Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14109
Geregistreerd: 20-04-16

Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 15:55

Nieuweoogst.nl
Overige

Van veel Nederlandse paarden sturen de eigenaren het paspoort na het overlijden niet op. Na de dood hoort men het paspoort terug te sturen zodat dit verwerkt kan worden. Veel paarden blijven dus geregistreerd staan in de systemen na het overlijden.

De Rendac start nu een vrijwillige proef voor het uitlezen van de chip. Dit zou gebeuren bij het ophalen van een kadaver. Dit zodat het op de juiste manier in de systemen kan worden verwerkt, ook als het paspoort niet zou worden terug gestuurd. In Belgie is het al langer verplicht om dode paarden te registreren.

Wel stelt Rendac dat de verplichting er wel aan zit te komen. Het zou een stap voorwaarts zijn in de identificatie en registratie van paardachtige.

rien10
Berichten: 14734
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:01

Wow, ik ben oprecht verbaasd dat dit nu pas, en bij wijze van proef, gebeurt.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:03

Eerlijk? Ik wist 't geeneens.. Heb 't dus ook niet gedaan destijds..

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:05

Hmm mijn paard heeft geen chip was net van voor de verplichting en heeft wel DNA onderzoek gehad.
Dus ja valt niks uit te lezen dan ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:08

Oh ik heb altijd paspoorten teruggestuurd. Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was dat dat moet :P.

Wel apart dat die proef nu pas gedaan wordt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:12

_San87_ schreef:
Oh ik heb altijd paspoorten teruggestuurd. Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was dat dat moet :P.

Wel apart dat die proef nu pas gedaan wordt.


Ik wist wel dat het moest...maar heb het ook nooit gedaan.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:12

Als je toch graag het paspoort wilt houden kan je er een briefje indoen dat je het graag teruggestuurd wilt krijgen na verwerking. Dan zetten ze er een stempel voor je in en krijg je het braaf weer terug. Althans dat was een paar jaar geleden met mijn paard het geval

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41669
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:13

NatasjavE schreef:
_San87_ schreef:
Oh ik heb altijd paspoorten teruggestuurd. Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was dat dat moet :P.

Wel apart dat die proef nu pas gedaan wordt.


Ik wist wel dat het moest...maar heb het ook nooit gedaan.

Ja dat is ook nog een optie :P.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:15

Ik begrijp niet zo goed waar dit nuttig voor is. Dan moet eerst de registratie juist voor mekaar zijn en dat is het nog lang niet.

Paspoort is geen eigendomsbewijs dus ik zie de meerwaarde niet.
Laatst bijgewerkt door Nietsmar op 29-01-20 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:19

Ik heb helaas al enkele malen mijn overleden paard moeten laten ophalen door de Rendac. Ik heb de paspoorten nooit opgestuurd,ik wist niet eens dat dat zou moeten. Sommige niet eens teruggekregen,die zijn meestal in het bezit van de pensionhouder. Als mijn paardje net dood is ben ik meestal ook overspannen en interesseert dat boekje me niet.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:21

Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus hoe kan je via de chip achterhalen bij wie je moet zijn voor dat paspoort?
En waarom niet veel simpeler dit via de DA/slachter regelen dat die zo'n stempel en bericht kan doorgeven? Zij komen vaak aan het overlijden te pas en weten wie de eigenaar is/rekeningen voor dat dier betaald. Waarom moet de Rendac extra middelen en investeringen doen waar ze nu niet op ingericht zijn?

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:31

Ze zijn er in zekere zin wel op ingericht, want van koeien controleren ze ook de oornummers en van schapen en geiten ook (die van schapen en geiten zijn overigens ook electronisch uit te lezen, waarschijnlijk zijn er dus al chipreaders aanwezig).
Of ze voor het opladen of na het uitladen in Son gaan controleren staat hier ook niet bij.

En het gaat er niet om alsnog de paspoorten alsnog terug te vragen, het gaat erom dat een dood paard als dood geregistreerd wordt (en daarmee het paspoort/chipnummer niet zo gemakkelijk omgekat kan worden op een ander paard).
De Rendac zal chips gaan uitlezen en die via het registratie systeem gaan afmelden als overleden, dat is wat ik eruit opmaak.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:34

Nee, Rendac is enkel kadaverdienst. Afmelden oormerken voor I&R moet de eigenaar zelf doen. Ook dieren zonder oormerk worden zonder opleg van boetes, etc. gewoon meegenomen.
Heb UBN en dus oormerken en I&R, dat zijn echt 2 geheel gescheiden activiteiten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:37

tamary schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus hoe kan je via de chip achterhalen bij wie je moet zijn voor dat paspoort?


Als iemand het paard op zijn naam heeft laten zetten staat de geregistreerde wel in het paspoort vermeld.

Maar als iemand het paard niet heeft laten overschrijven is dat inderdaad niet bekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:39

Wat Tamary zegt, geiten en schapen en dergelijke dien je zelf af te melden bij Z-Login en wij doen het ook nog bij de dierenarts. Herten daarentegen hebben geen chip of wat ook en die hoef je weer niet af te melden en worden zo mee genomen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:43

Ik kan mij niet voorstellen dat rendac dit spontaan uit zichzelf gaat doen. Ze zullen wel verwachten dat er redelijk snel een verplichting gaat komen en nu willen “proefdraaien”.

Dat zij melden (na lezen van de chip) bij de betreffende stamboeken dat het dier dood is heb ik geen problemen mee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:44

Bij mij vroegen ze laatst wel het chip nr, maar buitenlands paspoort, dus konden ze niks mee. Hoe zien ze dat dan?

Je bent verplicht om je dier op te laten halen, dus ook zonder moeten ze het meenemen.

Ik stuur paspoorten nooit terug. Zie echt het nut er niet van. Pas als er echt een registratie systeem komt, wil ik dat wel doen natuurlijk. Maar nu totaal nutteloos.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:52

Paspoort opsturen om fraude met paspoorten van doe paarden te voorkomen is het nut denk ik.
Meestal is het wel handig om te melden bij stamboek oid dat paard die en die met dat chip/levensnummer er niet meer is. Als is het dat mensen die een paard van vroeger zoeken op die manier er achter kunnen komen dat het paard er niet meer is.
Bij het AVS ben je volgens mij ook verplicht het stamboekpapier op te sturen dat maken ze dan ongeldig.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:03

rumay schreef:
Paspoort opsturen om fraude met paspoorten van doe paarden te voorkomen is het nut denk ik.
Meestal is het wel handig om te melden bij stamboek oid dat paard die en die met dat chip/levensnummer er niet meer is. Als is het dat mensen die een paard van vroeger zoeken op die manier er achter kunnen komen dat het paard er niet meer is.
Bij het AVS ben je volgens mij ook verplicht het stamboekpapier op te sturen dat maken ze dan ongeldig.


Dat is best lastig. Een chip is toch een uniek nummer. Als een nieuwe veearts komt enten, checken ze meestal wel even de chip. Dan zien ze gelijk dat het niet klopt.

Ik heb van de quarters wel papieren op naam geregistreert, maar van mn New Forest nooit, dus wat hebben ze eraan? Hij is inmiddels 22 en zijn paspoort is door steeds verandererende regels al 3x vervangen of aangepast. Kwam ooit nog met een geel boekje.
Mn merrie van 27 zelfde........Overigens is die va haar 25e allang als dood geregistreert bij de QAHA, want dat doen ze daar automatisch va 25 tenzij je aangeeft dat ze nog leven. Juist omdat het een groot stamboek is en mensen hun paard niet afmelden.

Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:05

Je wil niet weten op welke manier er fraude met chips en paspoorten wordt gepleegd :n
Er worden echt paspoorten en chips omgekat, soms nauwelijks van echt te onderscheiden.

Dus als een chipnummer daadwerkelijk wordt afgemeld in de nationale database, kan dat zeker helpen fraude te bestrijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:29

NatasjavE schreef:
Ik wist wel dat het moest...maar heb het ook nooit gedaan.

same here. Heb de paspoorten ook nog. Die wat ik had iig.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:30

Dan nog, het is gewoon een loos systeem.
Van hoeveel paarden zou de juiste eigenaar bekend zijn? Ik gok nog geen 10%. Het is ook achterlijk duur om paspoort op te sturen en over te laten schrijven...

Mijn pony is overigens gecremeerd en er werd niet naar een chipnummer of paspoort gevraagd. Heb 'm ook nog steeds liggen en dat blijft ie ook.

tienus63

Berichten: 12099
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:34

Kadaver van rund of kalf wordt alleen meegenomen als er oormerken in de oren zitten.
Een nuka wordt wel meegenomen zonder oormerk, maar dan moet ie vrijwel meteen dood zijn gegaan of doodgeboren zijn.
Dan meldt de veehouder wel via IenR dat betreffende koe gekalfd heeft, maar dat het kalf geen oormerk toe gewezen heeft gekregen.

In alle andere gevallen meldt de veehouder de geboorte van de kalveren met oornummer bij betreffende moederdier.

Als veehouder een kadaver heeft gemeld en er gaat een tweede dier dood, en het eerste kadaver is nog niet opgehaald, zonder melding in het systeem laat de chauffeur (meestal) tweede kadaver liggen.

Tot heden kun je kadaver van paard of pony gewoon met diercode en aantal melden. Er wordt niet gevraagd naar een levenskunst cq chipnummer.

Kadavers moet je via Rendac melden.
Meen dat ergens wel in het paspoort staat dat het paspoort altijd eigendom blijft van de paspoortuitgevende instantie. En dat het opgestuurd te worden na overlijden van het betreffende paard naar deze instantie.

Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:38

Mijn merrie heeft niet eens een paspoort dus opsturen is lastig.
Dan dr bij weet ik dat het moet. Maar zou het ook willen houden als aandenken :o

Dacht overigens dat het al verplicht was met die chip.
want mijn oom en tante hebben hun 38 jarige shet moeten laten chippen voordat deze ingeslapen werd >;)

Dat was vanwege de rendac.
Overigens hebben zij de paspoorten ook nooit opgestuurd :o

tienus63

Berichten: 12099
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:40

Paspoort op sturen naar diender uitgegeven heeft en brief erbij dat het paspoort terug wilt hebben.

Ze maken er paar gaten in en op iedere pagina staat een stempel ongeldig oid. En ze sturen het terug.

Tenminste zo ging het bij onze KWPN-er.