Rubin Cortes OLD, van Barbara Bertschinger, overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48449
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Rubin Cortes OLD, van Barbara Bertschinger, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 22:58

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos.


De Zwitserse Grand Prix-amazone Barbara Bertschinger op 11 november heeft afscheid moeten nemen van het paard waarmee ze haar internationale carrière begon, Rubin Cortes OLD.

Rubin Cortes OLD was een twintigjarige Oldenburger. Zijn vader was Rubin Royal, en zijn moeder was Carmen (Calmiro x Eldorado x Lutteur). Hij werd gefokt voor Aresene Weiler uit Luxemburg.

Reservekampioen Oldenburger hengstenkeuring
Rubin Cortes kwam voor het eerst in de spotlight tijdens de Oldenburger hengstenkeuring van 2003 in Vechta, waar hij reservekampioen werd.

De donkerbruine hengst, die in eigendom was van de Zwitserse familie Wespe van Dressage Performance Centre Lodbergen, deed zijn 70 dagen verrichtingsproef in Adelheidsdorf in november 2004. Hij scoorde 136,31 punten in de dressuur (2e) en 84,89 punten bij het sprigen (23e). Deze scores leverden hem een derde plaats in het totaalklassement op, van de 31 deelnemende hengsten, met 121,34 punten.

Hij werd getraind en op Lichte Tour-niveau uitgebracht bij de Duitser Hendrik Lochthowe. Ze wonnen samen het Oldenburger Kampioenschap voor jonge paarden in Rastede, 2006. In 2009 werden ze achtste in de finale van de Nurnberger Burgpokal in Frankfurt. Hun laatste Lichte Tour-wedstrijd was in 2010. Lochthowe trainde Rubin Cortes tussen 2008 en 2010 onder begeleiding van Silvia Ikle.

Gal, Koschel
In 2012 verbleef Rubin Cortes bijna een jaar bij Edward Gal in Nederland, tot de eigenaar in november besloot dat Christoph Koschel de nieuwe ruiter van de indrukwekkende donkerbruine hengst zou worden.

Het succesvolle internationale debuut van Koschel en Rubin Cortes was tijdens CDI Arnhem, in mei 2013. Ze werden vijfde in de Grand Prix, met 68,979% en tweede in de Kür op Muziek met 75,575%. De combinatie startte ook op CDI's in Lingen, Hamburg en Arezzo.

Verkocht aan Bertschinger
In april 2014 kocht de Zwitserse amateur dressuuramazone Barbara Bertschinger Rubin Cortes, kort voor haar 50e verjaardag, als haar troef voor de Grand Prix. Hij werd teruggetrokken uit de dekdienst.

Bertschinger, die eigenaresse is van de privé dressuurstal en fokkerij Gestut Sonnenberg in Aeugst am Albis, Zwitserland, liet de hengst in eerste instantie in training bij Christoph Koschel, die haar jaren heeft getraind.

De nieuwe combinatie maakte haar internationale wedstrijddebuut in 2015 op Lichte Tour-niveau, tijdens CDI Wellington in Florida. Daarna keerden ze terug naar Europa en namen deel aan wedstrijden in Compiegne, Fritzens en Deauville.

In 2016 keerden ze terug naar Florida, waar ze hun Grand Prix-debuut maakte. Ze namen aan verschillende internationale Grand Prix-wedstrijden deel tot 2020. Ze startten onder andere in Wellington, Compiegne, Hagen, Fritzens, Lamprechtshausen, Deauville, Crozet, Ornago en Le Mans. Rubin Cortes' zesde wedstrijdseizoen was zijn laatste. Wellington 2020 was zijn laatste wedstrijd, hij was toen negentien jaar.

Verdrietig afscheid
Op 11 november 2021 is Rubin Cortes helaas overleden.

"Helaas heb ik je leven niet kunnen redden", zegt Barbara. "Het enige dat ik kan doen is je bedanken vanuit de grond van mijn hart, voor alles dat je voor me hebt gedaan. Ik wou dat we meer tijd samen hadden. Elke dag met jou was een feestje. Vaarwel, mijn mooiste, lieve en krachtige paard. Het was een eer om jou naast me te hebben en ik zal je nooit vergeten."

Het nalatenschap van Rubin Cortes als dekhengst bestaat onder andere uit twee goedgekeurde zonen (Ritorno, Rubico Leonardo) en vijf staatspremie dochters. Zijn meest succesvolle nakomenlingen in de sport zijn Unazalee de Massa (Diana al Shaer), Rubinio Royal (Rgina Isachkina), Ruby (Liz Diegutis), Rubin Cartier (Simone van Wijngaarden), Rob Roy (Ruth Hole), Ruby Illuminati (Andrea Jöbstl), Ruling Cortes (Jane Hannigan) en Ripasso (Hansrüdi Geissman).


Afbeelding



Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rubin Cortes OLD, van Barbara Bertschinger, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 10:13

Sneu, heb hem onder Edward gezien destijds en vond het echt een fijn dier.