Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14105
Geregistreerd: 20-04-16

Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:40

HLN.be
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Een gezellige paardenwandeling met enkele aanspanningen is zondagnamiddag dramatisch geëindigd in het Kortseveld in Sint-Lievens-Houtem. Drie paarden raakten klem in een veerooster ter hoogte van een boerderij. Een paard raakte zo zwaar gewond, dat het niet kon gered worden.

Een gezelschap van een drietal aanspanningen met menners uit de regio’s Brugge en Kortrijk trok zondagmiddag rond 13 uur het Kortseveld in. Niet veel later liep het dramatisch fout bij het oversteken van een veerooster. Liefst drie dieren kwamen met hun benen klem te zitten.

De menners maakten de dieren los, maar slaagden er niet in ze te bevrijden. Uiteindelijk werden de brandweer en een dierenarts opgetrommeld. Twee dieren konden vrij snel bevrijd worden. Hun verwondingen bleven beperkt. Een derde dier was zo zwaar gewond dat de dierenarts besliste het ter plaatse te laten inslapen.

Earth

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:43

Huh, is dit weer een nieuw geval of is dit hetzelfde als van de week?
Waarom ga je in hemelsnaam met je span over deze veeroosters heen? Ik snap het niet? :?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:50

Dit was vorige week 12 Juli, dezelfde dus.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26402
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:02

Ik meen ook dat ik dit bericht al eens voorbij had zien komen, maar op VN kan ik het niet terugvinden. Wel sneu voor de eigenaren die op zo'n manier het paard verliezen.

TurboDi

Berichten: 1105
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:08

Earth schreef:
Huh, is dit weer een nieuw geval of is dit hetzelfde als van de week?
Waarom ga je in hemelsnaam met je span over deze veeroosters heen? Ik snap het niet? :?

Dat laatste dus... het is toch al veel langer bekend dat veeroosters niet geschikt zijn om te passeren met paard, dat is ja ook vee... zelfde als metalen oprijplaten en paarden met ijzers etc.
Allemaal heel sneu voor de eigenaren maar dit had eenvoudig voorkomen kunnen worden als ik het zo lees

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:43

Er staan bij mij op stal ook een paar menners die lachend beweren er gewoon overheen te kunnen stappen. (Ook onder het zadel.) Het is er niet voor gemaakt he.. Vind het bizar om zo met de verantwoordelijkheid om de veiligheid van je paard om te gaan.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:56

Canon schreef:
Er staan bij mij op stal ook een paar menners die lachend beweren er gewoon overheen te kunnen stappen. (Ook onder het zadel.) Het is er niet voor gemaakt he.. Vind het bizar om zo met de verantwoordelijkheid om de veiligheid van je paard om te gaan.


Ligt aan het soort rooster.
Over de meeste wildroosters kan je namelijk wel, plat, rechthoekig en dicht op elkaar.
Over veeroosters niet, paard is ook vee dus de spijlen liggen verder uit elkaar en zijn rond.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:03

Ik zeg het niet vaak maar in dit geval vind ik het gewoon terecht: hoe dom kan je zijn?!

Wildroosters, veeroosters, welk rooster dan ook, iedereen met een beetje gezond verstand weet dat je gewoon níet met een paard over een rooster gaat.

Triest dat één van de paarden moest betalen voor de stommiteit van diegene die er verantwoordelijk voor was, diep triest.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:07

Wildroosters zijn meestal prima safe, veeroosters niet.


Oordelen zonder het hele verhaal te kennen lijkt me per definitie nooit erg correct.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:10

Met een paard over een rooster is nooit 'safe', met een paard over een rooster is het strikte tegenovergestelde 'altijd gevaarlijk'.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:17

Veilig

Afbeelding



Niet veilig

Afbeelding

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:23

Dan ben ik maar een schijtluis, maar ik weiger om met mijn paard over wat voor rooster dan ook te stappen. Zeker met deze verhalen, griezelig gewoon.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:24

Ik wilde net gaan schrijven dat het volgens mij precies andersom is Femke_Tweety, maar op wikipedia staat inderdaad dat wildroosterspijlen dichter op elkaar zitten. Ik zie hier een nieuwsbericht van een pony die in 2018 vast is komen te zitten, op een rooster, waarvan ik dus totaal niet snap dat je daar overheen durft te gaan met je paard. Wat Onali laat zien, dat bovenste lijkt mij een veilig rooster, tenzij ze aan de zijkant terecht zijn gekomen ofzo, maar het zal wel niet zo'n rooster zijn geweest en eerder dat onderste.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:27

https://www.tvoost.be/nieuws/drama-nada ... tem-101664

Het gaat hier dus om een veerooster met ronde spijlen.
Er staan zelf waarschuwingsborden dat je er niet met bespannen wagen over kunt.
Als je dat dan toch doet ben je behoorlijk eigenwijs en dom.
Met het paard dat de dupe is, voor de eigenaar dus weinig medelijden.

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:29

Geen denken aan dat ik over één van bovengenoemde roosters ga met mijn paard, dan stap ik liever af en ga wel door het hekje. Ga zelfs niet over putdeksels met mijn paard die op ijzers staat :). Better safe than sorry :)

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:30

Van die bovenste weet je niet of die veilig is, dat hangt af van de belastbaarheid van het metaal.
Kan best dat met de puntbelasting van 1 hoef het metaal dat gewicht helemaal niet aan kan.

Daarnaast is metaal op metaal (met ijzers beslagen paard) ook niet veilig, dat kan glad zijn met glijpartijen als gevolg, of hoef gaat er beetje scheef op waardoor de takken van 't ijzer alsnog achter een spijl kunnen blijven haken.

Ik ga dus altijd door het hek en als er geen hek naast 't rooster is, zoek ik een andere doorgang.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:34

Met een (in het slechtste geval beslagen) vluchtdier over metalen latten met een open ruimte er onder rijden en daar vervolgens het woordje veilig op plakken omdat het dier zijn benen niet tussen de speilen van dat specifieke rooster kan douwen. Ik blijf het bijzonder vinden. Ik duim dan ook heel hard dat jullie paarden nooit slachtoffer worden van wat jullie als veilig beschouwen en dat meen ik oprecht.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:36

En ik ken dus meerdere gevallen waarbij het ook met het rooster op de bovenste foto fout is gegaan. En dan moet je bidden en smeken dat het paard niet in paniek gaat trekken, zodat de brandweer het rooster kan slopen om je paard er weer uit te halen...

Never ever in my life zal ik met een paard over een rooster gaan. Al moet ik er kilometers voor omlopen.

En ik heb het zelfs meegemaakt, dat ik het bos uitkwam met mijn paard, door het hek ernaast ging en op datzelfde moment een andere ruiter het bos in ging en terwijl ik het hek voor ze openhield, toch over dat rooster ging...

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:38

Lara_Silver schreef:
Met een (in het slechtste geval beslagen) vluchtdier over metalen latten met een open ruimte er onder rijden en daar vervolgens het woordje veilig op plakken omdat het dier zijn benen niet tussen de speilen van dat specifieke rooster kan douwen. Ik blijf het bijzonder vinden. Ik duim dan ook heel hard dat jullie paarden nooit slachtoffer worden van wat jullie als veilig beschouwen en dat meen ik oprecht.


Precies. Geen medelijden met de personen in kwestie. Wel met de paarden.
Het woord Drama in de titel zou ik dan ook niet gebruiken.

Menners verliezen paard door onkunde. Dat was beter geweest.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:33

wat een harde reacties. Is het dom? Ja hartstikke, maardenk dat ze dat zelf ook wel weten nu en met een zwaar schuldgevoel zitten. Ik heb dus ook met de eigenaren te doen.

Verdrietig als je door een inschattingsfout (die we allemaal weleens maken, anders zouden er nooit ongelukken gebeuren) je geliefde dier kwijtraakt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:44

Inschattingsfout?
Zelf bordjes veerooster en verboden voor aangespannen wagens negeren?
Dat noem ik geen inschattingsfout meer maar dom en eigenwijs stug je pad vervolgen.

mavantos

Berichten: 3609
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:49

IHN schreef:
wat een harde reacties. Is het dom? Ja hartstikke, maardenk dat ze dat zelf ook wel weten nu en met een zwaar schuldgevoel zitten. Ik heb dus ook met de eigenaren te doen.

Verdrietig als je door een inschattingsfout (die we allemaal weleens maken, anders zouden er nooit ongelukken gebeuren) je geliefde dier kwijtraakt.


Er staat letterlijk een verbod bord met een paard en wagen erop en eronder hangt een bordje 'Opgelet! Veerooster' als ik de video bekijk.

Dan is het geen inschattingsfout meer...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Drama nadat paarden vastraken in veerooster tijdens tocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:51

Precies, maar even een printscreen van dat bord

Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:52

Deze waarschuwing met dit type rooster maakt wel dat ik er iets anders naar kijk nu.
Het is letterlijk een verbodsbord voor aanspanningen.

Dit is écht op voorhand in te schatten gevaarlijk voor paarden.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:40

IHN schreef:
wat een harde reacties. Is het dom? Ja hartstikke, maardenk dat ze dat zelf ook wel weten nu en met een zwaar schuldgevoel zitten. Ik heb dus ook met de eigenaren te doen.

Verdrietig als je door een inschattingsfout (die we allemaal weleens maken, anders zouden er nooit ongelukken gebeuren) je geliefde dier kwijtraakt.


Dit is geen inschattingsfout. Dit is een verbodsbord negeren.