Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:11

Is dat op de jaarmarkt ruiterroute dan Jadeken? Dan zou je de gemeente kunnen mailen. En anders Erpe-Mere in Galop, die gaan zich met zoiets wel bezighouden.

Ik geloof dat er op die route nog zo een prachtig knelpunt is: op de menroute hebben ze houten paaltjes geplaatst :+ dus met paard kan je er nog net langs maar met aanspanning dus niet meer.

Hey kan ook dat er een alternatieve route is bedacht omwille van de roosters, maar dat die bordjes zijn weggehaald. Dat kom ik hier op de Ros Ballatumruiterroute ook tegen, dat 1 kleur plots verdwenen is. En dat is klote als je de route niet kent, want sommige delen heb je de 3 kleuren gemeenschappelijke paden en verderop splitsen ze dan weer. Wanneer er dan een kleurtje mist zijn er veel die denken dat ze een afslag gemist hebben...

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:07

Varekaj schreef:
Is dat op de jaarmarkt ruiterroute dan Jadeken? Dan zou je de gemeente kunnen mailen. En anders Erpe-Mere in Galop, die gaan zich met zoiets wel bezighouden.

Ik geloof dat er op die route nog zo een prachtig knelpunt is: op de menroute hebben ze houten paaltjes geplaatst :+ dus met paard kan je er nog net langs maar met aanspanning dus niet meer.

Hey kan ook dat er een alternatieve route is bedacht omwille van de roosters, maar dat die bordjes zijn weggehaald. Dat kom ik hier op de Ros Ballatumruiterroute ook tegen, dat 1 kleur plots verdwenen is. En dat is klote als je de route niet kent, want sommige delen heb je de 3 kleuren gemeenschappelijke paden en verderop splitsen ze dan weer. Wanneer er dan een kleurtje mist zijn er veel die denken dat ze een afslag gemist hebben...

Klopt! Als je de streek kent kan je wel een alternatieve route bedenken. Maar dat is best ver rond, en als je de streek niet kent sta je dus gewoon vast.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:10

Ik ken daar dus geen drol van de paden. Alleen tussen Impe en Erondegem een heel klein stukje :+ en verder wat richting Oordegem/Smetlede.

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:23

Varekaj schreef:
Ik ken daar dus geen drol van de paden. Alleen tussen Impe en Erondegem een heel klein stukje :+ en verder wat richting Oordegem/Smetlede.

Dit is in Houtem richting Oosterzele, de andere kant dus op. :Y)

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:50

rumay schreef:
Veel wildroosters kunnen wel het gewicht van paarden houden anders op veel plaatsen ee ook geen auto's, trekkers ed overheen kunnen en die zijn echt wel zwaarder dan mijn paard.
Ik weet dat veel menners op de wagen een stevig dik kleed hebben wat ze over roosters leggen. Is even gedoe maar voor de wildroosters wel veilig. Veerooster zou ik ook niet doen met kleed.

Gewicht bij een auto en trekker wordt over een veel groter oppervlakte verdeeld. Bij een paardenhoef komt er veel meer krachten te staan op een hele kleine oppervlakte. Wanneer 1 spijl afbreekt dan kan hoef er 1 keer in het rooster schieten terwijl en autoband hier voor domweg te groot is.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:32

Blussum dat klopt wel maar dan nog zou het niet zomaar kapot mogen gaan. En ben benieuwd wat de puntdruk zou zijn van een hoef.

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:58

jadeken schreef:
Varekaj schreef:
Is dat op de jaarmarkt ruiterroute dan Jadeken? Dan zou je de gemeente kunnen mailen. En anders Erpe-Mere in Galop, die gaan zich met zoiets wel bezighouden.

Ik geloof dat er op die route nog zo een prachtig knelpunt is: op de menroute hebben ze houten paaltjes geplaatst :+ dus met paard kan je er nog net langs maar met aanspanning dus niet meer.

Hey kan ook dat er een alternatieve route is bedacht omwille van de roosters, maar dat die bordjes zijn weggehaald. Dat kom ik hier op de Ros Ballatumruiterroute ook tegen, dat 1 kleur plots verdwenen is. En dat is klote als je de route niet kent, want sommige delen heb je de 3 kleuren gemeenschappelijke paden en verderop splitsen ze dan weer. Wanneer er dan een kleurtje mist zijn er veel die denken dat ze een afslag gemist hebben...

Klopt! Als je de streek kent kan je wel een alternatieve route bedenken. Maar dat is best ver rond, en als je de streek niet kent sta je dus gewoon vast.


In het filmpje werd gezegd dat de menroute op een bepaald punt afwijkt van de ruiterroute.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:04

Ik gok in stap met een ruiter er op dat bij voorhoef zo 400kg kan zijn wanneer ander voorhoef van de grond is. 400Kg is 3922,66 Newton.
Opervlakte van hoef met doorsnede van 14cm is 0,01539m2
254.883 N/m2

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:54

Maar het probleem zit 'm ook niet in de hoef die plat op het rooster staat. Het probleem zit 'm in de hoef die afzet en daarbij met de toon tussen de 2 spijlen komt. Wanneer die dan doorduwt wijken de spijlen en "glijdt" de hoef er tussendoor...

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:28

Alvaron schreef:
Maar het probleem zit 'm ook niet in de hoef die plat op het rooster staat. Het probleem zit 'm in de hoef die afzet en daarbij met de toon tussen de 2 spijlen komt. Wanneer die dan doorduwt wijken de spijlen en "glijdt" de hoef er tussendoor...


Maar dat gaat dus niet bij die platte roosters. Die zitten veel dichter op elkaar, max 5 cm. Dus met kleine dieren is het iets meer risico.
De ronde spijlen zitten op ongeveer 10 cm. Dus ja dan glijd je meer weg.
Die ronde lopen zelf als mens niet fijn, de platte wel.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:23

Onali, dat gebeurt dus jĂșist met die platte roosters! De hoef werkt als een wig om de spijlen uit elkaar te duwen. Ik ken meerdere gevallen waarbij paarden! met de hoef tussen de spijlen zijn doorgeschoten. Precies op de manier waarop ik dus hierboven ook al aangaf. Gevolg: paard in paniek gaat trekken. Ik denk dat ik niet hoef te beschrijven wat de gevolgen dan zijn. Van gebroken benen tot voeten die volledig van het been zijn afgetrokken.

Het feit dat mensen domweg blijven herhalen wat jij nu ook weer schrijft is de reden dat de gemakzuchtige ruiters liever het risico nemen dan dat ze even afstappen om het hek naast het wildrooster te openen!

Dus doe het gewoon NIET mensen! Ga gewoon NIET over een wildrooster met je paard als je paard je lief is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:54

Alvaron schreef:
Maar het probleem zit 'm ook niet in de hoef die plat op het rooster staat. Het probleem zit 'm in de hoef die afzet en daarbij met de toon tussen de 2 spijlen komt. Wanneer die dan doorduwt wijken de spijlen en "glijdt" de hoef er tussendoor...

Je hebt hier zeker een punt. Op deze manier heb je nog meer krachten op het rooster komt te staan in plaats alleen de piek van hoge gewicht op een klein punt.

Bloemenkrans
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:18

Veeroosters zijn gevaarlijk.Ik mijdt deze plekken met men paard.Ik ga dus niet de plekken opzoeken waar ze zitten

Bloemenkrans
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:20

Onali schreef:
Veilig

[ [url=m/0Im0fh.jpg]Afbeelding[/url] ]



Niet veilig

[ [url=m/jSeYj0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hellaas is elk veerooser niet echt 100% veilig

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 01:00

Ben zelf zeer verbaast dat ondanks vele ongelukken nog steeds mensen hier blijven beweren dat het veilig is om over bepaalde roosters te gaan met een paard.

Is net zo iets als iemand die bij rijden zonder cap verongelukt is mensen blijven beweren dat zonder cap rijden veiliger is. Dit kun je gewoon niet serieus nemen. Of probeert men hier bewust te trollen of zo?

Bloemenkrans
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:18

Blussem schreef:
Ben zelf zeer verbaast dat ondanks vele ongelukken nog steeds mensen hier blijven beweren dat het veilig is om over bepaalde roosters te gaan met een paard.

Is net zo iets als iemand die bij rijden zonder cap verongelukt is mensen blijven beweren dat zonder cap rijden veiliger is. Dit kun je gewoon niet serieus nemen. Of probeert men hier bewust te trollen of zo?


Geen iedee maar.Bij ons word gezegt.Met cap rijden is veiliger stel je voor dat je valt zonder cap. Ik ga liever de veerooser uit de weg met men paard.Zowel aangespannen als onder het zadel

Monique1963

Berichten: 8689
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:00

_Penotti schreef:
https://www.tvoost.be/nieuws/drama-nada ... tem-101664

Het gaat hier dus om een veerooster met ronde spijlen.
Er staan zelf waarschuwingsborden dat je er niet met bespannen wagen over kunt.
Als je dat dan toch doet ben je behoorlijk eigenwijs en dom.
Met het paard dat de dupe is, voor de eigenaar dus weinig medelijden.


Helemaal mee eens. Afschuwelijk voor het paard dat zo vast heeft gezeten en zo gevochten heeft dat zijn achterbeen gebroken is. Je ziet op het filmpje dat hij enorm gebloed moet hebben.

Stel je de afschuwelijke stress van al die arme dieren eens voor.

Ik vind dat in dit geval als er uit het onderzoek van de politie komt dat de eigenaren of menners niet genoodzaakt waren deze route te nemen, de menners verantwoordelijk gesteld moeten worden en moeten worden berecht en beboet voor dierenmishandeling.