KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5170
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:05

Adelaide71 schreef:
Nou om eerlijk te zijn ben ik me er de laatste jaren meer bewust van dat wat ik geleerd heb in het verleden niet perse het goede is ja. En zo zullen er meer zijn gok ik.


Zeg maar zo: vroeger stond ik er niet zo bij stil. Je leerde het zo en dacht er weinig over na of dat geleerde wel steekhoudend was. Als volwassene met eigen paard ben ik me er steeds verder in gaan verdiepen. En ik kom tot de conclusie dat de kennis en de ervaring die nodig is om echt goed paard te rijden een investering vragen waar de meeste mensen volgens mij niet aan gaan toekomen.

Ik geloof oprecht dat correct en paardvriendelijk rijden, zo, dat het paard er niet onder lijdt en er geen schade van ondervindt, mogelijk is. Maar ik geloof ook dat de weg erheen voor de meesten te lang is en, indien paardvriendelijk uitgevoerd(met veel zitlessen en theorie door iemand met een gedegen opleiding en kennis van zaken), uiteindelijk ook veel te duur voor de meeste mensen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:07

Gini schreef:
Loretta schreef:
Waar ik mij dan weer zo ontzettend aan erger van dier en recht. Dat is dat ze een petitie maken over het bit en er een foto bij plaatsen van een stang en trens. Pure misleiding. Daardoor maken dierenrechtenactivisten ik durf ze ook wel dierenrechtenextremisten noemen elk serieus debat gewoon onmogelijk.


Op de foto heeft de pony een pessoabit in, geen stang en trens.


Bedankt voor de verbetering. Het is in iedergeval een systeem dat ik never nooit in mijn paard haar mond zou hangen. Het is gewoon kolder om te spreken over een bit en er vervolgens een spectaculaire optoming bij te tonen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:08

Ook een heel normaal en veel gezien/gebruikt bit, zo'n pessoabit.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:11

Over het vere reizen, mijn paarden reizen al jaren ver. Meerdere keren per jaar staan ze 15 uur achtereen op de truck. Zijn altijd fris als ze er af komen en acclematiseren snel. Snap niet waarom mensen dat zo zielig vinden.De truck heeft climat control en de paarden staan op strooisel, hebben hooi en krijgen water. Mensen weten niet waar ze het over hebben als ze zelf niet regelmatig met paarden reizen. Dit geld overigens ook als er gevlogen word.zo veel hebben de dieren niet te lijden. Maar blijf maar lekker met je vinger wijzen terwijl je er geen kaas van gegeten hebt hoor...

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:17

Popstra schreef:
Over het vere reizen, mijn paarden reizen al jaren ver. Meerdere keren per jaar staan ze 15 uur achtereen op de truck. Zijn altijd fris als ze er af komen en acclematiseren snel. Snap niet waarom mensen dat zo zielig vinden.De truck heeft climat control en de paarden staan op strooisel, hebben hooi en krijgen water. Mensen weten niet waar ze het over hebben als ze zelf niet regelmatig met paarden reizen. Dit geld overigens ook als er gevlogen word.zo veel hebben de dieren niet te lijden. Maar blijf maar lekker met je vinger wijzen terwijl je er geen kaas van gegeten hebt hoor...

Dat laatste vooral. Laat de leken lekker leken zijn en het is vrij zinloos om ze vanuit de verdediging iets bij te brengen.

Adelaide, dank voor je uitleg. Het is natuurlijk prima als je zelf tot een inkeer komt, of anders over zaken gaat denken, maar waarom moet dat ook afgedwongen worden bij anderen? Want wie bepaalt dan of jij wel gelijk hebt en het juist ziet en de ander niet?
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 04-02-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:17

_San87_ schreef:
Ook een heel normaal en veel gezien/gebruikt bit, zo'n pessoabit.


Bij een normaal bit denk ik aan een enkel of misschien dubbelgebroken bit.
Als je zegt verbied het bit dan neem ik ook aan dat je deze categorie bedoeld.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:18

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Ook een heel normaal en veel gezien/gebruikt bit, zo'n pessoabit.


Bij een normaal bit denk ik aan een enkel of misschien dubbelgebroken bit.
Als je zegt verbied het bit dan neem ik ook aan dat je deze categorie bedoeld.

Er is natuurlijk niet iets als 'het bit' en bovendien is het als factor vrij onschuldig. Daarom is het zo raar dat men wil inzoomen op 'het bit', meestal heeft een paard er weinig last van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:19

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Ook een heel normaal en veel gezien/gebruikt bit, zo'n pessoabit.


Bij een normaal bit denk ik aan een enkel of misschien dubbelgebroken bit.
Als je zegt verbied het bit dan neem ik ook aan dat je deze categorie bedoeld.

Alle categorieën bitten denk ik, ja.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:22

Nu het bit is iets wat ik juist het minst erge zou vinden als dat afgeschaft zou worden. Ik ben niet tegen het bit (ga dus ook geen petitie tekenen), maar zou het ook niet erg vinden als de KBRSF morgen zegt dat je geen bit meer om mag op wedstrijd. Dat zou dan nog de minst ingrijpende regel zijn voor mij persoonlijk.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:24

Pipodipo schreef:
Adelaide, dank voor je uitleg. Het is natuurlijk prima als je zelf tot een inkeer komt, of anders over zaken gaat denken, maar waarom moet dat ook afgedwongen worden bij anderen? Want wie bepaalt dan of jij wel gelijk hebt en het juist ziet en de ander niet?


Het probleem is nou juist dat dierenrechtenactivisten de leken maar al te graag wat bij willen brengen. Bij de dierenrechtenclubs moet de kachel namelijk ook branden. Er moeten natuurlijk wel donaties binnenkomen. En volgelingen zijn verrekte handig. Sommigen laten zich strikken om mee te lopen met demonstraties en anderen geven hun support bij het tekenen van petities en bij het verspreiden van het woord op sociale media.

Het is wel degelijk belangrijk om leken dingen bij te brengen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:25

Pipodipo schreef:
Loretta schreef:


Bij een normaal bit denk ik aan een enkel of misschien dubbelgebroken bit.
Als je zegt verbied het bit dan neem ik ook aan dat je deze categorie bedoeld.

Er is natuurlijk niet iets als 'het bit' en bovendien is het als factor vrij onschuldig. Daarom is het zo raar dat men wil inzoomen op 'het bit', meestal heeft een paard er weinig last van.

Ik denk juist dat het paard van het bit wel veel last kan hebben en ook heeft.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:26

_San87_ schreef:
Pipodipo schreef:

Er is natuurlijk niet iets als 'het bit' en bovendien is het als factor vrij onschuldig. Daarom is het zo raar dat men wil inzoomen op 'het bit', meestal heeft een paard er weinig last van.

Ik denk juist dat het paard van het bit wel veel last kan hebben en ook heeft.

Je bent vrij om te denken wat je wilt, maar je hoort ook een andere mening te respecteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:32

Pipodipo schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk juist dat het paard van het bit wel veel last kan hebben en ook heeft.

Je bent vrij om te denken wat je wilt, maar je hoort ook een andere mening te respecteren.

Waar respecteer ik je mening niet, dan?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:35

Gini schreef:
Nu het bit is iets wat ik juist het minst erge zou vinden als dat afgeschaft zou worden. Ik ben niet tegen het bit (ga dus ook geen petitie tekenen), maar zou het ook niet erg vinden als de KBRSF morgen zegt dat je geen bit meer om mag op wedstrijd. Dat zou dan nog de minst ingrijpende regel zijn voor mij persoonlijk.


Ik gebruik maar 1 soort bit en dat is dus een doodnormaal enkelgebroken bitje. Verder heb ik nog een bitlooshoofdstel en ook nog een neckrope. Al die andere systemen gebruik ik niet en als ik ze zou gebruiken zal ik er eerst les bij moeten hebben om ze goed te gebruiken. Ik rijd dan ook meestal recreatief in een buitenbak of in het bos.

De foto die hier getoond wordt laat een vrij heftige situatie zien. Verder is het mij volstrekt onduidelijk of dit een momentopname was of gewoon een ruiter die niet wist om te gaan met dit systeem. Dan komt er een tekst bij die gaat over het bit. Dat is wel een heel algemene term. Ik denk dan aan een enkel of dubbel gebroken bit.

Verder wil ik zeggen dat ik uit ervaring kan zeggen dat je met een bitloos hoofdstel ook moet leren omgaan. Het is niet per definitie vriendelijk maar kan bij verkeerd gebruik ook schadelijk zijn. Ik vind het dus nogal stigmatiserend om dan het bit te gaan veroordelen en een bitloos hoofdstel aan te prijzen als het alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:41

Pipodipo schreef:
Popstra schreef:
Over het vere reizen, mijn paarden reizen al jaren ver. Meerdere keren per jaar staan ze 15 uur achtereen op de truck. Zijn altijd fris als ze er af komen en acclematiseren snel. Snap niet waarom mensen dat zo zielig vinden.De truck heeft climat control en de paarden staan op strooisel, hebben hooi en krijgen water. Mensen weten niet waar ze het over hebben als ze zelf niet regelmatig met paarden reizen. Dit geld overigens ook als er gevlogen word.zo veel hebben de dieren niet te lijden. Maar blijf maar lekker met je vinger wijzen terwijl je er geen kaas van gegeten hebt hoor...

Dat laatste vooral. Laat de leken lekker leken zijn en het is vrij zinloos om ze vanuit de verdediging iets bij te brengen.

Adelaide, dank voor je uitleg. Het is natuurlijk prima als je zelf tot een inkeer komt, of anders over zaken gaat denken, maar waarom moet dat ook afgedwongen worden bij anderen? Want wie bepaalt dan of jij wel gelijk hebt en het juist ziet en de ander niet?


Totdat die leken, activisten gaan worden en het leven van de paardensporter daadwerkelijk onmogelijk gaan maken. Ik denk dat we er dichterbij zijn dan we denken. Dan kun je toch beter een goed verhaal hebben om die mensen duidelijk te maken waar we mee bezig zijn en zelf ook eens de hand in eigen boezem steken en kijken of het wel zo goed is wat we aan het doen zijn?

Soms worden er vragen gesteld/vraagtekens gezet of het wel zo goed is wat we in de paardenwereld aan het doen zijn en wordt daar redelijk agressief op gereageerd. Zo ook de vraag/opmerking over het reizen. Je hoort ook ruiters vertellen dat een lange reis weldegelijk belastend is voor een paard; balans houden, acclimatiseren etc.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:50

Adelaide71 schreef:
Totdat die leken, activisten gaan worden en het leven van de paardensporter daadwerkelijk onmogelijk gaan maken. Ik denk dat we er dichterbij zijn dan we denken. Dan kun je toch beter een goed verhaal hebben om die mensen duidelijk te maken waar we mee bezig zijn en zelf ook eens de hand in eigen boezem steken en kijken of het wel zo goed is wat we aan het doen zijn?

Soms worden er vragen gesteld/vraagtekens gezet of het wel zo goed is wat we in de paardenwereld aan het doen zijn en wordt daar redelijk agressief op gereageerd. Zo ook de vraag/opmerking over het reizen. Je hoort ook ruiters vertellen dat een lange reis weldegelijk belastend is voor een paard; balans houden, acclimatiseren etc.

_/-\o_ _/-\o_ Die arrogantie en dat idé van niet "te raken" zijn van een belachelijk grote groep ruiters wordt de doodsteek.
"ze kunnen het toch niet afschaffen, brengt te veel op."
Zelfs als dat waar zou zijn betekent dat niet dat ze het ons het niet heel erg moeilijk kunnen maken. En de eerste die daaronder zullen gaan lijden is die hele grote groep regionale ruiters die geen security op de wedstrijden hebben. Hoe lang nog hoe die eenmalig "streaker" een regelmaat wordt en het van kwaad naar erger gaat?

In plaats van kritisch te kijken naar onze sport. Waarom die reacties komen.
Waarom is het blijkbaar zo eng om kritisch te kijken naar onze sport? Als men daar zo bang voor is dat er op zo'n manier gereageerd wordt, is het dan niet hoog tijd dát we gaan kijken?
Waarom zou je bang zijn om eens na te gaan hoe het allemaal loopt en gedaan wordt als je niks mis doet?

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:32

Ayasha, ik denk dat de mensen het beste kritisch naar zichzelf kunnen kijken in plaats van met de vinger te wijzen naar 'de sport'. Het is natuurlijk wel lekker makkelijk om een ander (de sporter in dit geval) de schuld te geven zodat je niet je eigen onvolkomenheden onder ogen hoeft te zien.

Het ware dierenleed zit 'm niet in bitgebruik maar eerder bij de mensen die geen veearts kunnen betalen, denken dat een smid maar een paar keer per jaar nodig is, niet willen lessen om onduidelijke redenen, hun paarden in een situatie houden die bedreigend is voor welzijn, onjuiste voedingtrends volgen, niks doen aan hun eigen omvang en toch op een paard gaan zitten niet te vergeten de mensen die denken dat ze zelf wel dingen op kunnen lossen en niet meer zien dat ze dagelijks dierenkwelling in de praktijk brengen. Dit zijn slechts wat voorbeelden die ik in het dagelijkse leven zie, maar ook hier op bokt en die niet altijd rechtstreeks te maken hebben met rijden. Iedereen moet gewoon wat meer op zichzelf letten en wat minder op de ander. Het is prima als je niet van de sport houdt, maar laat het gewoon aan de sporters over om zaken te verbeteren zoals al jaren aan de gang is.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:46

Ayasha schreef:
_/-\o_ _/-\o_ Die arrogantie en dat idé van niet "te raken" zijn van een belachelijk grote groep ruiters wordt de doodsteek.
"ze kunnen het toch niet afschaffen, brengt te veel op."


Ik heb alleen gezegd dat dierenrechtenactivisten er een hele grote kluif aan hebben om het afgeschaft te krijgen. Niet dat het onmogelijk is. de circussen waren veel makkelijker geregeld omdat daar minder geld in om ging.
Ik heb er ook bij gezegd dat de KNHS beter om moet gaan met de huidige situatie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:57

Loretta schreef:
Ayasha schreef:
_/-\o_ _/-\o_ Die arrogantie en dat idé van niet "te raken" zijn van een belachelijk grote groep ruiters wordt de doodsteek.
"ze kunnen het toch niet afschaffen, brengt te veel op."


Ik heb alleen gezegd dat dierenrechtenactivisten er een hele grote kluif aan hebben om het afgeschaft te krijgen. Niet dat het onmogelijk is. de circussen waren veel makkelijker geregeld omdat daar minder geld in om ging.
Ik heb er ook bij gezegd dat de KNHS beter om moet gaan met de huidige situatie.

Ik had het niet op jouw persoonlijk. Ik volg de reacties zowel hier als op FB als via verschillende blogs nu al een tijdje. En dan valt me op hoe zeker veel paardensporters zijn dat ze niet te raken zijn.

De wijze waarop vervolgens gereageerd wordt kwa ‘argumenten’ doen mij zelfs afvragen of we wellicht niet al 10 jaar eerder met de rug tegen de muur gezet hadden moeten worden ipv pas over vijf a tien jaar.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:58

Citaat:
Hier heb ik toch wat vragen over. Want waarom moeten leken alles begrijpen? Dat hoeft bij andere sporten toch ook niet? Of bij politiek of het belastingstelsel. Waarom is het zo lastig om mensen gewoon hun gang te laten gaan.

Dit vind ik zelf een non argument.. Omgang met levende wezens is niet te vergelijken met het belastingstelsel...

Citaat:
ik vind honden die solitair moeten leven heel erg zielig, maar daar hoef ik toch anderen niet mee lastig te vallen? Zou toch wat worden als ik iedereen die 1 hond heeft aan zou vallen en voor dierenbeul uit zou maken en plein public

Dit argument... hier kan ik niks mee.. als we allemaal zo denken verandert er niks... en dat mag nooit een reden zijn...

Citaat:
Ehm, geen ezels meer die balast moeten dragen?? Moet je even kijken in het midden oosten hoe paarden en ezels daar voor de kar lopen....die beelden kennen we allemaal wel. Dat is pas zielig.
Dan hebben die sportpaarden hier het nog niet zo slecht

ja, maar daar gaat het niet over..
En dit is weer een argument van 'hier gaat het goed want daar gaat het slechter' en dat is meestal geen winnend argument..

Citaat:
-duivensport( vliegen)
-roofvogelshows
-hondenrennen
-sledehonden
-wedstijden welke haan de mooiste kraai heeft
-met honden schapen omweiden enzo( kom niet op de naam :') )
-agility voor honden en duizend vormen daarvan
- keuringen van zo'n beetje alle huisdieren
-vissen

Voor wat betreft bovenstaande denk ik dat deze sporten wel degelijk aan de beurt komen als ze het aan het publiek kunnen verkopen.
Voor de sport schapen omweiden als die daar aantoonbaar (of in ieder geval verkoopbaar) stress van krijgen, ja, ik kan me voorstellen dat daar commentaar op komt.
Bij agility kan ik me voorstellen dat wanneer bij trainingen zwepen en tuigage gebruikt wordt, dat het dan op weerstand gaat stuiten.. Vissen, is dat niet al een paar keer voorbij gekomen in het nieuws?

Een aantal van deze 'sporten' heeft een kleine tot geen bekendheid.. dus voor de activisten (nog) niet interessant wellicht..

Citaat:
Dat is dat ze een petitie maken over het bit en er een foto bij plaatsen van een stang en trens. Pure misleiding
Is op zich geen misleiding, wat al een paar keer aangegeven wordt. De meeste dressuur die op TV is, is met stang en trens als ik mij niet vergis?

Ook vind ik de opmerking "godzijdank gaan ze aan de paardensport een grote kluif krijgen" een beetje vreemd? Hoezo "godzijdank"..? Net wat anderen aangeven, niks mis met een beetje kritisch naar je eigen sport kijken..

Dieren in een circus, ik vond het ook nooit heel leuk. Qua verzorging wist ik er te weinig over om er iets over te zeggen, maar apen die kunstjes doen in kleertjes, ik vind het dieronterend (geen idee wat die dieren er zelf van vinden)

@Pipodipo: dat argument dat iedereen op zichzelf moet letten, gaat gewoon niet op. Er wordt al naar de sport gekeken, dus dat station is gepasseerd..
En ik heb geen idee of sporters zelf dingen perse verbeteren, of wat meer naar hun 'eigen' hand zetten (laatste filmpje wat ik zag was geniaal, over het laag rijden van reiningpaarden in de westernsport. Het argument om ze gelijk te laten lopen (dus niet onder de schoftoor-lijn bijv.) was dat dat niet ging omdat ze op die bouw gefokt waren en daarom uitgekozen waren voor de sport en daarom dus gereden worden alsof ze voorover kukelen.. ja ik denk dan 'euh?'..

Nogmaals, niet dat ík tegen ben, maar ik kan me voorstellen dat organisaties die tegen zijn, meer en meer voet aan de grond krijgen.. en ik denk dat je als sport dat kan en moet ondervangen als je wilt blijven sporten.. Denk ik?

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 14:21

Ayasha schreef:
Waarom zou je bang zijn om eens na te gaan hoe het allemaal loopt en gedaan wordt als je niks mis doet?


Ik heb de dame van het 'eerste' artikel dan ook meteen uitgenodigd bij mijn paarden. Ik heb niets te verbergen en kan prima ingaan op de aangehaalde punten en er een genuanceerdere kijk tegenover zetten.
Ze wilde alleen niet komen helaas. Ze had ook geen vragen.

Eens worden we het waarschijnlijk niet snel (op alle punten) maar dat er een heeeel grote grijze wereld tussen zit ben ik heel zeker van.

En dat wijzende vingertje naar een ander......
Zorg er gewoon eerst voor dat je eigen shit zo veel mogelijk op orde hebt. Draag dat positief uit en beïnvloed daarmee de mensen die er voor open staan.
Maar goed, dat is mijn stijl.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:42

Loretta schreef:
De foto die hier getoond wordt laat een vrij heftige situatie zien. Verder is het mij volstrekt onduidelijk of dit een momentopname was of gewoon een ruiter die niet wist om te gaan met dit systeem. Dan komt er een tekst bij die gaat over het bit. Dat is wel een heel algemene term. Ik denk dan aan een enkel of dubbel gebroken bit.


Voor mij zit het beeld ergens tussenin. Het beeld is zeker met een bepaald doel gekozen, niet iedereen rijdt altijd zo rond en dit is niet het standaardgebruik van het bit, maar als we dan naar de specifieke situatie kijken 'een pony op een springwedstrijd', dan is dit beeld niet helemaal vreemd. Met die hete, fanatieke sportpony'tjes krijg je al snel dit soort beelden, zeker in de inrijring of de laatste paar rondjes in de ring voordat je van start moet.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:55

Gini schreef:
Loretta schreef:
De foto die hier getoond wordt laat een vrij heftige situatie zien. Verder is het mij volstrekt onduidelijk of dit een momentopname was of gewoon een ruiter die niet wist om te gaan met dit systeem. Dan komt er een tekst bij die gaat over het bit. Dat is wel een heel algemene term. Ik denk dan aan een enkel of dubbel gebroken bit.


Voor mij zit het beeld ergens tussenin. Het beeld is zeker met een bepaald doel gekozen, niet iedereen rijdt altijd zo rond en dit is niet het standaardgebruik van het bit, maar als we dan naar de specifieke situatie kijken 'een pony op een springwedstrijd', dan is dit beeld niet helemaal vreemd. Met die hete, fanatieke sportpony'tjes krijg je al snel dit soort beelden, zeker in de inrijring of de laatste paar rondjes in de ring voordat je van start moet.


Daar heb je wel een punt bij hetere paarden is het inderdaad anders rijden.