Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:10

Poekkie schreef:
Ik vind het prachtig dat jij dat kunt, echt gemeend. Maar denk wel dat de meeste ruiters (nog) niet goed genoeg zijn om dit te kunnen of daar niet de ambitie voor hebben. Ikzelf bvb heb echt wel mijn teugels nodig, ben qua talent gewoon nog niet zo ver als wat jij beschrijft en ook mijn paard niet, alhoewel we al jarenlang wekelijks lessen en nog steeds vooruit gaan. Daarmee bedoel ik niet dat ik er aan hang, maar ik gok wel dat ik minstens 500 g per hand zal hebben en in mijn halve ophoudingen en pogingen tot verzamelen in de galop mss zelfs 1-2 kg. Nooit gemeten, dus pin me er niet op vast.

mijn haf heeft nogal neiging om op de voorhand te lopen, uit elkaar te vallen en heeft een horizontale hals met zwaar hoofd. In vrijheid heeft hij een platte, uiteengevallen galop zonder enige vorm van sprong of gedragenheid, heel anders dan de kwpn hier. Doorheen de jaren is mijn contact wel steeds constanter geworden en hangt hij niet meer zoals hij vroeger wel wou doen, maar of het mij ooit zou lukken hem om 100 g en zit te rijden... ik denk niet dat ik dat ooit zal kunnen.

En dat is helemaal niet erg :) want jouw haf vindt die 500gr waarschijnlijk echt niet onprettig.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:17

Wat je nu veel ziet, als tegenbeweging van de “moderne dressuur” is mensen die bang zijn voor enig vorm van contact met de mond. Die paarden hebben geen aanspanning van achter naar voren, geen ruggebruik en sloffen rondjes op de voorhand. Voor de mond wellicht heel vriendelijk. De vraag is of het voor de rest van het paardenlijf ook zo vriendelijk is.

Verbinding/aanleuning is geen doodzonde. Ook niet als die eens wat zwaarder is dan je wil. De zwaarte van je aanleuning geeft informatie over het lichaamsgebruik van het paard. Is de aanleuning zwaar is het paard nog onvoldoende in balans. Is dat erg? Nee, zeker niet bij een jong paard

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:27

Maar Ayasha, jij hebt een reden voor de boogjes. Ik ben ook slecht met contact houden, door lichamelijke klachten. Maar ik kan het nog wel, hoewel ik dus niet tegen veel contact kan. Dan verkrampt alles :') Ik zal niet zeggen dat ik nooit zwaar contact heb of veel druk, want ik ben niet perfect en paard ook niet. Maar het is bijna min geluk dat mijn lijf het niet kan. Jij hebt het een slag erger. Ik heb dus echt paarden waar ik niet op kan rijden. Huidige kan heel fijn licht worden, maar blijft wel naar de hand. Maar kan ook zwaarder worden, want balans is nog een probleem en zij wil zich nog wel eens in de hand naar beneden gooien. Ja, dat los je op en blijf je jiet mee rijden, maar het is ook geen doodzonde. Wel een werkpuntje. De vorige was juist altijd licht, maar zijn probleem was juist naar de hand toe komen. Dus ik zou kunnen zeggen heel mooi 3 gram, maar dat was omdat hij geen contact of aanleuninf wilde en graag achter de hand dook. Niet omdat ik hem daar heen trok, maar uit zichzelf. Die werd later wel wat zwaarder toen hij wel naar de hand toekwam, dat vond ik alleen maar fijn. Nog steeds niet zwaar.

Maar geen 3 gram. Licht contact ben ik helemaal voor, op een goede manier, maar wel realistisch.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:34

996981 schreef:
Wat je nu veel ziet, als tegenbeweging van de “moderne dressuur” is mensen die bang zijn voor enig vorm van contact met de mond. Die paarden hebben geen aanspanning van achter naar voren, geen ruggebruik en sloffen rondjes op de voorhand. Voor de mond wellicht heel vriendelijk. De vraag is of het voor de rest van het paardenlijf ook zo vriendelijk is.

Verbinding/aanleuning is geen doodzonde. Ook niet als die eens wat zwaarder is dan je wil. De zwaarte van je aanleuning geeft informatie over het lichaamsgebruik van het paard. Is de aanleuning zwaar is het paard nog onvoldoende in balans. Is dat erg? Nee, zeker niet bij een jong paard

Is de aanleuning te zwaar, dan is het paard inderdaad onvoldoende in balans. Dat betekent niet dat je genoegen hoeft te nemen met zo'n zware aanleuning. Je kunt dat op andere manieren oplossen. Ook bij een paard dat zijn bouw niet mee heeft. Het lijkt mij behoorlijk vervelend rijden op een paard dat zo op je hand leunt. Ook een jong paard kan op eigen benen lopen, het is ook maar wat je als ruiter geeft om op te leunen.

Ik vind het overigens onterecht dat teugels in boogjes door jou consequent geassocieerd wordt met ruiters die hun paard zonder asnspanning rond laten sloffen. Zo zwart-wit is het niet. Aanleuning kent vele nuances. Het hangt altijd samen met balans.
Ooit van überstreichen gehoord? Dan hangen de teugels ook even in een boogje, om te testen of het paard in balans en met zelfhouding loopt. Paarden die vanuit een verkeerde opvatting van aanleuning te veel op de hand gereden worden duikem daarbij op de voorhand/naar beneden.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:40

Maar wat ik met überstreichen lastig vind is dat ik mijn paarden leer de hand te volgen, als ik mijn teugels langer laat en been er aan houd wil ik juist dat ze gaan zakken :+ of de neus naar voren doen, in ieder geval contact maken haha

Nu ben ik nog niet zover dat überstreichen in de proef zit, dat vragen ze in het Z pas. En dan is de balans ook beter en anders, maar ik zit me toch af te vragen hoe ik het verschil duidelijk ga maken voor paard :+ geen been geven denk ik, maar dat is nog wel een ding. Dat heeft niks met veel druk of met hand te maken, maar juist met het altijd naar de hand toe willen rijden en paard die verbinding willen laten maken. Hoewel dat wel kleiner is, halsstrekken is langzaam uit hand laten zakken en neus er meer uit ook. überstreichen is toch wat sneller naar voren en grotere handeling

Even wat hersenspinsel van mij :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:45

Uberstreichen wordt bij ons in draf en galop gevraagd al in niveau 0. Als mijn paarden moeten ‘volgen’ knijp ik even in mijn teugel en geef meteen er na mijn hand meer mee. Dan volgen ze ‘m. Geef ik geen signaal dat ik een verandering wil blijven ze mooi van mijn hand af.

Alles wat we onze paarden leren doen we door afspraken te maken. :) op het eind van de dag bepaal jij welke hulp wat betekent.

Uberstreichen duurt ook maar een drietal passen. Waar halsstrekken veelal een gehele ‘lijn’ is. Een volte of een diagonaal.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:49

Hier pas on het z en alleen galop, maar halsstrekken tegenwoordig wel in alle klasses en dat vind ik een enorme verbetering. Degene met slechte aanleuning zijn meestal ook niet zo goed in halsstrekken. Of ze zakken niet, of ze nemen de ruimte niet naar voren en krullen alleen op of ze komen helemaal tegen de hand.

Dat vind ik dus wel een plus dat het tegenwoordig niet alleen in de b en l zit, maar ook m en z.

Ik heb dus nooit iets aangeleerd wanneer ze hand moeten volgen, omdat ik dat altijd wil. Maar dienophouding wat jij doet zou voor mij wel precies andersom kunnen. Was ook maar even een bedenking van mij haha

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:51

996981
Toen ik mijn oude paard nog aan het lopen had als wedstrijd aard was het juist zoals hij goed van achter liep, dat ik voor echt niets meer had.
Die liep al op weinig, maar ik heb momenten gehad dat die 3 gram misschien wel in de buurt kwam.
Toch liep hij in verbinding, maar die verbinding was net geen boogje, meer niet.
Kon hem zo uit laten schuiven, maar kon hem ook in galop pirouette zetten met dat weinig in de hand.
Dat ooit gevoeld hebbend, is dat altijd je streven, dat is zooooo fijn.
En juist dan loopt een paard puur vanachter uit, met juist goed gebruikte buikspieren en zeker niet te sloffen.

Juist de moderne dressuur van nu denk ik aan Gal enz.
Verschrikkelijk!!!
25 kilo van voor, paarden die in 3 stukken lopen, totaal in een passage niet verzamelen maar alleen pootje opheffen.
Dus juist niet licht.

Ik denk wat jij nu bedoeld, mensen die klassiek zouden willen rijden.
Maar eerder altijd op de Gal manier les hebben gehad, van voor naar acheter rijden ipv andersom.
Ja dan kun je voor je hand toesteken, maar dan gebeurt er inderdaad niets positiefs. Of ja oke, paard loopt in het lijf hetzelfde zonder zere mond, dus wel positief, maar voegt niets toe aan het lichaamsgebruik en dragen van de ruiter.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:51

Ik heb nu al een tijd geen niveau 0 meer gereden maar niveau 1 heeft hier nu ook halsstrekken. :) ben daar ook best blij om. :j
Niveau 0 heeft een volte waar met de binnenhand over de manenkam gestreken moet worden.

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:54

Ayasha schreef:
Ik heb nu al een tijd geen niveau 0 meer gereden maar niveau 1 heeft hier nu ook halsstrekken. :) ben daar ook best blij om. :j
Niveau 0 heeft een volte waar met de binnenhand over de manenkam gestreken moet worden.

met de binnenhand toestaan is een waardevolle oefening.
Hij hoort op die volte om het been, niet naar binnengetrokken te worden. Dat controleer je daar mooi mee.
Bij shouderbinnenwaarts deed ik dat ook vaak, de controle dat het om het been was, niet op mijn teugel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:02

:j vroeger moest je in de niveau 2 op een volte tien meter uberstreichen maar ik weet niet meer welke organisatie dat was. We hebben hier een paar ‘bonden.’ En de niveau’s zijn hetzelfde maar de proeven daarom niet. Maar ik heb 1 proef gereden waar het dus op een volte 10m moest met de binnenhand, wel in het Z dus. Dat vind ik eigenlijk waardevoller dan met beide handen eerlijk gezegd.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:16

Die oefening wordt niet voor niets pas in het Z gevraagd. Daar moet je als ruiter enige ervaring voor hebben, maar vooral je paard moet toch een zekere mate van opleiding gehad hebben.

Halsstreek/hand volgen vind ik persoonlijk waardevoller. Leuk dat m'n paard in dezelfde houding kan blijven lopen (overigens kan mijn paard wel uberstrechen), maar ik heb nog altijd liever dat ze m'n hand volgt en ik vind het zeker belangrijker dat een paard dat eerst leert.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:29

bliksemflits schreef:
Die oefening wordt niet voor niets pas in het Z gevraagd. Daar moet je als ruiter enige ervaring voor hebben, maar vooral je paard moet toch een zekere mate van opleiding gehad hebben.

Halsstreek/hand volgen vind ik persoonlijk waardevoller. Leuk dat m'n paard in dezelfde houding kan blijven lopen (overigens kan mijn paard wel uberstrechen), maar ik heb nog altijd liever dat ze m'n hand volgt en ik vind het zeker belangrijker dat een paard dat eerst leert.

In BE wordt ie in de B al gevraagd. :)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:31

Ayasha schreef:
bliksemflits schreef:
Die oefening wordt niet voor niets pas in het Z gevraagd. Daar moet je als ruiter enige ervaring voor hebben, maar vooral je paard moet toch een zekere mate van opleiding gehad hebben.

Halsstreek/hand volgen vind ik persoonlijk waardevoller. Leuk dat m'n paard in dezelfde houding kan blijven lopen (overigens kan mijn paard wel uberstrechen), maar ik heb nog altijd liever dat ze m'n hand volgt en ik vind het zeker belangrijker dat een paard dat eerst leert.

In BE wordt ie in de B al gevraagd. :)


Ah dat wist ik niet, ik ben duidelijk van NL dus :D
Ik vind dat persoonlijk wel echt een pittige oefening om in de B al te vragen! Zoals ik al zei vraagt dat echt wel enige opleiding van je paard om die oefening echt correct uit te voeren, en om je paard in de B al zo goed voor elkaar te hebben vind ik zelf erg veel gevraagd voor de simpele amateur ruiter :)

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:33

Toen ik Z reed werd het niet gevraagd, dus heb geen 1 van mijn paarden het bewust aan moeten leren. Of bewust gekeken of we het konden. Dus opleiding en ervaring hadden we, alleen nooit als oefening gehad en dus niet bewust meegenomen. Binnenhand naar voren deed ik wel vaak al vanaf de b tot het z en dat kon wel altijd.

Helemaal eens met je 2e stuk :j Voor goed halsstrekken moet paard ook niet voorover duiken. Daarom rijd ik ook niet elk paard even lang en laag los, ze moeten het wel in het lichaam aan kunnen. Heel lang en laag, maar voorover op voorhand vind ik minder goed als wat minder lang en laag, maar meer over 4 benen. Hoe beter de balans en hor sterker, hoe lager ik kan gaan met losrijden.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:40

Askja schreef:
996981 schreef:
Wat je nu veel ziet, als tegenbeweging van de “moderne dressuur” is mensen die bang zijn voor enig vorm van contact met de mond. Die paarden hebben geen aanspanning van achter naar voren, geen ruggebruik en sloffen rondjes op de voorhand. Voor de mond wellicht heel vriendelijk. De vraag is of het voor de rest van het paardenlijf ook zo vriendelijk is.

Verbinding/aanleuning is geen doodzonde. Ook niet als die eens wat zwaarder is dan je wil. De zwaarte van je aanleuning geeft informatie over het lichaamsgebruik van het paard. Is de aanleuning zwaar is het paard nog onvoldoende in balans. Is dat erg? Nee, zeker niet bij een jong paard

Is de aanleuning te zwaar, dan is het paard inderdaad onvoldoende in balans. Dat betekent niet dat je genoegen hoeft te nemen met zo'n zware aanleuning. Je kunt dat op andere manieren oplossen. Ook bij een paard dat zijn bouw niet mee heeft. Het lijkt mij behoorlijk vervelend rijden op een paard dat zo op je hand leunt. Ook een jong paard kan op eigen benen lopen, het is ook maar wat je als ruiter geeft om op te leunen.

Ik vind het overigens onterecht dat teugels in boogjes door jou consequent geassocieerd wordt met ruiters die hun paard zonder asnspanning rond laten sloffen. Zo zwart-wit is het niet. Aanleuning kent vele nuances. Het hangt altijd samen met balans.
Ooit van überstreichen gehoord? Dan hangen de teugels ook even in een boogje, om te testen of het paard in balans en met zelfhouding loopt. Paarden die vanuit een verkeerde opvatting van aanleuning te veel op de hand gereden worden duikem daarbij op de voorhand/naar beneden.

Aanleuning is inderdaad niet zwart wit. Maar ik denk dat je héél blij mag zijn als je een stabiele aanleuning van 500 Gr hebt. Zeker bij een haf :)

Probleem is en blijft gewoon dat echt goed paardrijden onwijs moeilijk is. Een echt goede aanleuning dus ook :)

Meen je die vraag echt over überstreichen? Ik ben gediplomeerd niveau 4 instructrice en fanatiek wedstrijdruiter. Dus ja; ik weet wat überstreichen is.

In een recent topic over het lichaamsgebruik van Totilas kwam deze discussie over aanspanning vs aanleuning ook aan bod. Daarin werd geen een combinatie getoond zonder aanleuning waarvan ik het idee had dat er voldoende aanspanning was. De meesten gingen rond zonder roggebruik, achter de teugel :)

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:45

Mag ik jou vragen hoe je dat nu echt in de praktijk doet 996981? überstreichen? Denk ik nu echt zo moeilijk? :+

(Ja, ik zou het aan instructie kunnen vragen, maar op het moment mogen we niks anders als 30 minuten stappen dus helemaal niet toe aan galop, balans of überstreichen enzovoorts haha. Ik ben al blij als ik haar een beetje recht kan maken met alleen grote voltes en rechtuit. Geen zijgangen, geen kleinere wendingen )

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:47

DuoPenotti schreef:
996981
Toen ik mijn oude paard nog aan het lopen had als wedstrijd aard was het juist zoals hij goed van achter liep, dat ik voor echt niets meer had.
Die liep al op weinig, maar ik heb momenten gehad dat die 3 gram misschien wel in de buurt kwam.
Toch liep hij in verbinding, maar die verbinding was net geen boogje, meer niet.
Kon hem zo uit laten schuiven, maar kon hem ook in galop pirouette zetten met dat weinig in de hand.
Dat ooit gevoeld hebbend, is dat altijd je streven, dat is zooooo fijn.
En juist dan loopt een paard puur vanachter uit, met juist goed gebruikte buikspieren en zeker niet te sloffen.

Juist de moderne dressuur van nu denk ik aan Gal enz.
Verschrikkelijk!!!
25 kilo van voor, paarden die in 3 stukken lopen, totaal in een passage niet verzamelen maar alleen pootje opheffen.
Dus juist niet licht.

Ik denk wat jij nu bedoeld, mensen die klassiek zouden willen rijden.
Maar eerder altijd op de Gal manier les hebben gehad, van voor naar acheter rijden ipv andersom.
Ja dan kun je voor je hand toesteken, maar dan gebeurt er inderdaad niets positiefs. Of ja oke, paard loopt in het lijf hetzelfde zonder zere mond, dus wel positief, maar voegt niets toe aan het lichaamsgebruik en dragen van de ruiter.



Afbeelding
Hier komt de aanleuning bij mijn meest recente wedstrijdpaard ook in de buurt van een paar gram (je ziet ook mijn open vingers, hoe het bit niet uitsteekt en hoe de teugels losser zijn) omdat hij daar mooi in balans en gedragen naar de hand toe was. Die balans was echter een paar momenten later alweer minder, waardoor het wellicht een paar honderd gram werd. Is dat een doodzonde? Nee. Streef je naar een aanleuning die zo licht mogelijk is? Uiteraard. Maar juist om die aanleuning te krijgen, moet je werken aan kracht en balans. Als je aan die moeilijke stukjes gaat zitten, kan het goed zijn dat je eerst even meer in je hand krijgt. Dat je daar niet bang voor hoeft te zijn, dat is wat ik probeer uit te leggen.

Als je grenzen niet opzoekt, kun je ze ook niet verleggen. Dat is voor de kracht en balans van een paard niet anders.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:53

MyWishMax schreef:
Mag ik jou vragen hoe je dat nu echt in de praktijk doet 996981? überstreichen? Denk ik nu echt zo moeilijk? :+

(Ja, ik zou het aan instructie kunnen vragen, maar op het moment mogen we niks anders als 30 minuten stappen dus helemaal niet toe aan galop, balans of überstreichen enzovoorts haha. Ik ben al blij als ik haar een beetje recht kan maken met alleen grote voltes en rechtuit. Geen zijgangen, geen kleinere wendingen )

Probeer eerst eens in je training te gaan kijken op welke momenten je het idee hebt dat het wel of niet zou kunnen :) vaak als je paard genoeg in balans galoppeert heb je het gevoel dat je de hand wel 3á4 galopsprongen weg kan steken, zonder alles kwijt te zijn. Als het paard iets verlengd in het frame is dat niet erg, als de balans in het lijf maar gelijk blijft :) zelf dus ook goed met je bovenlichaam terug blijven zitten, op het achterbeen om je paard te helpen in balans te blijven.

Het grote verschil met halsstrekken zit hem er bij mij in dat je met halsstrekken van achter aan blijft vullen, zodat je paard de hand op blijft zoeken. Met überstreichen doe je echt even 4-5 sprongen niks.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:59

Ah, wat ik al dacht dus qua been en aanvullen. Dan klopt het in mijn hoofd in ieder geval. Dank je wel!

Mooi plaatje van dat paard, die heb je volgens mij in het andere topic ook laten zien, samen met een filmpje? Erg fijn beeld :j

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:04

MyWishMax schreef:
Ah, wat ik al dacht dus qua been en aanvullen. Dan klopt het in mijn hoofd in ieder geval. Dank je wel!

Mooi plaatje van dat paard, die heb je volgens mij in het andere topic ook laten zien, samen met een filmpje? Erg fijn beeld :j

Klopt :) dat is die. Heb eventueel ook nog beelden met een 8 jarig jongetje erop, die er zo mee wegstuurt. Heb het gevoel dat men hier denkt dat mijn aanleuning te zwaar is. Ik geloof dat dat meevalt, als een 8 jarige probleemloos met een 5-jarige van 1,83m wegrijdt :D

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:12

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
996981
Toen ik mijn oude paard nog aan het lopen had als wedstrijd aard was het juist zoals hij goed van achter liep, dat ik voor echt niets meer had.
Die liep al op weinig, maar ik heb momenten gehad dat die 3 gram misschien wel in de buurt kwam.
Toch liep hij in verbinding, maar die verbinding was net geen boogje, meer niet.
Kon hem zo uit laten schuiven, maar kon hem ook in galop pirouette zetten met dat weinig in de hand.
Dat ooit gevoeld hebbend, is dat altijd je streven, dat is zooooo fijn.
En juist dan loopt een paard puur vanachter uit, met juist goed gebruikte buikspieren en zeker niet te sloffen.

Juist de moderne dressuur van nu denk ik aan Gal enz.
Verschrikkelijk!!!
25 kilo van voor, paarden die in 3 stukken lopen, totaal in een passage niet verzamelen maar alleen pootje opheffen.
Dus juist niet licht.

Ik denk wat jij nu bedoeld, mensen die klassiek zouden willen rijden.
Maar eerder altijd op de Gal manier les hebben gehad, van voor naar acheter rijden ipv andersom.
Ja dan kun je voor je hand toesteken, maar dan gebeurt er inderdaad niets positiefs. Of ja oke, paard loopt in het lijf hetzelfde zonder zere mond, dus wel positief, maar voegt niets toe aan het lichaamsgebruik en dragen van de ruiter.



[ [url=m/tYLhA1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier komt de aanleuning bij mijn meest recente wedstrijdpaard ook in de buurt van een paar gram (je ziet ook mijn open vingers, hoe het bit niet uitsteekt en hoe de teugels losser zijn) omdat hij daar mooi in balans en gedragen naar de hand toe was. Die balans was echter een paar momenten later alweer minder, waardoor het wellicht een paar honderd gram werd. Is dat een doodzonde? Nee. Streef je naar een aanleuning die zo licht mogelijk is? Uiteraard. Maar juist om die aanleuning te krijgen, moet je werken aan kracht en balans. Als je aan die moeilijke stukjes gaat zitten, kan het goed zijn dat je eerst even meer in je hand krijgt. Dat je daar niet bang voor hoeft te zijn, dat is wat ik probeer uit te leggen.

Als je grenzen niet opzoekt, kun je ze ook niet verleggen. Dat is voor de kracht en balans van een paard niet anders.

Hele fijne foto!!

Nee natuurlijk is dat niet erg.
Maar jij hebt het over een paar honderd, hoeveel Kilo hebben sommige ruiters?
Ik heb het nooit over verplicht 3 gram gehad hè.

Zo maar even.

Afbeelding
Het is geen paard dat ineens de snelweg over rent en zo wel gestopt moest worden. Nee dit is moderne dressuur.
En duizenden foto's van te vinden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:25

Duopenotti... aan die laatste vind ik niets moderne dressuur aan. Schande eerder. Zoiets doe je alleen maar als je paard met een noodgang ergens op af dreigt te vliegen. Om misschien als stretch oefening een paar seconden maar dan niet met keiveel druk op de teugels. Ben wel benieuwd naar een onderzoek over wondjes in de mond en ontstekingen in de hals van paarden die zo gereden worden.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:28

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

[ [url=m/tYLhA1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier komt de aanleuning bij mijn meest recente wedstrijdpaard ook in de buurt van een paar gram (je ziet ook mijn open vingers, hoe het bit niet uitsteekt en hoe de teugels losser zijn) omdat hij daar mooi in balans en gedragen naar de hand toe was. Die balans was echter een paar momenten later alweer minder, waardoor het wellicht een paar honderd gram werd. Is dat een doodzonde? Nee. Streef je naar een aanleuning die zo licht mogelijk is? Uiteraard. Maar juist om die aanleuning te krijgen, moet je werken aan kracht en balans. Als je aan die moeilijke stukjes gaat zitten, kan het goed zijn dat je eerst even meer in je hand krijgt. Dat je daar niet bang voor hoeft te zijn, dat is wat ik probeer uit te leggen.

Als je grenzen niet opzoekt, kun je ze ook niet verleggen. Dat is voor de kracht en balans van een paard niet anders.

Hele fijne foto!!

Nee natuurlijk is dat niet erg.
Maar jij hebt het over een paar honderd, hoeveel Kilo hebben sommige ruiters?
Ik heb het nooit over verplicht 3 gram gehad hè.

Zo maar even.

[ Afbeelding ]
Het is geen paard dat ineens de snelweg over rent en zo wel gestopt moest worden. Nee dit is moderne dressuur.
En duizenden foto's van te vinden.

Die plaatjes sta ik dan ook echt niet achter :) de vraag is wel: hoe modern, modern is. Kijkend naar het harnachement is dit een jaar of 15/20 geleden :D

Volgens mij ligt goed paardrijden ertussen in. Kilo’s in je hand is niet goed, structureel niks in je hand ook niet :) de guldenmiddenweg is een lichte, stabiele aanleuning. Hoe zwaar of licht die aanleuning is en mag zijn, hangt wat mij betreft af van een skala aan factoren.

Ik deelde hier eerder al een onderzoek waarbij bij onervaren ruiters veel piek belasting werd waargenomen. Op sommige momenten was er niks, op andere momenten tot wel 5kg (en dat waren geen schrikmomenten). Bij de meer ervaren ruiter bleef het gewicht steeds rond de 500gr. Iets meer in de uitgestrekte (stuwende) beweging, iets minder in de dragende beweging als passage. En dat lijkt me logisch; hoe meer verzameld, hoe fijner de aanleuning :)

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:28

Dat is bij mij moderne dressuur.
Zou anders niet weten wat er welmodern is.

Van achter naar voor is klassiek. Of althns oud, want dat leerde je 40 jaar geleden al.
Dat bewust zo trekken werd pas in bij Janssen als trainer.
Gelukkig wel al wat op zijn retour, maar in de top nog steeds teveel tamtam van voor en weinig van achter, met een weggedrukte rug.