Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:42

Earth schreef:
Huh, is dit weer een nieuw geval of is dit hetzelfde als van de week?
Waarom ga je in hemelsnaam met je span over deze veeroosters heen? Ik snap het niet? :?



In België heb je geen hekken naast de roosters. Hierdoor gaan ze er altijd over heen (heb ik mij laten vertellen).

Bij ons in de buurt is het onlangs ook mis gegaan met Belgen die hier op vakantie waren. Die waren niet bekend met de hekken en hebben er geen gebruik van gemaakt. Helaas kan 1 van de twee paarden het niet navertellen :(

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:50

Wildrooster is trouwens ook niet veilig. Die zijn namelijk niet gemaakt een een gewicht van 600kg te kunnen dragen op een opervlak ter grote van een paarden hoef. Kan is groot dat het paard alsnog door het rooster zak ondanks dat de spijlen dicht op elkaar zitten. Dit puur doordat de spijlen niet dit gewicht aan kunnen.

Anoniem

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:52

Ik ga zelf al niet eens over vee Roosters zonder in paniek te raken, laat staan met een paard. Gewoon dom, kies dan een andere route

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:03

Onali schreef:
Veilig

[ [url=m/0Im0fh.jpg]Afbeelding[/url] ]



Niet veilig

[ [url=m/jSeYj0.jpg]Afbeelding[/url] ]



Geen van beiden zijn veilig!
Blijft levensgevaarlijk.

Ik ga er nooit overheen met paarden.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:08

No way dat ik over een rooster ga, over beide roosters niet.
Ik stap liever af of ik draai wel om maar er overheen is dom.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:37

Ik heb er ook wel eens mensen overheen zien gaan met aanspanningen.... vind dat echt niet grappig om te zien. Het is gewoon bloedjelink.
Ik als menner ga er voor geen goud overheen, over beide roosters niet. Toevallig heb ik kleine pony's met dus kleine hoefjes, maar ook met grote paarden zou ik er absoluut niet overheen gaan. Met of zonder wagen, aan de hand of ohz, gewoon NIET.

Er zijn in het verleden al zó veel ongelukken mee gebeurd, met beide soorten roosters. Er dan tóch overheen gaan is gewoon de goden verzoeken om ongelukken.

In dit geval al helemaal dom v/d menners, gezien het verbodsbord. 't is niet eens een waarschuwingsbordje, het is een verbodsbord. |o

Lindsey_99
Berichten: 2521
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:43

Onbegrijpelijk dat je als menner niet weet of ziet dat wild-of veeroosters ongeschikt zijn om met je paard overheen te gaan. Zo sneu voor de paarden die altijd de dupe zijn. Heeft je paard soepborden dan kan het misschien wel maar kleine(re) hoeven....brrr...die roosters zijn er toch niet voor niets... :(

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:14

Mijn neef is boswachter en die zegt ook, geen van beide roosters zijn veilig voor paarden. Om het simpele feit dat ze niet bestand zijn tegen het gewicht van het dier.

De enige roosters die veilig zijn, zijn de roosters waar ook auto's overheen kunnen en zien eruit als het rooster op de bovenste foto.

... heb ik mij laten vertellen :)

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:21

En dan nog zou ik er nooit met een paard overheen gaan.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:39

Hier in de buurt heb je stroommatten om wild tegen te houden. Als ruiter/ menner moet je op knop drukken en dan kan je erover heen. Durf ik ook niet omdat je niet ziet met lamp ofzo dat stroom eraf is.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:43

Onali schreef:
Canon schreef:
Er staan bij mij op stal ook een paar menners die lachend beweren er gewoon overheen te kunnen stappen. (Ook onder het zadel.) Het is er niet voor gemaakt he.. Vind het bizar om zo met de verantwoordelijkheid om de veiligheid van je paard om te gaan.


Ligt aan het soort rooster.
Over de meeste wildroosters kan je namelijk wel, plat, rechthoekig en dicht op elkaar.
Over veeroosters niet, paard is ook vee dus de spijlen liggen verder uit elkaar en zijn rond.


In ons bos heb je dus enkel die laatste die je benoemt ja. Vandaag mijn reactie. Het leukste daarvan is dat er gewoon een hek naast zit dat je kunt openen. Dus het is nog niet eens nodig ook.. gewoon bizar linke gemakzucht..
Laatst bijgewerkt door Canon op 20-07-20 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26419
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:45

Was mijn vraag ook. Waarom staat er geen bord. Maar dat staat er dus....
Dan vraag je er bijna om. Vreselijk voor de paarden.

Getup

Berichten: 8329
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:48

met je aanspanning pas je natuurlijk ook niet door de hekjes naast een rooster. Maar als je ondanks een waarschuwingsrooster er toch overheen gaat...is gewoon stom.

Ben overigens nog nooit over zo'n rooster gegaan met paard.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:51

Dit is mijns inziens dus dierenmishandeling. Het negeren/ missen van zo'n bord en het niet in kunnen schatten van gevaren.

Eigenaar/menner mag van mij voor het gerecht. Flinke boete, rijbewijs inleveren, geen dieren meer bezitten. Etc etc.

Jammer dat het gerechtshof van NL nog niet zo ver is hier hard tegen op te treden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:52

Rijbewijs?

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:10

Veel wildroosters kunnen wel het gewicht van paarden houden anders op veel plaatsen ee ook geen auto's, trekkers ed overheen kunnen en die zijn echt wel zwaarder dan mijn paard.
Ik weet dat veel menners op de wagen een stevig dik kleed hebben wat ze over roosters leggen. Is even gedoe maar voor de wildroosters wel veilig. Veerooster zou ik ook niet doen met kleed.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:17

Getup schreef:
met je aanspanning pas je natuurlijk ook niet door de hekjes naast een rooster. Maar als je ondanks een waarschuwingsrooster er toch overheen gaat...is gewoon stom.

Ben overigens nog nooit over zo'n rooster gegaan met paard.

Nouja dát dus inderdaad :=
Ik bedenk me dat dit mogelijk dezelfde lui zijn die altijd héél breed parkeren met de auto. Dat het gewoon hun gebrek aan ruimtelijk inzicht betreft.. :roll: in dit soort gevallen mag van mij die "toch even proberen" mentaliteit van mensen echt wel ophouden.. :')
Laatst bijgewerkt door Canon op 20-07-20 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:19

Getup schreef:
met je aanspanning pas je natuurlijk ook niet door de hekjes naast een rooster. Maar als je ondanks een waarschuwingsrooster er toch overheen gaat...is gewoon stom.

Ben overigens nog nooit over zo'n rooster gegaan met paard.

Hier wel eens een combinatie uitgespannen, paard door de hekjes en zelf de wagen over het rooster trekken en aan de andere kant paard weer inspannen.

JoyCiej007

Berichten: 17423
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:21

Ligt er maar net aan hoor, sommige hekken zijn breed genoeg om met een standaard menwagen door te gaan. Lang niet alle, maar het bestaat wel degelijk.


cobiie schreef:
Getup schreef:
met je aanspanning pas je natuurlijk ook niet door de hekjes naast een rooster. Maar als je ondanks een waarschuwingsrooster er toch overheen gaat...is gewoon stom.

Ben overigens nog nooit over zo'n rooster gegaan met paard.

Hier wel eens een combinatie uitgespannen, paard door de hekjes en zelf de wagen over het rooster trekken en aan de andere kant paard weer inspannen.


In uiterste nood heb ik dat wel eens gedaan ja. Het werd echt té laat, duurde anders nog eens uren voor we thuis konden komen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:22

Eigenaren zouden een boete mogen krijgen voor nalatigheid en het niet respecteren van verbodsborden. Je paard willens wetens hier toch over laten lopen...

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:12

Ik ga met mijn paard ook nooit over roosters, evenmin over putdeksels. Wij gaan er altijd langs als het kan of kiezen een route zonder zo'n roosters.

Mensen horen wel eens dat er ongelukken me gebeuren, maar gaan er altijd vanuit dat het bij anderen gebeurt en hen niet overkomt... tot het moment dat ze dan toch zo'n ongeluk hebben... Jammer voor de paarden!

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:23

Ik passeer wekelijks op dit specifieke punt.
Het kromme is dat deze roosters op een menroute liggen.
De route ligt er zo’n 5 a 6 jaar, de roosters een jaar of 2. Online is er niks over te vinden. Dus menners die niet uit de omgeving zijn weten dus niet dat de route onderbroken ligt ;)
Er zijn trouwens wel poortjes waar je als ruiter doorheen kunt maar dus niet met een span.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:37

Dat is wel heel bizar dan!

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:40

Gats wat naar zeg!

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:42

Onali schreef:
Veilig

[ [url=m/0Im0fh.jpg]Afbeelding[/url] ]



Niet veilig

[ [url=m/jSeYj0.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die eerste is idd veilig want dar zit ene grote poort naast :D .

Denk niet dat ik daar overheen zou gaan :=