Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2447
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 21:38

Afbeelding

Sorry! Ik vond hem te leuk om niet te delen. Betekent nniet dat ik het probleem met de wolf niet serieus neem.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:31

Vanavond zijn er 2 gezien. Net buiten Diever... nog geen km bij ons huis vandaan geen fijn idee.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:37

Wat klote zeg vicky.. Ik hou t ook goed in de gaten allemaal :( Wapse en Wapserveen is redelijk in de buurt..

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:39

Twee? Zijn ze samen gezien?

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:41

Marigold schreef:
Twee? Zijn ze samen gezien?

Ja , op de grens van Wapse en diever op de kalteren/ leemdijk

Dreamboy

Berichten: 2447
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:54

Oh bah! Ik hoop dat je een beetje slaapt vannacht. Denk dat ikzelf geen oog meer dicht zou doen.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:58

Ja samen op de oprit van een boerderij waar ze al vaker schapen te pakken hebben genomen.

Onze beesten staan gelukkig s nachts binnen.

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 00:05

Happinez schreef:
Marigold schreef:
Twee? Zijn ze samen gezien?

Ja , op de grens van Wapse en diever op de kalteren/ leemdijk


Ik mis de ‘like’ knop op bokt als in ‘thanks voor je reactie’.

Interessante ontwikkeling.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:19

Ik zat gister nog een fragment van een ecoloog te luisteren.

Die zegt: de zwervende wolven zijn nu het probleem. Dat zijn jonge dieren onderweg en die pakken schapen. Als ze ouder zijn en zich gevestigd hebben pakken ze voornamelijk wild en stopt de overlast.

Maar daar snap ik echt geen h+l van. Waarom zou je over schakelen op een moeilijkere prooi als je gewend bent aan een relatief makkelijke prooi? Dat lijkt mij de omgekeerde leercurve.
En dan kan ik me daar in een uitgestrekt natuurgebied nog iets van voorstellen. Daar trekken ze zich dan misschien terug in rustig gebied. Maar hier loop je overal op 'een kwartier draven' tegen de bewoonde wereld aan. Met makkelijke prooi in de weilanden.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/blo ... nieuwkomer

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:24

Kan het niet zijn dat dit soort ecologen zich nog baseren op ervaringen uit (uitgestrektere) (buur-)landen? En dit doortrekken naar een klein en niet vergelijkbaar land als Nederland?

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:28

En dat er bij een gevestigd roedel de omliggende veehouders gaan opstallen of stoppen vanwege de schade?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:29

Dat vermoed ik dus ook.

Dat het oprecht wishfull thinking is dat dit 'vreedzaam' gaat samenleven in Nederland.

En persoonlijk kan ik ook helemaal NIKS met die argumenten dat wij de meeste schapen altijd nog zelf naar de slacht brengen. Want 1. gaat dat zo clean en netjes mogelijk. En 2. Ik heb schorrie en knorrie helemaal niet voor de slacht. Maar voor de hobby. Om ze elke dag een knuffel te geven en blij te kijken naar die wolbalen op pootjes. En zo precies hetzelfde met de minishetlander.

Om over dat opstallen nog maar te zwijgen. miljoenen dieren huisarrest vanwege en handvol wolven.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:32

2!! daar wordt het nog veel enger van.

Ik kan ze niet binnen zetten. Heel stressvol dit. Toen ik 5 jaar geleden de stal bouwde had ik dit niet verwacht. Bijbouwen mag niet want binnen bebouwde kom, maar ze komen hier dus gewoon wel. En om nou een 5 jaar oud (inloop)stalgebouw af te breken. Ga er toch maar over nadenken. Maar geen korte termijn oplossing.

Veilig wandelen in het bos en paardrijden. Kan dat straks niet meer? Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling. Er wordt al aangeraden om de schemering te vermijden. Mijn buurvrouwen zijn bang om 's avonds de hond uit te laten.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:21

Afbeelding

Op facebook gezien, dit is dus om je vee te beschermen :(

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:38

Deze foto vind ik persoonlijk dan ook weer niet correct.
Dit had 10 jaar terug ook kunnen gebeuren.
Ik zie hier in de omgeving bijna alle schapen achter zo'n stroomnet staan. Zelfs toen er geen wolf in Nederland was. Want het houd de schaapjes op zijn plek. Want voor de wolf hoef je dit niet te plaatsen, daar is hij bewezen al te vaak over gehopt.
En gelukkig dit hier in de buurt nog niet gezien, maar kan uiteraard altijd.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:04

DuoPenotti schreef:
Deze foto vind ik persoonlijk dan ook weer niet correct.
Dit had 10 jaar terug ook kunnen gebeuren.
Ik zie hier in de omgeving bijna alle schapen achter zo'n stroomnet staan. Zelfs toen er geen wolf in Nederland was. Want het houd de schaapjes op zijn plek. Want voor de wolf hoef je dit niet te plaatsen, daar is hij bewezen al te vaak over gehopt.
En gelukkig dit hier in de buurt nog niet gezien, maar kan uiteraard altijd.

Dit raster lijkt mij hoger en steviger dan een gewoon schapennet

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:33

Dat denk ik ook.

Vandaag (op weg ergens naar toe :+ ) door de omgeving gereden. Er staan nog heel veel schapen onbeschermd (vaak achter 2 lage stroomdraadjes) al zag ik ook een paar van die wolvenrasters. Verreweg de meeste schapen staan in grote weilanden zonder schuren in de buurt. De komst van de wolf zal veel veranderen voor houders van hobbydieren. Ik wilde bijv veulens fokken. Ik vraag mij nu af of dat nog wel leuk is als ze jaarrond in het donker op stal moeten. Voor schapenboeren is het natuurlijk nog veel erger allemaal. Ik heb al veel mensen gesproken die hun schapen nu maar verkopen.

sterregoud
Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:52

Zapje schreef:
Dat denk ik ook.

Vandaag (op weg ergens naar toe :+ ) door de omgeving gereden. Er staan nog heel veel schapen onbeschermd (vaak achter 2 lage stroomdraadjes) al zag ik ook een paar van die wolvenrasters. Verreweg de meeste schapen staan in grote weilanden zonder schuren in de buurt. De komst van de wolf zal veel veranderen voor houders van hobbydieren. Ik wilde bijv veulens fokken. Ik vraag mij nu af of dat nog wel leuk is als ze jaarrond in het donker op stal moeten. Voor schapenboeren is het natuurlijk nog veel erger allemaal. Ik heb al veel mensen gesproken die hun schapen nu maar verkopen.


Dat is toch hartstikke verdrietig, dat tig mensen moeten stoppen met hun hobbydieren, alleen maar omdat er zonodig wolven moeten zijn in ons kleine kikkerlandje.

En kunnen we over een paar jaar nog wel alleen gaan wandelen. ? Moet ik dan mijn hondje maar thuis laten ?

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:59

pillow schreef:
DuoPenotti schreef:
Deze foto vind ik persoonlijk dan ook weer niet correct.
Dit had 10 jaar terug ook kunnen gebeuren.
Ik zie hier in de omgeving bijna alle schapen achter zo'n stroomnet staan. Zelfs toen er geen wolf in Nederland was. Want het houd de schaapjes op zijn plek. Want voor de wolf hoef je dit niet te plaatsen, daar is hij bewezen al te vaak over gehopt.
En gelukkig dit hier in de buurt nog niet gezien, maar kan uiteraard altijd.

Dit raster lijkt mij hoger en steviger dan een gewoon schapennet



Maar dit raster houd geen wolf tegen.

Ik ben benieuwd wanneer de wolf bij ons komt buurten.. Dit is zo’n 8 minuten van mijn wei af en toevallig staan er tijdelijk 9 schapen naast de wei.. :(

Afbeelding

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:03

sterregoud schreef:
Zapje schreef:
Dat denk ik ook.

Vandaag (op weg ergens naar toe :+ ) door de omgeving gereden. Er staan nog heel veel schapen onbeschermd (vaak achter 2 lage stroomdraadjes) al zag ik ook een paar van die wolvenrasters. Verreweg de meeste schapen staan in grote weilanden zonder schuren in de buurt. De komst van de wolf zal veel veranderen voor houders van hobbydieren. Ik wilde bijv veulens fokken. Ik vraag mij nu af of dat nog wel leuk is als ze jaarrond in het donker op stal moeten. Voor schapenboeren is het natuurlijk nog veel erger allemaal. Ik heb al veel mensen gesproken die hun schapen nu maar verkopen.


Dat is toch hartstikke verdrietig, dat tig mensen moeten stoppen met hun hobbydieren, alleen maar omdat er zonodig wolven moeten zijn in ons kleine kikkerlandje.

En kunnen we over een paar jaar nog wel alleen gaan wandelen. ? Moet ik dan mijn hondje maar thuis laten ?


Het punt is, de wolf is beschermd.
De enigste die daar uiteindelijk over gaat is de EU volgens mij.

Die hoek van Drenthe is idd wel schapen luilekkerland voor de wolf en hij lijkt er een gewoonte van te maken helaas. Dat is niet zo mooi. Regionale verschillen dus, in het gedrag van de wolf.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:12

Persoonlijk vind ik dat raster er niet anders uitzien als wat ik veel zie. Al jaren. Maar dat helpt niets. Al promoten ze dat wel.

speurneusc

Berichten: 5380
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 23:54

er zijn nu wel gesprekken gaande om de status van de wolf te veranderen geloof ik,

heb link gevonden: nieuweoogst.nl/nieuws/2021/11/17/europees-parlement-wil-beschermde-status-van-wolf-opnieuw-bekijken?fbclid=IwAR2cE1i0sWICXEr87wHEK7hLP7JddjHqgZvvyfbKn0mW7LWp1ShuE560Ghg

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 11:17


vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 00:12


Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 00:57

Jup. Die bij Diever