Focus op: de vliegende galopwissel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:52

grappig, was net de paarden aan het binnen zetten en even dit topic nog aan het denken.
En dacht, wat is er mis om een L paard die wissel aan te leren, ja dan is hij eens tegen de hand, maar ja jammer dan. Dan heb je nog een paar klasses om het goed te maken.
We oefenen alles 100 keer maar dan ineens die magische wissel, dan moet je toch wel al bijna de punten voor het Z hebben voor we daar aan mogen denken. Zoals dit artikel eigenlijk ook al zo idioot begint, voor de hoger opgeleide, terwijl idd dat veulen dat al doet....

En vervolgens wil ik dat hier gaan typen en zie ik jou berichtje staan :D

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:06

De ruiters maken het ingewikkeld en dat was mijn punt. Niet of een en ander perfect is voor de jury, maar hoe het benaderd wordt door de ruiters.
En het is niet alsof springruiters altijd maar als gekken in de rondte rijden, ze kunnen ook gewoon verzameld rijden in training.

De genoemde criteria zijn echt niet ingewikkeld.

Er is verder natuurlijk niet voor niks een volgorde in opleiden, maar die kunnen springpaarden en huis tuin en keuken paarden ook gewoon afleggen en staat los van jurering.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:23

Maar voor een springpaard maakt het niet uit hoe die gesprongen wordt. Of die nagesprongen wordt, na de hulp, met een bok of iets anders. Het is makkelijk om zo snel mogelijk in de goede galop te komen. In de dressuur maakt dat wel allemaal uit want daar word je op beoordeeld. Als je in het springen de balken laat liggen is het goed en kan niemand het wat schelen. Ja, je traint erop als ze ze debiel springen want dat kost tijd, maar het kost je geen winstpunten als ze slecht zijn...

Dus ja, paarden kunnen het uit zichzelf. Het moeilijkste is om ze correct te laten springen, op de hulp en dus niet uit zichzelf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:30

DuoPenotti schreef:
grappig, was net de paarden aan het binnen zetten en even dit topic nog aan het denken.
En dacht, wat is er mis om een L paard die wissel aan te leren, ja dan is hij eens tegen de hand, maar ja jammer dan. Dan heb je nog een paar klasses om het goed te maken.
We oefenen alles 100 keer maar dan ineens die magische wissel, dan moet je toch wel al bijna de punten voor het Z hebben voor we daar aan mogen denken. Zoals dit artikel eigenlijk ook al zo idioot begint, voor de hoger opgeleide, terwijl idd dat veulen dat al doet....

En vervolgens wil ik dat hier gaan typen en zie ik jou berichtje staan :D

:j één van de redenen dat ik heel erg mijn eigen weg gekozen heb kwa manier van rijden. :+ Luisteren naar wat "men" vindt dat moet heeft me tot op heden alleen maar problemen op geleverd. :+ Nee, de komende paarden leren gewoon wisselen zodra ze fatsoenlijk kunnen aan springen in galop.

Je ziet het op bokt ook, ego zit veel dressuurruiters wat in de weg. En dus roepen "de groten" om ter hardst dat zulke oefeningen alleen zijn voor mensen die al "hoger in rang" zijn. En ze moeten via het boekjes ABC aangeleerd worden... Schei toch uit... Spring ruiters zijn wat dat betreft wel veel nuchterder heb ik altijd het ide. Het helpt daarin dat ik begonnen ben als springruiter denk ik. Zeker kwa hogere oefeningen heb ik de eerste tijd erg geluisterd naar de dressuurruiters die al langer "echt dressuur" reden omdat ik te onzeker was om te doen wat mijn intuïtie me in gaf maar daar ben ik nu echt klaar mee. :o Mijn man is jaren springruiter geweest en ik vraag regelmatig om zijn mening over dingen waar ik tegen aan loop of ik spreek een van de westernruiters in mijn vriendengroep aan en kijk of ik iets kan met hun oplossingen. Ik doe niet meer aan "het moet volgens de boekjes". :o

En IMO is het heel hard vast houden aan die theorieën (die een ondersteuning zouden moeten zijn, geen wet) hetgeen wat maakt dat die wissel zo vaak zo moeilijk is voor dressuurruiters. Ik hoor constant rondom me dat paarden 'm niet meer aan leren omdat ze simpelweg niet meer durven om springen. Natuurlijk is enige controle in galop wel nodig voor die wissel :+ maar een beetje onbalans is volgens mij juist een voordeel voor 'm aan te leren. := Sam konden we in contra in de tegengestelde travers zetten (dus volledig in de linkerbuiging, kont naar links en naar links gesteld "om" mijn been heen op de linkerhand terwijl hij in rechtergalop zat) en hij sprong niet niet om. :+ Zelfs Chris heeft zichzelf even over het hoofd gekrabt toen ie dat zag. _O- hem "omduwen" zou 'm niet worden bleek op dat moment. :))

Kalea

Berichten: 410
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:51

MyWishMax schreef:
Maar voor een springpaard maakt het niet uit hoe die gesprongen wordt. Of die nagesprongen wordt, na de hulp, met een bok of iets anders. Het is makkelijk om zo snel mogelijk in de goede galop te komen. In de dressuur maakt dat wel allemaal uit want daar word je op beoordeeld. Als je in het springen de balken laat liggen is het goed en kan niemand het wat schelen. Ja, je traint erop als ze ze debiel springen want dat kost tijd, maar het kost je geen winstpunten als ze slecht zijn...

Dus ja, paarden kunnen het uit zichzelf. Het moeilijkste is om ze correct te laten springen, op de hulp en dus niet uit zichzelf.


Maar hoe vaak denk je dat paarden op een deftig wedstrijdniveau thuis springen? Er zijn genoeg weken dat ze enkel dressuurmatig gereden worden, en die kunnen mooi verzamelen en netjes wisselen op de hulp. Dit is trouwens ook nodig in een parcours. Of het genoeg is om een 8 te halen op een dressuurwedstrijd laat ik in het midden, maar het een moeilijke oefening noemen is raar voor ruiters buiten dressuursport denk ik :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:54

Kalea schreef:
MyWishMax schreef:
Maar voor een springpaard maakt het niet uit hoe die gesprongen wordt. Of die nagesprongen wordt, na de hulp, met een bok of iets anders. Het is makkelijk om zo snel mogelijk in de goede galop te komen. In de dressuur maakt dat wel allemaal uit want daar word je op beoordeeld. Als je in het springen de balken laat liggen is het goed en kan niemand het wat schelen. Ja, je traint erop als ze ze debiel springen want dat kost tijd, maar het kost je geen winstpunten als ze slecht zijn...

Dus ja, paarden kunnen het uit zichzelf. Het moeilijkste is om ze correct te laten springen, op de hulp en dus niet uit zichzelf.


Maar hoe vaak denk je dat paarden op een deftig wedstrijdniveau thuis springen? Er zijn genoeg weken dat ze enkel dressuurmatig gereden worden, en die kunnen mooi verzamelen en netjes wisselen op de hulp. Dit is trouwens ook nodig in een parcours. Of het genoeg is om een 8 te halen op een dressuurwedstrijd laat ik in het midden, maar het een moeilijke oefening noemen is raar voor ruiters buiten dressuursport denk ik :)

En daar zeg je het. Een dressuurruiter wil dus wel die 8, en om die wissel voor een 8 te rijden is het wél moeilijk. Ook voor die springruiter. Het ís geen makkelijke oefening om góed te rijden. Laten we daar niet flauw om doen. Maar dat is geen reden om zoals veel dressuurruiters doen, ze uit te stellen tot ‘het laatst’. Juist een reden om ze op tijd mee te nemen dat zowel ruiter als paard tijd zat hebben om er de feeling voor aan te leren.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:22

Het is ook bij springen vervelend als het in tweeën gaat of met een bok.
En ja die paarden wisselen thuis als ze de leeftijd hebben gewoon zoals het hoort.
Nee die 4 jarige die L springt misschien niet voor een 8. Wel voor een 6. Waar menig dressuur ruiter jaloers op is. Op een 6 :+
Maar als die paarden ouder, dus sterker en beter getraind worden is hun galop de beste gang.
Die draaien op een dubbeltje, kunnen verruimen en verzamelen als de beste. Want dat moet wel om goed te plaatsen.
Hoe moeilijk denkt men dan dat een correcte wissel nog is?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:26

Jaren geleden: de springruiter Anton Ebben geeft wat uitleg over hoe hij zijn paard voorbereidt op het parcours.
De galopwissel kwam ook ter sprake.
(Ondertussen ging er iets mis met de microfoon, dus hij reed met 1 hand.)
'Kijk, dames en heren, dit is de linkergalop (voorgrijpen enzo) en 'hoep' dit is de rechtergalop.
En een beetje later laat hij een braaf lijntje zien van changementen om de pas.
Ebben in de verlichte zit, paard braaf in balans omspringen alsof het niets is.


En ik heb heel wat rare gezichten (en meer) gezien als ik zei 'dat ik Spaans rijd met een Spaanse schone en pas galopeerde als het dier een correcte schouderbinnenwaarts kon lopen.
Argument (behalve 'zo doen velen dat') is dat ook mijn Knollie hypermobiel is en je eerst sterke 'core' spieren wil.
Braaf commentaar van een aantal lieverds: 'Ja maar ze worden juist sterk in galop.' (Daar twijfel ik geen seconde aan. Maar omdat galop het meeste vraagt van de core spieren: als je te vroeg begint, train je vanuit een 'verkeerd spiergebruik'.)

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:30

Ik zie toch vaak genoeg springpaarden die ze niet goed springen hoor. Ook hoger, in het l, m en z. :+ Nu moeten jullie niet doen alsof elk springpaard keurig wisselt en al helemaal niet voor een 6. Op de gemiddelde springwedstrijd, ook de grotere zijn er toch heel veel die het niet zo goed doen, of niet op de hulp.

Ja, er zijn springpaarden die dat inderdaad doen. Net als veel dressuurpaarden. En ja, dressuurruiters kunnen moeilijk doen over het aanleren, wat echt niet altijd nodig is. En ja, je kan ze op 4 jarige leeftijd echr al laten wisselen,maar om die 6, 7 of 8 te halen moeten ze aan veel meer punten voldoen als een springwissel.

Ik ben voorstander van vroeg aanleren idd, zodat je niet de contra zo strak bevestigd dat ze niet meer durven te wisselen want dat zal fout zijn. Hier wisselde ik ook al vroeg, maar dat is absoluut nog geen correcte wissels zoals in het z2 gevraagd wordt. Ook al is hij in 1 keer en in aanleuning.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:37

*steekt hand op* het zal wel aan mijn rijkunst liggen maar ik vind de wissen aanleren tot nu toe de moeilijkste oefening om aan te leren. :o ik werd er ook tot mijn eigen verbazing gewoon zo onzeker van dat ik op een gegeven moment nog niet meer voelde in welke galop ik zat. :oo Een vriendin die ook de wissel aan het aanleren was voor het eersr kwam me aan spreken op FB en zei ‘die ellendige wissel! Ik voel soms niet eens meer welke galop hij nu heeft!’
Mán was dat een opluchting voor mij dat zij, die echt wel kan rijden, ook effe in die onzekere fase zat. :o en andersom was zij ook ‘blij’ te horen dat ze niet alleen was. :(:) Dus we hebben er maar samen om gelachen en die fase is vanzelf voorbij gegaan gelukkig, :oo IMO moet je toch echt wel even de timing leren voelen de 1e keer. Dat heb ik met alle andere oefeningen nooit zo ervaren dat ik dat echt moest leren voelen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-10-21 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:40

Ayasha schreef:
*steekt hand op* het zal wel aan mijn rijkunst liggen maar ik vind de wissen aanleren tot nu toe de moeilijkste oefening om aan te leren. :o ik werd er ook tot mijn eigen verbazing gewoon zo onzeker van dat ik op een gegeven moment nog niet meer voelde in welke galop ik zat. :oo Die fase is voorbij gelukkig, :oo


Hahaha, heb ik ook gehad :') terwijl degene daarvoor heel makkelijk was. en daarom doe ik nu juist vroeg aanleren haha.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:53

Natuurlijk zullen er in het Z springen slechte dingen te zien zijn. Zal de laatste zijn die het ontkent.
Zie in GP dressuur ook een linker arm 10 cm hoger met veel kracht.
Terwijl we allemaal op de manege les al leerde handen ontspannen en even hoog.
Dus...
Dat zegt niks.
Maar een correct gereden springpaard kan een correcte wissel.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:05

DuoPenotti schreef:
grappig, was net de paarden aan het binnen zetten en even dit topic nog aan het denken.
En dacht, wat is er mis om een L paard die wissel aan te leren, ja dan is hij eens tegen de hand, maar ja jammer dan. Dan heb je nog een paar klasses om het goed te maken.
We oefenen alles 100 keer maar dan ineens die magische wissel, dan moet je toch wel al bijna de punten voor het Z hebben voor we daar aan mogen denken. Zoals dit artikel eigenlijk ook al zo idioot begint, voor de hoger opgeleide, terwijl idd dat veulen dat al doet....

En vervolgens wil ik dat hier gaan typen en zie ik jou berichtje staan :D

Je kan met een 4 jarige gewoon een wissel rijden op de diagonaal... gewoon om het principe van omspringen aan te leren!! Alleen dat is nog geen dressuur wissel!! voordat je wissel rijtechnisch kunt verbeteren en ook echt kunt rijden kun je vaak al contra... galop stap en stap galop... en dan ben je inderdaad wel op Z nivo aangekomen! Het is niet voor niks dat veel dressuur trainers pas met 5 met een wissel beginnen... dan lopen ze wel op Z nivo!

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:18

Eens hoor.
Maar door in het L deze eens mee te nemen, gewoon simpel. Is het in het Z niet ineens een magisch moeilijk ding.
Zowel voor ruiter en paard.
Juist bijvoorbeeld die goede contra bemoeilijkt de wissel.
Ik geef toe heb het andersom gehad. Makkelijk wisselen en paard dacht ga niet zo dom moeilijk in de "verkeerde galop" door die wending, wissel wel. :+

Galop stap en andersom kennen ze overigens ook allemaal.
En ook direct na elkaar. Zo leerde ik ze ook de vliegende.
Paar keer galop stap, direct andere kant aanspringen.
En dan een keer de overgang vergeten maar wel je been en zit hulp.

Wat overigens wel scheelt. Springpaarden galopperen van zichzelf fijn. Bij de dressuur paarden kan het gewoon moeilijker zijn

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:39

Hoe vaak ik wel niet als jury Z proeven zag waar de wissels of een bok waren, of in 2-en met de kop omhoog of gewoon draven en weer aangalopperen. Echt triest hoor. Dat zijn dikke onvoldoendes en voor draven en weer aangalopperen mogen ze blij zijn als ik een 1 geef.
Dus laat dat in de L maar zitten. De meeste ruiters hebben de capaciteiten gewoon niet om hun paard dit correct te leren of te laten doen.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:00

Niet in het L op wedstrijd :)
In het L leren zoals de springruiter het doet.
En zoveel capaciteiten zijn er niet voor nodig, anders kon ik het ook echt niet.
Het paard kent het gewoon van nature.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:03

DuoPenotti schreef:
Niet in het L op wedstrijd :)
In het L leren zoals de springruiter het doet.
En zoveel capaciteiten zijn er niet voor nodig, anders kon ik het ook echt niet.
Het paard kent het gewoon van nature.


Voor veel ruiters staat de opleiding L gelijk aan wedstrijd L.
Ik snap wat je bedoelt hoor. Topruiters leren hun paard ook al jong wisselen op de hulpen. Maar dat zou ik niet zomaar aan iedereen overlaten. Er zijn genoeg ruiters die nieteens voelen dat ze in de verkeerde galop zitten in de L.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Focus op: de vliegende galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:04

Misschien dat ze dat juist dan gaan voelen.
De focus ligt ook enorm bij draven.
Die volte galop dat is het dan.
Zelf met de springpaarden onder de kont vond het pas leuker worden als er meer dingen in galop bij kwamen :D

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:44

Basis springruiters zijn over het algemeen handiger in het aanleren.... maar je ziet ook genoeg spring paarden die wisseltjes met veel routine achter na springen.

Jou verhaal gaat op met ruiters die er gerust 5 jaar of langer over doen om het Z1 te halen... Idd in het begin niet teveel galop doen en veel tijd kwijt zijn aan het aanleren van contra en eenvoudige wissels... Beetje proffesionele ruiter is met een groen paard met zo'n 1.5 of 2 jaar op dat niveau en dan is een wissel aanleren vaak niet zo spannend. Tenzij je paard hebt met hele grote galop!! Dan ben je vaak wel even bezig.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:53

Klopt die handige ruiter zit zo in het Z, maar neem aan dat het artikel op hen niet van toepassing is, die zullen een wisseltje toch zo wel kunnen maken? Die heeft dat al vaker gedaan :)
En die aanname doe ik hoe het artikel is geschreven.
Alsof het om weet ik het wat gaat.
Ik denk dat de focus niet op de wissel moet liggen, maar dat het in gedachte zoveel groter gemaakt word dat het alleen daarom al gedoemd is te mislukken.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:02

MyWishMax schreef:
Ik zie toch vaak genoeg springpaarden die ze niet goed springen hoor. Ook hoger, in het l, m en z. :+ Nu moeten jullie niet doen alsof elk springpaard keurig wisselt en al helemaal niet voor een 6. Op de gemiddelde springwedstrijd, ook de grotere zijn er toch heel veel die het niet zo goed doen, of niet op de hulp.

Ja, er zijn springpaarden die dat inderdaad doen. Net als veel dressuurpaarden. En ja, dressuurruiters kunnen moeilijk doen over het aanleren, wat echt niet altijd nodig is. En ja, je kan ze op 4 jarige leeftijd echr al laten wisselen,maar om die 6, 7 of 8 te halen moeten ze aan veel meer punten voldoen als een springwissel.

Ik ben voorstander van vroeg aanleren idd, zodat je niet de contra zo strak bevestigd dat ze niet meer durven te wisselen want dat zal fout zijn. Hier wisselde ik ook al vroeg, maar dat is absoluut nog geen correcte wissels zoals in het z2 gevraagd wordt. Ook al is hij in 1 keer en in aanleuning.


Ik was al met verbazing aan het lezen en vroeg me af of hier iemand daadwerkelijk een springpaard weleens vanuit echte dressuurverzameling, bergop gesprongen wissels heeft zien maken? Dat ze netjes kunnen wisselen, natuurlijk..maar ik heb nog nooit een springpaard gezien die dat niet op de voorhand doet. En ja, ik heb zelfs bij een springamazone gewerkt die een van haar springpaarden om de pas kon laten wisselen. Heel knap, maar deze kon/ wilde niet eens zonder slof en martingaal rijden. Alles was op de voorhand...

Er zijn genoeg dressuurruiters die een wisseltje gewoon spelenderwijs meenemen, maar dat zijn wel de ruiters met ervaring. Ik raadt het dan ook niet aan om dit in de L mee te gaan nemen, eerst moeten de basisvoorwaarden voor elkaar zijn. Ik ben het er ook niet mee eens dat een goede contra een goede wissel bemoeilijkt. Juist vanuit een echt goede contra is goed omspringen helemaal niet zo moeilijk, mits het paard dan ook in die contra echt goed van achter naar voren loopt dan is het een kwestie van op het juiste moment de hulp geven en de schouders omzetten.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:07

Ik :D

De hengst Cardento kon goede dressuurwissels springen, maar die sprong ook de series, zelf om de 2 en om de pas!

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:09

Elisa2 schreef:
Juist vanuit een echt goede contra is goed omspringen helemaal niet zo moeilijk, mits het paard dan ook in die contra echt goed van achter naar voren loopt dan is het een kwestie van op het juiste moment de hulp geven en de schouders omzetten.

En iets opzij kunt [appuyeren of wijken] in galop... iets traver en renvers kunnen in galop... schouder kunt plaatsen... en genoeg gedragenheid hebt in galop... dan spring je de wissel vaak zo! Maar dan ben je vaak ook al wel ff aan het rijden!!

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:13

Ik bedoelde met goede contra juist een paard dat snel uit zichzelf wisselt en ke dat dus eigenlijk af leert of corrigeert om de contra aan te leren. En ja, dat is ook fout haha. Hier wilde paard dus echt niet meer wisselen, want hij dacht dat dat fout was. Zelfs instructie had er moeite mee om hem te overtuigen. Het lukte wel, maar het was makkelijker geweest als het eerder meegenomen was. Want op dat juiste moment de schouders omzetten had hier geen nut, zelfs bij instructie niet en die had echt al heel veel paarden opgeleid tot hoogste niveau.

Maar ik ken er meerdere die er wel moeite mee hebben, omdat ze toch geleerd hebben dat wisselen 'fout' is. Andere fout met aanleren dus

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:21

Ja dan is er vaak ook "fout" mee omgegaan, vaak wisselen paarden op jonge leeftijd uit een gebrek aan kracht en gedragenheid. Afstraffen of uit alle macht maar proberen te voorkomen is niet de oplossing voor dat probleem. Sterker maken wel en vaak gewoon iets handiger zijn met de contrastelling helpen wel en gewoon rustig corrigeren en opnieuw doen. (spelenderwijs)

Precies Jeanne, de combinatie moet dan al een bepaald niveau hebben.

Listinglistje: nouja de hengst Quattro B kon het ook maar die was ook GP dressuur opgeleid. Over het algemeen zijn de springwissels niet te vergelijken met de dressuurwissels.