Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:15

Ik vind het bij stamboekpaarden iets anders, omdat anders het stamboek niet bijgehouden kan worden. Maar bij stamboekloze paarden heeft het toch geen zin om het paspoort terug te sturen?

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:53

Onali schreef:
Hebben jullie dan wel de paspoorthoudende instantie verwittigd van overlijden dmv een mailtje/ telefoontje?

Paard met levensnummer en chipnummer AaaBbb00011 van die en die fokker/ eigenaar en die en die ouders is op datum 01-01-2020 overleden.

Is toch het minste wat je kunt doen.
Dat je niet wilt betalen snap ik en bang bent om he paspoort kwijt te raken ook maar gewoon datum van overlijden voor hun administratie is toch niet zo moeilijk.


Ja ik heb ze gemaild inderdaad met chipnummer, alle keren.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:03

Onali schreef:
Hebben jullie dan wel de paspoorthoudende instantie verwittigd van overlijden dmv een mailtje/ telefoontje?

Telefoon/mail wordt niet (meer?) geaccepteerd, anders kun je een paard van een ander dood verklaren.
Ik heb een doodverklaard paard gehad (springlevend, met paspoort/goede chip) en dat is een heel gedoe om weer goed te krijgen.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:38

Paard van een ander doodverklaren?? De paardenwereld zit vol aparte mensen en vreemde toestanden!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:11

anjali schreef:
Paard van een ander doodverklaren?? De paardenwereld zit vol aparte mensen en vreemde toestanden!


Zo raar is dat niet als je kijkt naar de fraude die er is.

Als ik alleen zelf een paard dood meld, zou ik in principe een levend paard dood kunnen melden en opnieuw laten chippen en verkopen als een compleet ander paard.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:54

anjali schreef:
Paard van een ander doodverklaren?? De paardenwereld zit vol aparte mensen en vreemde toestanden!


fouten maken is menselijk. als je per ongeluk een cijfer fout hebt in het chipnummer ofzo kan dat ook al gebeuren.
daarnaast is de hele regelgeving ervoor om die paspoorten uit het circuit te halen zodat er niet mee gefraudeerd kan worden.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:07

Onali schreef:
Hebben jullie dan wel de paspoorthoudende instantie verwittigd van overlijden dmv een mailtje/ telefoontje?

Nee eerlijk gezegd niet gedaan.
Morgen inderdaad eens mail wegdoen naar het stamboek. Ook wel benieuwd wat ik als reactie terug krijg.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:32

germie schreef:
Ik ga geen paspoirt terugsturen bij overlijden. Heb er vet voor moeten betalen. Ze mogen best een chip uitlezen.

Voor medewerkers van rendac is dat een behoorlijke onmogelijke taak. Ik heb respect voor degenen die dit werk doen.
Afmelden per telefoon/digitaal zou veel rompslomp schelen voor alle betrokkenen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 01:12

Maar als je het alleen afmeldt en het paspoort houdt, kan je dat bij een ander paard meegeven bij verkoop. Vrijwel geen particulier die een chip kan uitlezen en ik zie het veeartsen echt weinig doen.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 02:32

Al eens een paard moeten handelen dat al 1of2 dagen dood was? Niet prettig , maar ook vrij onmogelijk om dan een chip op te sporen.

Marije_jiplover

Berichten: 25366
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 07:19

Dat valt erg mee hoor, dat heb ik toevallig vorig jaar zomer nog een keer gedaan bij een (dood) paard.
Dat is echt zo ingewikkeld niet.