Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:14

Ik zie hier heel veel over 1.20 hekjes. Mn vader zit in de omheiningen en heeft uitleg gehad van de provincie. Je hebt dus wolven die hebben leren springen/graven. Deze zijn nog niet in nl. Als ze gaan springen is 120 idd te laag. Maar voor nu geeft de provincie aan dat een goede klap stroom genoeg is. De eerste heiningen zijn hier al verkocht tegen de wolf. Deze zijn dan 120-140 hoog. Zit een schuin “dak” op van gaas en is 60-100 cm ingegraven. Er gaat een subsidie vrijkomen. Dan gaan ze vrijwilligers je omheining laten plaatsen, nou 3x raden hoe dat gaat. Wij kijken nu vooral veel af van Canada en Duitsland en hebben hier veel overleg over.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:18

Horseloverl schreef:
Ik zie hier heel veel over 1.20 hekjes. Mn vader zit in de omheiningen en heeft uitleg gehad van de provincie. Je hebt dus wolven die hebben leren springen/graven. Deze zijn nog niet in nl.

Hilarisch. Ik heb er geen ander woord voor.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:35

Kuggur schreef:
De manier van schapenhouden in Nederland is volledig ongeschikt voor het gebruik van LGD's om wolven te weren.
Mensen die dit propageren als mogelijke oplossing hebben geen idee van hoe dit werkt.

Ik kan je de mensen wel noemen die dat propageren als oplossing, die fokken en verkopen die honden :$
Maar wat ze er niet meteen bij vertellen dat ze zelf niet in Nederland wonen.
Een van die twee partijen is ooit vanuit NL naar Canada vertrokken ;)

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:45

Kuggur schreef:
Horseloverl schreef:
Ik zie hier heel veel over 1.20 hekjes. Mn vader zit in de omheiningen en heeft uitleg gehad van de provincie. Je hebt dus wolven die hebben leren springen/graven. Deze zijn nog niet in nl.

Hilarisch. Ik heb er geen ander woord voor.

Afbeelding

Hihi

Deze foto is uit Spanje, maar ook in Duitsland en Zweden komen ze al over hoge hekken. Roedels van 5-7 grote HR honden op postzegels met schapen zal ook lekker gaan. Die honden hebben veel ruimte nodig en krijgen dat dan dus niet. Dan kost het mogelijk alsnog een aantal kinderlevens. Buiten dat ik het echt zéér verwerpelijk vind. Voor mij valt het in de categorie hanen en honden gevechten.

Anomien

Berichten: 7402
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:50

speurneusc schreef:
Knert schreef:
Hier is, uit mijn hoofd, anderhalf jaar geleden aan de andere kant van ons kleine dorpje een wolf op klaarlichte dag gespot. Gewoon bij een groot raam bij een vrijstaande woning net buiten het dorp.

Vond het heel apart.

Maar ik zie of hoor er verder niets over.
Wij hebben de stierkalfjes ook nog gewoon buiten. Wel achter een hekje, van 1.20 hoog.


daar komt een beetje jack russel nog overheen


Klopt, noemde het ook een hekJE. Verkleinwoord is er niet voor niets :+

Dus we hebben geen bescherming tegen de wolf.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 24-05-20 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:51

Horseloverl schreef:
Ik zie hier heel veel over 1.20 hekjes. Mn vader zit in de omheiningen en heeft uitleg gehad van de provincie. Je hebt dus wolven die hebben leren springen/graven. Deze zijn nog niet in nl. Als ze gaan springen is 120 idd te laag. Maar voor nu geeft de provincie aan dat een goede klap stroom genoeg is. De eerste heiningen zijn hier al verkocht tegen de wolf. Deze zijn dan 120-140 hoog. Zit een schuin “dak” op van gaas en is 60-100 cm ingegraven. Er gaat een subsidie vrijkomen. Dan gaan ze vrijwilligers je omheining laten plaatsen, nou 3x raden hoe dat gaat. Wij kijken nu vooral veel af van Canada en Duitsland en hebben hier veel overleg over.

Zowel Glenn Lelyveld als Maurice de la Haye van wolven in Nederland geven zelf aan dat een wolf zich door geen hek laat tegenhouden "als een wolf ergens wil komen dan komt ie er"....

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:57

Wel fraai hoor, eerst jagen gevestigde wolven niet op schapen. Nu heb je zwervende wolven die dat wel doen en worden schapenhouders beschuldigd dat ze hun schapen als snacks aanbieden omdat ze niet binnen enkele dagen hun hele afrastering hebben aangepast voor zo'n zwervend beest dat een dag later ook alweer 80km verderop kan zijn. Want gewoon zo'n 1.20 net lost alles op. En dan volgend jaar krijgen we de springende en gravende wolven en dan kunnen ze weer opnieuw aan de slag met overdekte kralen?
Maargoed ik hoop er voor nu ook op, dat flinke klap stroom op 4 linten + paarden ipv schapen er voor zorgt dat ze hier de wei overslaan.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:03

Gewoon een hoog hek bouwen net als in Australie Dingoland vs Sheepland, oh wacht zo‘n hek staat er al met de naam OVP :P

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:11

Ey ik zeg alleen maar wat ons verteld word, wij geloven dr ook geen hol van.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:00

tamary schreef:
FleurVP schreef:
Dat idee van die bewakingshonden vind ik ook bizar, zijn volgens mij ook niet de makkelijkste honden en het lijkt me dat een kudde bewaken aardig wat training vraagt. Krijg je straks weer incidenten met die honden.

Die kuddebewakingshonden werken in landen van herkomst niet voor niets in roedels van zeker 5-7 dieren. Dat wij denken het met 1 af te kunnen :x . En dat opvoeden/opleiden is ook niet zo simpel, het moeten heel zelfstandige honden zijn, maar voordat ze volwassen genoeg zijn om echt effectief te zijn ben je al snel 3 jaar verder. Naast pa en ma zijn ze eerder inzetbaar, maar als je zo'n kant en klare roedel al kan kopen moet je ze dan nog wel overtuigen waar hun nieuwe kudde en huis is. Wij zijn er hier gewoon niet aan gewend en dat zal hoe dan ook problemen geven.


Het is natuurlijk te belachelijk voor woorden om zulke honden voor Nederland te promoten. Alsof die honden de kudde alleen tegen wolven beschermen en lief zijn tegen onbekende mensen, al dan niet met kinderen en al dan niet met kinderen, die de honden of schapen heel leuk vinden.
Dat zulke honden in de Pyreneeën of het Tatragebergte werken, wil niet zeggen dat het ook voor een dichtbevolkt land als Nederland geschikt is. De oplossing is dan erger dan het probleem.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:20

Zulke honden zijn ook geen oplossing. Die worden in het buitenland ook gewoon doodgemaakt door roedels wolven, dus voor de langere termijn heeft dat ook geen zin. Bovendien heb je aan 1 zo'n hond ook niks en meerdere is ook geen optie in een dichtbevolkt land als NL. Net als omheiningen, bizar dat mensen roepen dat het de boer zijn eigen schuld is. Net of iedereen duizenden euro's heeft liggen voor dure omheiningen, waarvan je dan ook maar moet afwachten of het helpt. De meesten hebben tig hectare voor hun dieren omdat die ook zeer regelmatig verweid moeten worden. Dat is onbetaalbaar om dat allemaal te moeten omheinen met metershoge hekken in en boven de grond. Ophokken in de nachten is ook niet altijd afdoende aangezien ze overdag ook gewoon op jacht gaan. Ik voorzie echt zeer grote problemen als er roedels wolven komen. Dat wordt een slagveld.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:23

Karl66, helemaal met je eens.

Wat ik heel bizar vindt, men heeft het over dierenleed, stierenvechten vinden de meeste mensen op een dierenforum heel erg.

Maar dan een (of meerdere) honden op leven en dood te laten vechten tegen een wolf, of een wolf levend te laten verscheuren door een groep van dit soort honden is dan wel ok?
Begrijpe wie kan %)

Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:58

Inmiddels ook in de Biesbosch vele lammeren/schapen dood gebeten, dus grote kans dat er daar nu ook een wolf zit.

Ik vind het prachtige beesten, maar het zouden je schapen maar zijn.. of je veulen of kleine pony of ander dier dat je lief hebt. En ik denk ook dat wolven niet zo maar opgeven als ze iets op het oog hebben en honger hebben. Dus twijfel aan de 'nieuwe geadviseerde' omheiningen. Ben benieuwd het gaat verlopen komende tijden. Wat mij betreft vangen en in een ander land uitzetten waar meer ruimte is.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 00:04


tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 00:13

Als er in andere landen genoeg ruimte (en voedsel) was, waren ze daar wel heen gegaan, vraag is dus ook of er wel een andere plek zou zijn voor een wolf die hier overlast veroorzaakt. Nog afgezien van de vraag of die daar ook braaf zou blijven. Ben bang dat de optie afschieten rap open gezet moet worden, want eigenaren van vee hebben niet de financiele middelen om hun dieren veilig te houden. Vroeg of laat gaat de wolf anders ongeacht of die vee eet of niet op de stroperslijst. En aangezien de omgeving kennelijk wel geschikt is, zullen er nieuwe wolven blijven opduiken, er zijn er in o.a. Duitsland immers genoeg die een nieuwe plek zoeken.
Op zijn gunstigst zal je moeten inzetten op combi goede omheiningen (overheid betaald) en afschot van veedodende exemplaren. Maar dat zal een flinke duit kosten en de bereidheid/draagvlak is er simpel weg niet genoeg.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 06:54

Kendra schreef:

En dat terwijl dit allemaal al bekend was in oa Duitsland en Zweden, maar ook gewoon in onze geschiedenis boeken. Het is in Nederland helaas nogal hip gebleken om gammele studies vol met aannames belangrijker te vinden dan praktijkervaring.

Ik vrees echt dat er eerst een kind gepakt moet worden voor er wat verandert en dan is het nog maar hopen dat één kind genoeg is, want ook daar zal de schuld wel op worden afgeschoven door de liefhebbers.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:10

Een wolf evolueert ook gewoon mee in gedrag natuurlijk. Waar dat het eigenlijk schuwe dieren zijn dwingt een druk land als Nederland ze gewoon een stuk minder schuw te gedragen.
In vrijwel elk land hebben ze te maken met grotere roofdieren. Wij zitten hier heel makkelijk te zeggen dat het absurd is dat jachtluipaarden worden afgeknald als ze een geit pakken een boer. Daar zijn een hoop projecten met manieren om het vee te beschermen zonder het jachtluipaard af te knallen. En dan kan je zeggen dat het daar anders is (wat het natuurlijk ook is), maar ook daar worden de leefgebieden kleiner waardoor de minder dominante roofdieren (een jachtluipaard is absoluut geen match tegen een leeuw, luipaard of hyena) richting de bewoonde gebieden worden gedwongen. En dan is een geitje een stuk makkelijker te pakken dan een snelle antiloop.

Aan de andere kant is de wolf geen bedreigde diersoort, verre van zelfs.

Met omheiningen valt een hoop te halen, maar ook niet alles natuurlijk. Misschien de exemplaren die veel schade toebrengen (zwervers zoals deze in Vlijmen) toch maar afschieten en alles wat braaf op de Veluwe de populatie hertjes mee in bedwang houdt lekker laten zitten?

Dat er een kind wordt gepakt ben ik niet zo bang voor, dat gebeurt in het buitenland ook nauwelijks. Als het goed is lopen je kleine kinderen savonds niet alleen buiten rond.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:16


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:22

Volgens mij las ik dat wel ergens uit Duitsland in een bepaalde staat. Wolven die brutaal worden en te dicht bij de bewoonde wereld komen afschieten. En zo'n gevestigde roedel die in een natuurgebied geen overlast veroorzaakt laten zitten. Deze wolf jaagt op achter jaarling hengsten, loopt door woonwijken en dood 30 schapen in een nacht dus dan is het denk ik tijd. Als ik lees dat groter vee zoals Schotse hooglanders gedood worden dan vraag ik me echt af of ze niet ook een kind pakken.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:12

Ilse_123 schreef:
Dat er een kind wordt gepakt ben ik niet zo bang voor, dat gebeurt in het buitenland ook nauwelijks. Als het goed is lopen je kleine kinderen savonds niet alleen buiten rond.

Nauwelijks klinkt niet erg overtuigend hè. Als de aantallen uit de pan reizen dan wordt nauwelijks vanzelf regelmatig.

In Zweden pakken ze al zo je hond van de lijn af op klaarlichte dag. Niet 's avonds alleen laten lopen helpt dus niet.

Komt nog bij dat hondsdolheid steeds meer voorkomt wat inhoudt dat het wachten is op de eerste hondsdolle wolf. Succes.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:16

Wat er nu gebeurt is niet wat ze ons wijs hebben willen maken toen de wolf welkom werd geheten in Nederland: een wolf zou alleen doden om z'n honger te stillen. In dit geval wordt alles gedood wat beweegt, heel ander verhaal!

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:32

Ik lees dit topic met veel interesse. Een vraag aan de kenners: hoe veilig is het (nu/straks) nog om in je eentje een buitenrit in het bos te maken als daar een wolf (of roedel) rondloopt?

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:05

Hekken mochten in ons land nooit hoger dan 120cm zijn.

Krijg een beetje concentratie kamp idee met die hekken die schuin zijn bovenaan. Landschap word er ook niet mooier op.

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:07


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:07

En voor een vaste wei is het te doen, maar hoe willen ze de verplaatsbare weides in gaan graven :+
Daarnaast erg duur.
Wij hebben onze weide met gaas omheind, maar dat doe je ook niet bij een huur wei.
En het is ook niet haalbaar voor iedereen.
Daarnaast zit onze stroom aan de binnenkant, als je dat ook nog overal buitenlangs moet doen.