‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:44

Dit nieuwsbericht is gewoon dubbel erg.

Eerst dat D&R dit een onderzoeksrapport noemt en het als feitelijk/wetenschappelijk brengt. Terwijl er: 'ik denk", "ik verwacht" en "dat zouden we wetenschappelijk moeten onderzoeken" had moeten staan. Dit is een opiniestuk, geen wetenschappelijk onderzoeksrapport.

En het tweede (en belangrijkere deel), is dat de tuigsport gewoon teveel excessen heeft en dan hard wegrent zodra een overkoepelende organisatie wat welzijn wil brengen. En de KNHS is al te soft, kun je nagaan als DIE besluiten er wat meer diervriendelijke aanpassingen nodig zijn.

Als je leest wat ze bij de Tennessee Walking Horses doen voor training dan ga je helemaal over je nek.
Dan ook onder zadel, maar gaat om hetzelfde show principe en "doel".

In elke tak zijn excessen, (want geld geld geld) maar laten we bij de 'low hanging fruits' beginnen.
En dan komt de tuigsport toch wel met zwaailichten bij mij binnen.

Sommigen denken misschien dat het allemaal wel meevalt, gaaf showen, veel knie actie, oortjes naar voren, staart trots in de lucht, keihard gaan, wow spectaculair. Maar Google maar eens over de misstanden en trainingsmiddelen. En als je een sterke maag (en hart) hebt, ook voor het Tennessee Walking Horse.

D&R doet veel amateuristisch en dramatisch, maar hier hebben ze een punt. Nu nog dat op een juiste wijze weten te communiceren. En dan krijgen ze misschien nog wat voor elkaar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:46

SophievdV schreef:
Marieke: ze zijn wel in toom te houden, maar niet zoals een recreatiepaard of makke Haflinger. Met wat handigheid, geduld en consequent zijn kom je echt een heel end. Het past alleen niet bij iedere paardenliefhebber.


Dat ligt echt aan de mens en niet aan de paarden.

Het is ook een vooroordeel over die haflinger, want juist daar zie je ook veel problemen. Mensen die worden wijsgemaakt dat ze een makke koudbloed moeten kopen. Zeker de helft van de haflingers walst over het baasje heen.

Maar dat zegt niks. Toen onze shet jong was, 160kg schoon aan de haak, moesten we ook trainen en heb ik ook weleens blaren gehad dat hij de lange lijn door mn handen trok. Die ging je ook niet vasthouden of tegenhouden.

Ik heb jaarlingen uit opfok zien binnenkomen die niks gewend waren en echt niet te hanteren waren. Geen training, niks gewend en dan gaat het ook vaak mis. Dan worden ze getraind met agressie en leren dingen te doen uit angst. Dat gaat vroeg of laat echt tegen je werken. Maakt niet uit welk ras, welk gewicht etc.

Als je ergens tijd en aandacht aan besteed en dingen overlaat aan kundige mensen, kan je ver komen. Nu is het al jaren zo en roepen mensen; kan niet, paarden zijn zus en zo en dat wordt in stand gehouden. Mooi, hoef je verder ook geen moeite te doen, want ik heb een tuiger........BS

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:49

Superpony dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg juist dat het wel kan, maar wel met de juiste benadering.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:00

De karakters van de tegenwoordige KWPN dressuur- en tuigpaarden ontlopen elkaar qua temperament niet zoveel meer (helaas...).
Sophie, dat jij het beste met je paard voor hebt geloof ik direct. Maar er is nou eenmaal verschil tussen de tuigpaardrijders die in de (prof/semiprof) ereklasse meedoen en liefhebbers op ander niveau.

Dat je excessen ziet in andere takken van paardensport is helaas waar. Maar in dit topic gaat het nou eenmaal om de aangespannen sport. En ja, daar heeft Dier en Recht wel een punt. Wij, als paardenliefhebbers zouden het tij moeten keren en aan zelfreflectie moeten doen om de sport in de publieke opinie te redden.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:18

Isabelle natuurlijk, maar de nuance ontbreekt hier en daar. We moeten niet roomser zijn de de paus. Dat geldt niet alleen voor de tuigpaardrijders, maar voor alle paardenliefhebbers.

MarjanB

Berichten: 16551
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:25

SophievdV schreef:
Isabelle natuurlijk, maar de nuance ontbreekt hier en daar. We moeten niet roomser zijn de de paus. Dat geldt niet alleen voor de tuigpaardrijders, maar voor alle paardenliefhebbers.


Nou dat! D’r zijn d’r ook bij die een recreatie haflinger afraggen of een gezelschapsshet. Ik vind het veel belangrijker dat mensen die invloed hebben, zoals juryleden, knhs enz eens een keer kiezen om stelling in te nemen en gewoon geen punten meer te geven aan mensen die niet waardig om gaan met hun dieren.

Lolly5
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:28

Hmmm ik men nu sinds kort. Nou ja had les,pas examen gehaald en eigen pony nog te jong...

Maar ik.lees hier dingen....
Pff staartlepel.. oren vast zetten.

Ja dan snap ik wel waar ze over "zeuren"

Maar mag ik straks niet meer met mijn pony door het bos crossen en op zondag een ijsje halen met de kar?

Ik gebruik die spullen niet.
Ik heb een pony die loopt als een aardappel.... en dat vind ik prima.
Met stap komen we er ook wel...

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:50

Rivano schreef:
Als je leest wat ze bij de Tennessee Walking Horses doen voor training dan ga je helemaal over je nek.
Dan ook onder zadel, maar gaat om hetzelfde show principe en "doel".
...
En als je een sterke maag (en hart) hebt, ook voor het Tennessee Walking Horse.

Dit is wat ik eerder aanstipte in het topic. Ooit een filmpje gezien en ben er dagen, zo niet weken beroerd van geweest. Hoe kun je een paard zó mishandelen. Als ik er aan terug denk, dan voel ik mij weer net zo beroerd. Snijden in de benen en daar scherp prikkende middelen in spuiten, bijvoorbeeld... Te afschuwelijk voor woorden. En de eigenaren komen overal maar mee weg. Die hebben geld zat voor steekpenningen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:02

SophievdV schreef:
Superpony dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg juist dat het wel kan, maar wel met de juiste benadering.


Jaja, sorry. Ik reageer verkeerd.

Bedoel alleen dat het met haflingers en fjorden etc ook niet goed gaat, omdat mensen er niet mee om kunnen gaan. Dus doelde op de vooroordelen per ras.

De rest was iets algemener bedoeld.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:07

Ja dat weet ik :) daarom noemde ik ook een makke Haflinger en niet de Haflingers in het algemeen.

Als je niet met paarden om kunt gaan dan krijg je uiteindelijk met ieder paard een probleem.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:14

Rivano schreef:
Dit nieuwsbericht is gewoon dubbel erg.

Eerst dat D&R dit een onderzoeksrapport noemt en het als feitelijk/wetenschappelijk brengt. Terwijl er: 'ik denk", "ik verwacht" en "dat zouden we wetenschappelijk moeten onderzoeken" had moeten staan. Dit is een opiniestuk, geen wetenschappelijk onderzoeksrapport.

En het tweede (en belangrijkere deel), is dat de tuigsport gewoon teveel excessen heeft en dan hard wegrent zodra een overkoepelende organisatie wat welzijn wil brengen. En de KNHS is al te soft, kun je nagaan als DIE besluiten er wat meer diervriendelijke aanpassingen nodig zijn. .

Het lijkt er op dat D&R zich voor het karretje van de KNHS laat spannen om de tuigrijders onderuit te halen, zelf kregen ze dat niet voor elkaar door de dreiging van een rechtszaak. Nog iets: de KNHS heeft een aantal jaren geleden een onderzoek naar het effect van de toegepaste hulpmiddelen op het welzijn van de paarden laten doen. Toen met dat onderzoek geen negatieve invloeden konden worden aangetoond is het rapport in het in een diepe lade beland...

Het heeft naar mijn mening trouwens geen zin om serieus met een club als D&R in gesprek te gaan. Hun standpunten staan vast, als je daar naar gaat luisteren is het einde paardensport en paardenhouderij.

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:42

Lolly5 schreef:
Hmmm ik men nu sinds kort. Nou ja had les,pas examen gehaald en eigen pony nog te jong...

Maar ik.lees hier dingen....
Pff staartlepel.. oren vast zetten.

Ja dan snap ik wel waar ze over "zeuren"

Maar mag ik straks niet meer met mijn pony door het bos crossen en op zondag een ijsje halen met de kar?

Ik gebruik die spullen niet.
Ik heb een pony die loopt als een aardappel.... en dat vind ik prima.
Met stap komen we er ook wel...



Het gaat ook niet over gewoon mennen.
Maar om het tuigen ;)

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:54

SophievdV schreef:
Marieke: ze zijn wel in toom te houden, maar niet zoals een recreatiepaard of makke Haflinger. Met wat handigheid, geduld en consequent zijn kom je echt een heel end. Het past alleen niet bij iedere paardenliefhebber.


Oh dat geloof ik ook absoluut. Maar op die manier pakt niet iedereen het aan, anders zouden er niet zoveel mondproblemen hebben bij de aanlevering... Lijkt me?

Zeg ik er ook wel gelijk bij dat ik niet weet of de dressuur- en springhensten in de mond bekeken worden?

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:40

Als je nou van de tuigpaardensport houdt, en je leest het stuk van D&R, hoe zou je dan kunnen bewerkstelligen dat de sport in een goed daglicht blijft staan in de publieke opinie? Daar kun je wel lak aan hebben, maar tegenhouden doe je het niet. Dus zelfregulering is doorgaans de beste remedie.

Hoe zien jullie dat? Wat zouden de tuigpaardrijders kunnen doen?

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:43

superpony schreef:
NatasjavE schreef:
Gelderse Tuigpaarden bestaat niet. Je hebt het Nederlandse Tuigpaard en je hebt het Gelderse Paard. Beide een aparte fokrichting binnen het KWPN. En daar zit een exterieur en temperament verschil.


En ja ik weet dat ik de zeurkous van bokt op dit vlak ben. Maar ik vind het onderscheid echt belangrijk.
Het zeer temperamentvolle karakter van het Tuigpaard zit namelijk mijn inziens ook een stukje dierenwelzijn in de weg. Ik wil niet dat men denkt dat het gemiddelde Gelderse Paard zo’n heetgebakerd type is. ;)

Overigens denk ik dat we even oud zijn. Ook ik heb de Hoogheid kinderen nog gereden.


Maar dat maakt echt niet uit. Het wezen paard blijft redelijk hetzelfde. Ervaren en kundige mensen weten hoe je het management rond een paard goed voor elkaar hebt, hoe je traint etc. Dat kost alleen soms meer tijd dan wat mensen willen.

Ook bij rijpaarden hoor ik vaak de vooroordelen over bepaalde rassen en bloedlijnen, maar het is ook een smoes van de mens. Door dergelijke dingen de schuld te geven, kan je eigen onkunde mooi goedpraten en als je het maar vaak genoeg blijft herhalen, gaat het grotere publiek het ook geloven en ernaar handelen.

Niet elk paard is voor iedereen geschikt nee. Maar dat gaat in de fokkerij en daarna al vaak mis. Dat wil niet zeggen dat als je mensen eens beter zou opleiden, ze niet meer leren over hoe je echt tot resultaten kan komen met paarden.

En nee, dat is niet met aaien en snoepjes. En ik hang ook geen vage goeroe's aan. Maar wordt wel heel me van de smoesjes en onkunde van de mens die in stand wordt gehouden.

Het is overal ellende en dat moet ook echt aangepakt worden. Maar nu gaat het om alles wat aangespannen is. Het is heel goed dat het opgepakt wordt, alleen niet op deze manier en denk ook niet door deze organisatie.

Maar anno 2020 zouden we toch iets fatsoenlijker met de dieren mogen omgaan. We weten en kunnen zoveel meer dan jaren geleden.


Ben het met Natasja eens. Het maakt in mijn ogen wel uit, een gelderse is echt heel anders in temperament. Een paard blijft dan niet in wezen hetzelfde in mijn ogen. Hier heb ik een tuiger en in het verleden ook een tuiger gehad. Die 1e kwam op mijn pad, koos ik niet zelf uit, maar had absoluut geen leuk karakter. Mijn dierenarts keurde hem goed klinisch, maar op karakter vroeg hij zich af of ik dat wel zou doen :o Dat is hij nu meer dan 20 jaar later nog steeds niet vergeten :D Ik ben toen gaan kijken bij tuigrubrieken met iemand van stal die daar in zat en jeetje, best geschrokken. De tuigers worden gefokt om te showen, en daar komt dan ook een heel ander karakter bij kijken dan een gelders paard. Ze willen graag de furie zien, wat maakt dat ze hun gangen extreem willen showen. Zitten dus een hoop explosieve eikels tussen om het zo maar te zeggen, karakters om u tegen te zeggen, net als mijn 1e tuiger. Gewoonweg een rotkarakter, anders dan het rillerige dat de huidige sportpaarden etc steeds vaker hebben en daardoor ook moeilijker zijn, maar op een andere manier. Dat explosieve karakter wordt bij de tuiger juist opgepakt en doorgefokt. Hier wilde mijn hoefsmid die ik al jaren had, mijn nieuwe tuiger niet doen omdat hij er rotervaringen mee had, kwam hem eerst proef bekappen. Na mijn 1e kan ik dat beamen, die heeft meerdere mensen een schop uitgedeeld, zomaar, was niet te vertrouwen, heb ik en mijn stalbaas heel wat mee meegemaakt. Ik zag dat ze bij de shows vastgehouden en losgelaten worden en op het eind weer opgevangen. Mij werd verteld omdat er anders geen stopknop op zit, dit de manier van doen is op wedstrijden. Ik heb er niets mee, maar toch een tweede tuiger, haha. De 1e was geen succes onder het zadel, deze is van hele andere koek, een super makkelijk, braaf dier, de rust zelve. Hij heeft in de marathonsport gelopen en ook daar eens gekeken, dat vind ik een veel fijnere wereld. Geen echte kenner, maar dat kwam op mij als niet mennen zoveel vriendelijker over met hele andere paarden. De tuigsport hoeft wat mij betreft ook niet, al heb kom je idd in alle takken van sport dier onvriendelijke ruiters/menners/eigenaren tegen helaas en denk idd dat daar veel verbetering in te behalen valt. Overigens lopen ze zeker niet uit zichzelf zo. Beide tuigers hier niet, de 1e was wel heel rastypisch. Ze trainen het zwaaien flink met verzwaringen aan benen etc, daar raak je mij al kwijt.. Voor mij het leven met een tuiger zeker ruiger zoals ze wel eens zeggen, maar dan wel 1 met het juiste karakter, die show appeltjes hoef je hier niet meer mee aan te komen zetten.

Edit; ik blijf wijzigingen aanbrengen, hoop dat ik er geen liefhebbers mee voor het hoofd stoot, mijn ervaringen met de tuigsport en tuigers en wellicht persoonlijk.

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:19

Kimley schreef:
Lolly5 schreef:
Hmmm ik men nu sinds kort. Nou ja had les,pas examen gehaald en eigen pony nog te jong...

Maar ik.lees hier dingen....
Pff staartlepel.. oren vast zetten.

Ja dan snap ik wel waar ze over "zeuren"

Maar mag ik straks niet meer met mijn pony door het bos crossen en op zondag een ijsje halen met de kar?

Ik gebruik die spullen niet.
Ik heb een pony die loopt als een aardappel.... en dat vind ik prima.
Met stap komen we er ook wel...



Het gaat ook niet over gewoon mennen.
Maar om het tuigen ;)

En D&R denkt er ook zo over?

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:58

Als je het bericht zou lezen.. Dan ja.
Het gaat namelijk over opzet stukken en oordoppen ;)
Die zijn bij gewoon mennen en bij tuigen met fries en niet eens toegestaan.. Dus Ja ze hebben het wel degelijk over de tuig sport :)

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:13

Wij als insiders zien dat zo, maar zo dragen zij het niet uit. Boodschap is : paard voor kar = dierenmishandeling en moet dus verboden worden.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:01

Een kleine doelgroep aanpakken. Laten ze beginnen met het sluiten van alle slachthuizen.

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:05

Nico12 schreef:
Een kleine doelgroep aanpakken. Laten ze beginnen met het sluiten van alle slachthuizen.

Nee, dan pak je niet alleen de 400/uur fabrieken, maar ook de kleine die er 6-60/dag doen en ook je kapotte, maar te goed om in te slapen paard accepteerd. DA's zullen die aantallen psychisch niet aan kunnen en dan ben je nog verder van huis.

(Komt nog eens de dierliijke overbevolking bij die qua welzijn ook niet bepaald gunstig is.)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:38

Nico12 schreef:
Een kleine doelgroep aanpakken. Laten ze beginnen met het sluiten van alle slachthuizen.

En dan? Vlees importeren vanuit landen waar er nog minder rekening gehouden wordt met het dierenwelzijn?

Denk dat dieren er nog meer aan hebben om in goede omstandigheden op te groeien en dan geslacht te worden op een 'diervriendelijke' manier (voor sommige mensen zal het nooit diervriendelijk zijn natuurlijk) in plaats van je hele leven in de stress voor zo'n dom karretje te moeten lopen. (Waarmee ik niet wil zeggen dat dieren die voor vlees gehouden worden het goed hebben... Dat kan nog steeds véél beter.)
Realistische doelstellingen zullen je veel meer opbrengen.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:52

DezeNaam schreef:
Nico12 schreef:
Een kleine doelgroep aanpakken. Laten ze beginnen met het sluiten van alle slachthuizen.

En dan? Vlees importeren vanuit landen waar er nog minder rekening gehouden wordt met het dierenwelzijn?

Denk dat dieren er nog meer aan hebben om in goede omstandigheden op te groeien en dan geslacht te worden op een 'diervriendelijke' manier (voor sommige mensen zal het nooit diervriendelijk zijn natuurlijk) in plaats van je hele leven in de stress voor zo'n dom karretje te moeten lopen. (Waarmee ik niet wil zeggen dat dieren die voor vlees gehouden worden het goed hebben... Dat kan nog steeds véél beter.)
Realistische doelstellingen zullen je veel meer opbrengen.


Verkoop vlees verboden. Je kunt heel gemakkelijk er voor zorgen dat mensen nooit meer vlees eten, vanuit de school op excursie naar een slachthuis.

Met mennen, ik men niet, heb er geen probleem mee.

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:08

Nico12 schreef:
Een kleine doelgroep aanpakken. Laten ze beginnen met het sluiten van alle slachthuizen.

Geintje zeker, verdiep je maar even wat er in USA met de paarden gebeurt nadat alle slachthuizen dicht moesten of geen paarden meer mochten slachten.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:25

bigone schreef:
Nico12 schreef:
Een kleine doelgroep aanpakken. Laten ze beginnen met het sluiten van alle slachthuizen.

Geintje zeker, verdiep je maar even wat er in USA met de paarden gebeurt nadat alle slachthuizen dicht moesten of geen paarden meer mochten slachten.


Na overgangsperiode geen dieren meer slachten. Beginnen met het verbieden van het houden van dieren die voorbestemd zijn om te slachten.

In verhouding tot beschouw ik de kritiek op mennen of paardrijden als muggezifterij.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 22:45

Shenavallie schreef:
In elke tak van de paardensport heb je de extremen zitten: dressuur, western, springen, aangespannen, etc. Goed dat ze deze extremen willen aanpakken. Zodra je met hulpmiddelen moet werken om iets voor elkaar te krijgen, dan klopt er in mijn ogen al iets niet.

En dat is dus precies dé reden dat ik die petitie heb getekend. Het lukt de paardenmensen (ik kan het geen liefhebbers noemen) maar niet om in een beetje rap tempo de omgang met paarden in de sport te verbeten. Conservatief in zichzelf gekeerd wereldje...