Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 17:18

elnienjo schreef:
Tegenwoordig behandelt men paarden als snowflakes als het aan de PvdD-aanhang ligt.

50% van het startveld met een kapotte mond dan maar accepteren en normaal gaan vinden want er wordt te veel mee getut?
Ik verbaas me echt over wat mensen hier gewoon vinden wbt dieren welzijn.

Na elke wedstrijd gewoon mond laten controleren, (na 3x een flinke schorsing van de ruiter) en het probleem is gauw opgelost

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:05

Ik weet zeker dat de mijne vandaag ook een blauwe plek in de mond heeft opgelopen. Er sprong ineens een konijn voor zijn voeten en door zijn reactie was ik ook mijn teugels nodig om überhaupt boven te blijven. Dat lijkt mij een hele normale reactie en ook een reactie die je in een cross zeer regelmatig tegen zult komen. Zeker bij amateurs waar ik ook onder val.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:18

Anne_GTI schreef:
Ik weet zeker dat de mijne vandaag ook een blauwe plek in de mond heeft opgelopen. Er sprong ineens een konijn voor zijn voeten en door zijn reactie was ik ook mijn teugels nodig om überhaupt boven te blijven. Dat lijkt mij een hele normale reactie en ook een reactie die je in een cross zeer regelmatig tegen zult komen. Zeker bij amateurs waar ik ook onder val.

Precies dit is een incident en kan een keer gebeuren echter met 50% van het startveld kan je niet meer spreken over een incident. Dan is het gewoon aan het worden. Hoevaak worden die wedstrijden gereden? 2x per maand? Hoelang duurt het herstel van een mond?Er van uitgaande dat de schade niet in trainingen gebeurt.
Nee diervriendelijk kan je het niet meer noemen dan
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 10-04-21 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29758
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:18

Zou het zo snel gebeuren?

Korte versie mijn paard ging door omstandigheden op de teugel staan. Rukte en bakstuk kapot. (fijn met buitenrit) dus beste tik in de mond. 2 dagen later kwam de tandarts en heeft niets opgemerkt. Wat ik zelf wel vermoedde.

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:23

:+ ik reed gewoon thuis in de bak, cross is morgen... blauwe plek zit er dus al

Anne_GTI

Berichten: 18205
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:24

DuoPenotti schreef:
Zou het zo snel gebeuren?

Korte versie mijn paard ging door omstandigheden op de teugel staan. Rukte en bakstuk kapot. (fijn met buitenrit) dus beste tik in de mond. 2 dagen later kwam de tandarts en heeft niets opgemerkt. Wat ik zelf wel vermoedde.


Ja als hij erop gelet had waarschijnlijk wel.

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:28

Anne_GTI schreef:
DuoPenotti schreef:
Zou het zo snel gebeuren?

Korte versie mijn paard ging door omstandigheden op de teugel staan. Rukte en bakstuk kapot. (fijn met buitenrit) dus beste tik in de mond. 2 dagen later kwam de tandarts en heeft niets opgemerkt. Wat ik zelf wel vermoedde.


Ja als hij erop gelet had waarschijnlijk wel.

Je denkt dat een tandarts de mond niet uitgebreid inspecteert op mogelijk letsel?

scrabbel

Berichten: 950
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:34

Ik denk dat de vraag ook is of je tandarts het verteld. Heb een paard gezien die de lagen echt kapot had. Ruiter zegt nee hoor, dan had de tandarts het wel gezegd. Feit is dat veel mensen niet meer tegen commentaar kunnen. Je laat de tandarts niet komen om te inspecteren op verwondingen door jezelf aangebracht. In hoor verre durft een tandarts dit spontaan te vertellen?

996981
Berichten: 9775
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:37

quickie schreef:
Ik denk dat de vraag ook is of je tandarts het verteld. Heb een paard gezien die de lagen echt kapot had. Ruiter zegt nee hoor, dan had de tandarts het wel gezegd. Feit is dat veel mensen niet meer tegen commentaar kunnen. Je laat de tandarts niet komen om te inspecteren op verwondingen door jezelf aangebracht. In hoor verre durft een tandarts dit spontaan te vertellen?


En in hoeverre is een tandarts in staat te constateren of eventueel letsel met zekerheid door de ruiter is aangebracht?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:38

Anne_GTI schreef:
Ik weet zeker dat de mijne vandaag ook een blauwe plek in de mond heeft opgelopen. Er sprong ineens een konijn voor zijn voeten en door zijn reactie was ik ook mijn teugels nodig om überhaupt boven te blijven. Dat lijkt mij een hele normale reactie en ook een reactie die je in een cross zeer regelmatig tegen zult komen. Zeker bij amateurs waar ik ook onder val.


Herkenbaar! Maar is dat dan mishandeling? Ik vind van niet.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:59

Goed dat hier onderzoek naar wordt gedaan, maar mijn hart huilt wat voor uitkomst hier uit komt.
Als ruiters zo slechte stille hand hebben mischien is dan idee om maar het bit te verbieden in cros country.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:01

Blussem schreef:
Goed dat hier onderzoek naar wordt gedaan, maar mijn hart huilt wat voor uitkomst hier uit komt.
Als ruiters zo slechte stille hand hebben mischien is dan idee om maar het bit te verbieden in cros country.


En wat dan als alternatief? Op neckrope gaat het de meesten niet lukken denk ik :P

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:19

Nadat ik de afleveringen van Britt met d'r George heb gezien heb ik geen hoge pet op van die controles. Haar paard had 'n druppeltje bloed bij 'n bestaand huiduitsteeksel wat ie zelf open gestoten had en toen mocht ze geen wedstrijd rijden.
Alles wordt mega opgeblazen. Dat zal bij dit ook wel aan de hand zijn.
En ze gaan niet dood van 'n blauwe plek of 'n wondje natuurlijk, net als de ruiter niet die gelanceerd wordt in de waterbak.

DuoPenotti

Berichten: 29758
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:39

quickie schreef:
Ik denk dat de vraag ook is of je tandarts het verteld. Heb een paard gezien die de lagen echt kapot had. Ruiter zegt nee hoor, dan had de tandarts het wel gezegd. Feit is dat veel mensen niet meer tegen commentaar kunnen. Je laat de tandarts niet komen om te inspecteren op verwondingen door jezelf aangebracht. In hoor verre durft een tandarts dit spontaan te vertellen?

Ja zeker weten dat het verteld zou zijn. Ik heb het zelfs nog gevraagd.
Hij zei in eerste instantie niks, toen nog gezegd dat dit was gebeurd en zag nog niks.
Dus ik denk dat er ook echt niets te zien was, gelukkig.
Want ik voelde me ook behoorlijk rot dat het gebeurde.
Daarnaast heeft deze tandarts niet echt een blad voor de mond , dus dat zit wel goed.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:41

DuoPenotti schreef:
Misschien met de techniek van tegenwoordig dat op wedstrijd een drukmeter verplicht moeten gaan worden.
In alle disciplines. Bij alle optomingen bit als bitloos.
En dat de gemiddelde belasting niet boven xx mag uitkomen.
Zo wel word deze combinatie uitgesloten.
Misschien gaat zo iets wel de toekomst zijn.


Maar dit is echt wel een dingetje... Ik ben zelf geen prof, ik ben geen ster-ruiter en heb geen ervaring met 192829 paarden. Ik heb 1 hele knappe merrie staan, die inderdaad (zoals al eerder is door iemand benoemt is) nog fanatieker is met springen en crossen dan ikzelf. Paard is in de bak tuigloos te rijden dus aan de basis ligt het niet, maar zet een hindernis neer en je hebt je handen vol.

Ik zal echt eerlijk zeggen dat ik vast wel is te hard trek, als het aan mijn merrie ligt doen we namelijk alles in de 6e versnelling maar ik wil nog niet dood. Geef mij zo'n meter en wij zullen er dus direct uitvliegen, daar ben ik heel eerlijk in (al heeft mijn paard nog nooit wat aan d'r mond gehad hoor). Hiermee wil ik alleen duidelijk maken dat er echt wel paarden zijn die het spelletje zelf zo enorm leuk vinden dat je met een los teugeltje er niet veilig uit komt...

Zonder bit of op neckrope ga ik niet springen, in al haar enthousiasme is dat echt niet veilig. En zo ken ik echt wel meer veelte blije paarden die misschien niet met de meest zachte hand door een parcours vliegen, maar die wel nogsteeds vol enthousiasme gaan.

En op het lage niveau waar dit onderzoek gedaan is, men moet ook leren hè?

DuoPenotti

Berichten: 29758
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:47

Ja ik weet dat er paarden zijn die het spelletje zo leuk vinden.
Maar controle op wondjes zou zo gek niet zijn dan juist.
En misschien valt druk wel mee en komt het door eenzijdig trekken .. Of
Ik zeg ook niet dat wat ik daar noem DE oplossing is.
Maar ik denk wel dat als we de sport willen blijven rijden wondjes er niet meer bij horen. En dat er ondertussen veel techniek is die we misschien wel in kunnen zetten.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:49

DuoPenotti schreef:
Ja ik weet dat er paarden zijn die het spelletje zo leuk vinden.
Maar controle op wondjes zou zo gek niet zijn dan juist.
En misschien valt druk wel mee en komt het door eenzijdig trekken .. Of
Ik zeg ook niet dat wat ik daar noem DE oplossing is.
Maar ik denk wel dat als we de sport willen blijven rijden wondjes er niet meer bij horen. En dat er ondertussen veel techniek is die we misschien wel in kunnen zetten.


Oh dat wondjes niet horen ben ik zeker met je eens :) Ik denk alleen dat een wondje in de mondhoek bij sommige paarden wel echt heel snel gebeurt en dat daar best wat nuance in mag komen. Sommige hebben een enorm gevoelige huid en als je als ruiter 1x achter de sprong blijft hangen ligt de mondhoek al open. Terwijl sommige paarden "door midden getrokken worden" en die hebben niks.
En daar bedoel ik dan alleen mee te zeggen dat je het trekken niet perse op gaat lossen door naar wondjes te kijken, maar ook dat een wondje niet altijd door (bewust) getrek aan de teugels komt...

Ik denk echt dat dit best een lastige kwestie is, vooral betreft het 'achter de sprong blijven' in de eventing.

oji

Berichten: 4263
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 20:01

Ik wil het niet bagatelliseren, maar ik heb het artikel bekeken en heb daar toch wel een paar bedenkingen bij.

De paarden zijn alleen achteraf gecontroleerd dus het is totaal onduidelijk in hoeverre dit echt in de cross veroorzaakt is. Er is geen enkele negatieve controle dus dat maakt de resultaten niet erg wetenschappelijk.

Verder vraag ik mij ook af hoe de vergelijking is ten opzichte van andere disciplines.

Maar ook in hoeverre zijn dit soort beschadigingen in de mond niet bv het gevolg van slecht tandvlees?

Als ik naar mijzelf kijk heb ik altijd wel ergens een wondje in mijn mond en als ik bv chips heb gegeten heb ik ook het gevoel dat de rafels aan mijn gehemelte hangen.....helaas heeft dit mij er nog nooit van weerhouden om chips te eten :o
Wat ik wil zeggen is dat ik vooral benieuwd ben naar wat daadwerkelijk het gevolg is van het rijden van de cross en wat is het verschil met dressuur/springen. Hebben bitloos gereden paarden ook wondjes in de mond en in welk percentage dan. Ik kan er nu niet zo heel veel mee.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 21:30

bliksemflits schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja ik weet dat er paarden zijn die het spelletje zo leuk vinden.
Maar controle op wondjes zou zo gek niet zijn dan juist.
En misschien valt druk wel mee en komt het door eenzijdig trekken .. Of
Ik zeg ook niet dat wat ik daar noem DE oplossing is.
Maar ik denk wel dat als we de sport willen blijven rijden wondjes er niet meer bij horen. En dat er ondertussen veel techniek is die we misschien wel in kunnen zetten.


Oh dat wondjes niet horen ben ik zeker met je eens :) Ik denk alleen dat een wondje in de mondhoek bij sommige paarden wel echt heel snel gebeurt en dat daar best wat nuance in mag komen. Sommige hebben een enorm gevoelige huid en als je als ruiter 1x achter de sprong blijft hangen ligt de mondhoek al open. Terwijl sommige paarden "door midden getrokken worden" en die hebben niks.
En daar bedoel ik dan alleen mee te zeggen dat je het trekken niet perse op gaat lossen door naar wondjes te kijken, maar ook dat een wondje niet altijd door (bewust) getrek aan de teugels komt...

Ik denk echt dat dit best een lastige kwestie is, vooral betreft het 'achter de sprong blijven' in de eventing.


Dat klopt en daar mag je je echt niet op verkijken. Mijn paard heeft eens helemaal open gelegen achter de oksels, bloederige wondes waarmee we bijna een maand uit mee hebben gelegen. De oorzaak? Ik heb een uurtje aan een lang teugeltje gereden met een nieuwe singel waarbij ik niet wist dat hij er allergisch aan was en meneer heeft heel dat uur geen kik gegeven. Om maar te zeggen hoe gevoelig en vreemd huid soms kan reageren, en in de mond wss nog veel sneller.

fransje23

Berichten: 15386
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:24

Het aantal is te groot voor toevalligheden als allergische reacties en een paard met slecht tandvlees.

Uit al die onderzoeken komt hetzelfde een bit voor beschadigingen in de mond zorgen. Maakt het uit of dat al een dag eerder ontstaan is?
Zullen die Finse ruiter echt zoveel slechter zijn dan de gemiddelde ruiter in Nederland?
Ik denk het niet!

Telkens wanneer dit soort uitkomsten uit onderzoeken komen wordt er gewezen en om heen geluld
. Het is toch niet zo moeilijk om te erkennen dat een bit schade kan veroorzaken?
Het is veel moeilijker om te zoeken naar een passende oplossing om schade te voorkomen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:29

Maar wat voor passende oplossing had je in gedachten dan buiten wat al voorgesteld is?

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:33

Tja het punt is dat als je de sport diervriendelijker wilt maken je moet accepteren dat er minder gepresteerd gaat worden. Het geheel moet dan flink minder scherp gereden worden. Want meer in harmonie. En dat vraagt dat de hele industrie veranderd, dat gaat nooit gebeuren vrees ik..

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:38

troi schreef:
Tja het punt is dat als je de sport diervriendelijker wilt maken je moet accepteren dat er minder gepresteerd gaat worden. Het geheel moet dan flink minder scherp gereden worden. Want meer in harmonie. En dat vraagt dat de hele industrie veranderd, dat gaat nooit gebeuren vrees ik..


Ik begrijp je punt, maar denk dat het gros van de ruiters, incl. De ruiters waarop hier getest is niet in het stadium zitten waarbij je zelfs al kan spreken over minder presteren als het gaat over bvb zakken in wedstrijdniveau of hindernishoogte. Of bedoel je iets anders?

fransje23

Berichten: 15386
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 23:40

Poekkie schreef:
Maar wat voor passende oplossing had je in gedachten dan buiten wat al voorgesteld is?


Meer onderzoek en vanuit die basis een verbod op optomingen die een hogere kans op letsel geven?
Betere instructie waarbij er specifiek gelet wordt op mimder druk op de mond?

Maar vooral de erkenning zou al een stap zijn! En het besef dat het bij veel mensen kan voorkomen, niet uit kwaadwil overigens.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 01:21

oji schreef:
Ik wil het niet bagatelliseren, maar ik heb het artikel bekeken en heb daar toch wel een paar bedenkingen bij.

De paarden zijn alleen achteraf gecontroleerd dus het is totaal onduidelijk in hoeverre dit echt in de cross veroorzaakt is. Er is geen enkele negatieve controle dus dat maakt de resultaten niet erg wetenschappelijk.

Verder vraag ik mij ook af hoe de vergelijking is ten opzichte van andere disciplines.

Maar ook in hoeverre zijn dit soort beschadigingen in de mond niet bv het gevolg van slecht tandvlees?

Als ik naar mijzelf kijk heb ik altijd wel ergens een wondje in mijn mond en als ik bv chips heb gegeten heb ik ook het gevoel dat de rafels aan mijn gehemelte hangen.....helaas heeft dit mij er nog nooit van weerhouden om chips te eten :o
Wat ik wil zeggen is dat ik vooral benieuwd ben naar wat daadwerkelijk het gevolg is van het rijden van de cross en wat is het verschil met dressuur/springen. Hebben bitloos gereden paarden ook wondjes in de mond en in welk percentage dan. Ik kan er nu niet zo heel veel mee.



Wat jij (en enkelen voor jou) hier zegt maakt voor mij wel een groot verschil op de interpretatie van dit onderzoek. Als de paarden niet voorafgaand aan de wedstrijd gecheckt zijn op wondjes kan je echt heel weinig zeggen over de invloed van het bit en de wedstrijd op de wondjes in de mond. Want hoe kan je dan bewijzen dat de wondjes niet komen van de distels in de wei, van spelen met andere paarden, van die dikke takken in het hooi of door de buitenrit twee dagen terug waarbij het paard plotseling 2 meter de lucht in ging?

Om hierin even de vergelijking met mensen te trekken, ik denk dat zeker de helft van de mensen op dit moment wondjes in hun mond hebben, en dat heeft niet te maken met een bit.. Ik heb bijvoorbeeld op dit moment twee oppervlakkige wondjes in m'n mond en een licht verbrande tong.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het goedkeur als er wel daadwerkelijk wondjes veroorzaakt worden door ruiter handen, alleen dat dit onderzoek dus niet zo betrouwbaar is. Want ik eigenlijk wel jammer vind, want ik ben wel benieuwd hoeveel mensen onbewust wondjes veroorzaken door te grof bitgebruik. Goed iets om zelf meer aandacht aan te geven.