Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14177
Geregistreerd: 20-04-16

Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 19:45

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Dressuurpaard Weihegold OLD met amazone Isabell Werthe tijdens
Jumping Amsterdam 2020. Foto: Marjo


Dr. Sue Dyson en haar onderzoeksteam evalueerden de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal van FEI World Cup dressuurpaarden en ontdekten dat de dieren over het algemeen weinig ongemak ondervinden tijdens de wedstrijden.

De gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal van dressuurpaarden van topniveau laten zien dat de dieren over het algemeen weinig ongemak ervaren tijdens de wedstrijden, zo blijkt uit een nieuwe studie. "De meeste van deze paarden op topniveau voelen zich redelijk op hun gemak," zegt Sue Dyson, MA, VetMB, PhD, DEO, FRCVS, voormalig hoofd Klinische Orthopedie van het Animal Health Trust Centre for Equine Studies, in Newmarket, Engeland. Sommigen vertonen echter milde tekenen van musculoskeletaal ongemak. "Er is nog steeds een minderheid die geholpen zou kunnen worden (vooral tijdens bewegingen die biomechanisch moeilijker zijn)," stelt ze.

Dyson en haar medeonderzoekers maakten deze evaluaties met behulp van hun recent ontwikkelde Ridden Horse Pain Ethogram (RHpE). Ze hadden eerder vastgesteld dat een RHpE score van 8 of meer aangaf dat het paard spier- en skeletpijn had. Hoewel geen van de paarden in haar nieuwe studie deze score bereikte tijdens hun prestaties, kwamen sommigen in de buurt en vertoonden anderen milde tekenen van ongemak bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen, zoals piaffe, waarvan bekend is dat het een uitdaging is voor paarden. Ondertussen merkten de onderzoekers ook op dat dressuurscores over het algemeen hoger neigden te zijn wanneer RHpE scores lager waren bij deze paarden, zei Dyson.

De RHpE zou waardevolle feedback kunnen geven aan dressuurruiters op hoog niveau die hun ritten beter en comfortabeler willen maken voor hun paarden. "Mijn boodschap aan ruiters en trainers is dat als we de paarden met hogere RHpE scores identificeren, en we identificeren wat de oorzaak was van hun problemen, er mogelijkheden zijn om hun comfort - en hun prestaties en hun welzijn - te verbeteren," zei Dyson.


Klik hier voor het volledige onderzoek
Laatst bijgewerkt door JPitty op 23-05-21 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje eruit gehaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41785
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:01

Redelijk goed. Niet erg goed :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:18

Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data is als het echt observatie betreft. Wat beschouwt men als teken van ongemak en hoe maak je daar een definitie van betrouwbaar genoeg voor wetenschappelijk onderzoek?

Dit was ook een interessant stukje trouwens;

Citaat:
Specifically, they saw that 68% of the horses had their mouths open with the teeth separated for at least 10 seconds, and 67% had their heads behind the vertical by at least 10 degrees for at least 10 seconds—which might reflect training or discomfort but is not necessarily a “forced” position of hyperflexion, she explained. About 30% showed an intense stare for at least five seconds. And 29% swished their tails repetitively and not in synchrony with the use of spurs.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:59

Bizzybijtje schreef:
Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data is als het echt observatie betreft. Wat beschouwt men als teken van ongemak en hoe maak je daar een definitie van betrouwbaar genoeg voor wetenschappelijk onderzoek?

Dit was ook een interessant stukje trouwens;

Citaat:
Specifically, they saw that 68% of the horses had their mouths open with the teeth separated for at least 10 seconds, and 67% had their heads behind the vertical by at least 10 degrees for at least 10 seconds—which might reflect training or discomfort but is not necessarily a “forced” position of hyperflexion, she explained. About 30% showed an intense stare for at least five seconds. And 29% swished their tails repetitively and not in synchrony with the use of spurs.


Ik vind het bijzonder dat jij eerst de betrouwbaarheid in twijfel trekt door de manier van onderzoeken om vervolgens een deeltje van dat onderzoek te plaatsen die je -zonder de rest van de tekst te kennen- absoluut als negatief zou kunnen interpreteren. Terwijl er ook genoeg positieve dingen in staan. Meer dan negatief zelfs.

Stemmingmakerij.

Wees liever blij dat ze in elk geval onderzoek doen naar paardenwelzijn.

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:46

Van mij mag ze de trainingen gaan beoordelen. Alleen wedstrijden zeggen mij in elk geval niet zo veel. Dat dit beoordeeld wordt is een stap in de goede richting; alleen middels gedegen onderzoek zal de sector wat willen veranderen. Op meningen gaat dat niet gebeuren.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:52

Ik moet zeggen dat ik ook ietwat sceptisch ben..... wellicht ten onrechte.
Maar de sector is nu eenmaal niet de meest 'frisse'....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 10:54

Bizzybijtje schreef:
Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data is als het echt observatie betreft. Wat beschouwt men als teken van ongemak en hoe maak je daar een definitie van betrouwbaar genoeg voor wetenschappelijk onderzoek?

Dit was ook een interessant stukje trouwens;

Citaat:
Specifically, they saw that 68% of the horses had their mouths open with the teeth separated for at least 10 seconds, and 67% had their heads behind the vertical by at least 10 degrees for at least 10 seconds—which might reflect training or discomfort but is not necessarily a “forced” position of hyperflexion, she explained. About 30% showed an intense stare for at least five seconds. And 29% swished their tails repetitively and not in synchrony with the use of spurs.

Hier zie je de criteria: https://thehorse.com/166291/identifying ... en-horses/
Bij een arbitraire 8 van de 24 punten (verkregen door menselijke observatie dus), heeft het paard veel pijn. Daarbij moet je je wel bedenken dat dit model alleen kijkt naar 'musculoskeletal pain,' dus niet naar de pijn die een dier mogelijk ervaart door een harde ruiterhand of hard spoorgebruik.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:07

Mijn eigen ervaring met GP paarden is toch echt anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:23

janderegelaa schreef:
Ik vind het bijzonder dat jij eerst de betrouwbaarheid in twijfel trekt door de manier van onderzoeken om vervolgens een deeltje van dat onderzoek te plaatsen die je -zonder de rest van de tekst te kennen- absoluut als negatief zou kunnen interpreteren. Terwijl er ook genoeg positieve dingen in staan. Meer dan negatief zelfs.

Stemmingmakerij.

Wees liever blij dat ze in elk geval onderzoek doen naar paardenwelzijn.


Ik vind het bijzonder dat je er blijkbaar direct vanuit gaat dat het om stemmingmakerij gaat en niet gewoon om vragen stellen aan de hand van een onderzoek :))

@Mkango; Bedankt voor het linkje naar het artikel zelf, interessant om te lezen.

gerlindie

Berichten: 4653
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 23:01

Ik heb nog niet het artikel zelf gelezen, naar klopt het dat ze vooral hebben gekeken naar fysiek ongemak, en niet per se naar mentaal ongemak?
En alleen tijdens het rijden van de wedstrijd dus?

EDIT: overigens vind ik het wel goed dat er in elk geval door iemand naar gekeken word.
Als ik meer tijd heb, zal ik het artikel eens goed doorlezen :j

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:31


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:44


soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:55

janderegelaa schreef:
hns schreef:

Ah, weer een activist die een statement wil maken met een oud filmpje. Welkom!


Zo jammer, deze reactie. Vanaf wanneer is een film oud? Een maand? Een jaar? Vijf jaar? En denk je echt dat zulke beelden op de volgende editie van het CHIO niet meer te zien zullen zijn?

Het filmpje is misschien niet van gisteren maar de inhoud is helaas topactueel.

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:32

Leuk om ook een keer een wat positiever bericht te lezen over onze sport!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:38

soesita schreef:
janderegelaa schreef:

Ah, weer een activist die een statement wil maken met een oud filmpje. Welkom!


Zo jammer, deze reactie. Vanaf wanneer is een film oud? Een maand? Een jaar? Vijf jaar? En denk je echt dat zulke beelden op de volgende editie van het CHIO niet meer te zien zullen zijn?

Het filmpje is misschien niet van gisteren maar de inhoud is helaas topactueel.

Leg jij mij eens uit wat een oud filmpje van toegevoegde waarde is op een actueel onderzoek?

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:44

janderegelaa schreef:
Leg jij mij eens uit wat een oud filmpje van toegevoegde waarde is op een actueel onderzoek?


Ik geloof niet dat er op die slordige 3 jaar tijd tussen het filmpje en nu zoveel veranderd is in de sport. En van het onderzoek zijn de resultaten nu bekend gemaakt, dus laat het de resultaten van de sport 2020/2021 weergeven. Ik denk dat het actueel genoeg is om tegenover elkaar te zetten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:56

soesita schreef:
janderegelaa schreef:
Leg jij mij eens uit wat een oud filmpje van toegevoegde waarde is op een actueel onderzoek?


Ik geloof niet dat er op die slordige 3 jaar tijd tussen het filmpje en nu zoveel veranderd is in de sport. En van het onderzoek zijn de resultaten nu bekend gemaakt, dus laat het de resultaten van de sport 2020/2021 weergeven. Ik denk dat het actueel genoeg is om tegenover elkaar te zetten.

Dat is het niet. Dat is autogordels verplicht stellen en dan een filmpje posten van mensen zonder autogordel die een aanrijding krijgen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33858
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:03

Noem eens een grote verandering die sinds 2018 is doorgevoerd die vergelijkbaar is met de impact van een autogordel?

Ik vind zo'n onderzoek ook erg incompleet. Het zegt alleen wat over hoe ze zich in een proef voelen. Het zou beter zijn als ze op stal en op training ook bestudeerd werden.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:07

soesita schreef:
janderegelaa schreef:
Leg jij mij eens uit wat een oud filmpje van toegevoegde waarde is op een actueel onderzoek?


Ik geloof niet dat er op die slordige 3 jaar tijd tussen het filmpje en nu zoveel veranderd is in de sport. En van het onderzoek zijn de resultaten nu bekend gemaakt, dus laat het de resultaten van de sport 2020/2021 weergeven. Ik denk dat het actueel genoeg is om tegenover elkaar te zetten.

Maar alleen een link van een filmpje op een forum kwakken, heeft toch geen waarde. Wat is je doel, poster van dit filmpje, wat vind jij, waarom post je dit, wat is de relevantie met het onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:12

MarlindeRooz schreef:
Noem eens een grote verandering die sinds 2018 is doorgevoerd die vergelijkbaar is met de impact van een autogordel?

Ik vind zo'n onderzoek ook erg incompleet. Het zegt alleen wat over hoe ze zich in een proef voelen. Het zou beter zijn als ze op stal en op training ook bestudeerd werden.
En in wezen zegt het ook alleen of er geen sprake is van blessures aan botten, pezen en spieren, want dat is waar dit model zich hoofdzakelijk op richt. Je mag er bijvoorbeeld al vanuit gaan dat dit rijtje:

Gait
Rushed gait/irregular rhythm
Sluggish gait/irregular rhythm
Hind limbs not following in the front limbs’ tracks
Repeated wrong lead and/or change of lead in front or behind in canter
Spontaneous gait changes
Stumbling and/or repeated toe-dragging
Sudden change in direction of movement
Reluctance to move freely/stopping spontaneously

geëlimineerd kan worden als het dier op een FEI-concours de ring in gaat, dus dan houd je opeens nog maar 16 criteria over. Zou je dat extrapoleren naar het aantal keer dat er 'ja' geantwoord moet worden op de criteria wil het paard zich "niet erg goed" voelen, dan heb je nog maar vijf keer 'ja' nodig en ik denk dat je dan met andere resultaten komt.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:16

janderegelaa schreef:
hns schreef:

Ah, weer een activist die een statement wil maken met een oud filmpje. Welkom!


Alweer iemand die zijn roze bril niet kan of niet wil afzetten....

Dit filmpje is super actueel...helaas... |(

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:38

janderegelaa schreef:
hns schreef:

Ah, weer een activist die een statement wil maken met een oud filmpje. Welkom!

soesita schreef:
Zo jammer, deze reactie. Vanaf wanneer is een film oud? Een maand? Een jaar? Vijf jaar? En denk je echt dat zulke beelden op de volgende editie van het CHIO niet meer te zien zullen zijn?

Het filmpje is misschien niet van gisteren maar de inhoud is helaas topactueel.


Het is een oud filmpje en in zijn tijd al niet representatief voor alle topruiters en hun paarden. Alhoewel er inderdaad een aantal grove ruiters tussen zitten is er van iedereen wel een onvoordelig moment tussen vast te leggen.
Het aardige van dit onderzoek is dat top dressuurpaarden zich in het algemeen goed voelen. Dan is ook niet zo heel raar, want als ze zich niet goed voelen, kunnen ze bepaalde zware oefeningen niet goed en met een bepaald gemak uitvoeren.

Zou leuk zijn om zo'n onderzoek ook eens te doen naar het gemiddelde recreatiepaard, waarvan ik me echt heel vaak afvraag of die fit genoeg zijn voor het werk dat ze moeten doen.

MarlindeRooz schreef:
Ik vind zo'n onderzoek ook erg incompleet. Het zegt alleen wat over hoe ze zich in een proef voelen. Het zou beter zijn als ze op stal en op training ook bestudeerd werden.


Dat denk ik niet hoor. Ik denk dat bijvoorbeeldde in het onderzoek genoemde "musculoskeletal pain markers" wel degelijks iets zeggen over hoe het paard is getraind voorafgaand aan de wedstrijd

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:09

Babootje schreef:
Ah, weer een activist die een statement wil maken met een oud filmpje. Welkom!

soesita schreef:
Zo jammer, deze reactie. Vanaf wanneer is een film oud? Een maand? Een jaar? Vijf jaar? En denk je echt dat zulke beelden op de volgende editie van het CHIO niet meer te zien zullen zijn?

Het filmpje is misschien niet van gisteren maar de inhoud is helaas topactueel.


Het is een oud filmpje en in zijn tijd al niet representatief voor alle topruiters en hun paarden. Alhoewel er inderdaad een aantal grove ruiters tussen zitten is er van iedereen wel een onvoordelig moment tussen vast te leggen.
Het aardige van dit onderzoek is dat top dressuurpaarden zich in het algemeen goed voelen. Dan is ook niet zo heel raar, want als ze zich niet goed voelen, kunnen ze bepaalde zware oefeningen niet goed en met een bepaald gemak uitvoeren.

Zou leuk zijn om zo'n onderzoek ook eens te doen naar het gemiddelde recreatiepaard, waarvan ik me echt heel vaak afvraag of die fit genoeg zijn voor het werk dat ze moeten doen.

[/quote]

Tuurlijk worden ze goed verzorgd. Been there, done that... genoeg ellende gezien. Paarden moeten zich goed voelen om te presteren? Nee hoor oud verhaal.

Ga eens een paar jaar meewerken in zulke stallen, kom je erachter wat voor veel ellende wordt gecamoufleerd. Overal wel wat trucjes voor, echt waar ik verbaas mij nergens meer over.

Heb ook genoeg gebroken kaken gezien, maarja hey de stallen zijn netjes, er komt elke week een fysio, tandarts 2/3 keer per jaar, ja zelfs een massageapparaat, zonapparaat en zwembad aanwezig (voor de paarden). Heel fijn, maar wel de piaffe erin rammen als een malloot. Ja super verzorgd allemaal...
Laatst bijgewerkt door hns op 25-05-21 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:11

Actueel ten top!! De lijst aan dergelijk materiaal is oneindig helaas. Verdeeld over de laatste 15 jaar, allemaal met dezelfde beelden. In dat filmpje zie je de TOP rijden, niet de amateurclubs om de hoek. Als dat niet representatief is voor de top dan weet ik het ook niet..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:19

Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.