Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37324
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 20:44

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Facebook Anne Wesselink


De Nederlandse Anne Wesselink deelde haar verhaal op sociale media: ze maakte met haar paard, een vriendin en haar pony een wandeling. Het ging mis toen een vrachtwagenchauffeur bij het passeren extra gas gaf. Daarbij raakten het paard en de twee amazones gewond. De twee hopen nu via een oproep op sociale media de chauffeur van de vrachtwagen alsnog te vinden.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:52

Veel sterkte aan de amazones en hopelijk herstellen de paarden goed!

Wellicht is een aanvulling op zijn plaats, absoluut niets om het goed te praten. De kern van Halle is al langere tijd afgesloten en een aantal omliggende wegen op dit moment ook. Het verkeer wordt omgeleid via allerlei smalle landweggetjes. Daar zou ik als automobilist ook niet graag een vrachtwagen tegenkomen.
Vorige week is er nog een vrachtwagen in de sloot terecht gekomen, omdat deze zich vast had gereden op zo'n smalle weg.

Jolliegirl

Berichten: 33004
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:49

Heeft hij daadwerkelijk gas gegeven of hebben de remmen gesist of heeft hij teruggeschakeld wat ook een kabaal maakt.... en hebben ze dit verward...


Kan me dit toch zo niet voorstellen.


Veel sterkte... Heel naar dit.

hagelslag
Berichten: 9225
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:31

Jolliegirl schreef:
Heeft hij daadwerkelijk gas gegeven of hebben de remmen gesist of heeft hij teruggeschakeld wat ook een kabaal maakt.... en hebben ze dit verward...


Kan me dit toch zo niet voorstellen.


Veel sterkte... Heel naar dit.


Of de motorrem gebruikt, dan brult de motor ook flink (vind ik persoonlijk een heerlijk geluid. Maar voor een paard niet fijn)

Jolliegirl

Berichten: 33004
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:45

hagelslag schreef:
Jolliegirl schreef:
Heeft hij daadwerkelijk gas gegeven of hebben de remmen gesist of heeft hij teruggeschakeld wat ook een kabaal maakt.... en hebben ze dit verward...


Kan me dit toch zo niet voorstellen.


Veel sterkte... Heel naar dit.


Of de motorrem gebruikt, dan brult de motor ook flink (vind ik persoonlijk een heerlijk geluid. Maar voor een paard niet fijn)


J dat bedoelde ik ook.
Mijn vriend wist nooit dat dit voor ruiters irritant was.. Sindsdien houd hij er rekening mee bij passeren.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 00:09

suffie schreef:
Veel sterkte aan de amazones en hopelijk herstellen de paarden goed!

Wellicht is een aanvulling op zijn plaats, absoluut niets om het goed te praten. De kern van Halle is al langere tijd afgesloten en een aantal omliggende wegen op dit moment ook. Het verkeer wordt omgeleid via allerlei smalle landweggetjes. Daar zou ik als automobilist ook niet graag een vrachtwagen tegenkomen.
Vorige week is er nog een vrachtwagen in de sloot terecht gekomen, omdat deze zich vast had gereden op zo'n smalle weg.

Ik krijg gelet op de reacties op Facebook een beetje het gevoel dat het niet genoemd mag worden, maar de weg waar dit gebeurd is is sowieso al heel 'tricky'. Hij is niet alleen ontzettend smal, je hebt ook weinig uitwijkmogelijkheden. Aan de ene kant staan er bomen dicht op elkaar direct aan de weg en aan de andere kant lig je gelijk in de sloot. Het geheel wordt daardoor zodanig krap dat normale personenauto's elkaar op sommige stukken al niet kunnen passeren. Als je dan met een paard groot verkeer tegenkomt (die kans was altijd al groot daar omdat er een transportbedrijf gevestigd is) kun je geen kant op. Ik snap heel goed dat je een jong en onervaren paard aan verkeer wil laten wennen, maar er zijn naar mijn idee wegen die zich daar beter voor lenen dan deze.

Ik wil de schuld van het ongeval hiermee niet bij de meiden zelf leggen, maar denk wel dat je je altijd bewust moet zijn dat je jezelf, je paard en andere weggebruikers soms in hele kwetsbare posities kunt brengen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:26

Op de foto kan je ook zien dat de weg niet heel breed is, maar dat is in dit geval toch niet zo relevant? Het voegt ook gewoon niet zoveel toe aan het verhaal. Het gaat erom dat de chauffeur zich niet aangepast lijkt te hebben aan die omstandigheden, schade heeft veroorzaakt en is doorgereden.

Al rij je op de smalste weg van het land, als er iets gebeurt dan stop je.

c_alsemgeest

Berichten: 20749
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:49

klopt... hoe vervelend ook, maar chauffeur had er ook voor kunnen kiezen om achter het paard te blijven rijden.
Duurt inderdaad een paar minuten langer, maar dan was er geen enkel risico geweest.

Het afremmen op de motor klinkt inderdaad ook hard, kan verward worden met gas bij geven.
Maar doorrijden na zo'sn gebeurtenis is niet goed te praten... dan hoop ik maar dat de chauffeur het niet gemerkt heeft.

[edit vreemde typo :') ]
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 28-05-21 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag
Berichten: 9225
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:49

Shae schreef:
Op de foto kan je ook zien dat de weg niet heel breed is, maar dat is in dit geval toch niet zo relevant? Het voegt ook gewoon niet zoveel toe aan het verhaal. Het gaat erom dat de chauffeur zich niet aangepast lijkt te hebben aan die omstandigheden, schade heeft veroorzaakt en is doorgereden.

Al rij je op de smalste weg van het land, als er iets gebeurt dan stop je.



Of zoals hier boven vermeld, misschien gebruikte hij uit gewoonte de motorrem
Doodnormaal, maar dan brult de motor wel meer

DuoPenotti

Berichten: 30254
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:47

Ik heb ook bijna alleen maar van dit soort weggetjes hier in de buurt.
En dat vind ik zeker met een jong paard doodeng.
Om die reden maak ik eigenlijk alleen maar een buitenrit op zondag ochtend en ben dan voor 10 alweer terug.
Want het is niet alleen het vrachtverkeer, maar ook ander verkeer komt rakelings langs.
Je bent echt de hele tijd aan het kijken, komt er wat aan en kan ik in een oprit van een weiland/akker staan om zo nog wat ruimte te maken.
Op dit soort weggetje hoeft je paard maar een kleine misstap te maken en je ligt in de sloot.

Pareltjes
Berichten: 2224
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:19

Jolliegirl schreef:
Heeft hij daadwerkelijk gas gegeven of hebben de remmen gesist of heeft hij teruggeschakeld wat ook een kabaal maakt.... en hebben ze dit verward...


Kan me dit toch zo niet voorstellen.


Veel sterkte... Heel naar dit.


Ik maak het dagelijks mee met hengsten naar de wei brengen. Busjes zijn het ergst. En zeer regelmatig geven automobilisten gas bij op het moment dan hún hoofd voorbij de paarden zijn maar de rest van het voertuig niet. En dat is precies het gevaarlijkste moment van passeren wat je staat dan letterlijk of nog langs zij of vlak achter het voertuig.

Tegenwoordig loop ik midden op de weg, met 2 hengsten aan de hand, ze wachten maar. Die 1 minuut voor ik bij de wei ben. En zelfs dan zijn er chauffeurs die via de berm trachten te passeren ( waardoor ik maar even mee opschuif zodat ze er niet langs kunnen ). En het meest brutale is dat er zelfs op de hengsten hun hakken werd ingereden. Jammer voor deze chauffeur, deuk in de auto van een beledigde hengst die even terug mepte. En 5 getuigen die ZIJN versie tegenspraken.

Een kennis dr paard op gelijke wijze doodgereden, gewoon omdat meneer de chauffeur geen zin had om te wachten. Dus nee ik sta zeker niet versteld. Er gebeuren de gekste dingen, zeker op wegen war mensen eigenlijk nooit komen en verrast worden door paarden op de baan. Opvoeden is de enige optie, van de chauffeurs dan...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:29

c_alsemgeest schreef:
klopt... hoe vervelend ook, maar chauffeur had er ook voor kunnen kiezen om achter het paard te blijven rijden.
Duurt inderdaad een paar minuten langer, maar dan was er geen enkel risico geweest.

Het afremmen op de motor klinkt inderdaad ook hard, kan verward worden met gas bij geven.
Maar doorrijden na zo'sn gebeurtenis is niet goed te praten... dan hoop ik maar dat de chauffeur het niet gemerkt heeft.

[edit vreemde typo :') ]

Er achter bijven rijden kan ook heel vervelend zijn voor paard en ruiter. Veel paarden boeien zich op als er iets achter hen is.

kiki1976

Berichten: 16916
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:36

Ooit eens met een pony gelopen (liep ernaast iemand anders zat erop) op een smalle weg waar je onmogelijk op een stukje van 300 meter in kan halen.
Vrachtwagen achter ons die echt nul geduld had.
Express stilstaan, remmen ontluchten, hard optrekken, hard remmen, remmen weer ontluchten.
Pony gigantisch over de zeik. Pony getracht vast te houden, maar ging aan de kletter. Sprong de struiken in, over de struiken, meisje eraf gevallen, pony helaas los moeten laten omdat ik niet over die struiken kon springen. Chauffeur is snel weg gereden.
Meisje en pony ongedeerd.

hagelslag
Berichten: 9225
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:49

kiki1976 schreef:
Ooit eens met een pony gelopen (liep ernaast iemand anders zat erop) op een smalle weg waar je onmogelijk op een stukje van 300 meter in kan halen.
Vrachtwagen achter ons die echt nul geduld had.
Express stilstaan, remmen ontluchten, hard optrekken, hard remmen, remmen weer ontluchten.
Pony gigantisch over de zeik. Pony getracht vast te houden, maar ging aan de kletter. Sprong de struiken in, over de struiken, meisje eraf gevallen, pony helaas los moeten laten omdat ik niet over die struiken kon springen. Chauffeur is snel weg gereden.
Meisje en pony ongedeerd.



Remmen ontluchten is niet iets waar een vrachtauto chauffeur invloed op heeft.
De compressor bouwt 12 bar druk op en ontlucht dan.
De druk zakt weer tot 7-8 bar en dan slaat de compressor auto weer aan en herhaald zich de hele tijd zolang de motor aanstaat

Kabayo

Berichten: 14126
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:56

Tsja dit verhaal heeft toch 2 kanten. Wat je daar met een 2 jarige doet die niet verkeersmak is terwijl je weet dat er omleidingen zijn voor ander verkeer.

De chauffeur had moeten stoppen. Maar wellicht keek hij net in de andere spiegel toen het gebeurde. En geschreeuw hoor je niet zo snel in een (vracht) auto. Wellicht heeft de chauffeur geen verstand van paarden en snapt hij niet dat op 3 benen staan verkeerd is

kiki1976

Berichten: 16916
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:01

hagelslag schreef:
kiki1976 schreef:
Ooit eens met een pony gelopen (liep ernaast iemand anders zat erop) op een smalle weg waar je onmogelijk op een stukje van 300 meter in kan halen.
Vrachtwagen achter ons die echt nul geduld had.
Express stilstaan, remmen ontluchten, hard optrekken, hard remmen, remmen weer ontluchten.
Pony gigantisch over de zeik. Pony getracht vast te houden, maar ging aan de kletter. Sprong de struiken in, over de struiken, meisje eraf gevallen, pony helaas los moeten laten omdat ik niet over die struiken kon springen. Chauffeur is snel weg gereden.
Meisje en pony ongedeerd.



Remmen ontluchten is niet iets waar een vrachtauto chauffeur invloed op heeft.
De compressor bouwt 12 bar druk op en ontlucht dan.
De druk zakt weer tot 7-8 bar en dan slaat de compressor auto weer aan en herhaald zich de hele tijd zolang de motor aanstaat

Geen idee hoe of wat, maar hij wist dondersgoed wat hij deed en bleef er expres mee doorgaan.
Hij had namelijk prima de mogelijkheid om op afstand er rustig achteraan te rijden, maar koos ervoor om het op een erg vervelende manier te doen. En bleef er ook gewoon mee doorgaan toen hij zag dat de pony er flinke stress van kreeg

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:05

Kabayo schreef:
Tsja dit verhaal heeft toch 2 kanten. Wat je daar met een 2 jarige doet die niet verkeersmak is terwijl je weet dat er omleidingen zijn voor ander verkeer.

De chauffeur had moeten stoppen. Maar wellicht keek hij net in de andere spiegel toen het gebeurde. En geschreeuw hoor je niet zo snel in een (vracht) auto. Wellicht heeft de chauffeur geen verstand van paarden en snapt hij niet dat op 3 benen staan verkeerd is


Ik heb het verhaal ook gelezen, maar als ik het goed begrijp draaide het paard naar de vrachtwagen toe en is dan geraakt? Iedereen doet alsof de chauffeur een crimineel is, maar zou niet juist de eigenaar van het paard aansprakelijk zijn voor de schade die dat paard aan de vrachtwagen toebracht ipv andersom als het dier vanuit de berm omdraait en in de weg springt? Ik lees dat ze in de berm stil stonden terwijl de vrachtwagen op de weg reed.

Vrachtwagens zijn idd eng voor veel paarden en maken behoorlijk wat lawaai, waar de chauffeur zelf niet altijd invloed op heeft. Hij had moeten stoppen (als hij het al merkte, want ik lees niet dat iemand er af is gevallen of dat paard op de grond is gekomen?) maar verder lijkt me dit een dom ongeluk en net zozeer een inschattingsfout van de paardeneigenaar als van de chauffeur.

Ik hoop dat alles goed komt met het paard.

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Re: Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:52

Die indruk heb ik ook Poekkie.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de chauffeur niks gemerkt heeft en zich van geen kwaad bewust is. Veel mensen weten niet hoe een paard kan reageren.


Desalniettemin wel heel vervelend voor de betrokken, beterschap gewenst!

Jolliegirl

Berichten: 33004
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vrachtwagenchauffeur geeft gas bij: amazones en paard gewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:00

Joh en even heel eerlijk als vrouw van een chauffeur zijnde... Je voelt een tikje aan je wagen echt niet hoor... Heel vervelend maar wel een feit.
Een busje schampen is een ander verhaal.. Maar een dier wat tegen je wagen springt merk je echt niet altijd.

Kabayo

Berichten: 14126
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:33

Edit. Blokkeren kan idd ook :+
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-05-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:43

Ik zie 'm nog. Ben je niet gewoon geblokkeerd ofzo? Je zegt letterlijk dat haar paard tegen de vrachtwagen sprong en ik zou ook weinig zin hebben in die discussie. Ze zoekt de chauffeur en uiteindelijk moeten ze er onderling of met tussenkomst van verzekering en eventueel politie uitkomen.

Haar verhaal is dat hij omdraaide en geraakt werd door de vrachtwagen en mensen die er niet bij waren hoeven er geen ander verhaal van te maken.

Kabayo

Berichten: 14126
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:06

Shae schreef:
Ik zie 'm nog. Ben je niet gewoon geblokkeerd ofzo? Je zegt letterlijk dat haar paard tegen de vrachtwagen sprong en ik zou ook weinig zin hebben in die discussie. Ze zoekt de chauffeur en uiteindelijk moeten ze er onderling of met tussenkomst van verzekering en eventueel politie uitkomen.

Haar verhaal is dat hij omdraaide en geraakt werd door de vrachtwagen en mensen die er niet bij waren hoeven er geen ander verhaal van te maken.

Dat is toch hetzelfde?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:10

Bij ons een paard geraakt op de billen door een busje van de kringloop,die vol gas langs de paarden reed en het paard raakte met zijn zijspiegel.De zijspiegel klapte in en hij reed gewoon door.De paarden liepen netjes aan de kant en achter elkaar. Was een beste klap.
Later hebben we de man aangesproken bij de kringloopwinkel,hij zei dat hij zag dat het paard niks mankeerde en daarom doorreed. Dan nog stop je toch ff om te vragen hoe het gaat? Sommige mensen hebben gewoon geen fatsoen.

Jolliegirl

Berichten: 33004
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:14

Kabayo schreef:
Edit. Blokkeren kan idd ook :+



huh, mis ik iets?

Kabayo

Berichten: 14126
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:15

Jolliegirl schreef:
Kabayo schreef:
Edit. Blokkeren kan idd ook :+



huh, mis ik iets?

Ik zag haar bericht niet meer op FB