Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9909
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:18

troi schreef:
Een oplossing is natuurlijk verplicht met teugeldrukmeter rijden en minpunten uitdelen voor ruiters die erboven komen..

Dan moet eerst heel duidelijk onderzocht worden wat de grens is waar een paard per definitie ongemak ervaart. Immers is het ene paard het andere niet. Een paard dat neerwaarts gebouwd is en een zware hoofd-halsverbinding heeft, is over het algemeen van nature al zwaarder op de hand dan een paard met een opwaartse romp en lichte hoofd-halsverbinding :).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:19

Zal idd per paard verschillen, dus het is niet houdbaar om daar één standaard voor in te voeren.

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:20

troi schreef:
Een oplossing is natuurlijk verplicht met teugeldrukmeter rijden en minpunten uitdelen voor ruiters die erboven komen..

Technisch goed mogelijk en niet bijster duur ook nog. Kan morgen worden geregeld..

Dan gaat er heel wat gehuild en gestampvoet worden..


Daar zou ik 100% voorstander van zijn.
En teugeldrukmeters meer bekend en minder duur maken voor de amateurruiter.

996981
Berichten: 9909
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:30

Poekkie schreef:
troi schreef:
Een oplossing is natuurlijk verplicht met teugeldrukmeter rijden en minpunten uitdelen voor ruiters die erboven komen..

Technisch goed mogelijk en niet bijster duur ook nog. Kan morgen worden geregeld..

Dan gaat er heel wat gehuild en gestampvoet worden..


Daar zou ik 100% voorstander van zijn.
En teugeldrukmeters meer bekend en minder duur maken voor de amateurruiter.

Voor €60 heb je er al een. Een kwestie van een dekje minder kopen :)

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:43

Lijkt me ook eens goed om de instructie ook eens goed onder de loep te nemen.

Waar de een juist meer bezig is met tempo beheersing, gewoon goed rollend door het parcours is de andere meer van, gas is alles en voor de spong flink terug nemen. Wat vaak neerkomt om toch meer geruk en gepluk omdat ze veel harder/heter door het parcours gaan.

Poekkie

Berichten: 7363
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:50

Instructeursopleidingen mogen best ook eens kritisch bekeken worden idd, en dan zeker die voor de lage niveaus.

anderzijds zijn er tegenover vroeger ook al heel wat verbeteringen doorgebracht, waar we ook wel eens bij stil mogen staan :). Steeds meer aandacht voor meer buiten, meer ruwvoer ipv 3-4 kg brokken, geen stands meer, trends naar grotere stallen. En 20 jaar geleden bestond iets als een zadelpasser of osteopaat ook amper.

troi
Berichten: 17037
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:35

elnienjo schreef:
Zal idd per paard verschillen, dus het is niet houdbaar om daar één standaard voor in te voeren.


Ach tuurlijk wel. Pak de zwaarste 15% druk en bestraf dat. Er is geen paard dat daar op kickt hoor..

De ruiters daarentegen 'kijk mij eens die hete donder door de baan sleuren'

En die ruiters moeten maar eens wat ego inslikken en hun dieren ethisch gaan gebruiken.. En als die niet te rijden zijn zonder dat de bek kapot getrokken wordt dan is het dier ongeschikt voor die sport..

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:42

De veranderingen in de paardenhouderij zijn "bottom up". Vanuit de recreatie bereikt het langzaam de sport.
Als je veranderingen wil moet je bij de grootste groep, de recreanten beginnen.

Lessen met een teugeldrukmeter, na afloop van een les de mond eens bekijken etc.
Leer tekenen van ongemak herkennen ipv het af te schuiven op stout.

Vrijwel niemand doet zijn paard bewust iets aan. Veel mensen doen echter wel aan struisvogelpolitiek.. Dat zie je op Bokt ook altijd heel mooi.

996981
Berichten: 9909
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:42

troi schreef:
elnienjo schreef:
Zal idd per paard verschillen, dus het is niet houdbaar om daar één standaard voor in te voeren.


Ach tuurlijk wel. Pak de zwaarste 15% druk en bestraf dat. Er is geen paard dat daar op kickt hoor..

De ruiters daarentegen 'kijk mij eens die hete donder door de baan sleuren'

En die ruiters moeten maar eens wat ego inslikken en hun dieren ethisch gaan gebruiken.. En als die niet te rijden zijn zonder dat de bek kapot getrokken wordt dan is het dier ongeschikt voor die sport..

Op een hete heb je over het algemeen minder in je hand dan bij een trage :)

ikke

Berichten: 37666
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:06

fransje23 schreef:
De veranderingen in de paardenhouderij zijn "bottom up". Vanuit de recreatie bereikt het langzaam de sport.
Als je veranderingen wil moet je bij de grootste groep, de recreanten beginnen.

Lessen met een teugeldrukmeter, na afloop van een les de mond eens bekijken etc.
Leer tekenen van ongemak herkennen ipv het af te schuiven op stout.

Vrijwel niemand doet zijn paard bewust iets aan. Veel mensen doen echter wel aan struisvogelpolitiek.. Dat zie je op Bokt ook altijd heel mooi.

Punt is dat dat wel tweeledig is.

Die grootste groep krijgt ook les. Die instructeurs zullen dan ook veel beter opgeleid moeten worden. En die opleiding wordt uiteindelijk top-down bepaalt.


Snelle veranderingen zullen het gewoon nooit halen, in geen enkele situatie.
Er is de afgelopen 30 jaar veel veranderd, dat zal de komende 30 jaar ook gebeuren en op enig moment zal dit probleem daar ook bij aangepakt worden, wees gerust maar niet gehaast.

Het is goed dat het benoemd wordt, het is goed dat het onderzocht wordt, maar zoals met alles; verwacht niet dat dit morgen opgelost is. Dat gaat meer tijd, meer onderzoek en vaker hetzelfde blijven aanhalen kosten voordat het verandert is, maar het zal veranderen.

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:12

fransje23 schreef:
De veranderingen in de paardenhouderij zijn "bottom up". Vanuit de recreatie bereikt het langzaam de sport.
Als je veranderingen wil moet je bij de grootste groep, de recreanten beginnen.

Lessen met een teugeldrukmeter, na afloop van een les de mond eens bekijken etc.
Leer tekenen van ongemak herkennen ipv het af te schuiven op stout.

Vrijwel niemand doet zijn paard bewust iets aan. Veel mensen doen echter wel aan struisvogelpolitiek.. Dat zie je op Bokt ook altijd heel mooi.

En die vind ik juist andersom. (of deels althans)
De top heeft de paarden als het goed is al fijn afgericht.
Laat die maar eens zien hoe het hoort.

Want ik weet nog toen ik jong was stond ik aan de kant van oooohhhhh zo wil ik ook kunnen rijden. <3
Dat voorbeeld wilde je na doen.

Nu zie je ook, dan denk ik even aan de dressuursport, dat de niet profs na doen.
Lekker die kin op de borst, paard in 3 stukken en schoppen maar.
Als dat voorbeen zwaait is het goed toch?

Laat die top rijden zoals het moet.
Onderwijs de jeugd, waarom een paard zo moet lopen. Waarom dat voor het paarden lichaam zo hoort.
En vooral, gooi die jurering om.
Mensen die met een eerste plek thuis komen met minder spektakel maar wel goed gereden, dat motiveert.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:15

Citaat:
Mensen die met een eerste plek thuis komen met minder spektakel maar wel goed gereden, dat motiveert.

Als ik een jumping zit te kijken zie ik toch liever dat spektakel eerlijk gezegd.

Popstra
Berichten: 13861
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:24

996981 schreef:
Popstra schreef:
Combinaties...videos en wedstrijden..

Niet doen of je neus bloed want er word echt flink aan getrokken en dat zal voor velen in de sport de normaalste zaak vd wereld geworden zijn.

Weet je, mijn discipline (Reining) krijgt ook veel kritiek van buiten af en ook van die kritiek weet ik dat men wel vaak gelijk heeft. Je moet je ogen er niet voor sluiten.


Ik sluit mijn ogen niet. Ik nuanceer jouw ongenuanceerde en slecht onderbouwde reactie ;)

Je hebt het zelf over bogen in de teugels. Bogen in de teugels is absoluut niet per definitie vriendelijker dan een constante, lichte verbinding. Dat weet je zelf ook best

Ik weet best dat onze weg naar het rijden met de losse teugel ook door druk geven gehaald word en dat gaat heus niet zo zachtzinnig en al helemaal niet als je op een grote show een finale moet rijden en je paard heviger is dan thuis en je daar ook een net wat scherper bit voor pakt.
Wil ook echt niks heilig verklaren maar kraak ook andere takken niet af. Ik zeg wat ik zie namelijk dat er best aan die paarden gehangen word Tijdens een wedstrijd omdat die paarden dan wat heviger zijn dan thuis.
Ik blijf er bij het goed is om naar elkaar te kijken en eerlijk te zeggen wat je ziet. Maakt niet uit welke discipline je zelf rijd want ja het is waar, je gaat dingen als heel gewoon zien naarmate je langer mee loopt en die eigenlijk helemaal niet zo gewoon zijn.

ikke

Berichten: 37666
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:29

elnienjo schreef:
Citaat:
Mensen die met een eerste plek thuis komen met minder spektakel maar wel goed gereden, dat motiveert.

Als ik een jumping zit te kijken zie ik toch liever dat spektakel eerlijk gezegd.

Kijk, en daar heb je de kern van het probleem te pakken!

Niet persoonlijk opvatten; dit is precies waar het namelijk altijd over gaat: wat (denkt men dat) het publiek wil zien en wat goed is voor een paard.

Dat gecombineerd met een handvol achtergrondbelangen maakt dat we dit niet even oplossen.
Zie voor de rest mijn vorige post.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:35

ikke schreef:
Kijk, en daar heb je de kern van het probleem te pakken!

Niet persoonlijk opvatten; dit is precies waar het namelijk altijd over gaat: wat (denkt men dat) het publiek wil zien en wat goed is voor een paard.

Dat gecombineerd met een handvol achtergrondbelangen maakt dat we dit niet even oplossen.
Zie voor de rest mijn vorige post.

Ik denk dat de professionele topruiter niet boeit of hij voor spektakel zorgt, zolang ie maar foutloos rondkomt en liefst ook wint.
Dit is puur mijn eigen voorkeur.

En we moeten paarden weer gaan zien als werkdieren, niet als tere poppetjes die nooit 'n blauwe plek of wondje mogen oplopen tijdens hun werkzaamheden.

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:39

ikke schreef:
Niet persoonlijk opvatten; dit is precies waar het namelijk altijd over gaat: wat (denkt men dat) het publiek wil zien en wat goed is voor een paard.

Dat gecombineerd met een handvol achtergrondbelangen maakt dat we dit niet even oplossen.
Zie voor de rest mijn vorige post.

zeker mee eens.

Mensen willen spektakel.
Maar dat gaat ten koste van de paarden.

Kinderarbeid mag niet meer.
zware zakken sjouwen van 50 kg mag niet meer, allerlei beschermingsmiddelen om gevaarlijke beroepen te doen.
Bureaus op hoogte voor een gezonder lijf. Noem maar op.
Maar paarden die moeten met een hypermobiel lijf dressuur lopen en springen moet ook vol met spektakel. Paarden heter, ruiters verwend die geen kritiek meer dulden maar alles bij het paard neerleggen.

Maar waar zijn de arbo veiligheid regels voor de paarden?

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:39

Eerlijk is eerlijk, wanneer alles op safe en in rust/beheerst gesprongen wordt zit er veel minder in om naar te kijken.
Het snelle, krappe wendingen om net die extra seconde te winnen geeft wel spanning om naar te kijken.
Dat je gewoon met hartkloppingen van spanning aan het kijken bent.

Maar van ruiters die dat met geruk en gepluk (en dan niet te spreken of zweep en spoor gebruik) wordt ik dan weer niet vrolijk.


Maar de hoge sport aanpakken en een beter voorbeeld te laten geven ben ik wel voor.

Een tijdje terug. Dochter van vriendin ging op bixie. Eerst dressuur wat lekker ging.
Komt daarna de dame van de jury naar haar toe. Leuk gereden, maar het zou nog leuker zijn als jij je pony meer nageef lijk zou rijden. Waarop ze vraagt of ze weet hoe dat moet. Kindje was toen 7-8 en nee die was nog niet zo ver. Zegt de jury, als je nu je handen wat meer opzij doet en dan eerst ene kant een rukje en dan de andere kant, net zolang tot je pony met dr hoofd zakt (die leerde haar gewoon keihard zagen met handen breed te zetten). Mijn vriendin is zelf instructie en werd echt boos hierop. Jury zegt, joh dan leer jij je kind toch niet goed rijden en liep weg.
Ik vind dat ook zo'n verkeerd signaal afgeven, zoiets moet ook aangepakt worden.

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:43

elnienjo schreef:
Ik denk dat de professionele topruiter niet boeit of hij voor spektakel zorgt, zolang ie maar foutloos rondkomt en liefst ook wint.
Dit is puur mijn eigen voorkeur.

En we moeten paarden weer gaan zien als werkdieren, niet als tere poppetjes die nooit 'n blauwe plek of wondje mogen oplopen tijdens hun werkzaamheden.

Jawel die ruiter wil sponsoren en die komen er als er genoeg publiek is.
Als spektakel mensen trekt gaat een ruiter dat rijden.

En tere poppetjes, nee dat hoeft niet.
Maar hypermobiel in de dressuursport zwaaien, of wonden in de mond bij stang en trens, maar ook dus bij eventing (en vast elders) dat kan voorkomen, maar geen 52%!
Dan gaat er iets flink mis.
En moet daar zeker gekeken worden hoe dat komt en hoe dat te verminderen is.
Dit is geweldig voer voor de anti dier partijen.
Los je dit niet op rijd er niemand meer over 20 jaar, ook niet met een lang teugeltje in het bos.

troi
Berichten: 17037
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:22

DuoPenotti schreef:
elnienjo schreef:
Ik denk dat de professionele topruiter niet boeit of hij voor spektakel zorgt, zolang ie maar foutloos rondkomt en liefst ook wint.
Dit is puur mijn eigen voorkeur.

En we moeten paarden weer gaan zien als werkdieren, niet als tere poppetjes die nooit 'n blauwe plek of wondje mogen oplopen tijdens hun werkzaamheden.

Jawel die ruiter wil sponsoren en die komen er als er genoeg publiek is.
Als spektakel mensen trekt gaat een ruiter dat rijden.

En tere poppetjes, nee dat hoeft niet.
Maar hypermobiel in de dressuursport zwaaien, of wonden in de mond bij stang en trens, maar ook dus bij eventing (en vast elders) dat kan voorkomen, maar geen 52%!
Dan gaat er iets flink mis.
En moet daar zeker gekeken worden hoe dat komt en hoe dat te verminderen is.
Dit is geweldig voer voor de anti dier partijen.
Los je dit niet op rijd er niemand meer over 20 jaar, ook niet met een lang teugeltje in het bos.


Precies!

De wedstrijdorganisatie wil flinke prijzen kunnen bieden om zo ruiters te trekken en zijn evenement te verkopen aan publiek, want anders wordt er te weinig op verdient.. bedaard en precies je rondje rijden is niet sexy en dus niet lucratief.

Behalve als we met elkaar afspreken dat bijv rijden met drukmeter en straf voor excessief gebruik de nwe standaard is, dan worden de parcoursen anders en wordt er anders gereden, dan went het publiek en blijft het geld stromen.

Maar ja, wie steekt er zijn nek voor uit??

Paardenliefde is nogal begrenst, dat blijkt hier ook maar weer helaas!

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:27

paardenliefde is heel begrenst en niet alleen bij sport ruiters, net zo goed bij de recreanten.
Paarden die geen paard mogen zijn.
22 uur op stal en dan een uurtje in een paddock van 10 bij 10.
Of een PP maar dan tot de kogels in de drek.
Buiten maar vol in de zon, of juist vol in de regen zonder schuil mogelijkheden.
Maar regels zijn er niet, gewoon nul nada noppes.

En dan willen we ook nog dat die paarden voor ons zich inzetten als we rijden..... en dat heet dan dierenliefde -O-

kiki1976

Berichten: 16914
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:31

Met je eens DuoPenotti, ook dat mag wel eens flink onder de loep genomen worden.
Nu noem je van het ene uiterste naar de andere, maar helaas wel waarheid.
Gelukkig is er nog steeds een middenweg daarin.

ikke

Berichten: 37666
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:36

DuoPenotti schreef:
paardenliefde is heel begrenst en niet alleen bij sport ruiters, net zo goed bij de recreanten.
Paarden die geen paard mogen zijn.
22 uur op stal en dan een uurtje in een paddock van 10 bij 10.
Of een PP maar dan tot de kogels in de drek.
Buiten maar vol in de zon, of juist vol in de regen zonder schuil mogelijkheden.
Maar regels zijn er niet, gewoon nul nada noppes.

En dan willen we ook nog dat die paarden voor ons zich inzetten als we rijden..... en dat heet dan dierenliefde -O-

Nou, jawel, daar zijn wel regels voor maar handhaving heeft prioriteit 879954321 op het lijstje......

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:37

Precies er is heel veel grijs :j
Daarom ook expres de uiterste, maar die bestaan nog steeds, heel veel zelfs, terwijl er zoveel grijs is.
En toch hoor dan eens de smoezen bij die uiterste. Niet naar het grijs willen gaan.

En dat is dus ook bij de sport, de helft daar blijkt het in die mond niet goed te gaan.
Kan een enkel ongelukje zijn en daar moeten we zeker niet teveel van wakker liggen.
Maar een gedeelte van die 50% is het iets waar het vaker voorkomt.
Dan hebben we ook nog de helft die dit probleem niet heeft, dat grijs zeg maar.
Daar moeten we gaan kijken, hoe doen die die dat?
Andere manier van trainen, andere karakter paarden, andere bitten?
Maar niet meteen sputteren met smoezen, nee er van leren en dat ook gaan uitvoeren.


kiki1976 schreef:
Met je eens DuoPenotti, ook dat mag wel eens flink onder de loep genomen worden.
Nu noem je van het ene uiterste naar de andere, maar helaas wel waarheid.
Gelukkig is er nog steeds een middenweg daarin.

DuoPenotti

Berichten: 30192
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:38

ikke schreef:
DuoPenotti schreef:
paardenliefde is heel begrenst en niet alleen bij sport ruiters, net zo goed bij de recreanten.
Paarden die geen paard mogen zijn.
22 uur op stal en dan een uurtje in een paddock van 10 bij 10.
Of een PP maar dan tot de kogels in de drek.
Buiten maar vol in de zon, of juist vol in de regen zonder schuil mogelijkheden.
Maar regels zijn er niet, gewoon nul nada noppes.

En dan willen we ook nog dat die paarden voor ons zich inzetten als we rijden..... en dat heet dan dierenliefde -O-

Nou, jawel, daar zijn wel regels voor maar handhaving heeft prioriteit 879954321 op het lijstje......

Noem eens wettelijke regels betreft houden van paarden?
Ze hebben eten en drinken nodig en medische zorg mag niet ontnomen worden.
En verder?

Aanbevelingen zijn er genoeg, maar dat zijn geen wetten. Zoals bijvoorbeeld wel bij koeien, varkens en kippen. Waarom niet bij paarden?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:53

Popstra schreef:
Zie jij bogen in de teugels dan? Ik niet


Zie jij dat bij dressuur of welke andere discipline dan wel? Ik niet.
Ik hou graag contact met m'n paard, met boogjes in de teugels zal je weinig mensen zien springen, zelfs weinig zien dressuren of door het bos rijden.