Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:08

Sunnda schreef:
Ze leven hier in een soort mcdrive..een all you can eat buffet staat op elke straathoek in een weiland. En dan nog geloven mensen dat ze liever zichzelf moe maken door achter een wilde ree aan te gaan..koekoek. :+ dat is niet Darwin zijn theorie hoor.

_/-\o_ ik had het niet beter kunnen verwoorden.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:14

Sunnda schreef:
Toch geniet ik ervan hoe de hele sprookverhalen van de prowolven club nu al onderuit worden gehaald door zo'n wolf die vrolijk door het dorp banjert.

Het is wachten tot de eerst boeren het zat zijn en die dieren onder de grond gaan stoppen.
Zo zonde. Het zijn prachtige dieren, maar dit gaat nooit werken.
Houd dit nog een paar jaar vol en je krijgt betaald als je er eentje afschiet zo,n plaag kan het worden.

Ze leven hier in een soort mcdrive..een all you can eat buffet staat op elke straathoek in een weiland. En dan nog geloven mensen dat ze liever zichzelf moe maken door achter een wilde ree aan te gaan..koekoek. :+ dat is niet Darwin zijn theorie hoor.

Zo is het inderdaad echt. Jammer alleen, dat de pro wolvers nog steeds vol houden dat schapen niet op het menu staan (bron: nos).

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:22

Kendra schreef:
Dat wolven gewenst zijn ... ik vind de argumenten nog steeds niet erg steekhoudend en meer voortkomen uit een model dat mensen hebben van de werkelijkheid dan uit de werkelijkheid zelf. Als ik bij ons in Drenthe kijk dan zijn schapen de meest logische prooi voor wolven. Er is namelijk helemaal niet zoveel wild. Hooguit zijn er af en toe wat reeƫn te veel. Als ik dan voor het op peil houden van die populatie moet kiezen tussen gereguleerd afschot of wolven, dan kies ik toch voor het afschot.

Ik mis ook de echte argumenten. Als ik zoek naar de achterliggende gedachten vind ik dat het met name gaat om geloof. Geloof in een trofisch systeem, geloof in ecologie en de voorzienigheid van moeder natuur. De overtuiging dat het huidige gebruik een failliet model is.

Het gaat er dus niet om dat er te veel wild is, het recht van de wolf om daar te zijn is superieur. Jij ( als in de 'mens' ) hebt jouw plaats in het systeem in te nemen, hem te respecteren en jouw relatie met de natuur te ' herdefiniƫren' .

_/-\o_ McDrive ... :') yep.... tis wel heel makkelijk pakken zo. Een paar pagina's eerder in dit topic is al een mooie uitleg gegeven over het onderzoek wat is gedaan, en met de berichtgeving zien we hoe dat toch wel op een eenzijdige manier ehm.... gebruikt is.

Sunnda schreef:
Het is wachten tot de eerst boeren het zat zijn en die dieren onder de grond gaan stoppen.
Zo zonde. Het zijn prachtige dieren, maar dit gaat nooit werken.
Zelf heb ik er niet helemaal vertrouwen in dat een sector die door de wolf, fosfaat, stikstof, schone-lucht-akkoord en een dichtgedraaide subsidikraan zo onder druk worden gezet zich snel kan organiseren en de (politieke) kracht kan maken. Wat mij betreft is het wachten op de dierhouders die volgend jaar gaan kiezen.
Laatst bijgewerkt door link2thepast op 23-05-20 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:39

Precies, weides vol met schaap en lam. Dat is spek voor zn bek

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:55

FleurVP schreef:
Volgens @welkomwolf is het een wolf dus dan zal het wel zo zijn. Dat beest is blijkbaar dus gewoon door een woonwijk gegaan om bij die schapen te komen. Je zou 'm maar tegenkomen tijdens het laatste rondje met je hond 's avonds.... Hij komt deze kant op :( dus ik heb hier vandaag extra stroomdraadje boven de houten poort gezet.
Ook hoe mensen reageren op twitter dat zo'n boer blijkbaar niet om zijn dieren geeft anders had hij wel betere afrastering. Die hebben duidelijk geen idee hoe snel die wolven oprukken -ik heb paar weken terug nog zo'n incidenten kaartje zitten bekijken en toen was alles nog ver weg- en dat je ook niet 123 je omheining helemaal hebt aangepast en wat dat kost. En ik zou ook niet verwachten dat een wolf achter jaarling hengsten aangaat. Als ik zag hoe mijn mini vorig jaar al een keer uithaalde naar een hond.

Ik kan me nog goed herinneren dat er bij mensen uit noord duitsland die ik ken de wolven aan de andere kant van hun tuinhek stonden, die hebben daar indertijd foto's van gemaakt.
Ze hebben in allerijl en redelijk in paniek hun werkhonden in veiligheid gebracht.

Inmiddels zijn die mensen ook gestopt met hun schapen.
Schapen verliezen was al erg genoeg, maar je werkhond, waar jaren van training in zitten?
Dat was denk ik de laatste druppel voor hen, en zo zijn er velen.
Er zit een hele grote schapenboer daar in de regio, die op korte tijd drie keer de wolven in zijn kudde had.

De filmpjes van wolven die op hun gemakje midden door een dorp lopen heb ik twee jaar geleden al gezien, en was me bewust van wat er hier nog ging komen.
Zeker nadat we in BE wolf naya zowat in onze achtertuin hadden, en we ook dieren begonnen te verliezen, ondanks schapendraad, met stroomdraden erboven tot op 1.40m.

Toen ik tegen iemand zei dat ik geen wolvenvoer fokte en dus ging stoppen met eigen schapen houden, kreeg ik ruzie met diegene, ze vond me egoistisch dat ik de wolf "zijn eten" niet gunde.
Hoe ziek in de kop ben je dan?
Ehhmmm, heel natuurreservaat waar het stikt van de wilde zwijnen, maar idd, schapen in een afgezet stuk is voor een wolf gemakkelijke prooi.

En door de hele pro wolven lobby durfde je niet eens meer te zeggen dat je slachtoffers had, zulke reacties waren geen uitzonderingen helaas.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:05

LiselotZorro schreef:
Sunnda schreef:
Toch geniet ik ervan hoe de hele sprookverhalen van de prowolven club nu al onderuit worden gehaald door zo'n wolf die vrolijk door het dorp banjert.

Het is wachten tot de eerst boeren het zat zijn en die dieren onder de grond gaan stoppen.
Zo zonde. Het zijn prachtige dieren, maar dit gaat nooit werken.
Houd dit nog een paar jaar vol en je krijgt betaald als je er eentje afschiet zo,n plaag kan het worden.

Ze leven hier in een soort mcdrive..een all you can eat buffet staat op elke straathoek in een weiland. En dan nog geloven mensen dat ze liever zichzelf moe maken door achter een wilde ree aan te gaan..koekoek. :+ dat is niet Darwin zijn theorie hoor.

Zo is het inderdaad echt. Jammer alleen, dat de pro wolvers nog steeds vol houden dat schapen niet op het menu staan (bron: nos).

Heb je ook gezien wie het zegt? :D
Ik snap altijd wel waar dit soort dingen mis gaan in Nederland..iets met theorie en praktijk..

En dat verhaal over de natuur en het aardig zijn voor anderen soorten vind ik ook altijd zo grappig.
Teveel disney films gekeken denk ik dan. :j
De natuur die ik ken is de natuur waarin alleen het doorgeven van genen telt. Waar honger, dood en verwondingen elk uur van de dag op de loer liggen. Een keiharde strijd en dat elke dag, ieder uur opnieuw.
Eten of gegeten worden.

En daar gaan wij dan ook onze bijdragen aan leveren door de wolf 'ruimte' te geven om onze dieren te snacken.

Ik heb echt moeite om bij sommigen mensen gezond verstand te ontdekken.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:00

Ik heb eens gegoogled op die naam. Vorig jaar verkondigde hij nog dat de hekken bij de Veluwe om de wolf te weren totale onzin waren. En dat het een wolf niet ging tegenhouden, want als een wolf ergens wil komen, komt hij daar wel. Nu zegt hij dat met een elektrisch hekwerk van 1.20 alle schapen veilig zijn :D. Totaal geen gevaar die wolf.
Ik zal maandag eens bellen naar de provincie voor die beschikbare hekken en de vrijwilligers die ze volgens hem komen plaatsen :') .

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:11

Ik snap niet dat mensen nog steeds geloven dat wolven achter een hekje van 1.20m gaan blijven. Daar springt een middelslag hond al met gemak overheen. Hoe hoog moeten die hekken dan worden en hoe diep ingegraven om wolven te weren? En wie gaat dat betalen? De gemiddelde personen hebben geen tonnen liggen voor nieuwe afrasteringen die wolven gaan weren. Maar goed, dat soort reacties komen vooral van mensen die in de stad wonen in een flatje. Die hebben geen idee. Ik vind het triest voor al die schapen en veulens en wat er nog gaat volgen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:12

Glenn Lelieveld was het. Volgens hem snapt de wolf nog niet dat hij geen schapen hoort te eten, dat zal hij dan wel nog moeten leren. Wie kan hem dat even uit leggen?

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:45

LiselotZorro schreef:
Glenn Lelieveld was het. Volgens hem snapt de wolf nog niet dat hij geen schapen hoort te eten, dat zal hij dan wel nog moeten leren. Wie kan hem dat even uit leggen?


Wil diegene dan ook gelijk even uitleggen dat paarden, en dus ook ook veulens en shetlanders geen wolvenvoer is.
Laatst bijgewerkt door FrNo op 23-05-20 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:53

Misschien is hij een wolven fluisteraar :')

Op hart v nl (sbs) is er zo ook een stukje over de wolf zie ik.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:55

Misschien moeten ze even bordjes neerzetten voor de wolf wat hij wel en niet mag eten met pijltjes erbij welke richting hij dat moet zoeken.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 01:49


Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:12

Ik had mij gisteren op FB aangemeld bij het Wolvenplatform en netjes gemeld dat ik er 'genuanceerd' in stond, maar me netjes zou gedragen en vooral nieuwsgierig was naar de beweegredenen van deze pro-wolf club. Toegelaten (volgens mij automatisch :o ) maar direct (nadat ze mijn motivatie hadden gelezen ;) ) er ook weer uit geknikkerd. Gaat lekker daar, alleen voor gelijkgestemden blijkbaar.
Dat schiet op!

Sansevieria
Berichten: 4200
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:26

Kendra: dat is nog maar een topje van de ijsberg.
Niks nieuws onder de zon, dat ging al heel lang zo dat iedereen die een kritische vraag durfde te stellen eruit gegooid werd.
In Duitsland zijn mensen echt al bedreigd geweest als ze iets openlijk durfden te zeggen over wolven aanvallen. En dan heb ik het niet over nu, maar twee jaar geleden al.

Ene J*n L**s is blijkbaar van de week net zo goed uit de groep voor verkoop van schapen gegooid, een pro-wolver die op een verkoopsite voor schapenliefhebbers zijn geloof meende te moeten komen verkondigen :')

Ach, en weet je, ik lees die hele shit niet eens meer, ik zeg het nog maar een keer, ik ben gewoon opgelucht dat ik me geen zorgen meer moet maken over eigen schapen of paarden.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:03

Dat begrijp ik helemaal Sassy. Hier komen ook geen nieuwe beesten meer als deze overleden zijn. Dan het gras maar maaien, dat is beter dan verscheurde half dode dieren in je land aan te treffen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:44

Ik heb paarden en shets die graag ontsnappen, dus meerdere draden van heel laag tot 1,40m. Maar ook dat gaat geen wolven tegenhouden.

Loretta
Berichten: 8765
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:06

Dat wordt gewoon in de nacht naar binnen. Door de wolf is het niet meer mogelijk om je paarden op de meest paardwaardige manier te houden.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:59

Nee, daar hebben de zogenaamde dierenvrienden dan weer geen moeite mee. Evenals dat ze het niet verwerpelijk vinden om honden hun leven te laten riskeren voor onze veiligheid.

Daarbij als die wolf echt door gaat fokken dan kun je je dieren ook niet meer overdag los laten. Ze jagen namelijk ook overdag, al is het in mindere mate.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:22

Mag je de stallen wel heel goed afsluiten.
Dat kan ook niet iedereen.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:29

Hier is, uit mijn hoofd, anderhalf jaar geleden aan de andere kant van ons kleine dorpje een wolf op klaarlichte dag gespot. Gewoon bij een groot raam bij een vrijstaande woning net buiten het dorp.

Vond het heel apart.

Maar ik zie of hoor er verder niets over.
Wij hebben de stierkalfjes ook nog gewoon buiten. Wel achter een hekje, van 1.20 hoog.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:14

Knert schreef:
Hier is, uit mijn hoofd, anderhalf jaar geleden aan de andere kant van ons kleine dorpje een wolf op klaarlichte dag gespot. Gewoon bij een groot raam bij een vrijstaande woning net buiten het dorp.

Vond het heel apart.

Maar ik zie of hoor er verder niets over.
Wij hebben de stierkalfjes ook nog gewoon buiten. Wel achter een hekje, van 1.20 hoog.


daar komt een beetje jack russel nog overheen

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:19

Dat was dan vast een gevestigde wolf knert, die snappen al dat ze wild lekkerder vinden :D .
Hier vandaag maar langs de slootkant 2 extra linten gespannen, zit nu op 25-50-80-120, bij de bramen zitten er 3, en bij de houten omheining 2 extra koorden naast 2 keer hout. Hij kan er vast nog in maar dan moet hij wel erg gemotiveerd zijn en met uitzondering van de slootkant altijd door meerdere omheiningen met flink stroom erop. De staldeuren hebben geen bovenluiken en mocht hij het wagen daar te komen kunnen ze echt geen kant op dus die laat ik toch maar open. Gelukkig is mijn mini nog hengst en fel. Ben benieuwd wanneer hij weer gesignaleerd wordt en waar, die video van zaterdagnacht is 3km hier vandaan.

Dat idee van die bewakingshonden vind ik ook bizar, zijn volgens mij ook niet de makkelijkste honden en het lijkt me dat een kudde bewaken aardig wat training vraagt. Krijg je straks weer incidenten met die honden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:28

FleurVP schreef:
Dat idee van die bewakingshonden vind ik ook bizar, zijn volgens mij ook niet de makkelijkste honden en het lijkt me dat een kudde bewaken aardig wat training vraagt. Krijg je straks weer incidenten met die honden.

Die kuddebewakingshonden werken in landen van herkomst niet voor niets in roedels van zeker 5-7 dieren. Dat wij denken het met 1 af te kunnen :x . En dat opvoeden/opleiden is ook niet zo simpel, het moeten heel zelfstandige honden zijn, maar voordat ze volwassen genoeg zijn om echt effectief te zijn ben je al snel 3 jaar verder. Naast pa en ma zijn ze eerder inzetbaar, maar als je zo'n kant en klare roedel al kan kopen moet je ze dan nog wel overtuigen waar hun nieuwe kudde en huis is. Wij zijn er hier gewoon niet aan gewend en dat zal hoe dan ook problemen geven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:03

De manier van schapenhouden in Nederland is volledig ongeschikt voor het gebruik van LGD's om wolven te weren.
Mensen die dit propageren als mogelijke oplossing hebben geen idee van hoe dit werkt.