Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:33

pol013 schreef:
Ik sta bijna elke avond vertwijfeld te kijken naar de stal waar ik de schapen in opsluit (ipv ze gewoon lekker buiten te laten lopen). We hebben daar alle muurtjes opgetrokken naar minimaal 1.30. maar is het genoeg...... Wie het weet.....

Bouwhek tot het dak. Frisse lucht en stevig.

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 14:39


Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 14:45

Nee. Nog steeds geeuwenbrug....
Hij komt uit ruinen. Maar dit weiland ligt in geeuwenbrug

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 14:47

Marigold schreef:
Opnieuw melding van aanwezigheid van de wolf, omgeving Ruinen
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175499 ... McDonald-s

Vreselijk ;( maar begrijp ik dan goed dat als er maar van twee schapen DNA is genomen ze ook maar twee schapen tellen? Weet iemand hoe dat zit met de gewonden?
Stel, laten we hopen dat dit nooit gebeurd -O- je treft je paarden zo gewond aan, dan bel je toch eerst de dierenarts. Daar moet je toch niet bij staan kijken en wachten tot die lui van Bij12 eens komen?

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 15:10

Ik merk aan mijn paarden dat hij hier loopt (vlakbij geeuwenbrug), ze zijn veel onrustiger en alerter 's avonds.

Je kan als schapenhouder nu subsidie krijgen. Maar het lijkt mij dat kalveren en veulens toch ook een risicogroep zijn. Ik heb maar van alles gekocht, je moet toch proberen om hem buiten te houden.

sterregoud
Berichten: 1871
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:57

Zapje schreef:
Ik merk aan mijn paarden dat hij hier loopt (vlakbij geeuwenbrug), ze zijn veel onrustiger en alerter 's avonds.

Je kan als schapenhouder nu subsidie krijgen. Maar het lijkt mij dat kalveren en veulens toch ook een risicogroep zijn. Ik heb maar van alles gekocht, je moet toch proberen om hem buiten te houden.


Dat is toch wel heel eng. Wat voor extra omheining kan je maken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:08

Marigold schreef:
Opnieuw melding van aanwezigheid van de wolf, omgeving Ruinen
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175499 ... McDonald-s

Dat het om een wolf gaat moet nog onderzocht staat er, evenals het niet zeker of het dier bij Diever een wolf is.
Ik vind dit storend aan dit soort artikelen, de kop doet vermoeden dat het om een wolf gaat, maar in het artikel zelf staat dat dat helemaal nog niet vast staat.

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:11

Aan de andere kant: kans is natuurlijk wel heeeeel groot.
Net als dat ze zeggen, ja het kan ook een wolfhond zijn, het lijkt er op maar we weten het niet zeker...
Hoe groot is de kans op een loslopende wolfhond die dan wsl vermist moet zijn? En hoe groot is de kans dat het een wolf is.
En daarbij: de wolf is gezien op de betreffende locaties of daar dichtbij, en ineens worden daar dieren gepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:17

Avelienvd schreef:
Aan de andere kant: kans is natuurlijk wel heeeeel groot.
Net als dat ze zeggen, ja het kan ook een wolfhond zijn, het lijkt er op maar we weten het niet zeker...
Hoe groot is de kans op een loslopende wolfhond die dan wsl vermist moet zijn? En hoe groot is de kans dat het een wolf is.
En daarbij: de wolf is gezien op de betreffende locaties of daar dichtbij, en ineens worden daar dieren gepakt.


Dat zal prima, maar het is nog niet zeker. Ben je een nieuwszender, dan moet je geen suggestieve koppen boven artikelen gaan zetten, als dingen nog helemaal niet bewezen zijn. Genoeg mensen die alleen de koppen lezen en het artikel niet.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:25

Ik heb alles dubbel omheind. Dus hij moet door 2 of 3 afrasteringen met ruimte er tussen om bij de paarden te kunnen komen en ik heb extra draden gespannen, met name lage (aanbevolen wordt om de 20cm een draad, zie google wolfwerende omheining). Ik zou het liefst ook een dikke haag van minimaal 160 of hoger met o.a. meidoorn, rozenbottels, bramen etc om de hele weide plaatsen, misschien dat ik dit nog ga doen met het oog op de toekomst (meer wolven).

Er zijn hier nu zo veel aanvallen, er worden dagelijks o.a. schapen aangevallen. Er zijn hier duidelijk 1 of meerdere wolven. Dierenartsen, gemeente, provincie, natuurbeheer iedereen gaat daar vanuit. Daarom wordt er nu subsidie gegeven en werd er een informatieavond georganiseerd.

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:08

Tja, het is hier al eeuwen de gewoonte om de schapen 'snachts binnen te zetten.

En misschien met een metalen raster oid boven de deur van de schaapskooi, dat onder stroom kan...

sterregoud
Berichten: 1871
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:11

Janneke2 schreef:
Tja, het is hier al eeuwen de gewoonte om de schapen 'snachts binnen te zetten.

En misschien met een metalen raster oid boven de deur van de schaapskooi, dat onder stroom kan...


Nee hoor, dat is helemaal niet zo. Hier in Drenthe een schaapskudde die zomers wekenlang buiten staat 24 / 7.
En zelfs nu een deel buiten heeft staan.

sterregoud
Berichten: 1871
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:13

Zapje schreef:
Ik heb alles dubbel omheind. Dus hij moet door 2 of 3 afrasteringen met ruimte er tussen om bij de paarden te kunnen komen en ik heb extra draden gespannen, met name lage (aanbevolen wordt om de 20cm een draad, zie google wolfwerende omheining). Ik zou het liefst ook een dikke haag van minimaal 160 of hoger met o.a. meidoorn, rozenbottels, bramen etc om de hele weide plaatsen, misschien dat ik dit nog ga doen met het oog op de toekomst (meer wolven).

Er zijn hier nu zo veel aanvallen, er worden dagelijks o.a. schapen aangevallen. Er zijn hier duidelijk 1 of meerdere wolven. Dierenartsen, gemeente, provincie, natuurbeheer iedereen gaat daar vanuit. Daarom wordt er nu subsidie gegeven en werd er een informatieavond georganiseerd.


Fijn dat je alles dubbel omheind hebt ! Ik hoop, dat het voldoende zal zijn.
En ja, alles wijst op een of meerdere wolven,

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:27

sterregoud schreef:
Janneke2 schreef:
Tja, het is hier al eeuwen de gewoonte om de schapen 'snachts binnen te zetten.

En misschien met een metalen raster oid boven de deur van de schaapskooi, dat onder stroom kan...


Nee hoor, dat is helemaal niet zo. Hier in Drenthe een schaapskudde die zomers wekenlang buiten staat 24 / 7.
En zelfs nu een deel buiten heeft staan.


Dat is modern, van na de uitvinding van kunstmest.
Tot die tijd was het ondenkbaar om schapen niet te kooi te zetten.

En toen de kunstmest kwam, hadden we een poos geen wolven.

Ik bedoel maar : onbezorgd je dieren 'snachts buiten is zelden normaal geweest.
(Ik snap dat het fijn of makkelijk kan zijn, maar ik vind de toon wat vreemd.)

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:57

Schapen wil je niet op stal als je dat kan vermijden (of je moet goede machines hebben). Die stampertjes zijn goed voor dijken, maar zo stampen ze de bodembedekking & mest mix ook tot beton. Maakt uitmesten een rotklus en mengen urine en mest maakt ook weer meer uitstoot dan buiten op de wei waar die 2 gescheiden blijven.
Opstallen is echt geen eerste keuze, nooit geweest ook. Buiten blijven je dieren vaak gezonder en het scheelt een bult werk. Zeker nu met makkelijk verplaatsbare omheiningen en stroomdraad/net. Om akkers te bemesten hadden ze liever de dieren daar op opgesloten destijds als daar de middelen voor beschikbaar geweest waren.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:03

Mindim schreef:
Avelienvd schreef:
Aan de andere kant: kans is natuurlijk wel heeeeel groot.
Net als dat ze zeggen, ja het kan ook een wolfhond zijn, het lijkt er op maar we weten het niet zeker...
Hoe groot is de kans op een loslopende wolfhond die dan wsl vermist moet zijn? En hoe groot is de kans dat het een wolf is.
En daarbij: de wolf is gezien op de betreffende locaties of daar dichtbij, en ineens worden daar dieren gepakt.


Dat zal prima, maar het is nog niet zeker. Ben je een nieuwszender, dan moet je geen suggestieve koppen boven artikelen gaan zetten, als dingen nog helemaal niet bewezen zijn. Genoeg mensen die alleen de koppen lezen en het artikel niet.


Ik heb juist het omgekeerde. Als er ook maar een vermoeden bestaat dat er een wolf rond loopt kan ik het niet snel genoeg weten. Dan kan ik extra maatregelen treffen en extra alert zijn.
Ik snap juist niet waarom je het zo stil mogelijk wil houden?
Er zijn 8 schapen dood. Lijkt mij dat je iedereen in de omgeving op scherp wil zetten om meer schade te voorkomen?

Ik heb hier het afgelopen jaar moeten praten als brugman. Mijn vriend die dacht dat het wel niet zo'n vaart zou lopen met die wolf...... Terwijl ik bij elke vernieuwing al dacht aan voorbereiding op de komst van dat mormel. Maar ik zie in mijn omgeving nog maar weinig mensen die er mee bezig zijn. Je kunt maar 1 keer te laat zijn.

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:24

‘Mogelijke wolf’ is taal zoals je iemand ook verdachte hoort te noemen zolang proces niet geweest is.
Beetje truttig om dat nu bij meldingen uit omgeving Geeuwenbrug nu steeds mogelijke wolf te noemen aangezien nu wel duidelijk is dat daar een wolf zit en het niet zo moeilijk is te bedenken wie dan (waarschijnlijk) ineens op de schapen jaagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:46

pol013 schreef:
Mindim schreef:

Dat zal prima, maar het is nog niet zeker. Ben je een nieuwszender, dan moet je geen suggestieve koppen boven artikelen gaan zetten, als dingen nog helemaal niet bewezen zijn. Genoeg mensen die alleen de koppen lezen en het artikel niet.


Ik heb juist het omgekeerde. Als er ook maar een vermoeden bestaat dat er een wolf rond loopt kan ik het niet snel genoeg weten. Dan kan ik extra maatregelen treffen en extra alert zijn.
Ik snap juist niet waarom je het zo stil mogelijk wil houden?
Er zijn 8 schapen dood. Lijkt mij dat je iedereen in de omgeving op scherp wil zetten om meer schade te voorkomen?

Ik heb hier het afgelopen jaar moeten praten als brugman. Mijn vriend die dacht dat het wel niet zo'n vaart zou lopen met die wolf...... Terwijl ik bij elke vernieuwing al dacht aan voorbereiding op de komst van dat mormel. Maar ik zie in mijn omgeving nog maar weinig mensen die er mee bezig zijn. Je kunt maar 1 keer te laat zijn.


Ik zeg helemaal niet dat het stil gehouden moet worden?
Een vermoeden is iets anders dan een feit, dus als journalistiek een vermoeden als een feit brengt, vind ik dat niet kloppen. De titel brengt het als feit dat het om een wolf gaat, de inhoud zegt dat het nog uitgezocht moet worden. Niks 'mogelijke' wolf in die titel, dat vind ik niet correct.

Happinez

Berichten: 8398
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:57


Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:05

Ik vind de foto er heel erg naar uit zien.

... maar erg hongerig is de moordenaar niet geweest.

anca

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:22

Dat maakt ook mijn weerzin tegen wolven. Ik vind het prachtige dieren om te zien en heb altijd gedacht dat ze alleen doden om te kunnen eten. En dat aan reeen en een enkel schaap genoeg te eten zou zijn.

Maar dat blijkt nu keer op keer gewoon niet zo te zijn. Dus nu groeit mijn afkeer toch wel behoorlijk.

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:27

Dat heb ik ook anca.
Als ze nu 1 schaap pakken daar een week van kunnen eten, dan is het nog steeds erg voor het schaap en die eigenaar.
Maar oke, dan weet je waarom en waarvoor.
Maar 5 schapen moorden en maar van 1 eten, dat maakt het voor mij ook moeilijk te accepteren.

Happinez

Berichten: 8398
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:30

anca schreef:
Dat maakt ook mijn weerzin tegen wolven. Ik vind het prachtige dieren om te zien en heb altijd gedacht dat ze alleen doden om te kunnen eten. En dat aan reeen en een enkel schaap genoeg te eten zou zijn.

Maar dat blijkt nu keer op keer gewoon niet zo te zijn. Dus nu groeit mijn afkeer toch wel behoorlijk.

Hier idem hoor.

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:40

Het paniekgedrag van kuddes schapen binnen omheining wakkert het jachtinstinct van de wolf aan. In natuurlijke situatie grijpen ze 1 prooi en de rest is long gone..

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:34

K ben helemaal klaar met die klote wolven :\
Ik wil eigenlijk 2 schapen kopen binnenkort maar weet niet zo goed of ik t wel durf..