Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getup

Berichten: 8330
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:02

Ik heb niets aan n paspoort van mn overleden paard, en heb het braaf opgestuurd naar het KWPN.

Uitlezen chip kan natuurlijk ook.

Grappig, dat dit bij koeien zo streng gecontroleerd wordt en het bij de paarden blijkbaar nog een zooitje is.
Waarbij het ook gewoon niet helpt, dat mensen bewust of onbewust geen paspoorten terugsturen.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:33

Ik heb destijds paspoort instantie gemaild. Kijken ze zelf maar wat ze ermee doen. Even papiertje opsturen kost je ook voort 4 euro. Je voor wat?

petraaken

Berichten: 44222
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:47

Hier in België lezen ze het in elk geval niet uit op de plek waar het dode paard ligt. Misschien dat ze het doen bij aankomst in het bedrijf zelf maar daar heb ik eerlijk gezegd zwaar mijn twijfels over.
Ik zou het paspoort trouwens naar 2 instanties moeten sturen. BCP en het nederalndse stamboek van mijn paarden.
dus ja kan het het moeilijk in 2 delen hé.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 18:57

Bij ons zijn in ieder geval 2 paarden opgehaald die niet gechipt waren. Waren oude pension paarden ik was eerst bang dat ze die niet mee namen. De paarden stonden er al van voor de tijd dat chippen verplicht werd en die eigenaren wilde dat niet doen.

Paspoorten van mijn overleden dieren heb ik ook nog allemaal zowel honden als paarden,ik kan nooit over mijn hart krijgen het op te sturen. Ze zitten bij elkaar in een doosje.

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:09

Ik heb het paspoort van mijn overleden pony ook nog. Bewust niet opgestuurd omdat ik het graag zelf wilde houden. Bovendien heb ik de pony (en mijn huidige paard) niet laten overschrijven.

Het zou wel handig zijn als ze de chip lezen en het paard als overleden registreren. Handiger voor het stamboek.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:16

NatasjavE schreef:
tamary schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus hoe kan je via de chip achterhalen bij wie je moet zijn voor dat paspoort?


Als iemand het paard op zijn naam heeft laten zetten staat de geregistreerde wel in het paspoort vermeld.

Maar als iemand het paard niet heeft laten overschrijven is dat inderdaad niet bekend.


Volgens mij is het doel dat het paard ( door middel van de chip) als overleden geregistreerd kan worden, in het stukje staat namelijk ook dat als het paspoort niet wordt terug gestuurd dat het dan aan de hand van de chip toch geregistreerd kan worden. Dus de registratie van dode dieren in de databank, heeft dus niets met de eigenaar te maken of wie er in het paspoort vermeld staat. Bij mijn weten kun je dit zelf trouwens ook doen bij de NDG als je daar je dier geregistreerd hebt. https://ndg.nl/

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:24

petraaken schreef:
Hier in België lezen ze het in elk geval niet uit op de plek waar het dode paard ligt. Misschien dat ze het doen bij aankomst in het bedrijf zelf maar daar heb ik eerlijk gezegd zwaar mijn twijfels over.
Ik zou het paspoort trouwens naar 2 instanties moeten sturen. BCP en het nederalndse stamboek van mijn paarden.
dus ja kan het het moeilijk in 2 delen hé.

Twee jaar geleden iig nog niet.

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:58

De NDG is toch alleen voor gezelschapsdieren. Dacht niet voor paarden.

Het zou voor rendac appeltje eitje moeten zijn om met de reader melding te maken naar databank waar chip van paard of pony is geregistreerd.

Hooguit dat ze een melding krijgen als het een buitenlandse chip betreft.
Iedere in Nederland geplaatste chip is ergens in een database van een stamboek en/of bevoegde instantie opgeslagen.

De oormerk controle die ze bij dode koeien en kalveren doen is in ieder geval wel gekoppeld.
Zodoende werden boeren in 2017 plots bericht van fraude.
Bleek een bug in de verschillende systemen te zijn.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:05

Mijn paard is daar ook geregistreerd hoor, heb de chip op mijn naam laten zetten namelijk. :j

Zijn heel veel diersoorten die je daar kunt laten registreren, kijk maar...https://ndg.nl/reg/

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:08

Mijn pony's staan ook in het NDG, kreeg nog een condoleanceberichtje van hen terug na melden van overlijden.

Paspoort heb ik zelf langs gebracht bij het stamboekkantoor (ongeveer 40 minuutjes rijden) en ongeldig laten maken.
Ik voelde me de eerste dagen toch wat verloren dus waarom niet even een ritje maken naar het kantoor :')

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:09

superpony schreef:
Bij mij vroegen ze laatst wel het chip nr, maar buitenlands paspoort, dus konden ze niks mee. Hoe zien ze dat dan?

Je bent verplicht om je dier op te laten halen, dus ook zonder moeten ze het meenemen.

Ik stuur paspoorten nooit terug. Zie echt het nut er niet van. Pas als er echt een registratie systeem komt, wil ik dat wel doen natuurlijk. Maar nu totaal nutteloos.


Hier ook een buitenlandse chip. Dierenarts was nieuwsgierig of de chip te lezen zou zijn, maar niks te detecteren met hun chipreader.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:15

Bedoel je niet te lezen?

Een reader leest namelijk ook buitenlandse chips uit hoor. Als dierenarts niet kan uitlezen zit er gewoon geen een 1 of is verloren gegaan

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:18

Bedoel idd dat de chip niet te lezen is. Ze hebben voor de zekerheid beide kanten van de hals geprobeerd, maar niks te vinden. Ze heeft vroeger veel keuringen gelopen, dus ze zal er sowieso één gehad hebben.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:30

Ik ken wel meer paarden waarbij lezer merk X de chip niet kon vinden en met merk Y wel.
Ook bij paarden die in Nederland gechipt zijn.
Zo werd er bij een paard een nieuwe chip ingebracht omdat gedacht werd dat de oude stuk was nadat 2 chipreaders hem niet zagen.
Wordt er na een paar jaar weer de chip uitgelezen, werden ze beide gevonden. >;)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:30

Oh ik lees nu dat het in België verplicht is. Nu heb ik mijne vorig jaar laten inslapen, en niemand heeft me dat ooit gezegd. Ik zie wel dat ze op internet idd nog als levend staat. Maar hoe je dat moet veranderen??

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:42

StalNollie schreef:
Bedoel je niet te lezen?

Een reader leest namelijk ook buitenlandse chips uit hoor. Als dierenarts niet kan uitlezen zit er gewoon geen een 1 of is verloren gegaan


Dat is mijn ervaring ook, Spaanse chip, was gewoon uit te lezen

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:48

k_m schreef:
Oh ik lees nu dat het in België verplicht is. Nu heb ik mijne vorig jaar laten inslapen, en niemand heeft me dat ooit gezegd. Ik zie wel dat ze op internet idd nog als levend staat. Maar hoe je dat moet veranderen??

Pas sinds 1/1/2020 verplicht in België hoor... Dus je hebt niets gemist.
Melden kan bij BCP

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:49

Ik heb niets opgestuurd. Met het paspoort van een 30-jarig paard valt weinig te frauderen.
En daarbij hebben ze de veulenpapieren die bij het paard zaten nooit teruggestuurd naar ons.
Voor wat hoort wat :+

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:10

Ik vraag me af of dat men een ongechipt paard voorziet van een paspoort van een overleden paard, en *oeps* ja de chip doet 't niet meer.. Tsja.. Vervolgens gaat 't ongechipt dier toch de slacht in met een paspoort waarin niet staat dat 't niet geslacht mag worden. Gezien er ook paard als rund werd verkocht etc geloof ik niet meer zo dat daar nou zo actief op gecheckt wordt. En in België eten ze geloof ik meer paardenvlees dus zal 't daarom al verplicht zijn? Gokje hoor. Wie weet sla ik de pan helemaal mis

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:27

Ja maar het wordt toch niet op de chip zelf geregistreerd dat het paard niet geslacht mag worden door bepaalde medicijnen?

En ik geloof zelfs dat het zo is dat ongechipte dieren sws niet geslacht mogen worden als ze ouder zijn dan een half jaar.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:32

VillaNeusjes schreef:
Ik vraag me af of dat men een ongechipt paard voorziet van een paspoort van een overleden paard, en *oeps* ja de chip doet 't niet meer.. Tsja.. Vervolgens gaat 't ongechipt dier toch de slacht in met een paspoort waarin niet staat dat 't niet geslacht mag worden. Gezien er ook paard als rund werd verkocht etc geloof ik niet meer zo dat daar nou zo actief op gecheckt wordt. En in België eten ze geloof ik meer paardenvlees dus zal 't daarom al verplicht zijn? Gokje hoor. Wie weet sla ik de pan helemaal mis

Zonder werkende chip en goed paspoort mag een paard niet geslacht worden.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:36

VillaNeusjes schreef:
Ik vraag me af of dat men een ongechipt paard voorziet van een paspoort van een overleden paard, en *oeps* ja de chip doet 't niet meer.. Tsja.. Vervolgens gaat 't ongechipt dier toch de slacht in met een paspoort waarin niet staat dat 't niet geslacht mag worden. Gezien er ook paard als rund werd verkocht etc geloof ik niet meer zo dat daar nou zo actief op gecheckt wordt. En in België eten ze geloof ik meer paardenvlees dus zal 't daarom al verplicht zijn? Gokje hoor. Wie weet sla ik de pan helemaal mis

Rendac slacht niet. Ze halen reeds dode dieren op om te verwerken.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:47

rumay schreef:
Hmm mijn paard heeft geen chip was net van voor de verplichting en heeft wel DNA onderzoek gehad.
Dus ja valt niks uit te lezen dan ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.



Euh, je paard dien anno 2020 gewoon een chip te hebben. Ookal is ie al 25 jaar oud bij wijze van :+

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:49

Amy223 schreef:
Ik begrijp niet zo goed waar dit nuttig voor is. Dan moet eerst de registratie juist voor mekaar zijn en dat is het nog lang niet.

Paspoort is geen eigendomsbewijs dus ik zie de meerwaarde niet.




Het heeft niets met de eigenaar te maken.

Ieder gechipt dier staat in het systeem van het rvo.
Wanneer deze overlijd dien je dit te melden. Veel mensen weten dit niet. Als de rendac het doet is dat natuurlijk mooi voor de controle.


Het is puur zodat deze paarden uit de systemen gehaald kunnen worden. Niet meer, niet minder

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:04

cp112 schreef:
rumay schreef:
Hmm mijn paard heeft geen chip was net van voor de verplichting en heeft wel DNA onderzoek gehad.
Dus ja valt niks uit te lezen dan ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.



Euh, je paard dien anno 2020 gewoon een chip te hebben. Ookal is ie al 25 jaar oud bij wijze van :+

Nope :n
Wanneer je paard destijds correct geïdentificeerd was en een compleet paspoort met ingetekende en beschreven schets heeft en het hoofdstuk medische behandeling, hoeft het paard niet alsnog gechipt te worden volgens de huidige regelgeving.
Geldt wel alleen voor paarden geboren voor 2010 die dus wel volledig correct geïdentificeerd waren voor die tijd.