Swail boekt tweede zege op rij in de Longines wedstrijd in S

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Swail boekt tweede zege op rij in de Longines wedstrijd in S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 23:41

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
De Ier Conor Swail en Vital Chance de la Roque winnen de Longines FEI Jumping World
Cup™ Sacramento (USA) op zaterdag 9 oktober 2021. Foto: Julia B Photography/ FEI


Conor Swail uit Ierland en Vital Chance de la Roque gaan aan de leiding in de North American League.

De Ier Conor Swail en zijn paard Vital Chance de la Roque beginnen een winaarsreputatie op te bouwen. Nadat het duo het Longines FEI Jumping World Cup™ seizoen in de North American League opende met een overwinning in Vancouver, Canada, boekten zij de tweede wereldbekerzege op rij in Sacramento, USA.

Swail en de enthousiaste 12-jarige ruin wonnen na een spetterende barrage met vier combinaties voor een volle menigte in het Murieta Equestrian Center. Zij maakten gebruik van de natuurlijke snelheid en het behendige draaien van het paard. Het leek alsof ruiter en paard elkaars gedachten konden lezen toen zij met minder galopsprongen meer dan een seconde van de op dat moment snelste tijd, die van de Canadees Erynn Ballard en Hubert B, afhaalden. Swail en “Vinny” lieten, na het door de Mexicaan Anderson Lima gebouwde verkorte parcours, de chrono stoppen bij 36,12 seconden.

“Hij was hier vanavond geweldig,” zegt Swail over zijn rijdier, welke sinds juni al vijf grand prix wedstrijden heeft gewonnen. “Hij was mogelijk een van de favorieten vanavond. Ik ben opgelucht dat hij de reputatie die hij voor zichzelf heeft opgebouwd, ook waarmaakt.”

Ballard werd tweede met haar gloednieuwe rijdier, een indrukwekkende prestatie gezien zij de opvallende bruine pas twee weken geleden is gaan rijden. Hun tijd was 37,25 seconden. Haar student Natalie Dean uit Canada en de talentvolle Cocolina finishten als derde. Zij was de enige andere combinatie met twee foutloze ronden en zette een tijd neer van 43,09 seconden.

“Erynn reed een hele sterke ronde, ik dacht echt dat het weer een zware test zou worden,” zegt Swail. “Maar mijn paard heeft zichzelf prima laten zien.”

Zijn resultaten in de Wereldbeker waren in twee landen en twee total verschillende locaties. In Vancouver reed het duo rond in een ruime buitenpiste, terwijl ze in Sacramento met een kleine, overdekte ruimte te maken kregen. Op beide plekken was het paar opgetogen en Vinny completeerde zijn inspanningen op de hindernissen met speels bokken tussen de sprongen. Swail heeft deze trend al verwacht en respecteert dit.

“Vancouver was buiten, en parcoursbouwer Peter Holmes uit Canada bouwde dit alsof het voor mijn gevoel een indoorparcours was. Maar het is hier een overdekte arena, het publiek zit vrij dicht op je,” zegt Swail. “Mijn paard heeft een antwoord op elke vraag en het publiek was geweldig vanavond. Het is geweldig om weer publiek op de tribune te hebben. We krijgen daar ook een kick van.”

Swail heeft nu de leiding in handen in de North American League met 37 punten. Ballard en de Australische Rowan Willis staan respectievelijk tweede en derde, beiden hebben 17 punten. De North American League gaat nu verder naar het oosten, naar Tyron, USA, op 30 oktober 2021.

Voor de volledige resultaten kijk je hier.

De standen vind je hier.