‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:29

Maar er is toch een wereld van verschil tussen tuigaardmennen en het 'gewone' mennen?

Daarin ben ik regelmatig actief en zie ik echt geen misstanden?
(Tuurlijk is er altijd eens een uitzondering)

Ik heb het niet gelezen, maar als ik het goed begrijp gaat het dus puur om het tuigpaard (show) mennen?

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:32

Kookaburra: dit zijn geen oordoppen om prikkels tegen te gaan helaas. Dit zijn oordoppen die met staaldraad verbonden zijn aan het kopstuk om de oren geforceerd naar voren te krijgen. Die paarden lijken de oortjes erop te hebben zoals we dat graag zien, maar schijn bedriegt. [/quote]

Ik dacht al... Zo makkelijk zal het niet zijn dat het gewone dopjes zijn. Zonde -O-

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:34


Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:44

Ik vind Dier&Recht geen fijne club, maar een aantal dingen die worden gebruikt voor het showen van de tuigers zijn natuurlijk echt niet meer van deze tijd.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:59

In elke tak van de paardensport heb je de extremen zitten: dressuur, western, springen, aangespannen, etc. Goed dat ze deze extremen willen aanpakken. Zodra je met hulpmiddelen moet werken om iets voor elkaar te krijgen, dan klopt er in mijn ogen al iets niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:24

troi schreef:
Wat ik vooral mbt de tuigsport niet snap is dat als het kwpn een aantal dieronvriendelijke zaken wil verbieden (en die zijn al niet bijster streng volgens velen..) een aantal tuigerclubs zijn opgestapt!

Het lijkt verdraaid wel op de trekpaardfokkerij die ten koste van alles die staarten wil blijven afsnijden.

Bizar!

En zo geef je het de dierenrechten clubs ook wel op een presenteerblaadje hoor!


Volgens mij bedoel je de KNHS.

Verder mee eens. Ik was erg verbaasd dat de Tuigpaardenrijders bij de KNHS opstapte vanwege de rede dat ze hulpmiddelen wilde blijven gebruiken.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:38

Dat is inderdaad bijzonder, de oordoppen zijn volgend mij wel afgeschaft. Ik was zelf ook in Houten waar Dier en Recht gefilmd heeft en geen oordoppen meer gezien, de opzet echter wel en mag van mij afgeschaft worden ondanks dat ik groot liefhebber ben van tuigpaarden(sport) zie ik inderdaad ook paarden met opzet lopen zoals het niet hoort en daarmee nog winnen ook!

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:42

Ik ben ook niet mega soft, maar als ik dit filmpje bekijk krijg ik ook wel de neiging om te gaan schoppen. Dit gaat wel heul ver hoor in de naam van sport
https://youtu.be/lt8KYW4PLIk

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:43

Ik vind het gewoon bijzonder dat zodra er dingen worden verboden wat dus dieronvriendelijk en eigenlijk staat aan mishandeling, dat zon sport dan zegt

#ikdoenietmeermee

Je staat dan net zo voor paal en ongeloofwaardig als famke louise herself

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:45

Het is jammer dat wij als paardenhouders niet zelf eens kijken aan wat beter kan, en helaas zijn dat echt wel een boel dingen.
We moeten de clubjes als dier en recht geen "voer" geven.
Dat soort activisten heeft geen stop, die gaan door totdat er geen 1 dier meer gehouden mag worden want die zijn uiteindelijk op alles tegen.
Dus als we nu eens zelf wat kritischer gaan kijken in wat we doen dan zullen ze niet snel aansluiting krijgen van de onwetende burger die nu ook een mening gaat vormen. En die zal nu steeds minder positief zijn omdat er zaken zijn die gewoon anno nu niet meer zouden mogen gebeuren en echt dingen uit de vorige eeuw zouden moeten zijn.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:50

Shenavallie schreef:
In elke tak van de paardensport heb je de extremen zitten: dressuur, western, springen, aangespannen, etc. Goed dat ze deze extremen willen aanpakken. Zodra je met hulpmiddelen moet werken om iets voor elkaar te krijgen, dan klopt er in mijn ogen al iets niet.


Ik weet niet of we het nog zomaar kunnen wegmoffelen onder 'dat zijn extremen'. Bepaalde dingen vind ik toch echt wel redelijk genormaliseerd.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:55

Caira schreef:
Ik ben ook niet mega soft, maar als ik dit filmpje bekijk krijg ik ook wel de neiging om te gaan schoppen. Dit gaat wel heul ver hoor in de naam van sport
https://youtu.be/lt8KYW4PLIk

Is dit heel anders dan de rest van de paardensport? Ik zie open monden genoemd worden, gebeurt in elke tak van de paardensport in the heat of the moment. Ik zie paarden wegspurten als degene op de grond ze loslaat, gebeurt in de eventing ook. Ik zie persoonlijk geen dingen die alleen tuigpaard gerelateerd zijn eigenlijk...

Ik denk daarom dat, als je deze petitie tekent, indirect een petitie tekent tegen elke tak van de paardensport. Want van elke tak kan je zo'n filmpje maken in mijn ogen.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:06

Citaat:
Ik denk daarom dat, als je deze petitie tekent, indirect een petitie tekent tegen elke tak van de paardensport. Want van elke tak kan je zo'n filmpje maken in mijn ogen.

Maar laat dat nou juist het schokkende zijn..
Er is een verschil tussen open mond.. en open mond, dit is gewoon nonstop mond open, niet even een keertje 'in the heat of the moment'.
Die neusriemen zo hard dichtsnoeren en dat meppen met een vuist op die hoofden en al die hulpteugels is niet normaal, dit mogen wij als paardenmensen toch ook niet normaal vinden of nuchter/simpel over denken.
Uiteraard, ik ben ook niet heilig en heb ook wel eens open monden zeker in marathon, maar ik schaam me wel als ik eens te hard in kom bijv, we zouden allemaal moeten streven naar beter ipv dit goedpraten.
En hier juist een waarschuwing uit halen.

De paardensport geeft zulke organisaties (terecht) voer...
Er moet iets veranderen, anders kunnen we over enkele jaren helemaal niet meer genieten van onze paarden(sport), en dat is niet alleen in de aangespannen sport maar in vele takken.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:47

Inney schreef:
Maar er is toch een wereld van verschil tussen tuigaardmennen en het 'gewone' mennen?

Daarin ben ik regelmatig actief en zie ik echt geen misstanden?
(Tuurlijk is er altijd eens een uitzondering)

Ik heb het niet gelezen, maar als ik het goed begrijp gaat het dus puur om het tuigpaard (show) mennen?


Dat vind ik ook, de term "aangespannen sport/mensport "is ongelukkig gekozen als men alleen de misstanden bij de tuigpaarden bedoelt.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 11:57

NatasjavE schreef:
Zoolgangster schreef:
Het trainen van hackneys en Geldersen is al niet altijd netjes te noemen...


Tuigpaardensport zoals hier genoemd in het artikel wordt al heel lang niet meer met Gelderse Paarden gedaan. Ze stammen wel af van het Gelderse Paard. Maar de Tuigpaarden als aparte fokrichting binnen het KWPN bestaat al sinds ik dacht 1978.
Het Nederlandse Tuigpaard is een zeer hoog in het bloed staand dier waar heel veel Hackney bloed in zit.
En dat maakt ze zeer temperamentvol en niet altijd gemakkelijk.

Gelderse Paarden zijn ook een aparte fokrichting binnen het KWPN.

Verder eens met Sophie. En over het niet altijd netjes trainen van de Tuigpaarden ook hoor.
Maar ze lopen wel vanzelf met veel actie en knieheffing. Dat hoef je ze niet te leren.


Ik heb de tijd dat Gelderse tuigers Gelderse tuigers waren nog meegemaakt, ik heb nog kleinzonen van Oregon meegemaakt. Ja, Gelderse tuigers zijn een aparte fokrichting, ja, er is hackneybloed ingefokt maar daarom noem ik het ook Gelderse tuigpaarden, ik weet heus wel dat er ook moderne Gelderse paarden bestaan, die niet voor tuigpaardenshows gebruikt worden. Maar omdat ik alles op een mobieltje aan het typen was, was de term Gelders wat makkelijker te typen dan de hele geschiedenis van het WPN paard en de opkomst van KWPN en alle gebruiksrichtingen te gaan zitten typen, we begrijpen toch allemaal wel wat er met Gelders in combinatie met het woord tuigpaard bedoeld wordt. Nou ja, dat dacht ik. :')

Kookaburra

Berichten: 5429
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:18

Nu moet ik zeggen, bij bijvoorbeeld vaardigheid (mennen) worden de tijden soms ook wel te scherp gezet. Dan is het ontzettend lastig om er puur vriendelijk doorheen te rijden. Zelfs met een paard dat het spelletje kent en leuk vindt. Althans, dat viel mij 2 jaar geleden op.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:28

Ik vind het bizar om te lezen dat alles tegenwoordig met fluwelen handschoentjes en een clickertje opgelost moet worden.

In elke tak van sport gebeuren misstanden! Zijn we even vergeten dat paarden doorgaans zo'n 5 a 600 kilo wegen? Denk je serieus dat je zo'n kolos tegen houdt met een losse teugel?

Tuurlijk moeten er dingen anders en moet er beter naar welzijn gekeken worden maar laten we wel even blijven nadenken dat een paard geen lieveheersbeestje is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:29

Ik heb alleen de OP gelezen en daar staat toch echt aangespannen en daar valt voor mij alles onder wat aangespannen is.

Teveel mensen zien zelf nog steeds niet wat leed is en wat niet.

Ik heb ook echt sterk het gevoel altijd dat menners/aangespannen rijders op een eiland zitten. Op de stallen waar ik stond en menners waren, deden die hun ding en leken de rijders daar echt ver vanaf te staan. Het leken elke keer weer echt 2 werelden naast elkaar.

Vroeger zag ik vlakbij school altijd iemand een paard trainen met van die banden/elastieken. Ik was jong, had eigen pony's en snapte het niet. Maar toen al waren menners een beetje ver van je bed.

Ik dacht echt dat dat soort praktijken wel over waren en toch heb ik het niet zo lang geleden allemaal weer gezien.
Als ik dan de menners die ik van dichtbij even over 1 kam scheer, is ook de omgang met hun paarden totaal anders en lijkt het meer op een deel van het materiaal, een apparaat, dan werken met een dier/dieren.

Nu ken ik nog wel wat recreatie menners die wat wedstrijden rijden en zelfs die leven in hun eigen bubbel hoe ze hun paarden/pony's houden, verzorgen en trainen.

Maar zoals ik eerder schreef, dat zie ik overal wel, dus is niet 1 tak van de sport. Regels over welzijn en manieren van trainen zouden overal redelijk gelijk moeten zijn. En het zou normaal moeten zijn. Je weet er niks van, we doen het al 30jr zo is niet meer van deze tijd.

Ik denk alleen niet dat deze organisatie deskunig genoeg is net als de partij v de dieren. Het moet echt van de organisaties zelf gaan komen. Misschien enige druk vanuit de politiek, maar niet met dit soort praktijken. Helaas is de KNHS wat dat betreft ook geen partij waar je echt wat aan hebt, dus worden mensen fanatiek. Er moet echt iets veranderen en dat gebeurt niet. Ik snap dat mensen dan opstaan en dit als middel zien.
Vergeet niet hoe het voor de leek eruit ziet. Degene thuis met een hondje op schoot die paarden grote, machtige beesten vindt en ook schrikt van de wantoestanden. Dan kan je wel zeggen; die weten er niks van. Maar het is eigenlijk heel erg dat mensen zo negatief zijn over de paardensport. Het beeld is dus vaak niet fijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:33

Ladygiroc schreef:
Ik vind het bizar om te lezen dat alles tegenwoordig met fluwelen handschoentjes en een clickertje opgelost moet worden.

In elke tak van sport gebeuren misstanden! Zijn we even vergeten dat paarden doorgaans zo'n 5 a 600 kilo wegen? Denk je serieus dat je zo'n kolos tegen houdt met een losse teugel?

Tuurlijk moeten er dingen anders en moet er beter naar welzijn gekeken worden maar laten we wel even blijven nadenken dat een paard geen lieveheersbeestje is.


Serieus?

Ja, paarden zijn te trainen en dan maakt het gewicht niks uit. Tjonge jonge. Zolang er dit soort reacties komen vanuit mensen met paarden ( lees; geen paardenmensen ) zullen anderen opstaan om hier iets aan te doen.

Ik lach er bijna om, zo triest is deze reactie. Dan heb je gewoon niks van paarden en werken met paarden begrepen.
En je snapt ook helemaal niet wat de grens over gaat.

Wat denk je trouwens dat een paard van 500kg wel gaat tegenhouden dan? Een streng bitje? Met de zweep erover? Vastbinden? Inderdaad! 500kg moet je trainen, want die hou je never met niks niet tegen.

Dit is echt precies waarom mensen opstaan en dit soort dingen beginnen.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:40

Gini schreef:
Shenavallie schreef:
In elke tak van de paardensport heb je de extremen zitten: dressuur, western, springen, aangespannen, etc. Goed dat ze deze extremen willen aanpakken. Zodra je met hulpmiddelen moet werken om iets voor elkaar te krijgen, dan klopt er in mijn ogen al iets niet.


Ik weet niet of we het nog zomaar kunnen wegmoffelen onder 'dat zijn extremen'. Bepaalde dingen vind ik toch echt wel redelijk genormaliseerd.

Kijk naar bijvoorbeeld de Saddle Bred, hoe die getraind worden. Dat heeft niets meer met diervriendelijkheid te maken. Trainen met zeer scherpe sporen, om een paard maar over die hindernis te krijgen. Zwaar geschut in de mond en allerlei enge hulpteugels, omdat men het niet met geduld of kunde zelf voor elkaar krijgt. Maar ook, wat hier eerder al tussen neus en lippen door genoemd is, het couperen van staarten - ondanks dat dit al verboden is. Dat zijn voor mij extremen. En daar mag wat mij betreft ook veel meer en harder tegen opgetreden worden.

Aanvulling: Ik bedoel (ook) de Tenessee Walking Horse.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 25-09-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:42

Ik heb het al in een eerder gelijkaardig topic gezegd: het is te belachelijk voor woorden dat mensen die in de paardensport zitten, zogenaamde 'dierenliefhebbers' deze problemen niet zelf aanpakken. En dan wanneer er kritiek van buitenaf gegeven wordt mensen dit nog gaan verdedigen ook.

En dan vragen ruiters zich af hoe het nu komt dat er tegenwoordig zoveel kritiek op de paardensport is. :+ Blijkbaar zitten veel 'paardenliefhebbers' (eerder mensen die paarden hebben/gebruiken) toch niet zo in met het welzijn van hun dier. Ondanks zelf 13 jaar lang paard gereden te hebben sta ik steeds meer achter een volledig verbod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:43

Ik ging ieder jaar naar ch rijs, en regelmatig swiepe dei in joure. 80% van de paarden word gewoon netjes behandeld en het zijn nou eenmaal paarden met veel bloed. Dus hrtlijkt heftiger dan het is. Maar ik zie ook regelmatig iemand in de buurt z'n dragers trainen, op een manier dat ik denk van volgens mij moet het anders (paarden worden achter een auto gezet en moeten maar gaan rennen). Deze man blijkt wel veel koersen te winnen. Paarden worden niet netjes verzorgd naar mijn mening.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 12:45

superpony schreef:
Ladygiroc schreef:
Ik vind het bizar om te lezen dat alles tegenwoordig met fluwelen handschoentjes en een clickertje opgelost moet worden.

In elke tak van sport gebeuren misstanden! Zijn we even vergeten dat paarden doorgaans zo'n 5 a 600 kilo wegen? Denk je serieus dat je zo'n kolos tegen houdt met een losse teugel?

Tuurlijk moeten er dingen anders en moet er beter naar welzijn gekeken worden maar laten we wel even blijven nadenken dat een paard geen lieveheersbeestje is.


Serieus?

Ja, paarden zijn te trainen en dan maakt het gewicht niks uit. Tjonge jonge. Zolang er dit soort reacties komen vanuit mensen met paarden ( lees; geen paardenmensen ) zullen anderen opstaan om hier iets aan te doen.

Ik lach er bijna om, zo triest is deze reactie. Dan heb je gewoon niks van paarden en werken met paarden begrepen.
En je snapt ook helemaal niet wat de grens over gaat.

Wat denk je trouwens dat een paard van 500kg wel gaat tegenhouden dan? Een streng bitje? Met de zweep erover? Vastbinden? Inderdaad! 500kg moet je trainen, want die hou je never met niks niet tegen.

Dit is echt precies waarom mensen opstaan en dit soort dingen beginnen.


Dat bericht van Ladygiroc is inderdaad echt koren op de molen. Je bekent dat dergelijke kolossen daadwerkelijk alleen door pijn en dwang onder controle gehouden kunnen worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:09

Zoolgangster schreef:
Ik heb de tijd dat Gelderse tuigers Gelderse tuigers waren nog meegemaakt, ik heb nog kleinzonen van Oregon meegemaakt. Ja, Gelderse tuigers zijn een aparte fokrichting, ja, er is hackneybloed ingefokt maar daarom noem ik het ook Gelderse tuigpaarden, ik weet heus wel dat er ook moderne Gelderse paarden bestaan, die niet voor tuigpaardenshows gebruikt worden. Maar omdat ik alles op een mobieltje aan het typen was, was de term Gelders wat makkelijker te typen dan de hele geschiedenis van het WPN paard en de opkomst van KWPN en alle gebruiksrichtingen te gaan zitten typen, we begrijpen toch allemaal wel wat er met Gelders in combinatie met het woord tuigpaard bedoeld wordt. Nou ja, dat dacht ik. :')


Gelderse Tuigpaarden bestaat niet. Je hebt het Nederlandse Tuigpaard en je hebt het Gelderse Paard. Beide een aparte fokrichting binnen het KWPN. En daar zit een exterieur en temperament verschil.


En ja ik weet dat ik de zeurkous van bokt op dit vlak ben. Maar ik vind het onderscheid echt belangrijk.
Het zeer temperamentvolle karakter van het Tuigpaard zit namelijk mijn inziens ook een stukje dierenwelzijn in de weg. Ik wil niet dat men denkt dat het gemiddelde Gelderse Paard zo’n heetgebakerd type is. ;)

Overigens denk ik dat we even oud zijn. Ook ik heb de Hoogheid kinderen nog gereden.

_Mir
Berichten: 1365
Geregistreerd: 01-01-20

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:43

En groot gelijk hebben ze