[FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

[FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-21 11:02

*Bokt.nl
Sport
Foto's en verslag door Muurp

Op 19 en 20 juni werd het ONCK verreden, ook wel de Open Nederlands Connemara Kampioenschap. Het weekend vond plaats in Laag-Soeren, en kende diverse onderdelen. Bij deze een kleine impressie van het weekend.

Het kampioenschap wordt al jaren georganiseerd door het bestuur van het stamboek en is een mooie manier om de veelzijdigheid van de Connemara pony te laten zien. De enige eis voor deelname is dat de pony minimaal 25% aantoonbaar Connemarabloed heeft. De afstamming moet officieel geregistreerd staan, bijvoorbeeld bij een Connemarastamboek of het NRPS.

De zaterdagochtend stond in het teken van de dressuur, waarbij diverse combinaties streden om de eerste plaats in hun categorie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De deelname was zeer divers, zowel KNHS starts in ongeveer alle niveau's (BB t/m Z1) als kinderdressuur met de allerkleinste deelnemers.

Afbeelding

Afbeelding

In de middag stond het kinderspringen op het programma. Als je hart nog niet gesmolten was bij de kinderdressuur, dan gebeurde dit wel in de springring.
Een aantal dappere combinaties waagden zich in de springring en reden hun rondjes alsof ze nooit anders hadden gedaan. <3

Afbeelding

Afbeelding

De zaterdagavond stond in het teken van de kür op muziek. Het was genieten geblazen! Zeer diverse muziekstijlen en alle niveau's droegen hun steentje bij.

Afbeelding

Afbeelding


Dan de zondag. De zondagochtend en een deel van de middag stond voornamelijk in het teken van het springen. 's ochtends het officiële gedeelte, vanaf de middag werden er diverse springlessen gegeven door Anouk Slabbers, die zelf ook een voorliefde voor Connemarapony's heeft. Na de springlessen mocht iedere combinatie ook een parcours springen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Sanne van Doesburg startte zelfs klasse M springen paarden met haar pony Tralee's Melody

Ondertussen werd er buiten ook een behendigheidsparcours afgelegd. Dit kon aan de hand of onder het zadel. De ene pony vond het spannender dan de andere, maar ze hebben het allemaal gedaan :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan het meest bijzondere moment van het weekend; de parade!
Alle pony's die hebben deelgenomen aan het weekend mogen meelopen in de parade. Een prachtig gezicht, en ook dit toont weer het brave karakter van de Connemara.

Afbeelding

Afbeelding

En dan de prijsuitreiking. Veel blije gezichten en veel lovende woorden!
Er kan er uiteraard maar één de winnaar zijn... Wie is de ONCK kampioen van 2021?


Afbeelding

Uiteindelijk zijn het Senna Vastenholt en haar pony Matea SB (v. Easter van de Leliaard) die prijs in ontvangst mogen nemen. Een prachtige veelzijdige pony die zowel tijdens de dressuur als tijdens het springen hoge ogen gooide.

Al met al dus een meer dan geslaagd weekend!

Boras
Berichten: 9958
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:28

Wat mooi al die schimmels, ik vind het een heel leuk ras.

De winnaar mag er ook zijn. De vader, Easter van de Leliaard, vind ik een super mooie hengst.

Ik kan me die stoeterij nog herinneren van toen ik lang geleden op zaterdagen als jong meisje daar vaak door de buurt fietste op zoek naar een verzorgpony. Echt een walhalla voor pennymeisjes. Volgens mij hebben mijn paardenvriendinnetje van toen en ik er destijds één keer mogen rondkijken. Nu wandel ik er nog wel eens langs, het is nog best herkenbaar, en moet dan altijd even terugdenken aan al die pony's die er ooit in de weilanden liepen. En ik vraag me altijd af waar de naam, van de Leliaard, toch vandaan komt. Wie weet weet iemand dat :)

Maar mooie foto's hoor, leuk om te bekijken.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:51

Wat een leuk verslag, met mooie foto's!
Wij vonden het leuk om weermee te kunnen doen, op naar volgend jaar!

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:26

Wat een súper leuk verslag!!!
En inderdaad: prachtige foto’s!


Heb zelf van een van je foto’s een uitsnede gemaakt waar ik helemaal gelukkig van wordt:


Afbeelding

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:26

Leuk verslag Muur!

@boras, wat leuk dat je Easter nog kent. Mijn zoon heeft een paar jaar met hem gereden. Zo'n lieve en knappe hengst <3
De naam Leliaard komt van de boerderij waar de fokkerij ooit begonnen is.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:38

Heel erg leuk verslag!! :D ONCK heb ik altijd zoveel plezier aan gehad!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132133
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:16

Wat een tof verslag en wat gaaf dat je er voor ons bij hebt willen zijn. Dank je wel daarvoor!!!

_karin_

Berichten: 3922
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 13:25

Wat een heerlijk verslagje! Ik heb geen persoonlijke connectie met het ras maar door je foto's en toelichting krijg ik spontaan het gevoel dat ik erbij had moeten zijn. Leuk!

Martie

Berichten: 2394
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:35

Wat een prachtige foto's! Geven goed de sfeer en het karakter van de Connemara's weer <3
Easter is inderdaad een prachtige hengst. :j
Punz: hebben jullie ook zelf nog meegedaan?

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:44

Wat een leuk overzicht!! Van het allerleukste ras! <3
En leuk om mezelf daarin terug te zien, met mijn Rebel nadat hij bekomen was van de schrik van de geluidsinstallatie!

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 22:48

@Martie: Jazeker hebben we meegedaan!
Zit zelf in het organiserend comite, dus dat is altijd een beetje hectisch en wat lastig, maar we hebben meegedaan.

Zaterdag was JJ met een gastruiter demo paard tijdens een IBOP clinic en heeft daar laten zien wat er in de dressuur en het springen aan bod komt bij een IBOP. Zondag heeft Punzels cross ruiter met haar gesprongen, echt 2 heel mooie rondjes, en zelf heb ik de overjarige penny uitgehangen en een obstakel parcours met haar gedaan... Zo super leuk!

Mijn ZZ licht startgerechtigde dressuur Jou-Jou tijdens het IBOP springonderdeel:
Afbeelding

Punzel in haar parcours:
Afbeelding


( ik heb de amazone/ ruiter even onherkenbaar gemaakt. Weet niet of ze zitten te wachten op een bokt optreden :) )

We konden van te voren echt fantastische t shirts bestellen: ( ik heb mijn achternaam hier even weggeblurd):

Afbeelding




En wat obstakel parcours foto's ( de heldere fotois van Muurp.. de andere still uit filmpje gemaakt door vriendin)

Afbeelding

Afbeelding


En dan heb ik het nog niet over het buffet, de buitenrit, of over de camping in de buurt die fantastisch meewerkt en dit weekend zijn camping en stallen/weilandjes vrijhoudt voor ONCK gangers. Kortom: ik ervaar het zelf elk jaar weer als een feestje, en ben superblij dat Muurp er dit jaar bij was om dit feestje voor ons vast te leggen

@Esje: ziet er zeer acceptabel uit toch? Respect voor hoe jullie je herpakt hebben!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 00:03

Mooie foto's. Het nieuwsoverzicht met 5 wisselende topics, verwijst naar dit topic, maar in het nieuwsoverzicht doet het plaatje het niet. Ik weet niet waar ik het anders even moet melden.

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:37

Mooie presentatie, maar ik mis de aangespannen connemara's die zijn er ook.

lideli

Berichten: 2447
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:46

Bedankt voor het mooie verslag!
Ik heb voor het eerst meegedaan en enorm genoten <3 zeker voor herhaling vatbaar!

Afbeelding
Foto door Muurp :)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 09:51

marga1 schreef:
Mooie presentatie, maar ik mis de aangespannen connemara's die zijn er ook.


Helaas waren er dit weekend geen aangespannen combinaties, anders had ik ze met alle liefde op de foto gezet :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 09:52

Wat een mooi overzicht!!!

Uit nieuwsgierigheid: Is dat hoge aantal schimmels een modeverschijnsel of zijn er gewoon simpelweg meer schimmels onder de Connemara's? Ik zie maar een enkele bruine, en nauwelijks vossen?

pien_2010

Berichten: 43500
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:58

Wat een gaaf topic. En Punz ook al meegedaan. Toppertje.
Genoten van alle posts. Bedankt Muurp.

Daihyo

Berichten: 88073
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:00

Mooi overzicht! Bekend terrein :j

Punz

Berichten: 8576
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:13

@marga1: er zijn zeker ook (goed presterende) Connemara aanspanningen. We hebben in het verleden dus ook aangespannen rubrieken uitgeschreven, maar daar bleek toch de weinig animo voor, vandaar dat we dit de laatste jaren niet meer doen.

@Rije: het hoge aantal schimmels ( en valken eigenlijk ook) is geen modeverschijnsel, maar simpelweg een gen wat veel voorkomt bij de Connemara. Er is zelfs wat zorg over “loosing the colour “ dus mede vanuit Ierland wordt er ook wel iets gestuurd op het behoudt van kleur.

Edit:
Er zijn wel vossen, maar die zijn inderdaad serieus in de minderheid, net zoals zwarten.
Veel schimmels en valken, dan de bruinen en dan de vossen en palominos denk ik qua kleur percentages
Laatst bijgewerkt door Punz op 02-07-21 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [FOTO] Open Nederlands Connemara Kampioenschap 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 11:14

Ah toch genetisch dus. Dank je Punz :)