Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:30

tienus63 schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb nog nooit een chauffeur de nummers zien lezen of controleren.
En het gebeurt ook wel eens dat er een koe met maar 1 oormerk aan de weg ligt omdat de ander verloren is.

Ik vraag me dus wel af of het überhaupt gecontroleerd wordt.

Die laten ze tegenwoordig liggen.
Boer moet of verloren nummer terug vinden of vervangend nummer aanvragen.
Net als bij kentekenplaten van auto’s is dan in een oogopslag te zien dat het om een duplicaat gaat.


Vorige week is er nog 1 opgehaald die maar 1 nummer had.
Zou eigenlijk ook van de zotte zijn, dat je eerst een nieuw nummer moet aanvragen. Moet eerst gemaakt worden, opgestuurd. Ben je 2 dagen verder, dan pak ik die koe niet meer op.
Maar ben heel benieuwd of het in de toekomst een probleem gaat worden.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:45

2 dagen is wel heel snel, zo snel krijgen wij de oornummers niet in huis. Maar goed, als veehouder weet je sowieso al dat er 2 nummers in moeten zitten, ook bij onverwachtse controles

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:48

superpony schreef:
Registreren zou niet moeilijk moeten zijn. Als je een quarter koopt moet die op de naam van de verkoper staan. Je krijgt dan een transfer rapport mee en dat stuur je incl papier op naar de AQHA. Daarna stata het paard op jouw naam. Zonder transfer kan het in principe niet overgeschreven worden.

Maar als je een quarter niet op naam wilt/hoeft hebben, heb je niet zo'n papier te nodig.
ook hoeft hij wettelijk gezien niet op naam van de verkoper staan.

Als je hem op naam wilt hebben zal je blijkbaar een papier van degene moeten hebben die op het paspoort/papieren staat.
Maar zonder mogen ze best verkocht worden.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:56

'In België is het al langer verplicht om dode paarden te registreren'. Hier was het paard uit België dus ook keurig als overleden geregistreerd. Eén knelpunt: paard was niet dood. :+
Ik moet bekennen dat ik nog het paspoort heb van een pony die wij hebben laten inslapen. Nooit opgestuurd...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:14

Ik heb pas mijn eerste pony moeten laten gaan en het paspoort ging met haar mee toen ze werd opgehaald, in dit geval voor crematie.
Bij ophalen van de as kreeg ik ook het paspoort mee terug, zonder stempel of wat dan ook.
Enkel bij de dierenarts staat ze als 'overleden' in het systeem, verder niet denk ik dus.

Ik had nog gevraagd of ik er nog wat mee moest voor verdere registratie of afmelden ergens (wil het paspoort wel graag zelf houden als herinnering), maar niemand die daar antwoord op kon geven.

Dus ben niet verbaasd dat dit niet is geregeld in Nederland wat dat betreft.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:23

Maar als je paard staat ingeschreven bij een Stamboek, dan kun je toch gewoon even een belletje/mailtje doen dat het dier is overleden? Heb bij mijn Fries het paspoort opgestuurd, keurig weer teruggekregen

Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:31

Ik heb het paspoort ook niet opgestuurd. Het is een Duits FEI paspoort, ik durf het niet aan.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:35

Kinke schreef:
Maar als je paard staat ingeschreven bij een Stamboek, dan kun je toch gewoon even een belletje/mailtje doen dat het dier is overleden? Heb bij mijn Fries het paspoort opgestuurd, keurig weer teruggekregen


Natuurlijk kan dat. Dat is ook hoe het tot nu toe wordt gedaan. ;)
Maar dat dit geen waterdicht systeem is spreekt voor zich.

Het lijkt mij een goed plan als de Rendac de afmeldingen gaat doen, maar ik pleit er ook voor dat andere instanties dit dan ook gaan doen als de Rendac niet wordt ingeschakeld, zoals bijvoorbeeld bedrijven die dode paarden ophalen voor crematies.
Anders blijf je houden dat dieren niet afgemeld worden.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:38

ik ben gewoon verbaasd dat paardeneigenaren niet zelf even actie ondernemen om het stamboek te informeren :)
Kan me niet voorstellen dat hier een waterdicht systeem voor gaat komen. Het merendeel betreft particulieren, gaat vast heel lastig, zo niet onmogelijk worden om iedereen zo gek te krijgen :)

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:43

Maar heel concreet, hoe wil rendac nu chips gaan lezen?
Begin eens de chip te zoeken en lezen bij een dood paard? Dat is toch gewoon onmogelijk( als het paard met de chip-kant op de grond ligt)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:44

Kinke schreef:
ik ben gewoon verbaasd dat paardeneigenaren niet zelf even actie ondernemen om het stamboek te informeren :)
Kan me niet voorstellen dat hier een waterdicht systeem voor gaat komen. Het merendeel betreft particulieren, gaat vast heel lastig, zo niet onmogelijk worden om iedereen zo gek te krijgen :)

ik heb destijds braaf geinformeerd of ze het wilden hebben, ja graag, was het antwoord, ging me wel 45euro kosten 8)7 ik heb de paspoorten dus ook nog. dat het verplicht zou zijn heeft niemand mij over geinformeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:47

tienus63 schreef:
Amy223 schreef:
Ik heb nog nooit een chauffeur de nummers zien lezen of controleren.
En het gebeurt ook wel eens dat er een koe met maar 1 oormerk aan de weg ligt omdat de ander verloren is.

Ik vraag me dus wel af of het überhaupt gecontroleerd wordt.

Die laten ze tegenwoordig liggen.
Boer moet of verloren nummer terug vinden of vervangend nummer aanvragen.
Net als bij kentekenplaten van auto’s is dan in een oogopslag te zien dat het om een duplicaat gaat.


Die laten ze zeker niet liggen, als ze 1 oornummer (nouja, 2 flappen per oor, voor- en achterkant) kunnen lezen dan nemen ze hem mee. Een koe mag zelfs naar de slacht met 1 oornummer.
Als de NVWA komt mogen ze koeien minimaal 1,5 oormerk hebben. Dus als bij 1 oor de helft van het nummer weg is, is het geen probleem. Hebben ze enkel een gat in het oor waar het nummer heeft gezeten, dan krijg je een boete of korting op toeslagrechten. En dat is per koe op je bedrijf die een oornummer mist.
Kalveren die geen oornummers hebben en/of zelfs niet geregistreerd zijn (muv zichtbaar pasgeboren kalveren) krijg je €1500 boete per kalf zonder merken in.

Ik sta met open mond in elk geval te lezen wat voor puinhoop die registratie bij paarden blijkbaar is :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:55

Blackberry28 schreef:
Volgens mij is het doel dat het paard ( door middel van de chip) als overleden geregistreerd kan worden, in het stukje staat namelijk ook dat als het paspoort niet wordt terug gestuurd dat het dan aan de hand van de chip toch geregistreerd kan worden. Dus de registratie van dode dieren in de databank, heeft dus niets met de eigenaar te maken of wie er in het paspoort vermeld staat. Bij mijn weten kun je dit zelf trouwens ook doen bij de NDG als je daar je dier geregistreerd hebt. https://ndg.nl/


Ja klopt. Paspoort kan dan naar het stamboek gestuurd worden.

Ik reageerde meer op het stukje dat een paspoort geen eigendomsbewijs is. Maar doet inderdaad in deze context niet ter zaken.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:35

Jade schreef:
Kinke schreef:
ik ben gewoon verbaasd dat paardeneigenaren niet zelf even actie ondernemen om het stamboek te informeren :)
Kan me niet voorstellen dat hier een waterdicht systeem voor gaat komen. Het merendeel betreft particulieren, gaat vast heel lastig, zo niet onmogelijk worden om iedereen zo gek te krijgen :)

ik heb destijds braaf geinformeerd of ze het wilden hebben, ja graag, was het antwoord, ging me wel 45euro kosten 8)7 ik heb de paspoorten dus ook nog. dat het verplicht zou zijn heeft niemand mij over geinformeerd.


45 Euro, dan verklaart dat wel waarom er zo weinig paspoorten worden teruggestuurd... :oo

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:43

Brainless schreef:
superpony schreef:
Registreren zou niet moeilijk moeten zijn. Als je een quarter koopt moet die op de naam van de verkoper staan. Je krijgt dan een transfer rapport mee en dat stuur je incl papier op naar de AQHA. Daarna stata het paard op jouw naam. Zonder transfer kan het in principe niet overgeschreven worden.

Maar als je een quarter niet op naam wilt/hoeft hebben, heb je niet zo'n papier te nodig.
ook hoeft hij wettelijk gezien niet op naam van de verkoper staan.

Als je hem op naam wilt hebben zal je blijkbaar een papier van degene moeten hebben die op het paspoort/papieren staat.
Maar zonder mogen ze best verkocht worden.


Dan moet je wel alles quoten, want dat schreef ik ook.

Maar men waarschuwt altijd voor quarters en paints zonder papier, want dat heeft doorgaans een reden.

Het is niet waterdicht zoals ik ook al schreef, maar iig beter dan niks. En mensen hebben best belang bij het papier, dus de meesten schrijven wel over.


Miran schreef:
Maar dit zou ook betekenen dat een paard dus op de rechterkant aan de weg gelegd zou moeten worden?

Ik heb vorig jaar na het inslapen van mijn paard het stamboek gemaild met de melding dat ze er niet meer was, nooit wat terug gehoord. Zal er nog eens achteraan gaan. Ik wil het paspoort ook graag houden...


Tja, hoe ze dat willen?? Toen wij laatst een paard lieten inslapen op gras voor onze garage stortte hij gewoon naar de grond en konden we hem alleen netjes begeleiden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:47

BarbaLala schreef:
Kinke schreef:
Maar als je paard staat ingeschreven bij een Stamboek, dan kun je toch gewoon even een belletje/mailtje doen dat het dier is overleden? Heb bij mijn Fries het paspoort opgestuurd, keurig weer teruggekregen


Natuurlijk kan dat. Dat is ook hoe het tot nu toe wordt gedaan. ;)
Maar dat dit geen waterdicht systeem is spreekt voor zich.

Het lijkt mij een goed plan als de Rendac de afmeldingen gaat doen, maar ik pleit er ook voor dat andere instanties dit dan ook gaan doen als de Rendac niet wordt ingeschakeld, zoals bijvoorbeeld bedrijven die dode paarden ophalen voor crematies.
Anders blijf je houden dat dieren niet afgemeld worden.


Dat wil Rendac al doen. Toen ik belde in December vroeg ze dus het chip nr. Was een buitenlands nummer, dus ze kon er niks mee. Of ik hem dan zelf wilde afmelden. Anders had zij dat dus gedaan. Dat was dus toen ik belde voor hij was ingeslapen om af te spreken voor het ophalen. Dan lees je het chip nummer uit je paspoort voor.
Of dat dus klopt is weer een andere vraag.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:02

superpony schreef:
Dat was dus toen ik belde voor hij was ingeslapen om af te spreken voor het ophalen. Dan lees je het chip nummer uit je paspoort voor.
Of dat dus klopt is weer een andere vraag.


Ik belde een aantal dagen vantevoren voor het op laten halen. Vrijdag gebeld, maandag inslapen.
Maar ik mocht pas terugbellen en daadwerkelijk de afspraak maken als hij dood was.

Ja leuk dacht ik, nu ben ik 'normaal' straks loop ik over van emotie en moet ik allerlei gegevens geven.
Verbaasde me aan de ene kant wel dat ze op adres en naam na geen verdere gegevens hoefden te hebben.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:03

Maar zolang zij het niet controleren is zoiets toch vragen om fraude?
Bv 2 hafkes, eentje 12, ander 22.
Beiden staan bij louche handelaar, 12-jarige krijgt koliek en sterft, handelaar geeft chipnummer van 22jarige door, die is zogezegd dood en 22-jarige is plots de 12-jarige voor naïeve kopers, incl pas....
Idem met mankheid en andere gebreken....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:07

Onali schreef:
superpony schreef:
Dat was dus toen ik belde voor hij was ingeslapen om af te spreken voor het ophalen. Dan lees je het chip nummer uit je paspoort voor.
Of dat dus klopt is weer een andere vraag.


Ik belde een aantal dagen vantevoren voor het op laten halen. Vrijdag gebeld, maandag inslapen.
Maar ik mocht pas terugbellen en daadwerkelijk de afspraak maken als hij dood was.

Ja leuk dacht ik, nu ben ik 'normaal' straks loop ik over van emotie en moet ik allerlei gegevens geven.
Verbaasde me aan de ene kant wel dat ze op adres en naam na geen verdere gegevens hoefden te hebben.


Wat raar.

Ik heb in 2017 op een woensdag gebeld dat ons paard vrijdag opgehaald moest worden. Die werd donderdag eind van de middag ingeslapen.

Nu belde ik donderdag ochtend dat hij die dag werd ingeslapen en volgende ochtend is hij opgehaald.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:35

Goh ben ik blij dat mijn paarden een KNHS-paspoort hebben... Kan ik gewoon online doorgeven dat paard is overleden, paspoort hoeft zo het huis nooit te verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:09

Kendra schreef:
Rendac controleert bij schapen in ieder geval niet, maar koppelt wel het dier aan jouw UBN. Afmelden gaat via RVO en daar wordt wel de koppeling gemaakt met Rendac (dat zie je terug in de administratie). Bij schapen en koeien is er ivm veeziektes een sluitende registratie. Er moet altijd bekend zijn waar een schaap of een koe is. Ook als je die tijdelijk ergens anders laat lopen (als je bv een dekram van iemand huurt in de herfst).
De Rendac is daarbij niet de ingewikkeldste partij.....
Wij melden een paard trouwens ook bij Rendac via dat UBN nummer.


We moeten zelfs het kenteken van de vervoerder melden als een geit verhuisd naar een ander adres. Het is wel een hele administratie telkens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:12

superpony schreef:
Dat wil Rendac al doen. Toen ik belde in December vroeg ze dus het chip nr. Was een buitenlands nummer, dus ze kon er niks mee. Of ik hem dan zelf wilde afmelden. Anders had zij dat dus gedaan. Dat was dus toen ik belde voor hij was ingeslapen om af te spreken voor het ophalen. Dan lees je het chip nummer uit je paspoort voor.
Of dat dus klopt is weer een andere vraag.

Ik heb 1 januari 2020 mijn paard in laten slapen, rendac gebeld en er werd niet gevraagd naar een chipnummer. Zullen ze het steekproefsgewijs vragen?

Getup

Berichten: 8329
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:15

Kinke schreef:
ik ben gewoon verbaasd dat paardeneigenaren niet zelf even actie ondernemen om het stamboek te informeren :)
Kan me niet voorstellen dat hier een waterdicht systeem voor gaat komen. Het merendeel betreft particulieren, gaat vast heel lastig, zo niet onmogelijk worden om iedereen zo gek te krijgen :)


nou, inderdaad, wat is er moeilijk aan, om een paspoort op te sturen.

Voor € 45 ging ik m ook niet opsturen, maar verder...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:25

Mindim schreef:
superpony schreef:
Dat wil Rendac al doen. Toen ik belde in December vroeg ze dus het chip nr. Was een buitenlands nummer, dus ze kon er niks mee. Of ik hem dan zelf wilde afmelden. Anders had zij dat dus gedaan. Dat was dus toen ik belde voor hij was ingeslapen om af te spreken voor het ophalen. Dan lees je het chip nummer uit je paspoort voor.
Of dat dus klopt is weer een andere vraag.

Ik heb 1 januari 2020 mijn paard in laten slapen, rendac gebeld en er werd niet gevraagd naar een chipnummer. Zullen ze het steekproefsgewijs vragen?


Geen idee. Ik ben wel particulier.

In 2017 vroegen ze dat nog niet. Maar zoals iemand reageerde kon ik wel van tevoren al bellen en afspreken.

Misschien waren ze er 1 Januari ook niet helemaal met hun hoofd bij??

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:02

Het rvo heeft wel degelijk al vaker bij de rendac gemeld dat dit de wens is maar rendac gaf aan hier het personeel of systeem niet voor te hebben.

Er komt een nieuwe verordering paard aan vanuit Brussel en daar staat dit vader wel onder andere in dus ze zullen nu wel moeten.

Zelf kan je een overleden paard makkelijk afmelden, paspoort houden kan vaak wel na het onklaar maken.