Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:51

Een zijspoor, ik sta zeer sceptisch tegenover de bewering dat vossen schapen doden. Vossen zijn klein, oppertunisten die van kleine prooien ( een significant deel van hun dieet is...regenwormen), en aas.
Ik vermoed dat het vossen dna gevonden op dode schapen eerder een teken van aaseten is dan predatie.
Ik heb nog nooit een video gezien van een vos die een schaap aanvalt.
( hier in IJsland wordt de nog kleinere poolvos bejaagt omdat hij schapen/lammeren zou grijpen, ook zonder enig bewijs dat dit werkelijk gebeurt).

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:55

Ik denk dat je daar wel gelijk hebt.
Vossen zitten hier al zo lang en eigenlijk nooit gehoord dat deze een halve kudde schapen afslacht.
Dat is telkens pas geweest als er ook wolven zijn gespot.
De kippen in de ren, dat soort beestjes daar kan de vos wel achter zitten.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:11

Bij vossen zal het om lammeren gaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:32

Karl66 schreef:
Bij vossen zal het om lammeren gaan.

Is inderdaad de bewering. Maar zoals ik aangaf voor zover ik weet zonder enig bewijs.

Lukasje
Berichten: 11291
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:37

Mindim schreef:
Het schijnt dat de wolf aldaar een zwerver is. Er is al op hem geschoten door iemand want het dier schijnt mank te lopen. Ook schijnt het geen gedrag te zijn van gevestigde wolven. Er is in Duitsland onderzoek gedaan tussen gevestigde wolven en zwervers. Bij gevestigde wolven komen amper sporen van vee voor in uitwerpselen, het meeste ree, zwijn, hert en ook kleinwild, vee amper, bij zwervers echter wel.


Tjiens, dan doodt onze “zwerver” hier toevallig al meer dan 2 jaar schapen en lama’s in de buurt >;) .

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:09

Mindim schreef:
Het schijnt dat de wolf aldaar een zwerver is. Er is al op hem geschoten door iemand want het dier schijnt mank te lopen. Ook schijnt het geen gedrag te zijn van gevestigde wolven. Er is in Duitsland onderzoek gedaan tussen gevestigde wolven en zwervers. Bij gevestigde wolven komen amper sporen van vee voor in uitwerpselen, het meeste ree, zwijn, hert en ook kleinwild, vee amper, bij zwervers echter wel.

Dat onderzoek in Duitsland is gedaan onder roedels VER verwijderd uit de buurt van mensenselijke activiteiten. Een dergelijke situatie kennen we niet in Nedeerland.

Alles hangt en staat in zo'n onderzoek met de "monstername". Als jij keutels bestudeert uit een gebied met weinig landbouwhuisdieren, dan zullen die inderdaad minder voorkomen in de poep. 8)7
Het is typerend voor de pro-wolven lobby, om dit soort onderzoeken dan in te zetten, als "bewijs" voor hun theorieën.

Over naar harde realiteit (in plaats van zo'n theorie): Hieronder een predatiekaart van wolvengebieden in de buurt van menselijke activiteiten. Nog niet eens zoveel als in Nederland. De zwarte kruisjes zijn *gevestigde* roedels, de rode bolletjes slachtoffers waarbij door DNA-onderzoek de wolvenaanval vastgesteld kon worden. Zonder figuurtje = schaap)
Niet meegerekend zijn dus: slachtoffers waarbij DNA-bewijs niet meer lukte (vaak bij paarden), verworpen dieren en de op mysterieuze wijze uitgebroken totaal-in-paniek-paarden, waar in dit gebied overigens regelmatig sprake van is.

Afbeelding

Nog een willekeurige inzoom: (Gebied Rodenwalder roedel)

Afbeelding

Resumerend: Dat bij gevestigde wolven -ver van de bewoonde wereld- amper sporen van vee voorkomen in uitwerpselen, heeft toch écht te maken met de plek van de monstername. En daarnaast zegt het "percentage vee" in die drollen nog niets; want voor iedere 4 kilo landbouwhuisdier, wordt het tien tot twintigvoudige aantal gedood of verwond.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:24

Karl66 schreef:
Even wat gedocumenteerde cijfers over 2019: De, wat zijn het? Tien wolven in Nederland hebben vorig jaar 117 schapen dood gebeten. De pak hem beet 2,2 miljoen honden in Nederland hebben samen met de vossen en in combinatie met onverklaarbare gevallen 62 schapen gedood in 2019.
https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/20 ... 9-537854E/

Precies dit! In 2018 hebben 4 wolven zeker 165 schapen uitgemoord, toch aanzienlijk dodelijker dan een hond dunkt mij.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:31


Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:34

...ik vind het toch wel gek dat er jarenlang geen (of amper) berichten waren van loslopende honden die achter schapen aangingen en complete moorpartijen aanrichten, en nu sinds een jaar of 2 ineens meeeega veel loslopende honden die schapen vreten, lama's killen en achter paarden aangaan. Verklaar dat maar eens! :? :x

Waar komen al die "loslopende honden" ineens vandaan?

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:45

aadburg schreef:
Karl66 schreef:
Even wat gedocumenteerde cijfers over 2019: De, wat zijn het? Tien wolven in Nederland hebben vorig jaar 117 schapen dood gebeten. De pak hem beet 2,2 miljoen honden in Nederland hebben samen met de vossen en in combinatie met onverklaarbare gevallen 62 schapen gedood in 2019.
https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/20 ... 9-537854E/

Precies dit! In 2018 hebben 4 wolven zeker 165 schapen uitgemoord, toch aanzienlijk dodelijker dan een hond dunkt mij.

Maar in 2018 : 165/4 = 41.25 schaap per wolf
en 2019 : 117/10 = 11,7 schaap per wolf. Dat is zowel totaal als per wolf minder. Als die trend doorzet, krijgen die pro wolven mensen dan toch gelijk of zijn de omheiningen zo rap verbeterd?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:45

anjali schreef:
Waar is de 24\7 buiten lobby van Bokt nu?Want dat dat onder deze omstandigheden niet meer kan tenzij je van je paarden afwilt,is toch wel duidelijk.Omheiningen? Wat kost een Jurassic Park-achtige omheining wel niet als je veel wei hebt,dat kan gewoon niet.

Ook de 8 uur per dag buiten lobby gaat er aan hoor, tenzij dat je 8 uur per dag naast de wei toezicht kunt gaan houden. In het buitenland zijn wolven namelijk ook al overdag actief.


Wat mij vooral zo tegenstaat zijn de leugens waarbij de pro wolven mensen komen. Daardoor vertrouw ik het allemaal nog minder dan dat ik het al deed. Inderdaad vergelijkbaar met de ovp. Vermoedelijk is dat het effect wat je krijgt als mensen die nog nooit een wild konijn gezien hebben verantwoordelijk zijn voor het wildbeheer.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:43

Kuggur schreef:
Karl66 schreef:
Bij vossen zal het om lammeren gaan.

Is inderdaad de bewering. Maar zoals ik aangaf voor zover ik weet zonder enig bewijs.


Een vos eet ook reekalveren als ze de kans krijgen. Als opportunist, wat elk roofdier is, zullen ze dan met een lammetje ook niet veel moeite hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 00:59

Ik ben schapenhouder, mijn ooien lopen met hun lammeren vrij rond in de natuur over de zomer(geen wolven hier in IJsland).
Er zijn hier veel poolvossen die hoewel zelfs kleiner dan de rode vos ook de reputatie hebben lammeren aan te vallen en te eten.
Vorig jaar ben ik geen enkel lam over de zomer verloren, ze kwamen allemaal met mamma veilig naar huis.
Het oppertunistische zit er in dat ze schapen en lammeren zullen eten als ze zoals je terecht opmerkt de kans krijgen. dat betekent bv heel jonge verzwakte lammeren die hun moeder zijn kwijtgeraakt, ziek dieren, reeds gestorven individuen, en schapen die op hun rug zijn beland etc.
Geen gezonde dieren, geen lammeren met hun moeder.

Wat betreft je reekalf voorbeeld, ik vermoed dat daar hetzelfde geldt: de enige video die ik gezien heb van de ontmoeting van een klein reekalf en een vos was interessant; de vos deed hem niets en was eerder schuw toen het kalfje hem naderde, en vertoonde bepaald geen predator gedrag.

Iedereen heeft tegenwoordig een filmcamera op zak. als dit soort zaken gebeuren zouden er opnamen van zijn. Ik heb nog nooit wat gezien, jij wel?

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:56

Zonder film materiaal kan iedereen blijven discussiëren.
Ben zelf ook benieuwd hoe het zit.

Zijn er in die omgeving ( wild) camera's geplaatst?

Oehlala
Berichten: 4312
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:15

tamary schreef:
Maar in 2018 : 165/4 = 41.25 schaap per wolf
en 2019 : 117/10 = 11,7 schaap per wolf. Dat is zowel totaal als per wolf minder. Als die trend doorzet, krijgen die pro wolven mensen dan toch gelijk of zijn de omheiningen zo rap verbeterd?



Nee dat ligt niet aan de afrastering, mensen houden hun dieren op stal of doen ze weg.

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:21

Oehlala schreef:
tamary schreef:
Maar in 2018 : 165/4 = 41.25 schaap per wolf
en 2019 : 117/10 = 11,7 schaap per wolf. Dat is zowel totaal als per wolf minder. Als die trend doorzet, krijgen die pro wolven mensen dan toch gelijk of zijn de omheiningen zo rap verbeterd?



Nee dat ligt niet aan de afrastering, mensen houden hun dieren op stal of doen ze weg.

Dat vooral ook, ik ben bijvoorbeeld gestopt met dieren houden, en met mij ken ik al velen (mn in Duitsland) die ook gestopt zijn met schapen houden.
Veelal liefhebbers met zeldzame oude rassen.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:29

Kuggur schreef:
Ik ben schapenhouder, mijn ooien lopen met hun lammeren vrij rond in de natuur over de zomer(geen wolven hier in IJsland).
Er zijn hier veel poolvossen die hoewel zelfs kleiner dan de rode vos ook de reputatie hebben lammeren aan te vallen en te eten.
Vorig jaar ben ik geen enkel lam over de zomer verloren, ze kwamen allemaal met mamma veilig naar huis.
Het oppertunistische zit er in dat ze schapen en lammeren zullen eten als ze zoals je terecht opmerkt de kans krijgen. dat betekent bv heel jonge verzwakte lammeren die hun moeder zijn kwijtgeraakt, ziek dieren, reeds gestorven individuen, en schapen die op hun rug zijn beland etc.
Geen gezonde dieren, geen lammeren met hun moeder.

Wat betreft je reekalf voorbeeld, ik vermoed dat daar hetzelfde geldt: de enige video die ik gezien heb van de ontmoeting van een klein reekalf en een vos was interessant; de vos deed hem niets en was eerder schuw toen het kalfje hem naderde, en vertoonde bepaald geen predator gedrag.

Iedereen heeft tegenwoordig een filmcamera op zak. als dit soort zaken gebeuren zouden er opnamen van zijn. Ik heb nog nooit wat gezien, jij wel?


Vorig jaar was er een natuurdocumentaire hier op tv waar dat in voorkwam.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:08

anjali schreef:
Waar is de 24\7 buiten lobby van Bokt nu?Want dat dat onder deze omstandigheden niet meer kan tenzij je van je paarden afwilt,is toch wel duidelijk.Omheiningen? Wat kost een Jurassic Park-achtige omheining wel niet als je veel wei hebt,dat kan gewoon niet.


De reden dat men ooit begonnen is met paarden op stal te houden is inderdaad omdat er rovers in onze lage landen en overal elders voorkwamen, zowel menselijke rovers als dierlijke, wolven dus. En nu zijn we dus weer terug bij af. Het was eigenlijk een luxe-situatie dat men hier in dit land paarden meer dan een eeuw lang 24/7 buiten kon houden, want in andere landen kon dat al nooit, tenminste, op plaatsen waar de wolven, beren, puma's en dergelijke leven.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:14

Haarbal schreef:
...ik vind het toch wel gek dat er jarenlang geen (of amper) berichten waren van loslopende honden die achter schapen aangingen en complete moorpartijen aanrichten, en nu sinds een jaar of 2 ineens meeeega veel loslopende honden die schapen vreten, lama's killen en achter paarden aangaan. Verklaar dat maar eens! :? :x

Waar komen al die "loslopende honden" ineens vandaan?


Oh, het valt mij juist op dat je vroeger best wel vaak hoorde van honden die schapen aanvielen en of zodanig opjaagden dat de schapen terechtkwamen in de sloot (wat ook al dodelijk kan zijn door de natte zware wol.
Tegenwoordig is het meteen "de wolf" die zoiets doet, van honden hoor je veel minder... terwijl er genoeg botterikken zijn die hun uit de kluiten gewassen schapen/reekalf-doder los laten lopen. Maar goed, ik woon in Overijssel, misschien scheelt het per regio, die klachten over honden/wolven.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:29

Zoolgangster schreef:
Haarbal schreef:
...ik vind het toch wel gek dat er jarenlang geen (of amper) berichten waren van loslopende honden die achter schapen aangingen en complete moorpartijen aanrichten, en nu sinds een jaar of 2 ineens meeeega veel loslopende honden die schapen vreten, lama's killen en achter paarden aangaan. Verklaar dat maar eens! :? :x

Waar komen al die "loslopende honden" ineens vandaan?


Oh, het valt mij juist op dat je vroeger best wel vaak hoorde van honden die schapen aanvielen en of zodanig opjaagden dat de schapen terechtkwamen in de sloot (wat ook al dodelijk kan zijn door de natte zware wol.
Tegenwoordig is het meteen "de wolf" die zoiets doet, van honden hoor je veel minder... terwijl er genoeg botterikken zijn die hun uit de kluiten gewassen schapen/reekalf-doder los laten lopen. Maar goed, ik woon in Overijssel, misschien scheelt het per regio, die klachten over honden/wolven.

Heel simpele reden voor, wolf = overheid betaald. Hond = zie de eigenaar maar eens te vinden, bewijzen dat het die hond was en geld te claimen.

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:34

tamary schreef:
Heel simpele reden voor, wolf = overheid betaald. Hond = zie de eigenaar maar eens te vinden, bewijzen dat het die hond was en geld te claimen.


En dat zou best eens de reden kunnen zijn, ja. :j

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:36

Zoolgangster schreef:
Haarbal schreef:
...ik vind het toch wel gek dat er jarenlang geen (of amper) berichten waren van loslopende honden die achter schapen aangingen en complete moorpartijen aanrichten, en nu sinds een jaar of 2 ineens meeeega veel loslopende honden die schapen vreten, lama's killen en achter paarden aangaan. Verklaar dat maar eens! :? :x

Waar komen al die "loslopende honden" ineens vandaan?


Oh, het valt mij juist op dat je vroeger best wel vaak hoorde van honden die schapen aanvielen en of zodanig opjaagden dat de schapen terechtkwamen in de sloot (wat ook al dodelijk kan zijn door de natte zware wol.
Tegenwoordig is het meteen "de wolf" die zoiets doet, van honden hoor je veel minder... terwijl er genoeg botterikken zijn die hun uit de kluiten gewassen schapen/reekalf-doder los laten lopen. Maar goed, ik woon in Overijssel, misschien scheelt het per regio, die klachten over honden/wolven.

Ik kan geen uitspraken doen over wanneer er meer of minder voorviel maar herken me wel in wat Zoolgangster schrijft. :j

"Vroeger" zag ik dergelijke dingen eigenlijk alleen maar vermeld worden in het regionieuws/lokale krantje bijvoorbeeld. Nu zie ik dergelijke berichten (of het nu een hond of wolf of onbekend is) vaker door de grotere media overgenomen worden.
En dan speelt internet natuurlijk ook mee. Het nieuws en de verspreiding ervan is in de afgelopen decennia enorm veranderd. Daardoor is gevoelsmatig vergelijken met "eerst" heel lastig. Ik kom nu bijvoorbeeld veel sneller lokaal nieuws uit het zuiden van het land tegen. Hierdoor is mijn beleving van wat er om me heen gebeurd ook erg veranderd.

Waar je opgroeit maakt ook veel uit. Ik heb altijd tussen en in de natuur gewoond, veelal gebieden waar ook schapen (en andere grazers) liepen. Loslopende honden waren echt een ding, weet nog heel goed hoe de boswachter die naast ons woonde helemaal uit zn vel kon schieten als iemand (nietsvermoedend) tegen hem zei; ja maar mijn hond doet dat niet, die kan wel los. Enerzijds is het natuurlijk ook zo dat lang niet alle honden het jachtinstinct dermate in zich dragen, maar het verbod om in dergelijke gebieden je hond los te laten lopen is er niet voor niks. Als ik mijn hond los laat lopen, ook al gaat het goed, geef ik een verkeerd signaal af. Andere mensen zouden dan kunnen denken; oh hier kan het wel. Zeker wandelaars vanuit andere meer verstedelijkte regio's die niet gewend/bekend zijn met het wel en wee in natuurgebieden.

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:37


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:50

In tegenstelling tot vossen weet ik van verschillende bevestigde gevallen hier waarbij honden schapen verwond en/of gedood hebben. Zoals gezegd op het platteland lopen schapen los in de natuur, ze zijn overal, dus dat gaat gemakkelijk eens mis. Zijn vaak honden van boeren, er is een cultuur van "honden moeten vrij zijn", dus die lopen vaak los rond.
Het is niet echt een discussiepunt óf honden dit doen, het is een feit.

Maar in een land als Nederland met een gigantische huishond populatie relatief gezien erg zeldzaam. En het heeft weinig relevantie in de discussie over hoeveel schade wolven toebrengen aan vee.

Ik vind het op zich wel interessant hoe deze discussie oplaait hier op bokt nu het eerste veulen het haasje is. Toen men de indruk had dat het "maar" om schaapjes ging waren er veel meer mensen met de attitude, ach maakt niet uit joh, geef die boer een paar euro zodat hij een nieuw wolbeest kan kopen, probleem opgelost!

Zoals ik toen voorspelde, als de eerste paarden vallen verandert de zaak....

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:54

Bij ons zijn een aantal jaren geleden 10 schapen doodgebeten door honden.
Als je dat zelf bewust buiten de pers houdt en je zegt tegen politie en dierenarts dat je er geen ruchtbaarheid aan wilt geven, weet (bijna) verder niemand dat. Zo hebben wij het ook gedaan.
Het is dus niet zo dat de optelsom van alles wat in de krant of op internet staat, een reëel beeld van de werkelijkheid geeft.