Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:11

Ik ga in ieder geval maar eens beginnen met wildcamera's op te hangen. Sowieso wel interessant om te zien wat er hier 's-nachts zoal rond loopt.

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:20


Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:28

Ik loop nu s nachts met de hond ook met een bezemsteel.
Schijnveiligheid maar toch

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:30

Avelienvd schreef:
Ik loop nu s nachts met de hond ook met een bezemsteel.
Schijnveiligheid maar toch


Ik heb al twee honden en een zaklantaarn vast. Geen plek voor een bezemsteel. Maar wel een goede tip.

Happinez

Berichten: 8398
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:32

O gisterenavond nog, ik had hem kunnen spotten dus :+ ben daar gisterenavond nog langs gereden.

@dreamboy , wilcamera is leuk.
Ik heb er nu ook een hangen en dit voorjaar ook. Filmpjes afkijken in de hoop dat je er iets op ziet is al een vermaak op zich.

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:32

Dreamboy schreef:
Avelienvd schreef:
Ik loop nu s nachts met de hond ook met een bezemsteel.
Schijnveiligheid maar toch


Ik heb al twee honden en een zaklantaarn vast. Geen plek voor een bezemsteel. Maar wel een goede tip.

Daarom heb ik een hoofdlamp :)

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:35

Avelienvd, dat is slim. Ga ik ook maar eens aanschaffen.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:36

Happinez schreef:
O gisterenavond nog, ik had hem kunnen spotten dus :+ ben daar gisterenavond nog langs gereden.

@dreamboy , wilcamera is leuk.
Ik heb er nu ook een hangen en dit voorjaar ook. Filmpjes afkijken in de hoop dat je er iets op ziet is al een vermaak op zich.


Even off topic, mag ook per pb. Welke heb jij en zijn de nachtbeelden ook een beetje duidelijk?

Janneke2

Berichten: 22819
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:37

DuoPenotti schreef:
ik denk dat ik beter geïnformeerd ben janneke gezien jou steeds roze bril opmerkingen

Oejjj.
Tja, het is idd hoe je kijkt.
Citaat:
Ja nu loopt hij er nog verdwaalt doorheen, maar wat je zegt, als hij echt honger krijgt niet meer.

En aangezien wolven slim zijn, zoeken ze eerst eten en gaan dan op pad. Uit zenders weten we dat de meeste wolven min of meer dezelfde route nemen. Daarbij zijn relatief duidelijke pleister/ jachtplaatsen en doorgangsgebied.
Citaat:
Zoals die bewaking waar je het over hebt...
Dat is in andere landen om de eigenaar te waarschuwen zodat deze met een jachtgeweer naar buiten kan.
Honden zijn ook al vaak slachtoffer want ze zijn helemaal niet goed opgewassen tegen wolven.
waarom denk je dat ze met zulke halsbanden lopen?


Wie kijkt hier nou door een roze bril...?
Ik had het over 'dat schapen traditioneel bewaakt werden door een herder en zijn honden', plus dat het in Drenthe gebruik is om de schaapskudde het hele jaar 'snachts binnen te hebben.

Praat mij dus niet aan van
'met 1 hond ben je klaar'.

Zou de bezemsteel helpen tegen vampiers?
(Ik wandel met Knollie met een lange rijzweep, die ik op de manier van LTJ vast heb. Het ziet er voor de non-horsey people uit als een soort dandy met stok.
En je kunt er mee dreigen, afweren en rake klappen uitdelen.)

Happinez

Berichten: 8398
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:42

Dreamboy schreef:
Happinez schreef:
O gisterenavond nog, ik had hem kunnen spotten dus :+ ben daar gisterenavond nog langs gereden.

@dreamboy , wilcamera is leuk.
Ik heb er nu ook een hangen en dit voorjaar ook. Filmpjes afkijken in de hoop dat je er iets op ziet is al een vermaak op zich.


Even off topic, mag ook per pb. Welke heb jij en zijn de nachtbeelden ook een beetje duidelijk?


Afbeelding
Ik heb deze besteld via aliexpress

Prima beeld, deze beelden heb ik dit voorjaar gemaakt.


VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:27

En HIEROM hekel ik dus die wolvendiscussies altijd. Het wordt binnen een mum van tijd "alleen IK ken de echte feiten" en "nee niet waar alleen IK ken die!!". Hou alsjeblieft toch eens op, ga wat nuttigs doen zoals daadwerkelijk betrouwbare informatie over wolven en wolven gedrag opzoeken. Mijn hemel.

Happinez

Berichten: 8398
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:35

VuurVleugels schreef:
En HIEROM hekel ik dus die wolvendiscussies altijd. Het wordt binnen een mum van tijd "alleen IK ken de echte feiten" en "nee niet waar alleen IK ken die!!". Hou alsjeblieft toch eens op, ga wat nuttigs doen zoals daadwerkelijk betrouwbare informatie over wolven en wolven gedrag opzoeken. Mijn hemel.

whooo, denk om je bloeddruk.
Als je er zo'n hekel aan hebt ... waarom meng je je dan in een wolventopic ? Niemand die je hier toe dwingt :Y)

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:39

Hoe een wolf zich gedraagd zal ook afhankelijk zijn van de omstandigheden, bv minder eten = meer brutaal, want anders zeker geen eten. Je kan geen 1 op 1 vergelijking maken met hoe een wolf zich elders gedraagd waar wel genoeg ruimte en voedsel is. Daarnaast is het zeker essentieel dat er wetgeving komt/is die bescherming van vee al liefst vooraf mogelijk maakt. Zolang zaken als schuilstallen en omheiningen ondergeschikt zijn aan "uitzicht" en langdurige, kostbare, moeizaam (tot niet) verkrijgbare vergunnigen vereisen, zal er zeer begrijpelijk geen draagvlak zijn voor de wolf en zal de aantrekkingskracht op de wolf groter zijn door toegang tot voedsel in de vorm van vee. De voorstanders die het hebben over terugkeer zullen zich dan ook hard moeten maken voor de bijbehorende omstandigheden qua veehouderij of de moderne equivalenten er van. En ook daar schort het gruwelijk aan.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:45

Dat filmpje is op de weg bij mijn huis, schrik ik toch weer van.

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 23:57

Wat een leuk filmpje @happinezz!

Ik heb een wildcamera van de Aldi. Zo nu en dan verkopen ze die. Niet al te duur. Prima beelden.
Voor werk gebruikten we voorheen bushnell. Die zijn sowieso goed.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:33

@happinezz, leuk filmpje. Ik ga me er even goed in verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:39

AnnoNiemand schreef:
Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die enthousiast worden van een wolf in NL BE DE. Iedere dag weer horror verhalen en onze pony’s en paarden lopen dagelijks gevaar. Onbegrijpelijk dat dit hier kan… Ik zeg afschieten die beesten en dat kan mij niet snel genoeg gebeuren.

Die wolven leren zo snel dat een paard/koe/schaap veel makkelijkere prooi zijn dan een ree of haas. En bovendien veel meer de moeite waard want er zit veel meer vlees aan. Het is nú nog behapbaar om tot een halt te roepen, maar dat zal niet lang meer duren.

Om het vlees is het schijnbaar niet te doen, aangezien ze bijna alles laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 00:45

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:
ik denk dat ik beter geïnformeerd ben janneke gezien jou steeds roze bril opmerkingen

Oejjj.
Tja, het is idd hoe je kijkt.
Citaat:
Ja nu loopt hij er nog verdwaalt doorheen, maar wat je zegt, als hij echt honger krijgt niet meer.

En aangezien wolven slim zijn, zoeken ze eerst eten en gaan dan op pad. Uit zenders weten we dat de meeste wolven min of meer dezelfde route nemen. Daarbij zijn relatief duidelijke pleister/ jachtplaatsen en doorgangsgebied.
Citaat:
Zoals die bewaking waar je het over hebt...
Dat is in andere landen om de eigenaar te waarschuwen zodat deze met een jachtgeweer naar buiten kan.
Honden zijn ook al vaak slachtoffer want ze zijn helemaal niet goed opgewassen tegen wolven.
waarom denk je dat ze met zulke halsbanden lopen?


Wie kijkt hier nou door een roze bril...?
Ik had het over 'dat schapen traditioneel bewaakt werden door een herder en zijn honden', plus dat het in Drenthe gebruik is om de schaapskudde het hele jaar 'snachts binnen te hebben.

Praat mij dus niet aan van
'met 1 hond ben je klaar'.

Zou de bezemsteel helpen tegen vampiers?
(Ik wandel met Knollie met een lange rijzweep, die ik op de manier van LTJ vast heb. Het ziet er voor de non-horsey people uit als een soort dandy met stok.
En je kunt er mee dreigen, afweren en rake klappen uitdelen.)


Er zijn hier zekers kuddes die buiten blijven hoor. Bijvoorbeeld de schapen uit Doldersum. De schaapherders daar zijn ook niet anti wolf, maar mensen die beseffen dat de wolf zijn herintrede heeft gedaan. En niet lijdzaam willen afwachten tot de wolf hun schapen grijpt. Er is een speciaal wolvennet met extra stroom en extra hoog aangeschaft en de kudde gaat binnen de omheining met speciale kudde verdedigingshonden. Dus het is niet standaard dat alle schaapskooien hun schapen elke nacht binnen hebben.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:51

tamary schreef:
Hoe een wolf zich gedraagd zal ook afhankelijk zijn van de omstandigheden, bv minder eten = meer brutaal, want anders zeker geen eten. Je kan geen 1 op 1 vergelijking maken met hoe een wolf zich elders gedraagd waar wel genoeg ruimte en voedsel is. Daarnaast is het zeker essentieel dat er wetgeving komt/is die bescherming van vee al liefst vooraf mogelijk maakt. Zolang zaken als schuilstallen en omheiningen ondergeschikt zijn aan "uitzicht" en langdurige, kostbare, moeizaam (tot niet) verkrijgbare vergunnigen vereisen, zal er zeer begrijpelijk geen draagvlak zijn voor de wolf en zal de aantrekkingskracht op de wolf groter zijn door toegang tot voedsel in de vorm van vee. De voorstanders die het hebben over terugkeer zullen zich dan ook hard moeten maken voor de bijbehorende omstandigheden qua veehouderij of de moderne equivalenten er van. En ook daar schort het gruwelijk aan.


Dit vind ik het spannende dus inderdaad. Dat het beest zich hier überhaupt wil vestigen klopt al niet helemaal niet met wat ze als normaal gedrag beschrijven (schuw). En dan vliegen er al snel wel meer aannames de deur uit. Ze leren namelijk blijkbaar heel snel om zich aan te passen. Dus kun je zo moeilijk voorspellen welk ander 'vreemd' gedrag ze gaan vertonen.

Ze springen liever niet bijvoorbeeld, tenzij ze het geleerd hebben. Als je 3 keer na 1 sprong super succesvol je buik rustig vol hebt kunnen vreten, leer je dat héél snel.

Ik sta bijna elke avond vertwijfeld te kijken naar de stal waar ik de schapen in opsluit (ipv ze gewoon lekker buiten te laten lopen). We hebben daar alle muurtjes opgetrokken naar minimaal 1.30. maar is het genoeg...... Wie het weet.....

CharleyT
Berichten: 4006
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 09:56

MarlindeRooz schreef:
“ De deskundigen van Wolven in Nederland geven aan dat nog niet duidelijk is dat het om een wolf gaat.”

Vanwaar dan de stellige titel?

En wat sneu dat het beestje zo verloren is in zo’n drukke omgeving


Tsja, ook dat is de natuur he, of gaan we een reddingsactie opzetten?

anca

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:01


pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 10:53

Deze is wel interessant. https://www.youtube.com/watch?v=-1GV9hoQyhM

Stelt iets gerust. en zou erg fijn zijn als je wist dat ze hier in NL ook springende wolven zouden gaan schieten. Nog steeds erg lullig als jij met je dieren vooraan in de leercurve van de springende wolf zit.....

DuoPenotti

Berichten: 29862
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:00

Maar in Leende is hij 2 jaar terug al over stroomwerende wolffence gegaan.
Ook bij andere plaatsen stond al 1 meter (en zelfs hoger) schapenraster met stroom.
Dat zou volgens dat fimlpje met 90 cm voldoende moeten zijn.
Zijn onze wolven dan zo slimmer? Hebben ze minder natuur en gaan ze dan toch uivinden hoe ze over stroom gaan?
Of is dat filmpje gemaakt vanuit de pro's, die laten het niet na feiten te verdraaien.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... oote-heide

speurneusc

Berichten: 5411
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 11:08

een niet getrainde huisteckel springt al over 1.10 dus een atleet die honger heeft zal dat achterste voren ondersteboven nog moeiteloos halen zonder het stroomdraad met een haartje aan te raken. In Duitsland ontsnapt door 2x over 2 meter hek te gaan

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 12:30

Nou in de basis blijkbaar dus niet. Want de proefopstelling is best overtuigend.

Maar als dat in de Nederlandse praktijk niet zo blijkt te zijn?
Daarom heb ik het dan ook over schieten..... Want dan is niets meer veilig. Nergens.

En natuurlijk zijn onze wolven slimmer of in ieder geval creatiever. Anders waren ze hier niet. Dit moet wel een out-of-the-box denkende afsplitsingsbeweging zijn. Anders lieten ze NL wel lekker links liggen met alle drukte hier.

Juist waar het artikel over spreekt. Die escalatieladder moet aangepast.

Nu zitten we eerst maanden naar elkaar te kijken. Is het wel echt een wolf? Welke wolf dan? hoe is hij binnen gekomen? Ondertussen leert en jongt dat beest gezellig verder. Tot we hier straks een hele roedel handige harries hebben.....

Zolang het echt een bluee schuwe wolf betreft zal het voorbeeld uit de video heus opgaan. Dus voor de eerste de beste die hier langs komt lopen misschien.

Aan de andere kant: een zwakte in een flexnet heb je ook zo voor elkaar. Zeker als je werkt in natuurlijker terrein met een mobiel apparaat. Dus ik wil heel graag weten; springt onze wolf nou wel of niet? En wat gaan we daar dan aan doen?