Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13862
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:01

Ja maar er is nogal een verschil tussen contact houden of er zo vol aan hangen dat je het mondstuk ziet

Elisa2

Berichten: 37730
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:07

Poekkie schreef:
Instructeursopleidingen mogen best ook eens kritisch bekeken worden idd, en dan zeker die voor de lage niveaus.

anderzijds zijn er tegenover vroeger ook al heel wat verbeteringen doorgebracht, waar we ook wel eens bij stil mogen staan :). Steeds meer aandacht voor meer buiten, meer ruwvoer ipv 3-4 kg brokken, geen stands meer, trends naar grotere stallen. En 20 jaar geleden bestond iets als een zadelpasser of osteopaat ook amper.



Hier in de buurt zit een bekende Grand Prix ruiter die vroeger GP heeft gereden, deze man is mateloos populair met zijn lessen. Helaas worden de paarden allemaal in een houding geforceerd aan de voorkant, lopen perfect op de loodlijn met de nek als hoogste punt, een vastgehouden rug en vereelte mondhoeken en zo worden er oefeningen uitgeperst. En de man wordt verafgood... :(:)

Wat ik ermee aan wil geven is dat het probleem niet perse zit in de lagere niveau's. Ik heb het idee dat juist veel recreatieve ruiters het beste willen voor hun paard maar dat zodra er sport en ego bij komt kijken er sneller aan struisvogelpolitiek gedaan wordt en men naar mensen opkijkt die het in mijn ogen niet waard zijn.

996981
Berichten: 9912
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:21

Zolang de meeste ruiters vooral willen horen dat ze het goed doen, in plaats van dat ze willen verbeteren en daarbij dus te horen krijgen wat nog niet goed doen, kunnen instructeurs nog zo goed zijn, maar gaat er niks veranderen.

Elisa2

Berichten: 37730
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:34

Ja maar als jij pijn je armen krijgt van het rijden en de instructeur waar je naar op kijkt zegt dat je het goed doet en het plaatje zo mooi is en je kan er wat Z oefeningen uit prutsen dan denk je dat je goed bezig bent toch? Als je geen andere voorbeelden ziet of andere ervaringen hebt dan ga je denken dat die pijn in de armen en het gewicht in je hand normaal is.

Hier komt wel een stukje zelfbewustzijn om de hoek kijken, is dit zoals je wilt rijden? met dwang ipv samenwerking?

996981
Berichten: 9912
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:37

Elisa2 schreef:
Ja maar als jij pijn je armen krijgt van het rijden en de instructeur waar je naar op kijkt zegt dat je het goed doet en het plaatje zo mooi is en je kan er wat Z oefeningen uit prutsen dan denk je dat je goed bezig bent toch? Als je geen andere voorbeelden ziet of andere ervaringen hebt dan ga je denken dat die pijn in de armen en het gewicht in je hand normaal is.

Hier komt wel een stukje zelfbewustzijn om de hoek kijken, is dit zoals je wilt rijden? met dwang ipv samenwerking?

Die vraag kan iedereen toch aan zichzelf stellen? Plus dat als je een beetje research doet, je zult lezen dat het niet de bedoeling is dat je 10 kilo in je hand hebt?

Als je op een levend dier wil zitten, heb je verantwoordelijkheid dat zo aangenaam mogelijk te maken voor het dier. Daar hoort ook het vergaren van kennis bij

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:42

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Ja maar als jij pijn je armen krijgt van het rijden en de instructeur waar je naar op kijkt zegt dat je het goed doet en het plaatje zo mooi is en je kan er wat Z oefeningen uit prutsen dan denk je dat je goed bezig bent toch? Als je geen andere voorbeelden ziet of andere ervaringen hebt dan ga je denken dat die pijn in de armen en het gewicht in je hand normaal is.

Hier komt wel een stukje zelfbewustzijn om de hoek kijken, is dit zoals je wilt rijden? met dwang ipv samenwerking?

Die vraag kan iedereen toch aan zichzelf stellen? Plus dat als je een beetje research doet, je zult lezen dat het niet de bedoeling is dat je 10 kilo in je hand hebt?

Als je op een levend dier wil zitten, heb je verantwoordelijkheid dat zo aangenaam mogelijk te maken voor het dier. Daar hoort ook het vergaren van kennis bij


Als je kennis wil vergaren op rijtechnisch vlak dan klop je in de eerste plaats bij je instructeur aan en niet random op internet bij mensen die je paard niet eens kennen...
hoe veel topics op bokt hebben niet als advies (en terecht!): ‘neem les’?
En zo hoort het ook. Alleen moeten die instructeurs dan wel een opleiding hebben gehad die gefocust is op de juiste punten.

996981
Berichten: 9912
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:47

Poekkie schreef:
996981 schreef:

Die vraag kan iedereen toch aan zichzelf stellen? Plus dat als je een beetje research doet, je zult lezen dat het niet de bedoeling is dat je 10 kilo in je hand hebt?

Als je op een levend dier wil zitten, heb je verantwoordelijkheid dat zo aangenaam mogelijk te maken voor het dier. Daar hoort ook het vergaren van kennis bij


Als je kennis wil vergaren op rijtechnisch vlak dan klop je in de eerste plaats bij je instructeur aan en niet random op internet bij mensen die je paard niet eens kennen...
hoe veel topics op bokt hebben niet als advies (en terecht!): ‘neem les’?
En zo hoort het ook. Alleen moeten die instructeurs dan wel een opleiding hebben gehad die gefocust is op de juiste punten.

Die informatie hoeft toch ook niet over jouw specifieke paard te gaan?

Juist willen weten hoe “het hoort” zodat je zelf kan analyseren op welke punten jij en je paard wellicht nog te kort schieten, is heel waardevol.

Dat stukje algemene rijtechnische kennis, dat je vroeger enkel uit boeken kon halen, staat nu wijdverspreid op internet en is voor iedereen toegankelijk

DuoPenotti

Berichten: 30194
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:48

Elisa2 schreef:
Ja maar als jij pijn je armen krijgt van het rijden en de instructeur waar je naar op kijkt zegt dat je het goed doet en het plaatje zo mooi is en je kan er wat Z oefeningen uit prutsen dan denk je dat je goed bezig bent toch? Als je geen andere voorbeelden ziet of andere ervaringen hebt dan ga je denken dat die pijn in de armen en het gewicht in je hand normaal is.

Hier komt wel een stukje zelfbewustzijn om de hoek kijken, is dit zoals je wilt rijden? met dwang ipv samenwerking?

En deze vind ik altijd zo apart he.

Ik begrijp dat niet, 35 jaar terug, zonder internet, wilde ik dat al niet. En merkte al dat dat niet zo kon horen.

Nu met internet, zoveeeeeel informatie te vinden.
Echt hoe in godsnaam kunnen mensen nog denken dat met kilo's rijden goed is?
Echt is er dan geen klein beetje gezond verstand meer? Zijn de ruiters zover van de natuur af dat ze een dier als ding zien?
Hoe moet ik dat voorstellen.

En ik pak nu even jou berichtje er uit, maar is meer algemeen bedoeld.

Elisa2

Berichten: 37730
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:51

Ik begrijp het zelf ook niet hoor, maar het is wel wat ik om me heen zie bij sommige mensen en dan met name bij deze specifieke instructeur.

DuoPenotti

Berichten: 30194
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:56

ja ik zie het ook :j

En begrijp het al 35 jaar niet.

Maar goed heb het ook ondervonden, stalgenoot.
Altijd sterk, slof, hefboom bit, noem maar op. Altijd onderhals, kop erop. met 100 km per uur door de bak.
Vroeg of ik hem eens wilde rijden, ja graag.
Paard loopt lekker te stofzuigen in rustig braaf tempo. ook lekker aan de teugel, alle gangen fijn.
Mijn tip, teugels 5cm losser en loslaten van voor.
Dan denk je die heeft het wel geleerd. nope...

Dus nee begrijpen zal ik het niet.
Dat het anders kan weet ik dus wel, dus reken het op wedstrijd maar af.

996981
Berichten: 9912
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:59

Elisa2 schreef:
Ik begrijp het zelf ook niet hoor, maar het is wel wat ik om me heen zie bij sommige mensen en dan met name bij deze specifieke instructeur.

Meeste ruiters vinden het ook vooral belangrijk of het er leuk uit ziet. Er wordt door velen liever geld geïnvesteerd in setjes en tijd op internet geïnvesteerd in het showen daarvan, dan dat ze geld investeren in les en tijd investeren aan het vergaren van kennis.

Kijk alleen al welke topics meestal bovenaan staan in de actieve onderwerpen. Dat zijn de topics over setjes en bepaalde merken Y;(

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:02

996981 schreef:
Poekkie schreef:
quote 996981

Die vraag kan iedereen toch aan zichzelf stellen? Plus dat als je een beetje research doet, je zult lezen dat het niet de bedoeling is dat je 10 kilo in je hand hebt?

Als je op een levend dier wil zitten, heb je verantwoordelijkheid dat zo aangenaam mogelijk te maken voor het dier. Daar hoort ook het vergaren van kennis bij. [quote

Als je kennis wil vergaren op rijtechnisch vlak dan klop je in de eerste plaats bij je instructeur aan en niet random op internet bij mensen die je paard niet eens kennen...
hoe veel topics op bokt hebben niet als advies (en terecht!): ‘neem les’?
En zo hoort het ook. Alleen moeten die instructeurs dan wel een opleiding hebben gehad die gefocust is op de juiste punten.

Die informatie hoeft toch ook niet over jouw specifieke paard te gaan?

Juist willen weten hoe “het hoort” zodat je zelf kan analyseren op welke punten jij en je paard wellicht nog te kort schieten, is heel waardevol.

Dat stukje algemene rijtechnische kennis, dat je vroeger enkel uit boeken kon halen, staat nu wijdverspreid op internet en is voor iedereen toegankelijk


Als ik kon leren rijden op internet had ik geen instructie nodig...
gaat er werkelijk iemand eerst alles zitten opzoeken op internet (dat btw vol tegenstrijdige info staat) om dan met zijn notitieboek naar de instructeur te gaan?
Ik niet... ik voel een probleem en vraag mijn instructeur hoe ik daarmee om moet gaan, ongeacht wat de hele internet community er allemaal van te vinden zou hebben.
Jij leert toch ook wat er in je schoolboek staat en niet wat wikipedia er over zegt?

Elisa2

Berichten: 37730
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:07

Ik denk dat het voor veel mensen moeilijk is om de theorie die op internet staat om te zetten in de praktijk. Vaak als je gevoeld hebt waar je heen moet in de praktijk is dat makkelijker te onthouden volgens mij en als de instructeur dan de theoretische kennis verschaft waarom je moet doen wat je doet dan worden er sneller associaties gelegd denk ik.

Mijn ervaring is dat mensen pas bereid zijn om te leren of open te staan voor andere dingen als ze vastlopen. Paard compleet vastgereden is, gedragsproblemen, rijtechnische problemen etc.

996981
Berichten: 9912
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:09

Poekkie schreef:
Als ik kon leren rijden op internet had ik geen instructie nodig...
gaat er werkelijk iemand eerst alles zitten opzoeken op internet (dat btw vol tegenstrijdige info staat) om dan met zijn notitieboek naar de instructeur te gaan?
Ik niet... ik voel een probleem en vraag mijn instructeur hoe ik daarmee om moet gaan, ongeacht wat de hele internet community er allemaal van te vinden zou hebben.
Jij leert toch ook wat er in je schoolboek staat en niet wat wikipedia er over zegt?


Om goed te leren rijden moet je weten wat je wanneer doet, waarom, hoe, hoe vaak etc. Je instructeur kan je daarin begeleiden op het moment zelf, maar achtergrond kennis daarin helpt je wel degelijk.

Als jij ik theorie weet hoe iets eruit moet zien of moet voelen, kun je daar makkelijker bij komen in de praktijk.

Dus ja; ik was zo’n gek die als kind in het proevenboekje ging opzoeken hoe een oefening eruit moest zien :))

En tuurlijk ligt het ook compleet aan je leerstijl, maar theoretische kennis is wel degelijk nuttig, als je iets in de praktijk wil leren.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:12

DuoPenotti schreef:
ja ik zie het ook :j

En begrijp het al 35 jaar niet.

Maar goed heb het ook ondervonden, stalgenoot.
Altijd sterk, slof, hefboom bit, noem maar op. Altijd onderhals, kop erop. met 100 km per uur door de bak.
Vroeg of ik hem eens wilde rijden, ja graag.
Paard loopt lekker te stofzuigen in rustig braaf tempo. ook lekker aan de teugel, alle gangen fijn.
Mijn tip, teugels 5cm losser en loslaten van voor.
Dan denk je die heeft het wel geleerd. nope...

Dus nee begrijpen zal ik het niet.
Dat het anders kan weet ik dus wel, dus reken het op wedstrijd maar af.

Ik begrijp dat wel.
Snappen doe ik het niet maar zolang er, bijvoorbeeld, bosjes pensionstallen zijn die jouw voorschrijven dat je bij hen moet lessen (en klanten dat blijven accepteren!!), begrijp ik wel waar het vandaan komt.

Ik ken een stal met zulke regels. Iemand op die stal kwam, viavia, in contact met een andere instructrice en ging daar lessen. Opeens gingen haar sportresultaten weer omhoog. Gevolg: er gingen meer mensen elders lessen.
In plaats van dat die stalhouder eens achter d'r oor krabde wat hier mis ging, stuurde ze enkele van deze mensen weg!

Anoniem

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:05

Je hebt een paard, dat dier is afhankelijk van jouw goede zorgen en is zo goedaardig om jouw lastdier te zijn. Ben je dan niet op zijn minst verplicht zo goed mogelijk voor hem te zorgen, hem veiligheid te bieden en hem nooit en te nimmer te benadelen of pijn te doen? Ik walg oprecht van wonden in de mond, kapot gereden buiken van sporen en andere mishandelingen. Ben je bang dat je valt...leer rijden en bouw een vertrouwensband op met je paard maar gebruik je teugels niet als veiligheidsriemen. Kijk naar je paard en herken stress en pijn op tijd maar liever nog....voorkom het! Een paard is geen gebruiksvoorwerp waar je op stapt en mooi moet lopen omdat jij dat wil....koop dan een fiets

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:16

mdhm13 schreef:
Je hebt een paard, dat dier is afhankelijk van jouw goede zorgen en is zo goedaardig om jouw lastdier te zijn. Ben je dan niet op zijn minst verplicht zo goed mogelijk voor hem te zorgen, hem veiligheid te bieden en hem nooit en te nimmer te benadelen of pijn te doen? Ik walg oprecht van wonden in de mond, kapot gereden buiken van sporen en andere mishandelingen. Ben je bang dat je valt...leer rijden en bouw een vertrouwensband op met je paard maar gebruik je teugels niet als veiligheidsriemen. Kijk naar je paard en herken stress en pijn op tijd maar liever nog....voorkom het! Een paard is geen gebruiksvoorwerp waar je op stapt en mooi moet lopen omdat jij dat wil....koop dan een fiets


Dat klinkt heel mooi, maar op het moment dat je je balans kwijt bent is het een natuurlijke reflex om je teugels als veiligheidsriemen te gebruiken. En dat is imo ook geen mishandeling maar een incident dat gebeurt wanneer mensen en/of dieren onderling met elkaar bezig zijn.

Daarbij zijn ook niet alle paarden zo’n modelvoorbeeld van braafheid en meewerkendheid. De mijne krijgt heus wel eens een tik of een mep van mij hoor. Niet als hij een oefening niet begrijpt, maar wel als hij met de pet naar mijn hulpen gooit of onze basisafspraken op de grond vergeet. ‘T blijft een dier van 500-700 kg en geen iel kuikentje. Los daarvan... doorsporen, bewust hangen, ... kan ik ook absoluut niet goedkeuren.

rien10
Berichten: 14811
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:19

Elisa2 schreef:
Ik begrijp het zelf ook niet hoor, maar het is wel wat ik om me heen zie bij sommige mensen en dan met name bij deze specifieke instructeur.


Ik begrijp het wel. Het levert winstpunten op. Helaas nog steeds. Juryleden moeten eens gaan jureren op het rijden en de lossigheid van het paard in plaats van op kunstjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:25

Poekkie schreef:
mdhm13 schreef:
Je hebt een paard, dat dier is afhankelijk van jouw goede zorgen en is zo goedaardig om jouw lastdier te zijn. Ben je dan niet op zijn minst verplicht zo goed mogelijk voor hem te zorgen, hem veiligheid te bieden en hem nooit en te nimmer te benadelen of pijn te doen? Ik walg oprecht van wonden in de mond, kapot gereden buiken van sporen en andere mishandelingen. Ben je bang dat je valt...leer rijden en bouw een vertrouwensband op met je paard maar gebruik je teugels niet als veiligheidsriemen. Kijk naar je paard en herken stress en pijn op tijd maar liever nog....voorkom het! Een paard is geen gebruiksvoorwerp waar je op stapt en mooi moet lopen omdat jij dat wil....koop dan een fiets


Dat klinkt heel mooi, maar op het moment dat je je balans kwijt bent is het een natuurlijke reflex om je teugels als veiligheidsriemen te gebruiken. En dat is imo ook geen mishandeling maar een incident dat gebeurt wanneer mensen en/of dieren onderling met elkaar bezig zijn.

Daarbij zijn ook niet alle paarden zo’n modelvoorbeeld van braafheid en meewerkendheid. De mijne krijgt heus wel eens een tik of een mep van mij hoor. Niet als hij een oefening niet begrijpt, maar wel als hij met de pet naar mijn hulpen gooit of onze basisafspraken op de grond vergeet. ‘T blijft een dier van 500-700 kg en geen iel kuikentje. Los daarvan... doorsporen, bewust hangen, ... kan ik ook absoluut niet goedkeuren.



Een paard is inderdaad zo’n 500 kilo en het is een illusie dat je met zweep, bit of sporen zo’n sterk dier kunt domineren. Opvoeden op basis van vertrouwen, geduld en kennis geeft dan meer zekerheid. Als een paard echt een draak is, kun je je afvragen of de opvoeding en de relatie wel goed gegaan is of dat je een stapje terug moet doen. Of mssch is het paard niet geschikt voor wat jij er mee wil doen en dan kun je het er wel in meppen maar dat getuigd niet van veel respect.

Naar mijn zin wordt het te vaak als excuus gebruikt dat een paard pittig is of niet braaf om de eigen onkunde goed te praten. ‘Ik moet wel met sporen rijden want anders luistert hij niet...” “ ik moet wel deze scherpe bitten er in hangen anders heb ik niets te zeggen....” “ik gebruik de zweep anders loopt hij over mij heen....”

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:38

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik begrijp het zelf ook niet hoor, maar het is wel wat ik om me heen zie bij sommige mensen en dan met name bij deze specifieke instructeur.


Ik begrijp het wel. Het levert winstpunten op. Helaas nog steeds. Juryleden moeten eens gaan jureren op het rijden en de lossigheid van het paard in plaats van op kunstjes.

Dat dus!

Zolang die alleen maar kijken naar in hun ogen het perfecte plaatje, en niet hoe die gereden wordt verandert er nooit iets.
Veelvuldig gezien op wedstrijden. Veel tact fouten (tot twijfel achtig wel of niet rad). Paard werd met harde hand gereden, geen gelul kop in de krul getrokken (tot zelfs hard zagen), bij iedere stap flink de sporen erin porren -O-
Maar halsstrekken kunnen ze amper..
Maar wel dikke punten krijgen, vaak alleen al om de looks.

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:44

mdhm13 schreef:
Een paard is inderdaad zo’n 500 kilo en het is een illusie dat je met zweep, bit of sporen zo’n sterk dier kunt domineren. Opvoeden op basis van vertrouwen, geduld en kennis geeft dan meer zekerheid. Als een paard echt een draak is, kun je je afvragen of de opvoeding en de relatie wel goed gegaan is of dat je een stapje terug moet doen. Of mssch is het paard niet geschikt voor wat jij er mee wil doen en dan kun je het er wel in meppen maar dat getuigd niet van veel respect.

Naar mijn zin wordt het te vaak als excuus gebruikt dat een paard pittig is of niet braaf om de eigen onkunde goed te praten. ‘Ik moet wel met sporen rijden want anders luistert hij niet...” “ ik moet wel deze scherpe bitten er in hangen anders heb ik niets te zeggen....” “ik gebruik de zweep anders loopt hij over mij heen....”


Geen zorgen, mijn paard is goed opgevoed :)
Je kan er natuurlijk zo ver in gaan als je wil qua middelen.
Maar als ik bvb geen reactie krijg op een hulp, dan volgt een hardere hulp en daarna een tik. En wanneer nodig, best een harde. Lijkt mij een normale manier van opvoeden.
Heb ik dit soort volgorde nodig om mijn paard correct te kunnen rijden? Ja absoluut.
Vind ik het een probleem om een tik uit te delen nadat mijn 2 eerdere hulpen bewust genegeerd worden? Nee, absoluut niet.

troi
Berichten: 17037
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:49

Ach en laten we even heel eerlijk zijn, verreweg de meerderheid van de training is gebaseerd op het vrij eenvoudige principe van pressure-release wat vertaald kan worden door ‘als je niet wat doet ik je vraag zal ik je net zo lang pijn doen/irriteren tot je wel doet wat ik van je vraag’.

Werkt uitstekend en was vroeger ook volkomen logisch omdat een ongehoorzaam paard betekende dat je niet je beroep kon uitvoeren of stierf (bijv in een oorlog). Gelukkig zijn mensen heel langzaam wakker aan net worden en aan het nadenken over de ethiek van deze aanpak.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:58

kiki1976 schreef:
Dat dus!

Zolang die alleen maar kijken naar in hun ogen het perfecte plaatje, en niet hoe die gereden wordt verandert er nooit iets.
Veelvuldig gezien op wedstrijden. Veel tact fouten (tot twijfel achtig wel of niet rad). Paard werd met harde hand gereden, geen gelul kop in de krul getrokken (tot zelfs hard zagen), bij iedere stap flink de sporen erin porren -O-
Maar halsstrekken kunnen ze amper..
Maar wel dikke punten krijgen, vaak alleen al om de looks.

Precies. De hele piramide zal moeten bewegen want zelfs als top en botom willen bewegen maar het middenstuk weigert categorisch mee te doen (of willekeurig welke andere lagen in de organisatie) dan wordt het een heel stroperig en langdradig proces en precies dat is wat je de afgelopen 30 jaar gezien hebt. Maar er is wel wat gebeurt. Die beweging zal ook wel blijven maar vlot zal het niet gaan.


troi schreef:
Ach en laten we even heel eerlijk zijn, verreweg de meerderheid van de training is gebaseerd op het vrij eenvoudige principe van pressure-release wat vertaald kan worden door ‘als je niet wat doet ik je vraag zal ik je net zo lang pijn doen/irriteren tot je wel doet wat ik van je vraag’.

Werkt uitstekend en was vroeger ook volkomen logisch omdat een ongehoorzaam paard betekende dat je niet je beroep kon uitvoeren of stierf (bijv in een oorlog). Gelukkig zijn mensen heel langzaam wakker aan net worden en aan het nadenken over de ethiek van deze aanpak.

Maar ook het inzicht HOE je een paard het dan op een andere manier kunt leren, is ook niet iets dat al een eeuwigheid bekend is en dan nog zie ik het gros die "ouderwetse" methode toepassen.
Soms is dat ook goed; safety first maar vaak is het helemaal niet nodig.

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:11

troi schreef:
Ach en laten we even heel eerlijk zijn, verreweg de meerderheid van de training is gebaseerd op het vrij eenvoudige principe van pressure-release wat vertaald kan worden door ‘als je niet wat doet ik je vraag zal ik je net zo lang pijn doen/irriteren tot je wel doet wat ik van je vraag’.

Werkt uitstekend en was vroeger ook volkomen logisch omdat een ongehoorzaam paard betekende dat je niet je beroep kon uitvoeren of stierf (bijv in een oorlog). Gelukkig zijn mensen heel langzaam wakker aan net worden en aan het nadenken over de ethiek van deze aanpak.


Ja... en is die methode dan verkeerd? Lijkt me juist de meest logische en duidelijkste voor een dier. Voor een mens ook eigelijk :+
We mogen ook een beetje realistisch blijven en niet alles met de meest zachte fluelen handschoentjes willen omringen.

ikke

Berichten: 37667
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:15

Poekkie schreef:
troi schreef:
Ach en laten we even heel eerlijk zijn, verreweg de meerderheid van de training is gebaseerd op het vrij eenvoudige principe van pressure-release wat vertaald kan worden door ‘als je niet wat doet ik je vraag zal ik je net zo lang pijn doen/irriteren tot je wel doet wat ik van je vraag’.

Werkt uitstekend en was vroeger ook volkomen logisch omdat een ongehoorzaam paard betekende dat je niet je beroep kon uitvoeren of stierf (bijv in een oorlog). Gelukkig zijn mensen heel langzaam wakker aan net worden en aan het nadenken over de ethiek van deze aanpak.


Ja... en is die methode dan verkeerd? Lijkt me juist de meest logische en duidelijkste voor een dier. Voor een mens ook eigelijk :+
We mogen ook een beetje realistisch blijven en niet alles met de meest zachte fluelen handschoentjes willen omringen.

Nou, uitgerekend van jou had ik dat beetje meer verwacht eigenlijk.

Wat is er mis met training op basis van positieve beloning, daar waar er ruimte is voor die aanpak?