Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17933
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:26

Eleeke schreef:
Wat een hopeloos slecht artikel. Koelen doe je met koud koud koud water.
Sterker nog als een paard oververhit is gooi er maar ijswater overheen. Alles om de temperatuur naar beneden te krijgen.
En al helemaal niet afschrapen.


Tussen theorie en praktijk zit ook nog wel een verschilletje. Als je dit met mijn paard zou doen, is ze misschien wel perfect theoretisch afgekoeld, maar je zou haar de eerstvolgende keer niet zo gemakkelijk de wasplaats meer op krijgen. :D

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:34

Ibbel schreef:
Macs schreef:
Ik ben wel erg benieuwd he. Mijn vriend doet de Wim Hof methode, oftewel onder andere koud douchen. Als hij 3 tot 5 minuten koud doucht, wordt hij eerst ijskoud (en rood) maar daarna begint zijn kachel te werken. Hij wordt dan van binnenuit super warm en zou dan in de winter zonder shirt buiten kunnen lopen (dat is ook het punt van die methode).
Als je je paard afkoelt door lang met koud water te douchen, gaat zijn kacheltje dan niet aan en krijgt ie t nog warmer?


Ik denk dat je wel begrijpt dat het niet de bedoeling is je paard onder de 37 graden te proberen te krijgen. Het gaat om koelen als je paard warm is van het werk (of gewoon van de hitte), niet om bij normale lichaamstemperatuur jezelf 'onder normaal' af te koelen. Dan gaat het lichaam idd proberen de 37 graden vast te houden.

Methode "Wim Hof" is een extreme methode om te proberen je autonome zenuwstelsel te beinvloeden. Dat je iets dat autonoom is niet echt kunt beinvloeden moge duidelijk zijn. Maar hij verdient er goed mee ;)

Die methode is wetenschappelijk bewezen en het is bewezen dat het autonome niet zo autonoom is dan we denken. Maar goed dat is een andere discussie.
Ik heb ook niet gezegd dat je de temperatuur onder de normale lichaamstemperatuur wilt krijgen. Maar dat is toch wat gebeurt als je je paard lang onder een koude straal zet? Ik probeer hier nergens een methode af te kraken of op te hemelen, ik stel gewoon een vraag aan de hand van twee theorieën :)
Als ik mijn hand lang onder de koude kraan hou tot ie helemaal koud is, en ik haal hem daarna er onder uit gaat ie ook gloeien. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is bij een paard in de hitte.

Ibbel

Berichten: 49197
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:47

"Gloeien" is je bloedvaten openzetten - bij een (over)verhit paard geef je daarmee een heleboel warmte af. De warmte die je aan de buitenkant voelt, is de warmte die je lichaam kwijt moet raken. Dus ja, dat is de bedoeling bij koelen.

Wat betreft Wim Hof: Ik werkte, ten tijde van het onderzoek van Peter Picckers (die de methode Hof onderzocht heeft), bij de financier van dat éne onderzoek waar bij íets is aangetoond. Zo wetenschappelijk bewezen is het niet, maar dat is idd een andere discussie.

(En zo moeilijk is zijn methode niet te begrijpen: als je je lichaam aan extreme omstandigheden blootstelt geef je jezelf stress. Bij stress maakt je lichaam cortison aan. De hele methode Hof is gebaseerd op het feit dat je jezelf een stoot prednison geeft. Ja, daar kan je een hoop mee doen, qua ziektes etc. Daarom is prednison ook zo'n goed geneesmiddel :)) )
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-08-20 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:48

Er is een verschil tussen een acute oververhitting aanpakken en gewoon onderhoud zeg maar.
Bij mensen ook, als je gesport hebt en oververhit bent ga je snel koelen met ijswater en dergelijke.

Maar als je gewoon niks bijzonders doet, kan je beter warme thee drinken dan koud water en beter lauw douchen dan koud.. Anders gaat je lichaam inderdaad in de stress

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:01

Popstra schreef:
Eleeke schreef:
Wat een hopeloos slecht artikel. Koelen doe je met koud koud koud water.
Sterker nog als een paard oververhit is gooi er maar ijswater overheen. Alles om de temperatuur naar beneden te krijgen.
En al helemaal niet afschrapen.

Oververhit paard, paar minuten afspuiten met koud water. Kort Rondje stappen ( om het bloed te laten stromen zodat een ander deel van het te warme bloed aan de oppervlakte zit, en weer afspuiten.

Paard raakt veel eerder oververhit dan een mens dus hoe je jezelf voelt doet er niet toe....

En waar haal jij dan zo snel grote hoeveelheden ijswater vandaan??

Ik nergens , maar bij topsport wedstrijden ( cross en endurance bij de paarden en veel verschillende sporten bij mensen) is dat geregeld aanwezig of meegenomen door de teams.