Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 17:19

De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto ter illustratie. Foto: paardenpixels.nl


Groot-Brittannië heeft een verbod op het gebruik van renpaarden in de voedselketen opgelegd. Alle paarden die deelnemen aan racen in Groot-Brittannië mogen per 1 januari 2022 niet meer in de voedselketen voor mens én dier.

Het verbod geldt voor alle paarden die worden getraind in Groot-Brittannië en moet het welzijn van de paarden verbeteren. Er zijn scherpe regels voor trainers en eigenaren wanneer het op euthanasie aankomt en dit verbod is een maatregel om paarden die met pensioen zijn te beschermen.


Lees de rest van het artikel hier.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:22

Klinkt meer als: we weten dat er op grote schaal doping wordt gebruikt, dus laten we voor de zekerheid dat vlees maar niet eten :))

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:25

Hoe gaat dat het welzijn verbeteren? De makkelijk te herplaatsen paarden gingen toch al niet de worst in, al is het maar omdat dat minder geld oplevert. Nu worden de minder courante paarden ergens gedumpt? Of voor nop meegegeven aan jan en alleman?

Erg sneu!

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:30

Dus ipv een "afgedankt" paard te kunnen laten slachten (brengt mss nog wel geld op) moet je laten euthanaseren.
Dat kost geld en je moet een DA vinden die het paard slecht genoeg vindt..
Ik denk ook dat je veel paarden krijgt te slecht zijn om te gebruiken en te goed zijn om in te laten slapen en deze maar ergens een wei worden gedumpt totdat ze helemaal op zijn.
Dat werkt juist meer verwaarlozing in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:34

Ibbel schreef:
Klinkt meer als: we weten dat er op grote schaal doping wordt gebruikt, dus laten we voor de zekerheid dat vlees maar niet eten :))
Doping niet, daar zijn ze wel streng op (daarom doet Godolphin het in Dubai ook oneindig veel beter dan in het VK _O- ), bute wel. :+

Vanuit het oogpunt van voedselveiligheid vind ik het prima, want elk ander paard in training krijgt bute en dat wordt lang niet altijd geregistreerd (ligt namelijk gewoon op voorraad bij veel trainers), maar wat het voor de paarden als voordeel heeft, tja...

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:36

Bute staat toch op de dopingslijst?
Daarnaast mogen bv in Nederland paarden wel naar de slacht voor dierenvoeding (als ze afgekeurd/uitgesloten zijn voor menselijke consumptie).
Ik weet niet hoe dat in GB zit.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:37

troi schreef:
Hoe gaat dat het welzijn verbeteren? De makkelijk te herplaatsen paarden gingen toch al niet de worst in, al is het maar omdat dat minder geld oplevert. Nu worden de minder courante paarden ergens gedumpt? Of voor nop meegegeven aan jan en alleman?

Erg sneu!


Of export...naar een nederlandse paardmarkt bv.

imaudy
Berichten: 5045
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:37

Ibbel schreef:
Klinkt meer als: we weten dat er op grote schaal doping wordt gebruikt, dus laten we voor de zekerheid dat vlees maar niet eten :))


Eerste wat ik ook dacht..

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:41

Men wil met deze regeling het imago wat op poetsen t.o.v. het publiek. Ik denk dat het voor bepaalde groepen paarden negatief gaat uit pakken. Veel heen en weer zeulen. De eigenaren zullen in een aantal gevallen ook niet staan te trappelen.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:40

Vrees dat dit een hoop ellende gaat opleveren voor deze paarden…net als in Amerika die mogen op een gruwelijke reis naar Mexico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:44

Brainless schreef:
Bute staat toch op de dopingslijst?
Daarnaast mogen bv in Nederland paarden wel naar de slacht voor dierenvoeding (als ze afgekeurd/uitgesloten zijn voor menselijke consumptie).
Ik weet niet hoe dat in GB zit.
Ja, maar als ik mijn paard nu bute geef en pas over een paar weken race, is dat uiteraard geen probleem.

Cowgirl schreef:
troi schreef:
Hoe gaat dat het welzijn verbeteren? De makkelijk te herplaatsen paarden gingen toch al niet de worst in, al is het maar omdat dat minder geld oplevert. Nu worden de minder courante paarden ergens gedumpt? Of voor nop meegegeven aan jan en alleman?

Erg sneu!


Of export...naar een nederlandse paardmarkt bv.
Dat is na Brexit de moeite niet meer. Ze moeten daarvoor namelijk veterinair goedgekeurd worden (op ziektes ed), officieel moeten ze in quarantaine, je moet btw afdragen, allerlei papierwerk (laten) regelen aan de grens dat ook niet gratis is, etc. dus tegen de tijd dat dat dier ook maar een voet op Nederlandse bodem zet, ben je al een paar duizend euro lichter. :P Eigenlijk zijn alle volbloeden die nu nog hierheen komen van de Britse eilanden, afkomstig uit Ierland.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:54

Ik dacht dat Engelsen toch al geen paardenvlees aten?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:58

Verbod is incl. (huis)diervoer.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 19:53

In sommige staten in Amerika, is het overigens wel zo, dat je niet langer paarden kan aanbieden aan opkopers bij verkopingen, als je weet dat de eindbestemming slacht is. Dit op straffe van verlies van licenties.

Daarnaast is er een nieuw fenomeen gekomen, de kill buyers, bieden ex ren paarden aan op social media aan, tegen belachelijke prijzen inspelend op gevoelens

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:50

Volgens mij zijn er in Engeland veel paardenrusthuizen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 17:46

Daar heb ik geen gegevens van, wat ik wel weet is dat het e.e.a. behoorlijke kosten met zich meebrengt, voor die groep paarden die niet om te scholen zijn, naar een andere job.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:32

nikkel schreef:
Daar heb ik geen gegevens van, wat ik wel weet is dat het e.e.a. behoorlijke kosten met zich meebrengt, voor die groep paarden die niet om te scholen zijn, naar een andere job.

Paarden en in dit geval specifiek renpaarden hebben vaak toch heel veel geld verdiend voor hun eigenaar.Dan hebben ze wel een pensioen verdiend vind ik.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:06

Laten schieten / slachten mag toch nog wel? Alleen niet meer voor de voedselketen maar ze maken er ook bijv. lijm en biobrandstof van geloof ik. Dus misschien maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 19:08

anjali schreef:
nikkel schreef:
Daar heb ik geen gegevens van, wat ik wel weet is dat het e.e.a. behoorlijke kosten met zich meebrengt, voor die groep paarden die niet om te scholen zijn, naar een andere job.

Paarden en in dit geval specifiek renpaarden hebben vaak toch heel veel geld verdiend voor hun eigenaar.Dan hebben ze wel een pensioen verdiend vind ik.


Dat valt op zich wel mee.. Er zijn ook zat renpaarden die echt zoveel niet hebben verdiend. Daar komt ook nog de kosten van het koersen en trainen bij.

Dat ze een pensioen wel verdiend hebben ben ik het volledig mee eens hoor, maar de rensport is echt niet één en al vetpot.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:31

Anjali, er zijn uiteraard renpaarden, die ruimschoots de kost hebben verdiend. Deze groep paarden worden over het algemeen, na hun koers carriere goed verzorgd. Het gaat over het algemeen over de groep minder getalenteerd dus alleen maar gekost hebben en niet om te scholen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 21:48

princequillo schreef:
anjali schreef:
Paarden en in dit geval specifiek renpaarden hebben vaak toch heel veel geld verdiend voor hun eigenaar.Dan hebben ze wel een pensioen verdiend vind ik.


Dat valt op zich wel mee.. Er zijn ook zat renpaarden die echt zoveel niet hebben verdiend. Daar komt ook nog de kosten van het koersen en trainen bij.

Dat ze een pensioen wel verdiend hebben ben ik het volledig mee eens hoor, maar de rensport is echt niet één en al vetpot.


Inderdaad, om die ene goede te hebben moet je er toch een paar tientallen of honderden fokken en opleiden. Het zijn niet allemaal secretariats en seabiscuits.
En die hele 'net niet' middenmoot moet dan toch ergens naar toe. Fokker of trainer heeft geen plek, die hebben alweer een volgende lading klaar staan.
De penny die een ex-racepaard wil (en kan, paarden blijven kostelijke dieren) redden zijn ook niet zò talrijk.
En dan is er nog een heel deel paarden die niet omgeschoold kunnen worden, omdat ze het karakter of het gestel er niet voor hebben.

Ik vrees ook dat er een hele lading paarden ergens in een weiland gedropt zullen worden tot ze vanzelf verpieteren.

Ben ik het er mee eens? Nee, ik vind ook dat ze een fijn thuis verdienen. Maar als dat niet te vinden is, is slacht toch nog beter dan ergens staan verkommeren.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 22:03

Ben ik het er mee eens? Nee, ik vind ook dat ze een fijn thuis verdienen. Maar als dat niet te vinden is, is slacht toch nog beter dan ergens staan verkommeren.

Met het bovenstaande ben ik het volledig mee eens.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:48

Dan de fok aan banden leggen hè, zieke wereld.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:00

anjali schreef:
Ik dacht dat Engelsen toch al geen paardenvlees aten?

Humane consumptie in het land zelf is al verboden, dierenvoeding mocht dan weer wel. Nu weet ik niet hoe het zit met de export van paardenvlees voor humane consumptie, dat is hier in NZ ook een beetje een grijs gebied. De één zegt van wel en de ander zegt van niet.

Gwahir schreef:
Laten schieten / slachten mag toch nog wel? Alleen niet meer voor de voedselketen maar ze maken er ook bijv. lijm en biobrandstof van geloof ik. Dus misschien maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit.

Het enige dat nu veranderd is dat ze niet meer in de dierenvoeding mogen. Hier in NZ mogen ze wel gewoon afgeschoten worden maar ik weet niet hoe de wapenwetgeving daarin is in de UK.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Verbod op renpaarden in voedselketen Groot-Brittannië

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:03

Slachtpin is ook nog mogelijk, die valt niet onder de wapenwet (in elk geval in nederland en frankrijk niet en die hebben vergelijkbare wapenwetten met de rest van west-europa).