Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:07

Poekkie schreef:
Maar wat voor passende oplossing had je in gedachten dan buiten wat al voorgesteld is?

Kijk, en dat is de kern. Iedereen schreeuwt hier wel moord en brand maar verder dan de dooddoender "strengere regels" komt eigenlijk niemand.


troi schreef:
Tja het punt is dat als je de sport diervriendelijker wilt maken je moet accepteren dat er minder gepresteerd gaat worden. Het geheel moet dan flink minder scherp gereden worden. Want meer in harmonie. En dat vraagt dat de hele industrie veranderd, dat gaat nooit gebeuren vrees ik..

Het probleem daarvan zijn de enorme (financiële) belangen die erachter schuil gaan en de daaruit vloeiende koudwatervrees voor veranderingen. Weinig sporten zo conservatief als paardensport.

Ik denk niet eens dat er minder scherp gereden hoeft te worden; het is vooral meer gevoel en met meer kennis van zaken.

Want uiteindelijk begint het probleem in de basis. Wanneer kennis simpeler bereikbaar is voor de eenvoudige basisruiter, zal daar het niveau stijgen en zal de top wel mee moeten want anders komen hun belangen in het gedrang.

Maar zolang de KNHS nog een cursus "proefgericht trainen" aanbiedt, hebben we in de basis nog een weg af te leggen, laat staan dat het op topniveau beter zal gaan.

Laten we dus eens ophouden met doelloos moord en brand te schreeuwen, het over een week weer vergeten te zijn en over te gaan tot de orde van de dag en vrolijk doorgaan met het posten van de grootst mogelijke onzin in rijtechnische topics.

Kom, trek dan allemaal de grote broek aan en ga alle rijtechnische topics te lijf met correcte info; wijs iedereen op de ECHTE fouten EN geef ze de ECHTE adviezen waarmee ze verder kunnen!!
Dan ben je bezig om de feitelijke oorzaak aan te pakken en hoeven we geen moord en brand meer te schreeuwen maar moeten we tegen elkaar zeggen: oeps, we zijn er nog niet. We moeten nog doorgaan met onze missie tot het verspreiden van correcte informatie.

Degene die dat doet, mag de hier besproken feiten terecht afkeuren; de rest kijkt eerst maar eens naar de balk in z'n eigen oog voordat ze wat vinden van de splinter in het oog van de topruiters.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:33

ikke schreef:
Poekkie schreef:
Maar wat voor passende oplossing had je in gedachten dan buiten wat al voorgesteld is?

Kijk, en dat is de kern. Iedereen schreeuwt hier wel moord en brand maar verder dan de dooddoender "strengere regels" komt eigenlijk niemand.


troi schreef:
Tja het punt is dat als je de sport diervriendelijker wilt maken je moet accepteren dat er minder gepresteerd gaat worden. Het geheel moet dan flink minder scherp gereden worden. Want meer in harmonie. En dat vraagt dat de hele industrie veranderd, dat gaat nooit gebeuren vrees ik..

Het probleem daarvan zijn de enorme (financiële) belangen die erachter schuil gaan en de daaruit vloeiende koudwatervrees voor veranderingen. Weinig sporten zo conservatief als paardensport.

Ik denk niet eens dat er minder scherp gereden hoeft te worden; het is vooral meer gevoel en met meer kennis van zaken.

Want uiteindelijk begint het probleem in de basis. Wanneer kennis simpeler bereikbaar is voor de eenvoudige basisruiter, zal daar het niveau stijgen en zal de top wel mee moeten want anders komen hun belangen in het gedrang.

Maar zolang de KNHS nog een cursus "proefgericht trainen" aanbiedt, hebben we in de basis nog een weg af te leggen, laat staan dat het op topniveau beter zal gaan.

Laten we dus eens ophouden met doelloos moord en brand te schreeuwen, het over een week weer vergeten te zijn en over te gaan tot de orde van de dag en vrolijk doorgaan met het posten van de grootst mogelijke onzin in rijtechnische topics.

Kom, trek dan allemaal de grote broek aan en ga alle rijtechnische topics te lijf met correcte info; wijs iedereen op de ECHTE fouten EN geef ze de ECHTE adviezen waarmee ze verder kunnen!!
Dan ben je bezig om de feitelijke oorzaak aan te pakken en hoeven we geen moord en brand meer te schreeuwen maar moeten we tegen elkaar zeggen: oeps, we zijn er nog niet. We moeten nog doorgaan met onze missie tot het verspreiden van correcte informatie.

Degene die dat doet, mag de hier besproken feiten terecht afkeuren; de rest kijkt eerst maar eens naar de balk in z'n eigen oog voordat ze wat vinden van de splinter in het oog van de topruiters.

We leven in de 2021. Informatie was nog nooit zo makkelijk te vergaren als nu. Daar ligt het probleem niet. Het probleem is dat die informatie omzetten in kennis en vervolgens die kennis toe te kunnen passen in de praktijk geen makkelijke opgave is. Goed paardrijden is en blijft ontzettend moeilijk. Hoeveel hulp van de beste instructeurs je ook hebt, hoeveel informatie je ook tot je neemt.

Ook was het nog nooit zo makkelijk in aanraking te komen met “de top” als nu. Iedereen kan via social media iedereen benaderen. Als je vindt dat in de top iets moet veranderen, kun je zulke betogen beter daar houden, dan op een forum met overwegend amateurs.

In de experimenten die ik reeds gedeeld heb met teugel drukmeters bleek dat per klasse de teugel druk met 400 Gr verlaagd werd. Heb je dat gelezen Ikke? De kans is dus héél groot, dat wanneer je dit zelfde onderzoek uitvoert in de hogere eventing klassen, de verwondingen terug zullen lopen. Ervaren (professionele) ruiters hebben in ieder geval in de dressuur, een meer constante aanleuning, met minder pieken en een minder hoog basis gewicht.

Als uit onderzoeken blijkt dat in de top écht zoveel misstanden zijn als jij pretendeert, dat de sport eenvoudig zoveel vriendelijker zou kunnen, zal daar echt wel wat aan gedaan worden.

Uit de door mij geposte experimenten blijkt echter, dat het juist de paarden van de onervaren ruiters zijn, die meer te verduren krijgen. Hoezo stap je daar zo makkelijk overheen? Je hebt het over de splinter in andermans ogen, maar ondertussen ben jij degene die in ieder topic de professional afbrand en de schuld geeft van alle misstanden in de paardensport, omdat zij er “financiële belangen bij hebben”. News flash: ergens (financieel) belang bij hebben betekent niet dat paardenwelzijn ineens niet meer belangrijk is. In tegendeel! Een paard waar niet goed op wordt gepast presteert niet en is is dus geen drol waard.

Gini
Berichten: 17963
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:42

Poekkie schreef:
Maar wat voor passende oplossing had je in gedachten dan buiten wat al voorgesteld is?


Dat we misschien naar een optoming gaan waarbij de kans op ongewilde schade groter is?
Van je paard vallen en aan de teugel hangen, achter de sprong blijven, algemeen balansverlies, een bokkend paard,... het zijn allemaal momenten dat je ongewild harder aan die teugel hangt/trekt. Maar voor het paard maakt het niet uit, die voelt de impact in zijn mond. En ja, die impact zal overal wel in zekere mate pijn doen, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat eenzelfde soort impact pijnlijker is in de mond dan buiten de mond.

Maar om nu diegene te zijn die roept dat bitten verboden moeten worden, tja, dat zou ik wel kunnen roepen, maar dat gaat niet gebeuren, dus daar moet je ook realistisch in blijven. Dus kennis en zelfreflectie is in mijn ogen al een goede eerste stap.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:47

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Maar wat voor passende oplossing had je in gedachten dan buiten wat al voorgesteld is?


Dat we misschien naar een optoming gaan waarbij de kans op ongewilde schade groter is?
Van je paard vallen en aan de teugel hangen, achter de sprong blijven, algemeen balansverlies, een bokkend paard,... het zijn allemaal momenten dat je ongewild harder aan die teugel hangt/trekt. Maar voor het paard maakt het niet uit, die voelt de impact in zijn mond. En ja, die impact zal overal wel in zekere mate pijn doen, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat eenzelfde soort impact pijnlijker is in de mond dan buiten de mond.

Maar om nu diegene te zijn die roept dat bitten verboden moeten worden, tja, dat zou ik wel kunnen roepen, maar dat gaat niet gebeuren, dus daar moet je ook realistisch in blijven. Dus kennis en zelfreflectie is in mijn ogen al een goede eerste stap.

Dan moet wel eerst onderzocht worden welke bitten dat zijn natuurlijk :)

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:55

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Maar wat voor passende oplossing had je in gedachten dan buiten wat al voorgesteld is?


Dat we misschien naar een optoming gaan waarbij de kans op ongewilde schade groter is?
Van je paard vallen en aan de teugel hangen, achter de sprong blijven, algemeen balansverlies, een bokkend paard,... het zijn allemaal momenten dat je ongewild harder aan die teugel hangt/trekt. Maar voor het paard maakt het niet uit, die voelt de impact in zijn mond. En ja, die impact zal overal wel in zekere mate pijn doen, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat eenzelfde soort impact pijnlijker is in de mond dan buiten de mond.

Maar om nu diegene te zijn die roept dat bitten verboden moeten worden, tja, dat zou ik wel kunnen roepen, maar dat gaat niet gebeuren, dus daar moet je ook realistisch in blijven. Dus kennis en zelfreflectie is in mijn ogen al een goede eerste stap.

Wij spanden eens een Fjord-jaarling in naast een ervaren paard. Die Ford had alleen een hoofdstel om en het tuig lag er voor-spek-en-bonen op, zat niet vast aan de wagen. Die Fjord zet z'n kont erin en de wagen vertrok met Fjord en het ervaren paard had maar mee te lopen. Juist; hij trok de wagen op het bit weg!! Ik kan je dus uit ervaring vertellen dat je daar om te beginnen best van schrikt en vervolgens stomverbaasd vaststelt dat er dus GEEN verwondingen in zijn mond te vinden waren!

Leermoment: het is dus niet zwart-wit. Het is de vraag of de paard op dat moment er wel pijn aan ervaren (je weet wel: adrenaline) en wat de daadwerkelijke oorzaak is. Want ik lees niet terug dat men daar aandacht voor had.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:00

996981 schreef:
Gini schreef:

Dat we misschien naar een optoming gaan waarbij de kans op ongewilde schade groter is?
Van je paard vallen en aan de teugel hangen, achter de sprong blijven, algemeen balansverlies, een bokkend paard,... het zijn allemaal momenten dat je ongewild harder aan die teugel hangt/trekt. Maar voor het paard maakt het niet uit, die voelt de impact in zijn mond. En ja, die impact zal overal wel in zekere mate pijn doen, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat eenzelfde soort impact pijnlijker is in de mond dan buiten de mond.

Maar om nu diegene te zijn die roept dat bitten verboden moeten worden, tja, dat zou ik wel kunnen roepen, maar dat gaat niet gebeuren, dus daar moet je ook realistisch in blijven. Dus kennis en zelfreflectie is in mijn ogen al een goede eerste stap.

Dan moet wel eerst onderzocht worden welke bitten dat zijn natuurlijk :)


En zelf dat is bij alle paarden anders. Je hoeft bij die van mij geen enkel gebroken bit in te hangen, haar lagen zitten zo laag dat zo'n bit die helemaal kapot maakt. Terwijl je bij de ander weer geen ongebroken bit in hoeft te doen omdat dat de mondhoeken stuk maakt....
Bepaalde bitten uitsluiten lijkt mij dus ook niet de juiste oplossing.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:06

bliksemflits schreef:
En zelf dat is bij alle paarden anders. Je hoeft bij die van mij geen enkel gebroken bit in te hangen, haar lagen zitten zo laag dat zo'n bit die helemaal kapot maakt. Terwijl je bij de ander weer geen ongebroken bit in hoeft te doen omdat dat de mondhoeken stuk maakt....
Bepaalde bitten uitsluiten lijkt mij dus ook niet de juiste oplossing.


Dat bedoel ik :) zorgen voor passend harnachement en blijven investeren in de eigen rijkunde, dat is volgens mij waarmee je dit soort zaken voorkomt

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:25

Ik vind de uitkomst van dit onderzoek nu niet bepaald verrassend. Als ik zie hoe een gemiddeld cross..eventing..spring ruiter bij een paard met volle kracht in de mond hangt het hele parcours dan kun je zelf wel bedenken hoe dat er uit gaat zien in een teer paardenmondje...

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:27

Popstra schreef:
Ik vind de uitkomst van dit onderzoek nu niet bepaald verrassend. Als ik zie hoe een gemiddeld cross..eventing..spring ruiter bij een paard met volle kracht in de mond hangt het hele parcours dan kun je zelf wel bedenken hoe dat er uit gaat zien in een teer paardenmondje...

Lijkt me niet heel effectief, in de mond hangen terwijl je binnen een bepaalde tijd binnen moet zijn. De meeste paarden waar je in de mond gaat hangen gaan stil staan ;)

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:28

Zie jij bogen in de teugels dan? Ik niet

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:31

Popstra schreef:
Zie jij bogen in de teugels dan? Ik niet

Ik heb geen idee over welke combinatie/video/wedstrijd je het hebt. Verbinding is toch echt wat anders dan “hangen aan de teugels”.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:33

Dit vraagt, nee schreeuwt om nader, grondiger en grootschaliger onderzoek.
Eerlijk gezegd zou het me niks verbazen als 50% best een realistisch percentage is. En niet alleen bij crosspaarden.

Naar mijn mening zouden meer ruiters, ongeacht niveau en discipline, zich moeten realiseren wat een bit voor inwerking heeft. En wat voor verantwoordelijkheid dat voor jou als ruiter met zich meebrengt. Ja, het is best lastig een erg enthousiast paard te reguleren, of dat nu in een parcours is, in een cross of gewoon tijdens een buitenrit. Maar dat wil niet zeggen dat het OK is om zo'n paard met veel teugeldruk en/of stevige ophoudingen onder controle te houden 'omdat dat nu eenmaal niet anders kan'. Hoe minder subtiel de teugelinwerking, hoe defensiever en gespannener het paard. Ja, ook het paard dat het bit pakt of er lomp doorheen rent. Ik heb er zelf een staan die dat in het verleden ook regelmatig deed. Werd een totaal ander paard toen ik eenmaal het inzicht en de skills had om mijn manier van rijden 100% om te gooien. Dit paard kun je nu op het gewicht van de teugels rijden. De reflex om zich tegen het bit in te spannen komt soms nog boven maar vloeit af met een kalmerende stemhulp.

Mensen hebben reflexmatig de neiging om controle te willen houden met hun handen door iets vast te grijpen en eraan te trekken. Die reflex moet je als ruiter zo veel mogelijk afleren. Daar wordt m.i. door veel instructeurs veel te weinig aandacht aan besteed.
Komt nog bij dat veel ruiters, trainers en instructeurs vooral bezig zijn met de gehoorzaamheid van het paard aan de hulpen, en dan geldt maar al te vaak: werkt het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, want luisteren zúl je. In plaats van dat het gaat om de kwaliteit van de hulpen. De verfijning, de precisie. Het idee dat je als ruiter er voor alles voor moet zorgen dat het paard jouw hand, en jouw hulpen in het algemeen, vertrouwt.

En controle houden over een heet paard in een parcours, cross of buiten in het bos, zonder terug te hoeven vallen op geruk, of een strakke teugel? Kwestie van trainen, met heel veel rust en geduld. Gebruikmaken van stem en positieve bekrachtiging. In plaats van voor lief nemen dat paarden regelmatig wonden in hun mond krijgen door al dat getrek aan de noodrem.

Zoals anderen hier ook al zeiden, er is echt een mentaliteitsverandering nodig in de paardensport, er wordt nog veel te veel voor lief genomen dat het paard ongemak, pijn en stress ondervindt van de hobby/ambitie/broodwinning van de ruiter. Dat is althans mijn mening, gebaseerd op de overtuiging en ervaring dat het ook anders kan. En nee, ik ben ook geen heilige en maak ook fouten, ik betrap mezelf er ook nog wel eens op dat ik te veel terugval op de teugels. Het is een proces. Waarbij je als ruiter fouten mag maken, als je deze maar als zodanig erkent zodat je ervan kunt leren, met het welzijn en welbevinden van je paard als uitgangspunt.

ikke

Berichten: 37640
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:43

996981 schreef:
Popstra schreef:
Ik vind de uitkomst van dit onderzoek nu niet bepaald verrassend. Als ik zie hoe een gemiddeld cross..eventing..spring ruiter bij een paard met volle kracht in de mond hangt het hele parcours dan kun je zelf wel bedenken hoe dat er uit gaat zien in een teer paardenmondje...

Lijkt me niet heel effectief, in de mond hangen terwijl je binnen een bepaalde tijd binnen moet zijn. De meeste paarden waar je in de mond gaat hangen gaan stil staan ;)

Duidelijk nooit met koerspaarden gewerkt......

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:45

996981 schreef:
Popstra schreef:
Zie jij bogen in de teugels dan? Ik niet

Ik heb geen idee over welke combinatie/video/wedstrijd je het hebt. Verbinding is toch echt wat anders dan “hangen aan de teugels”.

Combinaties...videos en wedstrijden..

Niet doen of je neus bloed want er word echt flink aan getrokken en dat zal voor velen in de sport de normaalste zaak vd wereld geworden zijn.

Weet je, mijn discipline (Reining) krijgt ook veel kritiek van buiten af en ook van die kritiek weet ik dat men wel vaak gelijk heeft. Je moet je ogen er niet voor sluiten.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:47

ikke schreef:
996981 schreef:

Lijkt me niet heel effectief, in de mond hangen terwijl je binnen een bepaalde tijd binnen moet zijn. De meeste paarden waar je in de mond gaat hangen gaan stil staan ;)

Duidelijk nooit met koerspaarden gewerkt......


:z dat is een compleet andere tak van sport, waarbij het hele doel, het beleerproces, de hulpen en de paarden niet met elkaar te vergelijken zijn.

Dravers hebben steun nodig, om niet in galop te vallen. Wat ik daarvan vind laat ik in het midden. Wel blijkt uit dezelfde experimenten die ik hier postte, dat het percentage verwondingen bij dravers nog hoger is dan bij eventing paarden.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 11-04-21 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:50

Popstra schreef:
Combinaties...videos en wedstrijden..

Niet doen of je neus bloed want er word echt flink aan getrokken en dat zal voor velen in de sport de normaalste zaak vd wereld geworden zijn.

Weet je, mijn discipline (Reining) krijgt ook veel kritiek van buiten af en ook van die kritiek weet ik dat men wel vaak gelijk heeft. Je moet je ogen er niet voor sluiten.


Ik sluit mijn ogen niet. Ik nuanceer jouw ongenuanceerde en slecht onderbouwde reactie ;)

Je hebt het zelf over bogen in de teugels. Bogen in de teugels is absoluut niet per definitie vriendelijker dan een constante, lichte verbinding. Dat weet je zelf ook best

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:53

Popstra schreef:
Weet je, mijn discipline (Reining) krijgt ook veel kritiek van buiten af en ook van die kritiek weet ik dat men wel vaak gelijk heeft. Je moet je ogen er niet voor sluiten.

Terwijl men daar juist vaak met los teugeltje rijdt. Zelfs die sliding stops komen volledig vanuit de zit, niet door geruk aan de teugels.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:57

ikke schreef:
996981 schreef:

Lijkt me niet heel effectief, in de mond hangen terwijl je binnen een bepaalde tijd binnen moet zijn. De meeste paarden waar je in de mond gaat hangen gaan stil staan ;)

Duidelijk nooit met koerspaarden gewerkt......


“ Only 12% (32/261) of all the horses examined had no acute or old mucosal lesions in the bit area, while 84% (219/261) had acute lesions in the bit area and 4% (10/261) had only old lesions. Among the 261 horses, 147 (56%) had more than one lesion (Figure 7). The highest number of acute lesions observed in an individual horse was six. The most common number of lesions was two. In total, 528 lesions were recorded, 452 of which were graded as acute in the bit area. During the race, single-jointed bits were the most common bit type (75%, 195/261 horses), followed by a straight bit type (18%, 48/261) and a double-jointed bit type (7%, 18/2019). The number of horses examined in this study represents 3.6% of all the trotters (n = 7,261) that competed in 2017 in Finland (10)”

https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00206/full

Ik gooi hem er toch even in. Ondanks je mijn reacties niet echt lijkt te lezen, gezien je afhaakt zodra her inhoudelijk wordt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:57

elnienjo schreef:
Popstra schreef:
Weet je, mijn discipline (Reining) krijgt ook veel kritiek van buiten af en ook van die kritiek weet ik dat men wel vaak gelijk heeft. Je moet je ogen er niet voor sluiten.

Terwijl men daar juist vaak met los teugeltje rijdt. Zelfs die sliding stops komen volledig vanuit de zit, niet door geruk aan de teugels.


Maar daar zijn beenproblemen door veel belasting op de voorhand veel voorkomend niet? Ik denk dat het erg moeilijk is om een middenweg te vinden.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:03

Poekkie schreef:
elnienjo schreef:

Terwijl men daar juist vaak met los teugeltje rijdt. Zelfs die sliding stops komen volledig vanuit de zit, niet door geruk aan de teugels.


Maar daar zijn beenproblemen door veel belasting op de voorhand veel voorkomend niet? Ik denk dat het erg moeilijk is om een middenweg te vinden.

Plus dat de trainingsmethodes om die “lichtheid” te krijgen door velen ook ter discussie wordt gesteld :)

Geen tak van sport is zaligmakend. Het is de individu die zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen naar zijn/haar paard(en) om het dierenwelzijn zo hoog mogelijk te maken en houden

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:03

Poekkie schreef:
Maar daar zijn beenproblemen door veel belasting op de voorhand veel voorkomend niet? Ik denk dat het erg moeilijk is om een middenweg te vinden.

Ja, net zoals mensen die in de bouw werken sneller 'n versleten rug hebben dan mensen met 'n kantoorbaan. Het is en blijft natuurlijk wel gewoon een gebruiksdier uiteindelijk. Je hebt werkpaarden en luxe paarden ;)

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:08

elnienjo schreef:
Terwijl men daar juist vaak met los teugeltje rijdt. Zelfs die sliding stops komen volledig vanuit de zit, niet door geruk aan de teugels.


Dat inderdaad (al komt dat ook niet vanzelf, edit: maar ook dat kun je krijgen zonder gehang, overmatige druk en kapotte monden), en daarbij standaard na elke proef een bitcheck. Hoofdstel uit, bloed? bit of kinketting niet volgens de regels, of gedraaid (kinketting)? bloed van een spoor, al is het maar een miniplekje? Je ligt er gewoon meteen uit!

En verder: verbinding is iets anders dan (net) teveel teugeldruk. En natuurlijk al helemaal iets anders dan hangen aan de teugel. Zodra je het mondstuk van een bit ziet lijkt mij al sprake van teveel druk ipv verbinding. Al kan ik me dat bij een fanatiek paard tijdens een cross of al een gewoon springparcours, zeker tussen de hindernissen, nog wel voorstellen.
Wat ik nog steeds niet snap is hoe je met een bit zichtbare verwondingen weet te veroorzaken, anders dan doordat het bit niet goed past, of niet het juiste bit voor het paard (bijv gevoelig huidje, sommigen liggen al open als je er alleen al naar kijkt). Dan moet je toch wel flink tekeer trekken?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:10

Denk dat het ene paard er gevoeliger op is dan 't andere. En manegepaarden krijgen gewoon eelt in die mondhoeken.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:12

Poekkie schreef:
Maar daar zijn beenproblemen door veel belasting op de voorhand veel voorkomend niet? Ik denk dat het erg moeilijk is om een middenweg te vinden.


Een reiner die op de voorhand loopt krijgt er echt geen fatsoenlijke stop uit.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:14

Een oplossing is natuurlijk verplicht met teugeldrukmeter rijden en minpunten uitdelen voor ruiters die erboven komen..

Technisch goed mogelijk en niet bijster duur ook nog. Kan morgen worden geregeld..

Dan gaat er heel wat gehuild en gestampvoet worden..