Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:21

superpony schreef:
Geen idee. Ik ben wel particulier.

In 2017 vroegen ze dat nog niet. Maar zoals iemand reageerde kon ik wel van tevoren al bellen en afspreken.

Misschien waren ze er 1 Januari ook niet helemaal met hun hoofd bij??



Ik ben ook particulier hoor :)

Ik neem aan dat wanneer je aan het werk bent, je er gewoon met je hoofd bij bent. Zeker halverwege de middag, het is gewoon een bedrijf immers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:22

mvdbijl schreef:
Het rvo heeft wel degelijk al vaker bij de rendac gemeld dat dit de wens is maar rendac gaf aan hier het personeel of systeem niet voor te hebben.

Er komt een nieuwe verordering paard aan vanuit Brussel en daar staat dit vader wel onder andere in dus ze zullen nu wel moeten.

Zelf kan je een overleden paard makkelijk afmelden, paspoort houden kan vaak wel na het onklaar maken.


Ik ga daar geen 45 euro voor betalen.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:02

45 euro? Ik meen indaerdaad dat je het paspoort aangetekend zou moeten opsturen? Ik heb dat hele chipgedoe vanaf het begin gezien als iets waar het ministerie geld mee wil verdienen.misschien ook om te weten waar paarden zijn om er belasting op te kunnen gaan heffen. Maar het ergste leek me dat ze in geval van dierziekte verplicht zouden gaan ruimen.Dus ik had het liever niet maar de paarden die ik kocht waren al gechipt.Overigens achteraf toch wel blij mee omdat het aantal paardendiefstallen is afgenomen.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:05

anjali schreef:
45 euro? Ik meen indaerdaad dat je het paspoort aangetekend zou moeten opsturen? Ik heb dat hele chipgedoe vanaf het begin gezien als iets waar het ministerie geld mee wil verdienen.misschien ook om te weten waar paarden zijn om er belasting op te kunnen gaan heffen. Maar het ergste leek me dat ze in geval van dierziekte verplicht zouden gaan ruimen.Dus ik had het liever niet maar de paarden die ik kocht waren al gechipt.Overigens achteraf toch wel blij mee omdat het aantal paardendiefstallen is afgenomen.


Mijn paarden staan niet op de lokatie van het opgegeven adres.
Dat is mijn woonadres. Dus hoezo bang zijn voor ruimen.
Belasting kan ik dan nog inkomen maar dan nog heb je mensen die ver reizen voor hun dier en de adressen dus niet overeenkomen (of provincie)

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:43

I.v.m. de volksgezondheid is de Rendac verplicht elk aangeboden dier, ongeacht wel of geen flappen/chip mee te nemen.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:40

Brainless schreef:
VillaNeusjes schreef:
Ik vraag me af of dat men een ongechipt paard voorziet van een paspoort van een overleden paard, en *oeps* ja de chip doet 't niet meer.. Tsja.. Vervolgens gaat 't ongechipt dier toch de slacht in met een paspoort waarin niet staat dat 't niet geslacht mag worden. Gezien er ook paard als rund werd verkocht etc geloof ik niet meer zo dat daar nou zo actief op gecheckt wordt. En in België eten ze geloof ik meer paardenvlees dus zal 't daarom al verplicht zijn? Gokje hoor. Wie weet sla ik de pan helemaal mis

Zonder werkende chip en goed paspoort mag een paard niet geslacht worden.



Thanks, dat wist ik dus niet.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:41

senna21 schreef:
VillaNeusjes schreef:
Ik vraag me af of dat men een ongechipt paard voorziet van een paspoort van een overleden paard, en *oeps* ja de chip doet 't niet meer.. Tsja.. Vervolgens gaat 't ongechipt dier toch de slacht in met een paspoort waarin niet staat dat 't niet geslacht mag worden. Gezien er ook paard als rund werd verkocht etc geloof ik niet meer zo dat daar nou zo actief op gecheckt wordt. En in België eten ze geloof ik meer paardenvlees dus zal 't daarom al verplicht zijn? Gokje hoor. Wie weet sla ik de pan helemaal mis

Rendac slacht niet. Ze halen reeds dode dieren op om te verwerken.



Dat weet ik... Dat is ook niet wat ik schreef... Ik heb 't over de mogelijke reden voor mensen om hun paspoorten niet in te leveren en chip nummer dus als nog werkend te laten houden.

blokfluit
Berichten: 87
Geregistreerd: 11-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:44

Ik heb enkele jaren geleden toen er een paard van mij was overleden het paspoort naar het AVS stamboek gestuurd en kreeg daarna van hun te horen dat dit niet nodig was en ik het paspoort kon houden.
Vreemd.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:50

Avs wil het paspoort niet wel je stamboek papier dan krijg je een andrr stamboekpapier voor terug tenminste in 2009 was dat zo.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:58

rumay schreef:
Avs wil het paspoort niet wel je stamboek papier dan krijg je een andrr stamboekpapier voor terug tenminste in 2009 was dat zo.

Het stamboekpapier (veulenpapier) van mijn paard is verdwenen met de aanvraag van het paspoort. We kregen het niet terug.
En frappant genoeg hadden ze zelfs de naam/identiteit van de fokker verandert. Geen idee waarom, maar ik voelde daarna niet de noodzaak om het paspoort later op t sturen.
De schijnveiligheid van big brother.

Kaatje_S

Berichten: 1009
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:27

Op zich vind ik het nog niet zo gek. Ooit meegemaakt dat een paard uit een kleine begrazing was overleden. Eigenaren begrazing dachten dat het een paard van hen was, totdat iemand anders haar paard in de begrazing wilde opzoeken en zij kon haar paard niet vinden... Bleek het dus dat haar paard al even daarvoor was overleden.

Als even de chip gecheckt was, dan was dat meteen duidelijk geweest

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:50

Mindim schreef:
Kendra schreef:
Rendac controleert bij schapen in ieder geval niet, maar koppelt wel het dier aan jouw UBN. Afmelden gaat via RVO en daar wordt wel de koppeling gemaakt met Rendac (dat zie je terug in de administratie). Bij schapen en koeien is er ivm veeziektes een sluitende registratie. Er moet altijd bekend zijn waar een schaap of een koe is. Ook als je die tijdelijk ergens anders laat lopen (als je bv een dekram van iemand huurt in de herfst).
De Rendac is daarbij niet de ingewikkeldste partij.....
Wij melden een paard trouwens ook bij Rendac via dat UBN nummer.


We moeten zelfs het kenteken van de vervoerder melden als een geit verhuisd naar een ander adres. Het is wel een hele administratie telkens.

Dat kenteken melden geldt voor een voor het leven verkocht dier, dus is hier niet terzake
Bij het dood melden van een schaap of geit bij RVO komt er idd automatisch Rendac in je administratie te staan. Maar Rendac controleert niet en doet geen aanmelding bij RVO. Dus je schaap kan ook in de vriezer zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 00:34

pillow schreef:
Kendra schreef:
Rendac controleert bij schapen in ieder geval niet, maar koppelt wel het dier aan jouw UBN. Afmelden gaat via RVO en daar wordt wel de koppeling gemaakt met Rendac (dat zie je terug in de administratie). Bij schapen en koeien is er ivm veeziektes een sluitende registratie. Er moet altijd bekend zijn waar een schaap of een koe is. Ook als je die tijdelijk ergens anders laat lopen (als je bv een dekram van iemand huurt in de herfst).
De Rendac is daarbij niet de ingewikkeldste partij.....
Wij melden een paard trouwens ook bij Rendac via dat UBN nummer.



Dat kenteken melden geldt voor een voor het leven verkocht dier, dus is hier niet terzake
Bij het dood melden van een schaap of geit bij RVO komt er idd automatisch Rendac in je administratie te staan. Maar Rendac controleert niet en doet geen aanmelding bij RVO. Dus je schaap kan ook in de vriezer zitten.


Ik weet dat dat voor een levend dier geld en niet voor een dode (ik had het immers over een verhuizing) ;) Ik haakte in op hetgene Kendra zei over dat het altijd bekend is waar een bepaald soort vee loopt, zelfs als je het verhuisd en daar heb ik op geantwoord, dat zelfs het kenteken van de vervoerder bekend moet zijn. ;)

En nee Rendac meldt niet af, dat doe ik zelf via Zlogin en meestal geef ik ook de levensnummers door bij de veearts, zodat ook deze de dieren uit zijn bestand kan halen.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:21

rien10 schreef:
Wow, ik ben oprecht verbaasd dat dit nu pas, en bij wijze van proef, gebeurt.


Dit dus. Wat heeft het dan voor zin om een dier van een chip te voorzien als niet alles wat een voordeel op kan leveren gedaan word?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:27

Mijn paard heeft 3 chips

2 van de hitactief stal f (1 chip deed het niet goed. En z’n eigen officiële chip

Alle 3 staan met een sticker in z’n paspoort

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:21

Mindim schreef:
pillow schreef:
En nee Rendac meldt niet af, dat doe ik zelf via Zlogin en meestal geef ik ook de levensnummers door bij de veearts, zodat ook deze de dieren uit zijn bestand kan halen.

ik heb sterk de indruk dat je niet leest wat ik schrijf, en nee je hoeft hier niet op te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:44

pillow schreef:
ik heb sterk de indruk dat je niet leest wat ik schrijf, en nee je hoeft hier niet op te reageren.

Nou, ik heb nu precies hetzelfde ;)

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:01

Mindim schreef:
zelfs als je het verhuisd en daar heb ik op geantwoord, dat zelfs het kenteken van de vervoerder bekend moet zijn. ;)


Bij Hobbyhouders hoeft dit niet.
Je hebt dan geen vervoersdocumenten nodig en je hoeft het niet van te voren officieel te melden.

Je hebt zelfs een aantal werkdagen om je dier na de verhuizing te melden.

Voor bedrijven is het allemaal veel strenger geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 01:05

Elise_0o schreef:
Mindim schreef:
zelfs als je het verhuisd en daar heb ik op geantwoord, dat zelfs het kenteken van de vervoerder bekend moet zijn. ;)


Bij Hobbyhouders hoeft dit niet.
Je hebt dan geen vervoersdocumenten nodig en je hoeft het niet van te voren officieel te melden.

Je hebt zelfs een aantal werkdagen om je dier na de verhuizing te melden.

Voor bedrijven is het allemaal veel strenger geregeld.

Ik weet het, ik ben geen hobbyhouder, we dienen idd alles te melden!

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 08:47

Ik ga geen paspoirt terugsturen bij overlijden. Heb er vet voor moeten betalen. Ze mogen best een chip uitlezen.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:07

Ik heb paspoort ook niet teruggestuurd. Kost me geld en wilde het houden. Voor de registratie dat een paard dood is lijkt uitlezen chip overleden paarden me een prima oplossing. De stamboeken hebben meende ik ook al de opdracht gekregen een gezamenlijke database op te (gaan) zetten.

Als dierenartsen bij inslapen, slagers bij slachten en rendac bij ophalen allemaal de paarden even checken op chip scheelt dat heel veel dode paarden die nu de database vervuilen. Paspoorten, levensnumners en chipnummers kunnen dan ook makkelijker aangemerkt worden als "paard overleden" en fraude met padpoorten wordt dan moeilijker.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:33

Ik vind ook onzin dat je een paspoort terug moet geven terwijl je er gewoon voor betaald hebt..

Ik zou mijn paspoort ook graag willen houden

Elisa2

Berichten: 37585
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:54

joyce B schreef:
Ik heb paspoort ook niet teruggestuurd. Kost me geld en wilde het houden. Voor de registratie dat een paard dood is lijkt uitlezen chip overleden paarden me een prima oplossing. De stamboeken hebben meende ik ook al de opdracht gekregen een gezamenlijke database op te (gaan) zetten.

Als dierenartsen bij inslapen, slagers bij slachten en rendac bij ophalen allemaal de paarden even checken op chip scheelt dat heel veel dode paarden die nu de database vervuilen. Paspoorten, levensnumners en chipnummers kunnen dan ook makkelijker aangemerkt worden als "paard overleden" en fraude met padpoorten wordt dan moeilijker.


Mee eens, ik heb ook nooit paspoorten terug gestuurd. Ik vind het bedrag wat je moet betalen om ze af te stempelen en weer terug te krijgen te groot.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Rendac start proef, uitlezen chip bij halen overleden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:50

Hebben jullie dan wel de paspoorthoudende instantie verwittigd van overlijden dmv een mailtje/ telefoontje?

Paard met levensnummer en chipnummer AaaBbb00011 van die en die fokker/ eigenaar en die en die ouders is op datum 01-01-2020 overleden.

Is toch het minste wat je kunt doen.
Dat je niet wilt betalen snap ik en bang bent om he paspoort kwijt te raken ook maar gewoon datum van overlijden voor hun administratie is toch niet zo moeilijk.

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:52

In 2010 paspoort naar KWPN gestuurd wegens overlijden paard.
Behalve portokosten, niets betaald.
Keurig terug ontvangen. Misschien maakt het verschil dat we lid van het stamboek zijn.