Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:15

Jazeker: paardrijden is een denksport.
Hoe is mijn Knollie vandaag? ... waarschijnlijk anders dan gisteren, maar hoe precies?
Wat kan ik vandaag het beste doen - en waarom precies? (Extra lang poetsen of gewoon, extra longeren of niet, welke oefeningen ga ik rijden, of gaan we lekker buiten wandelen? En nog een galopje op dat ene pad?)
... and so much for the planning (wat toch echt zin heeft) - reken er op dat het anders kan lopen als je bezig bent.

Het zijn geen automaten: 'druk op het gaspedaal en het ding rijdt'.
Juist als je een attent, vriendelijk en 'licht' paard wil hebben dat ook nog eens bomproef is, zit daar dit soort denksport aan vast.

(Ik ben waarschijnlijk wel degene met de slapste 'trek aan het bit' spieren op stal, en van mijn beenhulpen word ik ook niet moe. Mijn rompspieren werken wel flink.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:25

Janneke2 schreef:
Jazeker: paardrijden is een denksport.
Hoe is mijn Knollie vandaag? ... waarschijnlijk anders dan gisteren, maar hoe precies?
Wat kan ik vandaag het beste doen - en waarom precies? (Extra lang poetsen of gewoon, extra longeren of niet, welke oefeningen ga ik rijden, of gaan we lekker buiten wandelen? En nog een galopje op dat ene pad?)
... and so much for the planning (wat toch echt zin heeft) - reken er op dat het anders kan lopen als je bezig bent.

Het zijn geen automaten: 'druk op het gaspedaal en het ding rijdt'.
Juist als je een attent, vriendelijk en 'licht' paard wil hebben dat ook nog eens bomproef is, zit daar dit soort denksport aan vast.

(Ik ben waarschijnlijk wel degene met de slapste 'trek aan het bit' spieren op stal, en van mijn beenhulpen word ik ook niet moe. Mijn rompspieren werken wel flink.)
Er is geen enkele sport waarbij je niet hoeft na te denken, ook niet wanneer je wel een 'automaat' hebt met een gaspedaal. Als je luistert naar de boordradio's van F1-coureurs, die zijn ook constant bezig met voelen wat de auto doet, hoe die reageert op bepaalde omstandigheden, en nadenken over hoe ze het meeste uit hun auto kunnen halen, met welke motorstand, welke versnelling etc. Ruiters willen graag speciaal gevonden worden, maar echt, zo speciaal zijn we niet. Het gros van de ruiters kan problemen ook niet zelf oplossen, maar heeft daar een instructeur voor nodig ter ondersteuning, of in ieder geval iemand vanaf de grond die op dat moment het meeste denkwerk verricht.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:28

Die F1 rijders hebben ook een team om problemen op te lossen. :? Dus zo speciaal zijn zij ook niet.
Toevallig gisteren Hamilton nog zien rijden op tv en Verstappen horen zeggen ‘that’s litterally thé worst advice!’ Terwijl zijn teamman geduldig antwoord ‘ alright, that’s clear enough, thank you.’

Ik denk dat ruiters vooral gewoon een keer klaar willen zijn met het ‘je zit maar en doet niks’ vooroordeel. :(:)
Dus zeg maar... Gewoon.. evenwaardig behandeld willen worden.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:30

;) ik hoef niet per se 'de moeilijkste sport van allemaal' te beoefenen.
Maar ik vind wel dat het meer een denksport hoort te zijn plus een workout voor je romp.

(En persoonlijk vind ik autoracen dan weer geen sport, maar het gejakker heeft zeer zeker denksport aspecten in zich.)

Verder haal ik efkes Alois Podhajsky aan, die stelt dat les krijgen essentieel is. En dan praat hij expliciet over de Bereiter van de Spaanse Rijschool.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-11-20 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:31

Mwah. Die mannen moeten aan behoorlijk veel fysieke eisen voldoen hoor. :) en ook hun focus en reactiesnelheid is onvoorstelbaar.

Schaken vind ik moeilijker te verdedigen als sport. _O-

Roodvos

Berichten: 6730
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:32

Ik zeg in voorkomende gevallen gewoon altijd "je hebt gelijk, paardrijden is ook geen sport, paardrijden is een kunst!"

Immers zeggen de Engelsen niet voor niets: "The art of riding is keeping a horse between you and the ground."

Werkt altijd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:40

sport met dood materiaal is makkelijker dan met levende haven sporten

communiceren gaat makkelijker met gelijk gestemde

dat is denk ik het moeilijke aan de paardensport

fysiek en mentaal moet - denk ik - elk sporter gezond en goed in balans zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-20 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15200
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:42

Janneke2 schreef:
(En persoonlijk vind ik autoracen dan weer geen sport, maar het gejakker heeft zeer zeker denksport aspecten in zich.)



Nu onderschat je racen enorm. Ik vind karten namelijk al een aardige workout bijvoorbeeld

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:49

Maflinger_S schreef:
Ik mis de belangrijkste reden: paardrijden doe je met een levende partner, geen fiets met haar. Die levende partner heeft een eigen persoonlijkheid, karakter en belevingswereld. Om daar goed mee om te kunnen gaan moet je inlevingsvermogen hebben en goede communicatievaardigheden.

Ik ben een aantal jaar geleden van paardrijden overgestapt op rugby, nu heb ik 14 sportpartners met een eigen persoonlijkheid, karakter, belevingswereld bla bla bla :’)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:51

Wel 14 partners die jouw taal spreken en je dus kunnen vertellen over die belevingswereld. Die hetzelfde doel hebben en daar bewust voor kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:53

Ayasha schreef:
Die F1 rijders hebben ook een team om problemen op te lossen. :? Dus zo speciaal zijn zij ook niet.
Toevallig gisteren Hamilton nog zien rijden op tv en Verstappen horen zeggen ‘that’s litterally thé worst advice!’ Terwijl zijn teamman geduldig antwoord ‘ alright, that’s clear enough, thank you.’

Ik denk dat ruiters vooral gewoon een keer klaar willen zijn met het ‘je zit maar en doet niks’ vooroordeel. :(:)
Dus zeg maar... Gewoon.. evenwaardig behandeld willen worden.

Ik had wat explicieter moeten maken dat de 'ook' in het laatste deel verwees naar inderdaad het team dat ze ter ondersteuning hebben in de F1, mijn fout! :D Als in: wij hebben instructeurs die ons kunnen helpen te duiden wat we voelen, zij hebben de ingenieurs die ze daarbij helpen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:54

_O- Ik moet zeggen dat ik gisteren in de lach schoot toen ik die communicatie hoorde en dacht "zo veel verschillen we dus blijkbaar niet." _O- Dergelijke reacties had ook zo van een wedstrijdruiter kunnen komen. :)) Met dezelfde droge "oke, duidelijk." terug van de trainer. :))

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:06

Kuggur schreef:
Goh wat zijn wij ruiters toch briljant... _O-

Ik vind dit zo'n onzinnige uitspraak "de moeilijkste sport" vergeleken met wát?

Schaken? Hierboven noemt iemand paardrijden een denksport... :')
En je op de borst kloppen voor reactiesnelheid, probeer eens formule 1 te rijden?
Kracht , uithoudingsvermogen laat me niet lachen, als je bijzonder veel lichaamskracht nodig hebt doe je toch écht iets fout.
Uithoudingsvermogen, mwoah, bij specifieke onderdelen als endurance speelt het een rol, maar komt niet in de buurt van sporten die écht uhv vergen.
Multitasking? Op één paard in een afgesloten rijbaan, hoe is je concentreren op één dier multitasking? Je kunt net zo goed een basketballer een multitasker noemen, rennen, dribbelen met een bal én andere spelers in de gaten houden...

Ja paardrijden goed doen is best moeilijk, maar dat heeft in mijn opinie meer te maken met verstandig, invoelend met een groot en sterk dier omgaan te maken dan met de sport aspecten genoemd in dit artikeltje.


Over deze reactie heen gelezen. Helemaal mee eens, vergeleken met wat, welke sport en welke objectieve graadmeter? Wederom enkel speculatie en subjectiviteit te vinden, zowel in het artikel als hier op bokt.

Maflinger_S
Berichten: 12178
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:16

Alle sporten hebben mijns inziens "moeilijke" kanten, anders zou het geen sport mogen heten. Ze doen als het goed is altijd een beroep op het verleggen van grenzen, het beter willen worden, of die nou mentaal en/of fysiek zijn.

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:19

Qua lichamelijke conditie, uithuidingsvermogen en reactievermogen raad in trailrunning door de bergen aan.

Maar paardrijden? Laat me niet lachen :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:28

Palmera schreef:
Qua lichamelijke conditie, uithuidingsvermogen en reactievermogen raad in trailrunning door de bergen aan.

Maar paardrijden? Laat me niet lachen :')

Ik vermoed dat deze reacties precies de reden zijn waarom ruitersport meer dan andere sporten het idé heeft zich te moeten verdedigen. :)
En ik kan me voorstellen dat er een categorie paarden is waar een dooie aap nog wel een proef mee rond komt. Maar er zijn er genoeg die wel degelijk flink wat reactie vermogen vergen. :=

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:35

Ayasha schreef:
Palmera schreef:
Qua lichamelijke conditie, uithuidingsvermogen en reactievermogen raad in trailrunning door de bergen aan.

Maar paardrijden? Laat me niet lachen :')

Ik vermoed dat deze reacties precies de reden zijn waarom ruitersport meer dan andere sporten het idé heeft zich te moeten verdedigen. :)
En ik kan me voorstellen dat er een categorie paarden is waar een dooie aap nog wel een proef mee rond komt. Maar er zijn er genoeg die wel degelijk flink wat reactie vermogen vergen. :=

Ik denk dat ruiters zich sneller beledigt voelen.

Ik voel bv geen enkele behoefte om mij en mijn trailrunning te verdedigen t.o.v bijvoorbeeld een balletdanseres.
Wie is er leniger? Zij! Wie is eleganter? Zij! En zo zijn er vast nog wel een paar dingen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58055
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Drie redenen waarom paardrijden dé moeilijkste sport is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:36

Ah maar dat is wat anders dan "jullie doen niks, zijn niks en kunnen niks." he. :+ Dat is "jij hebt dit maar ik heb dat." en dat is bij ruitersport veelal niet het geval. Dan is het gewoon "jullie zitten en doen niks." :)

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:59

Ayasha schreef:
Ah maar dat is wat anders dan "jullie doen niks, zijn niks en kunnen niks." he. :+ Dat is "jij hebt dit maar ik heb dat." en dat is bij ruitersport veelal niet het geval. Dan is het gewoon "jullie zitten en doen niks." :)


Dat is toch het mooiste compliment dat je in de ruitersport kunt hebben: dat het er uit ziet alsof je daar zit te zitten en niets doet. 8-)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:38

soesita schreef:
Dat is toch het mooiste compliment dat je in de ruitersport kunt hebben: dat het er uit ziet alsof je daar zit te zitten en niets doet. 8-)

Ha! Dát is inderdaad een "compliment" dat ik eens van mijn schoonvader in ontvangst mocht nemen toen ik hem een kleine demonstratie schapen drijven met hond liet zien; "daar is niks aan, die schapen doen het toch vanzelf"! :')

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:39

Ik denk ook zeker dat paardrijden geen echt moeilijke sport is. Moest laatst ook enorm lachen. Een moeder van een turnmeisje wat ik ken had laatst een discussie met haar dochter. De moeder had vroeger fanatiek paardgereden en haar puberdochter deed er neerbuigend over. Ze vond dat paardrijden geen sport was, beetje hobbelen op zo’n knol. Ze turnde zelf 5 dagen in de week. Moeder zei dat ze dit onderschatte en dat het echt wel zwaar was en dat ze spierpijn zou hebben etc. Het standaardpraatje wat ruiters hebben voor niet-begrijpende nietruiters. Dus ze nam haar dochter mee naar een vriendin met een braaf paard en dochter mocht gaan rijden. Ze stond al gniffelend langs de kant want dat zou vast gaan tegenvallen. Dochter stapt op en rijdt dus gewoon zo weg. Opstappen was ze lenig genoeg voor. Coördinatie en lichaamsbeheerslng had ze ook genoeg. Kracht ook want core stability en beenspieren geen probleem. En evenwicht was uiteraard ook het probleem niet. Ze stapte fluitend af en heeft nooit een spierpijntje gehad. :D

Het enige wat de dochter niet had was feeling met het paard. Voor haar was het net een fiets. Maar het rijden zelf was totaal geen probleem.

Dus ik zou de titel liever wijzigen in: Paarden trainen is de moeilijkste sport. Niet paardrijden. Paardrijden is zo moeilijk niet, dat kan je zelfs met overgewicht op een dikke tinker. Maar paarden correct trainen, beleren en africhten is wel echt een kunst apart.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:07

Suzanne F. schreef:
Dus ik zou de titel liever wijzigen in: Paarden trainen is de moeilijkste sport. Niet paardrijden. Paardrijden is zo moeilijk niet, dat kan je zelfs met overgewicht op een dikke tinker. Maar paarden correct trainen, beleren en africhten is wel echt een kunst apart.


Ja oké, maar dat is bij elke sport zo. Tegen een bal trappen kan ook een oud omaatje met een wandelstok nog, een voetbalmatch spelen is echter een ander paar mouwen.
Het is niet omdat je lenig genoeg bent om op een paard te kruipen en genoeg spierkracht hebt om er dan ook daadwerkelijk op te blijven zitten, dat je kan paardrijden. Ik zou niet iedere Duitse toerist die in Kaapverdië op de rug van een paard kruipt en erin slaagt daar de hele rit over de parelwitte stranden op te blijven zitten meteen de eer geven om te zeggen dat die kan 'paardrijden'.