Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:04

StalNollie schreef:
Bedoel je niet te lezen?

Een reader leest namelijk ook buitenlandse chips uit hoor. Als dierenarts niet kan uitlezen zit er gewoon geen een 1 of is verloren gegaan


In ons geval kunnen ze wel gelezen worden, maar Rendac vroeg om chip nr. Ik las het voor, maar ze konden er niks mee. Moest dus zelf paspoort regelen.

Mijn merrie van 27 heb ik ook pas op haar 20e laten chippen toen ze bij ons terug kwam.

Het zou op zich fijn zijn als er een goed registratie systeem komt, want veel mensen willen ook als eigenaar bekend staan. Maar het zal ook veel gedoe gaan geven.

Aan de andere kant snap ik niet wat er voor Rendac belangrijk aan is. Dieren worden vernietigd en in principe zijn alleen de aantallen van belang voor hun.

tamary

Berichten: 29255
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:10

cp112 schreef:
rumay schreef:
Hmm mijn paard heeft geen chip was net van voor de verplichting en heeft wel DNA onderzoek gehad.
Dus ja valt niks uit te lezen dan ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.



Euh, je paard dien anno 2020 gewoon een chip te hebben. Ookal is ie al 25 jaar oud bij wijze van :+

Er zijn nog paarden die onder de oude bezwaarregeling vallen, en zeker ook wel dieren die nog geen chip of DNAprofiel hebben en sommigen ervan zelfs geen paspoort. Idem voor overig vee, daar lopen zeker onder hobbyspul dieren zonder oormerken rond. Rendac is ten eerste kadaverdienst die ter voorkoming van dierziektes, gevaar voor volksgezondheid, etc. dode dieren opruimt. Nederland is te klein om die zomaar te laten liggen en begraven is op veel plekken lastig ivm vervuiling grondwater, etc.
Het lijkt mij ronduit ongewenst dat er barrieres komen die mensen laten twijfelen om de Rendac te bellen voor een dood dier omdat er misschien een papier niet klopt of de chip/oormerk stuk blijkt/er nooit in zat.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30677
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:17

Geen idee hoe het gedaan is. Maar mijn merrie die ik in oktober 2013 liet inslapen stond bij het stamboek/in de chipregistratie al als overleden zonder dat ik iets gedaan heb. Dus of de dierenarts of de Rendac heeft melding gedaan.
Bij beiden was het chipnummer bekend.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:48

Ik heb dit destijds ook gedaan idd. Als je vraagt of je het paspoort daarna kan krijgen gebeurt dit ook
Echter staat er ook een paard op mijn naam dat ik ooit verkocht heb en later overleden is. Deze mensen heb haar nooit overgeschreven en ook niet afgemeld na overlijden :(

senna21

Berichten: 11915
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:52

Tymone schreef:
Ik heb dit destijds ook gedaan idd. Als je vraagt of je het paspoort daarna kan krijgen gebeurt dit ook
Echter staat er ook een paard op mijn naam dat ik ooit verkocht heb en later overleden is. Deze mensen heb haar nooit overgeschreven en ook niet afgemeld na overlijden :(

Daarom zeggen ze ook dat het geen bewijs van eigendom is.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:16

De enige reden die ik kan bedenken waarom het registreren en chippen van paarden nog zo'n puinhoop is vergeleken met de I&R van landbouwhuisdieren, is vanwege het UBN.

Een UBN is gelinkt aan een perceel van de eigenaar. Aangezien veel paarden worden gehouden door mensen zonder grond en ze op een pensionstal staan is dit dus niet mogelijk.

Ze zouden dan een database moeten maken waar mensen zich registreren en waar de chip van het paard aan hun naam word gelinkt.

Waarom ze dit nog niet gedaan hebben zal wel te maken hebben met uitbraak van ziektes, er is tot nu toe bij paarden nog geen ziekte geweest zoals BSE, MKZ of Q-koorts.

Ondanks dat oormerken er niet uit zien ben ik wel een voorstander er van. Niet iedereen kan zomaar de dieren houden en het is een heel stuk moeilijker om fraude te plegen.

Ik ben dus ook zeker een voorstander van chippen en registreren op naam van eigenaar. Misschien dat de fraude met paarden dan ook minder zal worden.

tamary

Berichten: 29255
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:23

Elise_0o schreef:
Ondanks dat oormerken er niet uit zien ben ik wel een voorstander er van. Niet iedereen kan zomaar de dieren houden en het is een heel stuk moeilijker om fraude te plegen.

Ik ben dus ook zeker een voorstander van chippen en registreren op naam van eigenaar. Misschien dat de fraude met paarden dan ook minder zal worden.

Je kan zo zat zeker kleine rassen schapen en geiten zonder oormerk gewoon via mp kopen hoor. Bedrijven zullen hun vingers er niet aan branden, mensen met UBN ook niet, maar er lopen zat hobby grasmaaier beestjes zonder die dingen rond (en nee die liggen ook niet aangemeld in I&R op de plank binnen, ze bestaan gewoon niet in de I&R). Verder zwerven er ook zat oormerken rond die nergens bij horen. Systeem is niet waterdicht, zeker niet op hobbyniveau.

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:35

cp112 schreef:
rumay schreef:
Hmm mijn paard heeft geen chip was net van voor de verplichting en heeft wel DNA onderzoek gehad.
Dus ja valt niks uit te lezen dan ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.



Euh, je paard dien anno 2020 gewoon een chip te hebben. Ookal is ie al 25 jaar oud bij wijze van :+


Volgens mijn info niet omdat hij via van haeringenlab dna heeft en dit ook rechtsgeldig is.

Boras
Berichten: 9972
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:17

Ik denk ik lees het niet goed... Maar toch wel. Ik ben echt verbaasd dat dit anno 2020 niet allang gebeurd.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:19

rumay schreef:
cp112 schreef:
Euh, je paard dien anno 2020 gewoon een chip te hebben. Ookal is ie al 25 jaar oud bij wijze van :+


Volgens mijn info niet omdat hij via van haeringenlab dna heeft en dit ook rechtsgeldig is.


Klopt inderdaad hoor!

Ontheffingen

Tot 1 juli 2009 was het mogelijk voor eigenaren om ontheffing aan te vragen om te kunnen reizen met een ongechipt paard. De identiteit van het paard werd dan aan het paspoort gekoppeld door middel van een DNA-test, waardoor controle meer tijd en geld kostte. In tegenstelling tot de chip, die maar eenmalig geplaatst hoeft te worden en op elk moment snel gecontroleerd kan worden.

Daarom worden deze ontheffingen niet meer uitgegeven en behoren alle paarden een chip te hebben. Paarden die deze ontheffing reeds bezitten, blijven deze behouden.

tengeltje11
Berichten: 7169
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:19

Hier België en toevallig is hier vandaag een pony opgehaald door eendachtige, toen ik belde vroegen ze het chipnummer, had ik niet bij, was geen probleem? Zou in de toekomst verplicht doorgegeven moeten worden z ei de dame aan de telefoon, en dat was het.

Maar hoe kunnen ze zoiets nu controleren?
Ik zie geen enkele chauffeur van rendac onder een dood, druipend paard staan met een chiplezer?(want als ze chip in de kant zit die op de grond ligt, moeten ze het dode dier eerst optillen), dus je kan eender welk chipnimmer doorgeven lijkt me, ideaal voor gesjoemel.

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:23

ik weet niet hoe Rendac het met koeien doet, maar schapen en geiten worden in ieder geval niet gecontroleerd.
Dat vele hier stellen dat ze niet weten dat het paspoort opgestuurd moet worden is vreemd. Dat staat er heel duidelijk in, dus nooit goed gelezen.

tengeltje11
Berichten: 7169
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:26

Bij ander vee moet de eigenaar dit doorgeven, maar dat zijn bedrijven, die MOETEN daarmee in orde zijn, dus dat wordt telkens mooi doorgegeven en bijgehouden. Paarden zijn meestal van particulieren, en daar loopt het dan mis.

tienus63

Berichten: 12193
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:28

pillow schreef:
ik weet niet hoe Rendac het met koeien doet, maar schapen en geiten worden in ieder geval niet gecontroleerd.

Leest de streepjescode die op het oornummer staat. Of voert het oornummer in.
Koeien moeten in beide oren nummers in hebben.
Code/nummer is dus 4 keer te lezen. Voor -en achterkant van de oren. Links en rechts.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 00:28

Boras schreef:
Ik denk ik lees het niet goed... Maar toch wel. Ik ben echt verbaasd dat dit anno 2020 niet allang gebeurd.

Wat is het probleem als het niet gebeurd?

Boras
Berichten: 9972
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:50

Brainless schreef:
Boras schreef:
Ik denk ik lees het niet goed... Maar toch wel. Ik ben echt verbaasd dat dit anno 2020 niet allang gebeurd.

Wat is het probleem als het niet gebeurd?



Dat is toch niet zo moeilijk?
En het wordt letterlijk benoemd in het nieuwsbericht:

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:54

Maar wat is het probleem als paarden niet dood worden gemeld bij het paspoort uitgevende instantie?

Celine_Famke

Berichten: 6740
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 02:02

Ik heb het ook nooit doorgegeven. Wilde het paspoort graag houden. Vond het te spannend om er maar op te vertrouwen dat die weer teruggestuurd zou worden.

Plus dat ik ook mijn naam inderdaad nooit in het paspoort heb laten zetten. Heb altijd een goede relatie gehad met de vorige 2 eigenaren (fokker stond op het paspoort). Dus voelde die urgentie niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 02:55

Registreren zou niet moeilijk moeten zijn. Als je een quarter koopt moet die op de naam van de verkoper staan. Je krijgt dan een transfer rapport mee en dat stuur je incl papier op naar de AQHA. Daarna stata het paard op jouw naam. Zonder transfer kan het in principe niet overgeschreven worden.

Dat wil niet zeggen dat er niet gerommeld kan worden, want je kan natuurlijk een paard zonder papieren verkopen of een papier hebben bij een paard die dat niet is. Met effen kleuren vrij makkelijk.

Aftekeningen worden wel ingetekend. En bij Paintjes moet er tegenwoordig wel een foto bij.

Maar goed, niet waterdicht. Het kost wel geld. Iets waar handelaren vast last van kunnen hebben.......

Zoals het systeem nu is en wat de dienst van Rendac voor paarden van particulieren is, zie ik echt niet het nut om te weten welk paard ze vernietigen. Het aantal kan voor hun belangrijk zijn, maar wie of welke niet.

Je kan hooguit bij gestolen of verdwenen paarden belang hebben om te weten of het paard is opgehaald door Rendac.

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 04:16

tienus63 schreef:
pillow schreef:
ik weet niet hoe Rendac het met koeien doet, maar schapen en geiten worden in ieder geval niet gecontroleerd.

Leest de streepjescode die op het oornummer staat. Of voert het oornummer in.
Koeien moeten in beide oren nummers in hebben.
Code/nummer is dus 4 keer te lezen. Voor -en achterkant van de oren. Links en rechts.



Precies

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:03

Ik heb nog nooit een chauffeur de nummers zien lezen of controleren.
En het gebeurt ook wel eens dat er een koe met maar 1 oormerk aan de weg ligt omdat de ander verloren is.

Ik vraag me dus wel af of het überhaupt gecontroleerd wordt.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:10

tamary schreef:
Elise_0o schreef:
Ondanks dat oormerken er niet uit zien ben ik wel een voorstander er van. Niet iedereen kan zomaar de dieren houden en het is een heel stuk moeilijker om fraude te plegen.

Ik ben dus ook zeker een voorstander van chippen en registreren op naam van eigenaar. Misschien dat de fraude met paarden dan ook minder zal worden.

Je kan zo zat zeker kleine rassen schapen en geiten zonder oormerk gewoon via mp kopen hoor. Bedrijven zullen hun vingers er niet aan branden, mensen met UBN ook niet, maar er lopen zat hobby grasmaaier beestjes zonder die dingen rond (en nee die liggen ook niet aangemeld in I&R op de plank binnen, ze bestaan gewoon niet in de I&R). Verder zwerven er ook zat oormerken rond die nergens bij horen. Systeem is niet waterdicht, zeker niet op hobbyniveau.


Klopt, ik krijg ook heel vaak de vraag of ik dieren zonder oormerk wil verkopen, maar ik doe het niet.

Het systeem is zeker niet waterdicht, fraude is er altijd. Maar het is een heel stuk beter geregeld dan met paarden, honden en katten.

Miran

Berichten: 4468
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:12

Maar dit zou ook betekenen dat een paard dus op de rechterkant aan de weg gelegd zou moeten worden?

Ik heb vorig jaar na het inslapen van mijn paard het stamboek gemaild met de melding dat ze er niet meer was, nooit wat terug gehoord. Zal er nog eens achteraan gaan. Ik wil het paspoort ook graag houden...

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:18

Rendac controleert bij schapen in ieder geval niet, maar koppelt wel het dier aan jouw UBN. Afmelden gaat via RVO en daar wordt wel de koppeling gemaakt met Rendac (dat zie je terug in de administratie). Bij schapen en koeien is er ivm veeziektes een sluitende registratie. Er moet altijd bekend zijn waar een schaap of een koe is. Ook als je die tijdelijk ergens anders laat lopen (als je bv een dekram van iemand huurt in de herfst).
De Rendac is daarbij niet de ingewikkeldste partij.....
Wij melden een paard trouwens ook bij Rendac via dat UBN nummer.

tienus63

Berichten: 12193
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:20

Amy223 schreef:
Ik heb nog nooit een chauffeur de nummers zien lezen of controleren.
En het gebeurt ook wel eens dat er een koe met maar 1 oormerk aan de weg ligt omdat de ander verloren is.

Ik vraag me dus wel af of het überhaupt gecontroleerd wordt.

Die laten ze tegenwoordig liggen.
Boer moet of verloren nummer terug vinden of vervangend nummer aanvragen.
Net als bij kentekenplaten van auto’s is dan in een oogopslag te zien dat het om een duplicaat gaat.