‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:48

MelanieB schreef:
Citaat:
Ik denk daarom dat, als je deze petitie tekent, indirect een petitie tekent tegen elke tak van de paardensport. Want van elke tak kan je zo'n filmpje maken in mijn ogen.

Maar laat dat nou juist het schokkende zijn..
Er is een verschil tussen open mond.. en open mond, dit is gewoon nonstop mond open, niet even een keertje 'in the heat of the moment'.
Die neusriemen zo hard dichtsnoeren en dat meppen met een vuist op die hoofden en al die hulpteugels is niet normaal, dit mogen wij als paardenmensen toch ook niet normaal vinden of nuchter/simpel over denken.
Uiteraard, ik ben ook niet heilig en heb ook wel eens open monden zeker in marathon, maar ik schaam me wel als ik eens te hard in kom bijv, we zouden allemaal moeten streven naar beter ipv dit goedpraten.
En hier juist een waarschuwing uit halen.

De paardensport geeft zulke organisaties (terecht) voer...
Er moet iets veranderen, anders kunnen we over enkele jaren helemaal niet meer genieten van onze paarden(sport), en dat is niet alleen in de aangespannen sport maar in vele takken.


Ik heb er expres geen waardeoordeel aan gehangen maar het feitelijk gehouden. Ik ben het namelijk helemaal eens met jouw standpunt, en zie ook bij mezelf (eventing) af en toe foto's dat je denkt Oei, niet zo fijn. Bijvoorbeeld als je groot op een sprong komt en lomp in het zadel zit. Maar ik zie soms mensen op wedstrijd waarbij dat niet 1 moment is. Het lastige is, spreek je iemand op zo'n moment aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:49

jammer dat nu alleen de aangespannen sport in beeld komt, leest hier op bokt ook regelmatig tenenkrommende adviezen m.b.t. rijden m.b.t. hulpmiddelen, sporen ect., het nageeflijk/aan de teugel rijden,

wij als paarden mensen kunnen veel zelf regelen zonder die club, zorg dat ze geen voer krijgen, we weten alle maal hoe het moet laten we dat in praktijk brengen en dat uitdragen


als we dat zelf niet rechtstreeks durven, er is altijd wel een steward /bestuurslid/ official in de buurt die men er op aan kan spreken/attent op kan maken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-20 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:53

:x

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:09

Het is waar dat je in alle disciplines misstanden ziet en het is triest dat dat nog steeds niet genoeg aangepakt wordt door de organisaties zelf. Wel de reden waarom ik nooit officiële wedstrijden heb gestart, zo'n club wil ik niet bij horen.

Terwijl ik wel af en toe mee deed met onderlinge of onofficiële wedstrijden, maar dan rijd je met een heel ander slag mensen die het ook gewoon voor de lol doen. Daar zie je dit soort nare dingen dan weer helemaal niet en lassen we gewoon een rubriek zonder galop in voor de jonge paarden of beginnende ruiters _O-

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:09

Jarenlang vrijwilliger geweest bij CH Eext en die tuigpaardenklasses lieten mij altijd de mond openvallen :n Dat gemep en geram en getrek aan die beesten, de paniek en explosiviteit, achterover klappende paarden, gesloopte karren, de agressiviteit bij de menners en ga zo maar door.. Allemaal voor een of ander gehandicapt loopje wat zogenaamd "mooi" is en daar geven ze je een lintje voor. Echt te bizar voor woorden dat dit anno 2020 nog gebeurt. Gelukkig zijn 9/10 mensen in de tuigpaardensport gepensioneerd dus laat de sport maar lekker met die mensen mee sterven.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:16

Ketaki schreef:
Ik ga dier en recht boycotten, maw ik wil niets met hun te maken hebben.

Wat een kapsones bedrijf met gestoorden werken er :r -:(-


Misschien moet je echt even onderbouwen, dat draagt dan ook echt wat bij.

Ik heb niks bij te dragen, geen verstand van mensport.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:16

Sosha schreef:
Het is waar dat je in alle disciplines misstanden ziet en het is triest dat dat nog steeds niet genoeg aangepakt wordt door de organisaties zelf. Wel de reden waarom ik nooit officiële wedstrijden heb gestart, zo'n club wil ik niet bij horen.

Terwijl ik wel af en toe mee deed met onderlinge of onofficiële wedstrijden, maar dan rijd je met een heel ander slag mensen die het ook gewoon voor de lol doen. Daar zie je dit soort nare dingen dan weer helemaal niet en lassen we gewoon een rubriek zonder galop in voor de jonge paarden of beginnende ruiters _O-

Gedeeltelijk eens.
Ondanks wat jaren geleden, maar ook toen waren er trek en pluk ruiters.
Maar gelukkig was het merendeel gewoon lekker voor de lol bezig en ook lol voor het paard.
Wij hadden zelf ook een rijverenigong die zeker best fanatiek leste, maar altijd met basis training. Geen sloffen of wat ook.
Geen kreten als sla hem er maar doorheen of weet ik veel wat.
Wel kreten als, ben zelf duidelijk, dan snapt hij je wel. Je hangt ook teveel naar binnen, daarom gaat dat lijntje niet fijn, probeer het zus en zo.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:24

Oh maar ik zeg ook nergens dat het iets van deze tijd is.
Vroeger net zo goed beulen en mensen die het wel netjes deden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:27

Dat bedoel ik ook niet, was voor mij meer om aan te geven dat het voor mij even geleden is :)
Maar dat het toen ook gezellig kon zijn met de mensen die gewoon voor hobby en lol meededen. En ik me niet voorstellen kan dat dit nu zo anders is dat je ineens onofficieel mee zou moeten doen daarvoor.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:31

Tsja, kan per regio verschillen, maar wat ik vroeger en nu zag op het wedstrijd terrein, daar werd ik niet blij van.
Natuurlijk zijn daar ook genoeg mensen gewoon lekker met hun paard bezig, maar het feit dat er bij misstanden niet of nauwelijks ingegrepen werd, daar werd ik nogal %) van.

Kimley

Berichten: 9165
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:51

Mensport en tuig sport is een wereld van verschil.. dus de benaming klopt hier niet!
Wij doen beide.. met een fries wel te verstaan dan.
Bij de tuig Friezen zijn oordoppenn en opzet stukken gewoon nooit toegestaan.
Dat is dan ook weer een hele andere takt van tuigsport. (Ook zullen er hier vast ook dingen zijn die niet door de beugel kunnen..)

Alleen jammer dat het Friese tuigpaard nu achter de kwpn tuigers aan hobbelen en dus ook bij de knhs weg zijn gegaan.. Nu word het tuigen wel erg lastig gemaakt :=

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 14:59

Idd verschil tussen tuigpaardensport en ‘gewoon’ de mensport.

Tuigers die met een opzet in de oprichting gehouden moeten worden, rijders met het leidsel een slag om de hand, dubbele ijzers met flink extra gewicht, neusriemen die loeistrak zitten, staartbeugels die de staart ‘vrolijk’ moeten laten wapperen en als klap op de vuurpijl oordoppen waardoor het moet lijken of het paard blij kijkt.
Nee jongens, dit kan anno 2020 echt niet meer.

En dan hebben we het nog niet over veel tuigpaarden die amper ruwvoer en water krijgen (of een extra plastablet!) om ze ‘mooi droog’ te kunnen showen.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:14

Kleine correctie: de dubbele ijzers zijn niet per definitie verzwaard. Dat is een leuk verhaal, maar niet geheel waar. Er worden ook aluminium ijzers gebruikt en dat is puur om meer voet te creëren zodat ze meer heffing in het voorbeen hebben. Zo'n ijzer is juist heel licht van gewicht.

De staartbeugel is wel een vast gegeven, maar het is niet verplicht. Je mag ook met een gewone staartriem rijden.

De neusriem wordt ook bij de dressuur stevig aangetrokken, dat lijkt me een algemeen probleem binnen de paardensport.

Edit: oh en waar ik nog wel aandacht aan wel geven is dat niet iedere rijder hetzelfde is. Er zijn ook adressen waar de tuigpaarden wel buiten komen en goed verzorgd worden. We kunnen gewoon niet iedereen over 1 kam scheren.

Zo staat mijn tuigpaardmerrie gewoon lekker in het gras, heeft altijd beschikking tot vers water, krijgt voldoende ruwvoer en staat ook samen met soortgenoten. Ook in het wedstrijdseizoen. Bovendien rijd ik zonder opzet, zit de neusriem niet belachelijk strak en probeer ik echt het beste te doen voor haar. Want, zo vind ik, we zijn een team en voor je teamgenoot moet je goed zorgen.

Ik weet dat er meer mensen zijn die het zo met hun paard voor hebben :)
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 25-09-20 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:17

IsabelleN schreef:
En dan hebben we het nog niet over veel tuigpaarden die amper ruwvoer en water krijgen (of een extra plastablet!) om ze ‘mooi droog’ te kunnen showen.


Dat gebeurt niet alleen bij tuigpaarden, heb ik ook gezien bij andere paarden die voor de keuring 'klaargemaakt' worden. En ook zo'n nare praktijk. Maar wel heel lastig te controleren denk ik.

MarjanB

Berichten: 16552
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:18

Ik vind t wel grappig trouwens dat dit zo uitgemeten wordt terwijl er in de hoogste klasses van de dressuur stiekem wordt losgereden in andere hallen waar mensen het niet kunnen zien.. ruiters die dressuurles geven hun leerlingen vertellen dat ze anders maar met een stuk hout tussen de oren moeten slaan zodat t paard z’n kop niet meer omhoog durft te doen.. en de kuur van toot jr de hemel ingeprezen wordt terwijl daar ook niks natuurlijks meer aan is.

Denk dat geld en belangen heel veel kapot maken in de gehele sector

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:20

MarjanB schreef:
Ik vind t wel grappig trouwens dat dit zo uitgemeten wordt terwijl er in de hoogste klasses van de dressuur stiekem wordt losgereden in andere hallen waar mensen het niet kunnen zien.. ruiters die dressuurles geven hun leerlingen vertellen dat ze anders maar met een stuk hout tussen de oren moeten slaan zodat t paard z’n kop niet meer omhoog durft te doen.. en de kuur van toot jr de hemel ingeprezen wordt terwijl daar ook niks natuurlijks meer aan is.

Denk dat geld en belangen heel veel kapot maken in de gehele sector


Geld zorgt ervoor dat mensen in monsters veranderen..

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:24

SophievdV schreef:
Kleine correctie: de dubbele ijzers zijn niet per definitie verzwaard. Dat is een leuk verhaal, maar niet geheel waar. Er worden ook aluminium ijzers gebruikt en dat is puur om meer voet te creëren zodat ze meer heffing in het voorbeen hebben. Zo'n ijzer is juist heel licht van gewicht.

Net alsof dit minder erg is >;) Je paard volhangen met zooi zodat ie als een halve debiel gaat lopen. Echt een bizarre sport dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:27

MarjanB schreef:
Ik vind t wel grappig trouwens dat dit zo uitgemeten wordt terwijl er in de hoogste klasses van de dressuur stiekem wordt losgereden in andere hallen waar mensen het niet kunnen zien.. ruiters die dressuurles geven hun leerlingen vertellen dat ze anders maar met een stuk hout tussen de oren moeten slaan zodat t paard z’n kop niet meer omhoog durft te doen.. en de kuur van toot jr de hemel ingeprezen wordt terwijl daar ook niks natuurlijks meer aan is.

Denk dat geld en belangen heel veel kapot maken in de gehele sector



kan met je mee denken MarjanB, geld maakt meer kapot dan ons lief is, het paard is verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding

en dan moet het snel want alleen het resultaat telt hoe het tot stand komt...............voelt alleen het paard
helaas in elke discipline en op elk niveau
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-20 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:28

Na alle berichtgeving rondom mondproblemen bij de tuigpaardhengsten in het verrichtingsonderzoek de afgelopen jaren, ben ik zeker wel argwanender geworden richting de tuigsport.
Als dit al de media haalt dan is het makkelijk speculeren wat er achter de schermen allemaal wel niet gebeurt.
Dan lijkt me dat als het standaard is dat ze door het spektakel en het extreem hete niet meer normaal in toom te houden zijn, dat niet meer van deze tijd is qua welzijn.

De manier waarop van D&R heb ik helemaal niks mee, maar ik denk dat ze ergens wel een snaar raken...

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:31

Ladygiroc schreef:
Ik vind het bizar om te lezen dat alles tegenwoordig met fluwelen handschoentjes en een clickertje opgelost moet worden.

In elke tak van sport gebeuren misstanden! Zijn we even vergeten dat paarden doorgaans zo'n 5 a 600 kilo wegen? Denk je serieus dat je zo'n kolos tegen houdt met een losse teugel?

Tuurlijk moeten er dingen anders en moet er beter naar welzijn gekeken worden maar laten we wel even blijven nadenken dat een paard geen lieveheersbeestje is.


Denk dat jij veel kan winnen met wat onderzoek over positive reinforcement. Het werkt bewezen beter dan correcties. En natuurlijk is in de overgang een combinatie mogelijk (zo zijn er veel mensen die wijken voor druk ook laten vallen, terwijl ik dat niet als probleem zie als je het met positieve bevestiging aanleert) en natuurlijk kan je wel kiezen voor een bit als je buiten op stap gaat zodat je in nood even op kracht kan overschakelen.

Maar jawel, je kan weldegelijk alles positief aanleren en nee, dat gaat niet per se trager.

Mijn mond valt ook echt open van sommige praktijken, in eender welke discipline. We moeten dringend schoon schip maken in onze eigen sport voor het volledig uit handen genomen wordt.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:33

topsylover schreef:
SophievdV schreef:
Kleine correctie: de dubbele ijzers zijn niet per definitie verzwaard. Dat is een leuk verhaal, maar niet geheel waar. Er worden ook aluminium ijzers gebruikt en dat is puur om meer voet te creëren zodat ze meer heffing in het voorbeen hebben. Zo'n ijzer is juist heel licht van gewicht.

Net alsof dit minder erg is >;) Je paard volhangen met zooi zodat ie als een halve debiel gaat lopen. Echt een bizarre sport dit.


Nou nou.. Een beetje meer tact zou je sieren :) Dat jij de bewegingsvorm niet mooi vindt maakt het niet meteen een loopje van een halve debiel. Het doet het paard geen pijn.

Heb je het wel eens van dichtbij gezien en meegemaakt?

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:35

Marieke: ze zijn wel in toom te houden, maar niet zoals een recreatiepaard of makke Haflinger. Met wat handigheid, geduld en consequent zijn kom je echt een heel end. Het past alleen niet bij iedere paardenliefhebber.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:35

Dat er in de reglementen moet worden vastgelegd dat de totaalconstructie aan ijzers niet dikker mag zijn dan 35mm, wetende dat ze vaak ook langer in de hoef gelaten worden, heb je het dus zo maar over 5cm extra hoeflengte op een hoef van zo'n 10cm. Ongeacht het gewicht is dat al een gigantische belasting voor het lijf, dus ja, dat doet het paard wel degelijk schade. Maar extra zware opzetijzers zijn ook niet ongebruikelijk, zelfs al is het niet de enige optie.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:39

Die extra ijzers zitten er niet de hele dag onder he. Die gaan er op vlak voor het inspannen en er direct af als ze de baan weer verlaten. Als je er niet dagelijks mee traint dan valt het mee.

Dagelijks trainen is ook niet nodig. Vaak laat je ze even wennen, want het voelt wel anders natuurlijk. En vervolgens gebruik je ze alleen op concours. En niet iedereen gebruikt het.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:41

NatasjavE schreef:
Gelderse Tuigpaarden bestaat niet. Je hebt het Nederlandse Tuigpaard en je hebt het Gelderse Paard. Beide een aparte fokrichting binnen het KWPN. En daar zit een exterieur en temperament verschil.


En ja ik weet dat ik de zeurkous van bokt op dit vlak ben. Maar ik vind het onderscheid echt belangrijk.
Het zeer temperamentvolle karakter van het Tuigpaard zit namelijk mijn inziens ook een stukje dierenwelzijn in de weg. Ik wil niet dat men denkt dat het gemiddelde Gelderse Paard zo’n heetgebakerd type is. ;)

Overigens denk ik dat we even oud zijn. Ook ik heb de Hoogheid kinderen nog gereden.


Maar dat maakt echt niet uit. Het wezen paard blijft redelijk hetzelfde. Ervaren en kundige mensen weten hoe je het management rond een paard goed voor elkaar hebt, hoe je traint etc. Dat kost alleen soms meer tijd dan wat mensen willen.

Ook bij rijpaarden hoor ik vaak de vooroordelen over bepaalde rassen en bloedlijnen, maar het is ook een smoes van de mens. Door dergelijke dingen de schuld te geven, kan je eigen onkunde mooi goedpraten en als je het maar vaak genoeg blijft herhalen, gaat het grotere publiek het ook geloven en ernaar handelen.

Niet elk paard is voor iedereen geschikt nee. Maar dat gaat in de fokkerij en daarna al vaak mis. Dat wil niet zeggen dat als je mensen eens beter zou opleiden, ze niet meer leren over hoe je echt tot resultaten kan komen met paarden.

En nee, dat is niet met aaien en snoepjes. En ik hang ook geen vage goeroe's aan. Maar wordt wel heel me van de smoesjes en onkunde van de mens die in stand wordt gehouden.

Het is overal ellende en dat moet ook echt aangepakt worden. Maar nu gaat het om alles wat aangespannen is. Het is heel goed dat het opgepakt wordt, alleen niet op deze manier en denk ook niet door deze organisatie.

Maar anno 2020 zouden we toch iets fatsoenlijker met de dieren mogen omgaan. We weten en kunnen zoveel meer dan jaren geleden.