte kant óók lang maken ipv de lange kant kort.
En op die manier kunnen we ook de bovenlijn oprekken en langer maken, tot iets wat eerst onmogelijk is omdat spieren het niet toelaten, nu wel mogelijk is.


Ik snap niet wat deze discussie met modern of klassiek te maken heeft. Het gebruik van bijzetteugel tijdens het longeren is hartstikke klassiek namelijk. Klassieke kennis past grappig genoeg vaak beter bij de huidige wetenschappelijke kennis, maar slaat ook op ontzettend veel plaatsen de plank ontzettend mis. Plus dat het gebruikt wordt als de bijbel, je kan in oude boeken van alles interpreteren zoals je zelf wil en daarmee alles goedpraten :D

Het idee dat je tijdens het rijden als een soort statische stretch je paarden losmaakt, is gewoon niet waar, niet mogelijk en naar mijn idee, een vrij schadelijk idee ook. Elk gezond paard kan gewoon beide kanten op buigen. Als ze dat niet kunnen dan zijn ze óf niet ontspannen genoeg (meestal een mentaal verweer naar de ruiter) óf ze hebben ergens pijn.

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:09

fransje23 schreef:
Ik ben niet per definitie tegen hulpteugels maar wel tegen de manier waarop ze vaak gebruikt worden.
Daar ligt vooral onwetendheid aan ten grondslag.

Ik denk dat iedereen het daar over eens is.
Maar laten we wel wezen: het is niet omdat iemand een aap een scheermes in handen geeft, dat dat mes het probleem is. De aap is het probleem, de volslagen idioot die dacht dat dat een goed idee was. Maar dat scheermes doet exact wat het moet doen.


fransje23 schreef:
Bij een jong paard zou ik persoonlijk kiezen voor werk aan de hand om het te leren het lichaam op de juiste manier te gebruiken.
Naar mijn idee kun je het op die manier beter begeleiden ipv op afstand aan de longe met een hulpteugel.

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Ik werk met mijn paard aan de hand, aan de longe en erop, omdat ik met alle drie de instrumenten dingen kan die ik op een andere manier niet kan. En soms werk ik aan de hand ook met een hulpteugel erbij.
Een slof is best fijn als lange teugel, met een elastiek kan ik naar boven toe begrenzen, zonder dat die begrenzing keihard wordt, en hij zo los ingesteld staat, dat hij alleen ingrijpt wanneer er iets gebeurt wat we echt niet willen, en ik heb ook weleens een longeerhulp gebruikt voor hetzelfde doel, terwijl ik intussen met mijn handen en lichaam uitleg wat ik wél wil.

Of er een losse bijzet omheen geknoopt omdat ik met een heel scheef paard bezig was en ik echt heel graag die buitenschouder wilde begrenzen, duidelijk dan kan met een teugel, maar simpelweg handen te kort kwam. Dat was een paard wat het graag oploste door min of meer dubbel te klappen op de korte kant (had hij ook geleerd dankzij een academisch persoon) en ik daar toch echt begrenzing nodig vond.

Die instrumenten zijn reuze handig, vooral omdat ik maar een beperkt aantal handen heb, en het soms echt nodig vind dat dingen consequenter gecorrigeerd worden dan ik als mens kan. Dat is dan het voordeel van een instrument.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:13

Ik heb toch maar even wat plaatjes erbij gepakt. Dit zal wel op weerstand stuiten...want het is maar een momentopname. En dat is geheel juist. Maar ik zie een foto ook als een soort VAR momentje. In beweging zie je toch niet altijd wat er precies gebeurt.

Een draf is een tweetakt. Een draagmoment met twee benen aan de grond en een zweefmoment, waarbij alle benen van de grond zouden moeten zijn. Op een foto van het draagmoment kan je heel goed zien of het paard op de voorhand of op de achterhand loopt door te kijken naar het doorbuigen van de koten. Een paard dat in balans is en niet op de voorhand gaat zal het dragende voorbeen zo recht mogelijk onder het lichaam zetten en het dragende achterbeen zo dicht mogelijk bij het lichaam zetten. Als een paard niet draagt maar stuwt zal het dragende voorbeen tever onder het lichaam komen en het dragende achterbeen tever achter het lichaam gezet worden, zodat het paard op de voorhand wordt "geduwd".

Ook is het belangrijk voor het paard dat het voorbeen net zoveel heffing heeft als het diagonale achterbeen. Hierdoor kan het paard beter in balans blijven. Vaak zien we bij de hedendaagse sport dat het voorbeen meer lift dan het achterbeen, waardoor de balans verloren gaat en er teveel gewicht op het voorbeen komt.

Bij de zweeffase zouden alle benen van de grond moeten zijn. Hiervoor is wel voldoende impuls nodig. Bij de zweeffase zouden de benen drie gelijk driehoeken moeten maken, dit gebeurt alleen als het paard taktmatig en in balans beweegt. Daarnaast moet het achterbeen later de grond verlaten dan het voorbeen. Als dit niet gebeurt dan krijg je de zogenaamde "eenpoters" die een voorvoet als laatst aan de grond houden. Dit is een (grote) taktfout.

Kijk gewoon eens naar onderstaande foto's en let dan eens op hoever de voor en achterkoot doorbuigt...en of het achterbeen of het voorbeen als laatst de grond verlaat/zou verlaten.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 14-12-21 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek foto's verwijderd

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:20

Elisa2 schreef:
Voor mij is het eigenlijk simpel..op het moment dat een houding afgedwongen wordt aan de voorkant en geforceerd wordt dan vind ik het niet oke. Waar dat hoofd dan ook is..het van voor naar achteren werken zonder activiteit aan de achterkant vind ik schadelijk voor een paard. Eerst achter - dan voor en dan zit het met die houding vaak al snel wel goed. Het is eigenlijk het minst belangrijk in de africhting van een paard.

Wat Avalanche schrijft wil ik ook nog graag even herhalen, want het is enorm belangrijk en hier wordt vaak overeen gekeken. Bij het rechtrichten en gymnastiseren is het belangrijk om de korte kant langer te maken in de lengtebuiging. En dat kan pas als beide achterbenen even actief zijn. Als dit voor elkaar is en het paard is dusdanig gegymnatiseerd dat het dit kan. Dan is de schouders verplaatsen om het recht te richten en op twee teugels te krijgen ineens niet zo moeilijk meer. Wederom komt dit van achter uit.

Ofschoon ik het zeker in grote lijnen met u eens ben, wil ik even aangeven dat er zeker wel een aanpak mogelijk is, om een paard van voor te corrigeren zonder dat de achterhand actief wordt gestimuleerd, volgens het principe 'evenwicht voor beweging'. Echter deze toepassing is bijna van de aardbodem verdwenen. Maar ik vrees dat dit onderwerp niet past in het kader van dit topic.
EN, let wel ! Ik ben het zeker in grote lijnen met u eens.

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:21

sanne83 schreef:
Ik snap niet wat deze discussie met modern of klassiek te maken heeft.


Misschien dan de OP nog een keer doorlezen, of het hele topic.
sanne83 schreef:
Het idee dat je tijdens het rijden als een soort statische stretch je paarden losmaakt, is gewoon niet waar, niet mogelijk en naar mijn idee, een vrij schadelijk idee ook.


Volkomen mee eens, en dat is dan ook helemaal niet wat ik zeg :D

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:24

manubres schreef:
]

Men heeft al geconstateerd dat ik misschien niet meer bij de tijd ben :D , en nu val ik wellicht helemaal door de mand, maar wat zijn "VAR-momentjes"?

fransje23

Berichten: 15436
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:26

Babootje schreef:
Daar ben ik het weer niet (helemaal) mee eens. Een jong paard heeft een natuurlijke scheefheid die je juist wil corrigeren, door de kortere spieren langer te maken. Die scheefheid kan imo niet gecorrigeerd worden zonder begrenzing. Daarbij leert het jonge paard ook om op een vriendelijke manier om te gaan met (de begrenzing van) het bit.
Ik denk dat wat jij bedoelt nog een stap daarvoor is. Vooral afwisselen is goed voor het jonge paard.
Daardoor kun je het paard ook betere balans geven en voorbereiden op de ruiter voordat je erop stapt.
Een wat ouder paard kun je ook heel goed corrigeren onder het zadel.


Wie heeft het over niet begrenzen? Denk dat jij en ik een andere invulling hebben van het werk aan de hand.
Ik denk dat je beter, subtieler en verfijnder, kunt begrenzen dichtbij het paard dan op longeerlijn-afstand.

Het bit hoeft, naar mijn mening, daarbij nog helemaal niet geïntroduceerd te worden. Dat is overigens een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:30

Babootje schreef:
@MCE: Nee. Zo zet ik niet bij.


oke

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:32

Kadankovitch schreef:
manubres schreef:
]

Men heeft al geconstateerd dat ik misschien niet meer bij de tijd ben :D , en nu val ik wellicht helemaal door de mand, maar wat zijn "VAR-momentjes"?


Haha...dat is ook geen paardensportterm maar een voetbalterm :D
Als de voetbalscheidsrechter iets beslist en hij weet het niet zeker dan gaat de VAR naar slowmotion of stilstaande beelden kijken wat er nu werkelijk is gebeurd.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:37

Avalanche81 schreef:
sanne83 schreef:
Ik snap niet wat deze discussie met modern of klassiek te maken heeft.


Misschien dan de OP nog een keer doorlezen, of het hele topic.
sanne83 schreef:
Het idee dat je tijdens het rijden als een soort statische stretch je paarden losmaakt, is gewoon niet waar, niet mogelijk en naar mijn idee, een vrij schadelijk idee ook.


Volkomen mee eens, en dat is dan ook helemaal niet wat ik zeg :D


Door iets “modern” of “klassiek” te noemen, plak je er een mooi labeltje op. Maar sommigen zullen longeren met een bijzet het toppunt van klassiek vinden, dus wat hebben we aan die labels?
Sowieso vind ik die hele modern vs klassiek discussie echt nutteloos als het over de labels ipv de inhoud en de ethiek gaat.

Citaat:
Het hele idee van de Hollandse school (zo wordt dat toch genoemd?) is dat je niet door de stijfheid en scheefheid heentrekt, maar het paard steeds meer wat laat rekken, tot dat paard soepel en los is geworden. Zoals je een kind wat wil turnen, niet ineens in een spagaat trekt, maar langzaam de spieren oprekt en soepeler maakt, tot dat kind die spagaat makkelijk kan, zo train je ook je paard rustig naar meer buiging toe. Vandaar ook dat we de korte kant óók lang maken ipv de lange kant kort.
En op die manier kunnen we ook de bovenlijn oprekken en langer maken, tot iets wat eerst onmogelijk is omdat spieren het niet toelaten, nu wel mogelijk is.


Ik ben heel benieuwd hoe je dit dan wel bedoelt :)

Avalanche

Berichten: 16262
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:47

Korte stukjes. Heel kort zelfs. Ik vraag een beetje buiging (zover als kan), paard buigt en ik markeer en beloon. En dan doe ik iets anders.
Ik vraag even wat dieper, paard blijft daar fijn zacht in, en ik rijd haar er weer uit, even halsstrekken met neusje eruit.
Zodra ik krijg wat ik vraag is het goed, en beloon ik zowel positief (met stem en snoep) als negatief, als in dat de oefening dan ook afgelopen is. En soms ben ik dus maar 10 minuten bezig. Het kan zijn dat ik bepaalde dingen wel een aantal keer vraag, maar nooit langer dan een halve minuut, anders verzuren de spieren en krijg ik een stijver paard.

Het is niet de lengte van dingen, die voor resultaat zorgt, je paard heel lang in een bepaalde houding laten lopen geeft in élke houding verzuring, het is de intensiteit, en zorgen dat je altijd succes hebt. Je hebt op die manier altijd een heel blij paard, en ze worden op die manier losser en soepeler.

En als dat heel makkelijk gaat, zonder enige spanning, kun je de intensiteit weer wat verhogen. En mijn laatste oefening is altijd iets wat ze heel goed kan, dus werken is altijd leuk.

Elisa2

Berichten: 37633
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:30

Ieder gezond paard kan beide kanten op buigen ja..maar kunnen ze dat ook door het lijf in een goede lengtebuiging? In de meeste gevallen niet vanwege hun natuurlijke scheefheid.Daar is gymnastiserend werk voor nodig wat niets met forceren te maken heeft maar met vragen en af en toe een grens opzoeken (maar er nooit overheen gaan) want ontspanning is en blijft de rode draad.

Verder wordt het hier weer snel het een tegen het ander, maar het ene hoeft het andere totaal niet uit te sluiten. Vanmorgen nog heerlijk gewerkt aan de lange lijnen/ teugel..paard gegymnastiseerd. Geen hulpteugel voor nodig gehad en gewoon aan het bit, dat was voldoende begrenzing. Als ik meer lengtebuiging wil trainen dan doe ik dubbele longe. Als ik weer meer lossigheid wil trainen dan wordt het simpel met touwtjes en een enkele longe. Als ik ohz zou rijden (wat ik helaas niet meer doe) dan zou het altijd zonder hulpteugels zijn. Ik ben geen fan van hulpteugels ohz, imo als je handig genoeg bent heb je ze niet nodig.
Vorige week nog lekker aan de hand aan het halster gewerkt, daar merk ik dan wel dat de begrenzing mist..de oefeningen zijn dan toch net even van een andere waarde dan als er wel begrenst kan worden.

Elisa2

Berichten: 37633
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:32

Kadankovitch schreef:
Elisa2 schreef:
Voor mij is het eigenlijk simpel..op het moment dat een houding afgedwongen wordt aan de voorkant en geforceerd wordt dan vind ik het niet oke. Waar dat hoofd dan ook is..het van voor naar achteren werken zonder activiteit aan de achterkant vind ik schadelijk voor een paard. Eerst achter - dan voor en dan zit het met die houding vaak al snel wel goed. Het is eigenlijk het minst belangrijk in de africhting van een paard.

Wat Avalanche schrijft wil ik ook nog graag even herhalen, want het is enorm belangrijk en hier wordt vaak overeen gekeken. Bij het rechtrichten en gymnastiseren is het belangrijk om de korte kant langer te maken in de lengtebuiging. En dat kan pas als beide achterbenen even actief zijn. Als dit voor elkaar is en het paard is dusdanig gegymnatiseerd dat het dit kan. Dan is de schouders verplaatsen om het recht te richten en op twee teugels te krijgen ineens niet zo moeilijk meer. Wederom komt dit van achter uit.

Ofschoon ik het zeker in grote lijnen met u eens ben, wil ik even aangeven dat er zeker wel een aanpak mogelijk is, om een paard van voor te corrigeren zonder dat de achterhand actief wordt gestimuleerd, volgens het principe 'evenwicht voor beweging'. Echter deze toepassing is bijna van de aardbodem verdwenen. Maar ik vrees dat dit onderwerp niet past in het kader van dit topic.
EN, let wel ! Ik ben het zeker in grote lijnen met u eens.


Vandaar dat ik het waarschijnlijk niet ken, ben er nu wel nieuwsgierig naar geworden. Ik zie te vaak mensen teveel doen aan de voorkant zonder voldoende activiteit en impuls van achter. Terwijl als dat voor elkaar is de voorhand zo'n peuleschilletje wordt.

Elisa2

Berichten: 37633
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:34

Kadankovitch schreef:
fransje23 schreef:
Maar is het doortrekken bij stijf- en scheefheid niet wat vaak gebeurt bij het gebruik van hulpteugels?

Hoeveel mensen zien daadwerkelijk de signalen van protest vanwege het niet kunnen van hun paard?

Dat geloof ik niet. Het kan natuurlijk wel. Aangezien geen twee waterdruppels gelijk zijn, ook links en rechts van een paard niet gelijk zijn. Dat natuurlijk in meer of mindere mate. Zodra het werk begint, zal het jonge paard zich spannen, want het is nieuw. Dat is onvermijdelijk en ook niet dramatisch. Dat spannen doet het ook als het zich opwindt om andere redenen. Het verschil is dat het nu regelmatig en in een werkpatroon gebeurd. Tijdens dat deze [aan-]spanning, worden de verschillen tussen links en rechts exponentieel groter. En daar ontstaat het ware probleem. Wordt het paard niet corrigerend begeleid, dan verworden deze grote verschillen tot motorische problemen. Het is geen verwijt, maar veel jonge en beginnende ruiters moeten ook leren om deze problemen te herkennen en te corrigeren, maar ondertussen moeten de paarden wel enigszins gezond blijven. In vrijheid blijheid rond laten lopen is eigenlijk geen goede optie. En dan kunnen hulpteugels een hulp bieden. Uiteraard moet dat gebruik goed geïnstrueerd worden. En dan komen we op een ander punt, waar we het misschien wel eens kunnen worden: instructie.

Overigens wil ik met bovenstaande niet gezegd hebben dat hulpteugels niet zeer fout gebruikt kunnen worden, maar dat mocht duidelijk zijn.


Precies, spijker op de kop.

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:40

manubres schreef:
Ik heb toch maar even wat plaatjes erbij gepakt. Dit zal wel op weerstand stuiten...want het is maar een momentopname. En dat is geheel juist. Maar ik zie een foto ook als een soort VAR momentje. In beweging zie je toch niet altijd wat er precies gebeurt.

Een draf is een tweetakt. Een draagmoment met twee benen aan de grond en een zweefmoment, waarbij alle benen van de grond zouden moeten zijn. Op een foto van het draagmoment kan je heel goed zien of het paard op de voorhand of op de achterhand loopt door te kijken naar het doorbuigen van de koten. Een paard dat in balans is en niet op de voorhand gaat zal het dragende voorbeen zo recht mogelijk onder het lichaam zetten en het dragende achterbeen zo dicht mogelijk bij het lichaam zetten. Als een paard niet draagt maar stuwt zal het dragende voorbeen tever onder het lichaam komen en het dragende achterbeen tever achter het lichaam gezet worden, zodat het paard op de voorhand wordt "geduwd".

[ [url=m/eNv4NY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb daar nog wel een misschien wel duidelijkere visuele toevoeging voor van zoals de Hollandse school uitpakt en zelfs afgevaardigd wordt naar de Olympische Spelen (en voor mensen gaan sputteren dat dit een toevallig moment is in de proef, dit is niet zo. Het is werkelijk de draf die wordt getoond, een bijna zuivere 4-takt ipv een 2-takt. Zie https://www.youtube.com/watch?v=qGSYdsItiqU )

Afbeelding

(Voor Kadenkovitch de VAR is de video scheidsrechter die tegenwoordig bij voetbalwedstrijden meekijkt op video en beslissingen van de scheidsrechter op het veld tijdens de wedstrijd kan overrulen op basis van videobeelden)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:47

Avalanche81 schreef:
Korte stukjes. Heel kort zelfs. Ik vraag een beetje buiging (zover als kan), paard buigt en ik markeer en beloon. En dan doe ik iets anders.
Ik vraag even wat dieper, paard blijft daar fijn zacht in, en ik rijd haar er weer uit, even halsstrekken met neusje eruit.
Zodra ik krijg wat ik vraag is het goed, en beloon ik zowel positief (met stem en snoep) als negatief, als in dat de oefening dan ook afgelopen is. En soms ben ik dus maar 10 minuten bezig. Het kan zijn dat ik bepaalde dingen wel een aantal keer vraag, maar nooit langer dan een halve minuut, anders verzuren de spieren en krijg ik een stijver paard.

Het is niet de lengte van dingen, die voor resultaat zorgt, je paard heel lang in een bepaalde houding laten lopen geeft in élke houding verzuring, het is de intensiteit, en zorgen dat je altijd succes hebt. Je hebt op die manier altijd een heel blij paard, en ze worden op die manier losser en soepeler.

En als dat heel makkelijk gaat, zonder enige spanning, kun je de intensiteit weer wat verhogen. En mijn laatste oefening is altijd iets wat ze heel goed kan, dus werken is altijd leuk.


Mooi :) Klinkt goed! Als ik het goed begrijp, gebruik je positieve bekrachtiging? Dan ben je je wrs een stuk meer bewust dat je vooral mentaal traint bij een paard ipv fysiek?

Elisa2 schreef:
Ieder gezond paard kan beide kanten op buigen ja..maar kunnen ze dat ook door het lijf in een goede lengtebuiging? In de meeste gevallen niet vanwege hun natuurlijke scheefheid.Daar is gymnastiserend werk voor nodig wat niets met forceren te maken heeft maar met vragen en af en toe een grens opzoeken (maar er nooit overheen gaan) want ontspanning is en blijft de rode draad.


Ja, dat zouden ze wel moeten kunnen. Een gewone 20meter cirkel met lengtebuiging, daarvoor zou een paard niet gegymnastiseerd hoeven worden. Dan is het geen "gewone" natuurlijke scheefheid meer. Een jong paard kan dat zonder moeite. Een paard wat zich heeft geleerd vast te zetten natuurlijk niet, maar dan is het ook geen natuurlijke scheefheid meer.

Verder ben ik het helemaal eens dat verschillende manieren van werken (rijden, dubbele longe, enkele longe, werken aan de hand) gewoon verschillende doelen hebben. Afwisseling is naar mijn idee belangrijk. Het ligt er allemaal maar aan hoe lang en hoe vaak je iets doet. Daarom kan ik ook erg weinig zeggen van filmpjes zonder context: wat ben je aan het trainen? Hoe vaak doe je dat? En wat doe je ernaast?

irmaz

Berichten: 4865
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:51

Overigens wil ik graag nog even reageren op de stelling die hier al een paar keer als een voldongen feit wordt gemeld: Een paard zou van nature scheef zijn.
Deze zin is volledig in tegenspraak met zichzelf, er is geen enkele natuurwet die scheefheid als een voordeel ziet. Een paard is van nature recht. Dat wij al met scheve jonge paarden te maken hebben nog voordat er een ruiter op heeft gezeten zou ons aan het denken moeten zetten (als het al aan het paard ligt). Is mijn bescheiden mening tenminste.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 13-12-21 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt