KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 23:16

:')

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:34

sanne83 schreef:
pol013 schreef:
Dit vraag ik mij van mijzelf wel eens af: Waarom ben ik zo allergisch regeer op dit soort aanvallen op de sport terwijl ik thuis (heel veel) anders (probeer) te doen?
Maar voor mij is dat toch redelijk simpel: Omdat ik niet vind dat sport en slechte houderij hand in hand hoeven te gaan. Ik zie oprecht niet in waarom (top)sport paarden (thuis) op een manier gehouden kunnen worden die recht doet aan hun aard*.
En ik kan mij ook oprecht voorstellen dat een betere ruiter met een meer getalenteerd paard dat niveau kan halen zonder geweld.
Dus ik ben niet tegen de topsport maar wel tegen paarden die nooit vrij in de wei mogen spelen. Dat is wat mij betreft iets heel anders. En dat zou ik ook altijd anders brengen.


*voor mij betekend dat dus 24/7 veel bewegingsruimte, ruwvoer en contact met soorgenoten

Cer: die dingen die jij daar benoemt vind ik helemaal niet normaal. Wie vind dat wel normaal?


Dit vind ik dus erg interessant. Ik heb zelf juist het omgekeerde. Waarom zou ik de sport (of welke andere stroming dan ook waar ik affiniteit mee heb) verdedigen als ik zelf heel hard bezig ben om het anders te doen. Ik denk juist dat kritiek op het eigen straatje veel belangrijker is, dan kritiek op andere stromingen.

Ik zag net bijv een stuk van bastiaan de Recht voorbij komen, ook weer vanalles goed praten en dan de springsport afkammen :? Terwijl hij nota bene een alternatieve opleiding heeft, waarbij continu wordt aangegeven wat er allemaal misgaat in de reguliere manier van houden en trainen.

Ik geloof er volledig in dat rijden en sport paardvriendelijk kan, ik ken de voorbeelden ook. Ik denk alleen dat het op dit moment niet loont om het welzijn belangrijk te vinden, dus vandaar dat ik hoop dat er regelgeving komt.


Dat is omdat ik niet zo geloof in de 'tegen de haren instrijken' methode. Bij paarden niet, en bij mensen ook niet. Ik probeer wel actief maar zonder roeptoeteren uit te dragen dat ik denk dat het ook anders kan. Zo veel mogelijk door het gewoon te laten zien. En er te zijn als mensen vragen hebben. Maar voel er weinig voor om een hele groep op het hakblok te leggen.
Bijvoorbeeld: veel sportpaarden staan hier gewoon alle daglicht uren lekker samen in de wei in mijn omgeving. In de nacht nog gewoon op stal. Ik doe het anders. Maar is daarom wat mijn buurtgenoten doen verkeerd? Dat gaat me dan weer echt heel veel te ver.

En de vergelijking tussen mensen en paarden maken kan soms heel interessant zijn en de discussie verder helpen. Maar gaat natuurlijk uiteindelijk altijd mank. Als het gaat om keuzevrijheid bijvoorbeeld: het paard is een kuddedier. Nog veel meer dan dat wij dat zijn. Het is dus de vraag hoeveel waarde ze überhaupt zouden hechten aan dit soort individuele behoeften.

Dat zogenaamde ontslag nemen is niet echt een optie. Want als het paard zou besluiten om op zijn luie reet te blijven liggen terwijl de kudde weg trekt loopt het toch waarschijnlijk ook slecht voor hem af. Het is maar net waar je het mee wil vergelijken.
Kan mijn paard vakantie opnemen (ja, maar niet wanneer hij het wil, wanneer ik ga).
Aan de andere kant is het 23h per dag vakantie met all you can eat buffet, massages, manicure, vrienden en luie ligstoelen. Dat ander uur word er dan nog een entertainment programma gedaan met tours door de omgeving, leerzame excursies en wat extra beweging om op gezond gewicht te blijven ondanks dat all you can eat buffet. De tourleiding is af en toe wel een beetje irritant maar het levert je toch genoeg op om de volgende keer toch weer zonder tegenzin je ins te schrijven voor de volgende excursie......

Dus ja, ik kan me er oprecht wel iets bij voorstellen dat mijn leven als zo'n arme opgesloten gedwongen slaaf er niet zo slecht uit zou zien.

Anoniem

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 08:56

Maar de spijsvertering van een paard is er toch op ingesteld om veel te bewegen? Meer dan bij ons is dat vrij noodzakelijk heb ik me laten vertellen door de dierenartsen. Wij kunnen met minder beweging toe.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:08


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:43

Inderdaad een goed stuk :j

Keuzevrijheid is een non-argument in deze, vind ik. Maar keihard blijven beweren dat je paarden niet kunt dwingen dingen te doen die ze niet willen, is ook een non-argument..
Beweren dat dressuur gebaseerd is op natuurlijke bewegingen, kan nog. Beweren dat het natuurlijke bewegingen zijn... ehh... dat denk ik niet.
Als mensen nou eens eerlijk naar de sport kijken, kom je al een heel end.

Steeplechase ziet er gewoon niet vriendelijk uit, zweepgebruik ook niet, de meeste neusriemen zijn strak (waarom zijn die dingen nodig ook?) en zeggen dat er niks mis is omdat je het zelf goed doet, is ook een non argument.. althans, das geen reden om niet naar verbetering te willen kijken.
Maar vaak is het ook iets met een splinter en een balk ofzo... ?


@Ruitje: het stukje van Anky van de week op TV sloeg kant nog wal, dus of je daar perse wat aan mist als spokesperson... dunno... ;)

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:46

troi schreef:
Zowaar een evenwichtig stuk in de volkskrant vanochtend! Van bart verspagen.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free

Inderdaad, ik ben het op veel punten eens met zijn mening. Leuk ook die foto van die volvette fjord :+ .

In het verlengde van wat Pol013 vanmorgen heeft gepost kun je je afvragen of een paard ook die hang naar vrijheid heeft die hem vaak wordt toegeschreven. Er wordt vaak (vooral hier op bokt) gesteld dat je je paard vrijheid moet gunnen, als een soort geschenk en dat het paard daar dan dankbaar voor is. Maar is dat niet een soort uit de bocht gevlogen projectie van iets menselijks? Voor veel mensen is teveel vrijheid ook niet goed en die gedijen prima in een van buitenaf opgelegd ritme van tijdsbesteding, beetje werken, beetje vrij zijn. Structuur biedt immers ook bescherming en zekerheid. Maar let op, ik vind dus vrije beweging heel belangrijk en ik wil geen paard daarin beperken, maar er is meer in het leven van een paard.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:51

Maar gaat dit verhaal dan over keuzevrijheid van paarden, of over hoe ze behandelt worden om als 'sport' of 'recreatie' dier te dienen. (waarvan je kan denken of het 1 inherent is aan het ander, wat het ook wel natuurlijk)..

maar het gaat denk ook om het verschil tussen: "je moet ze in vrijheid laten leven en niks laten doen" en "aangezien ze geen ander bestaansrecht hebben dan hobby en sport dier, probeer dat dan een beetje chique te doen en met het oog op dierenwelzijn".. zoiets?

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:17


Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:30

In mijn ogen gaat de discussie inderdaad niet over "moeten we paarden allemaal los laten en hun vrije geest laten zijn", dan is ook mijn antwoord nee.
Maar de discussie gaat volgens mij meer over het welzijn van de paarden in de paardensport en of onze normen niet telkens opgeschoven worden ten voordele van de sport, maar daardoor niet zozeer ten voordele van het paard.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:13

Om het welzijn van het sportende paard te verbeteren is al een hele berg aan maatregelen en beslissingen geweest en die zijn effectief geweest. Sommige mensen zijn misschien te jong om het zich te herinneren, maar vroeger kon je bijvoorbeeld niet meekijken bij het losrijden op grote concoursen. Tegenwoordig dat wel heel normaal en daardoor is het idee van schimmige praktijken van achter de schermen ook tamelijk achterhaald. Iedereen kan gewoon zien wat er gebeurt en elke ruiter rijdt dus eerst voor het bakrandpubliek en daarna pas voor de jury en de tribune.
Er werd ergens in de afgelopen dagen ook geroepen dat de sport steeds zwaarder zou worden, maar dat is niet waar. 20 Jaar geleden stonden er massievere hindernissen die meer imponeerden, tegenwoordig zijn de parcoursen technischer, de materialen lichter en de hindernissen zien er ook niet meer zo plomp uit. In de dressuur worden zo nu en dan de FEI proeven aangepast, maar de oefeningen zijn al heel lang niet veranderd en de combinaties van oefeningen in de proef blijven ook hetzelfde. De proeven zijn dus niet zwaarder geworden, de scores zijn wel hoger dan vroeger. Dat laatste komt vooral doordat de paarden een heel stuk beter zijn geworden en dus mooiere proeven laten zien. Dat is winst en geen verlies, de paarden hoeven dus eigenlijk ook minder hard te werken om hun schoonheid te laten zien. Elke beweging en oefening die van ze gevraagd wordt, zit al in hun natuurlijke repertoire en is middels africhting verbeterd. Elk paard kan changeren, piafferen en passageren, dat doen ze ook in interactie met elkaar vaak genoeg; zijwaarts en achterwaarts zit ook gewoon al ingebouwd.
Binnen de sport zijn er regels voor het harnachement en hoe het moet zitten. Er zijn regels voor zwepen en sporen, je mag bijvoorbeeld je sporen niet ondersteboven aanhebben omdat ze dan bij sommige modellen scherper inwerken. Je neusriem mag niet te strak, een beschermer op de kinketting is verplicht. Je mag in de dressuur t/m M2 bitloos, sporen zijn niet meer verplicht op nationale wedstrijden, stang en trens niet meer verplicht, wel toegestaan van het Z, vanaf de M klasse is een zweep verboden, springen mag altijd bitloos. En glitterspray is nog steeds verboden op wedstrijden.
Dus waar precies moet het welzijn voor sportpaarden op wedstrijd verbeterd worden?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:37

Ik zie een aantal zaken in jouw post Pipodipo, waarvan blijkt dat we een aantal dingen normaal zijn gaan vinden, die niet perse normaal hoeven zijn.
maar dat is denk ik ook de deformatie die plaatsvind als je die sport beoefent..

Ik kan me voorstellen dat een leek denkt "sporen? waarom zijn die uberhaupt nodig?" en datzelfde geldt voor nog een aantal zaken...
Dat er regels zijn wil niet zeggen dat de regels 100% optimaal zijn..
Als je een kinketting met beschermer gebruikt, waarom gebruik je dan een kinketting in eerste plaats? enzoverder..

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:42

Cer schreef:
Dat er regels zijn wil niet zeggen dat de regels 100% optimaal zijn..
Als je een kinketting met beschermer gebruikt, waarom gebruik je dan een kinketting in eerste plaats? enzoverder..


Dat was exact wat ik dacht, maar ik wilde het niet posten. :D Waarom heeft het paard bescherming nodig voor iets wat we er überhaupt zelf aanhangen. Dat krijg je toch aan geen enkele leek normaal uitgelegd. :D

Omdat het eigenlijk een dwangmiddel is dat best wel eens pijn zou kunnen doen, dus we leggen er iets zacht over zodat het iets minder snel pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:47

Cer schreef:
Ik zie een aantal zaken in jouw post Pipodipo, waarvan blijkt dat we een aantal dingen normaal zijn gaan vinden, die niet perse normaal hoeven zijn.
maar dat is denk ik ook de deformatie die plaatsvind als je die sport beoefent..

Ik kan me voorstellen dat een leek denkt "sporen? waarom zijn die uberhaupt nodig?" en datzelfde geldt voor nog een aantal zaken...
Dat er regels zijn wil niet zeggen dat de regels 100% optimaal zijn..
Als je een kinketting met beschermer gebruikt, waarom gebruik je dan een kinketting in eerste plaats? enzoverder..


Ik dacht hetzelfde Cer. Wij zijn dingen normaal gaan vinden, maar zijn ze wel zo normaal als wij ruiters denken dat ze zijn?

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:08

Pipodipo schreef:
Om het welzijn van het sportende paard te verbeteren is al een hele berg aan maatregelen en beslissingen geweest en die zijn effectief geweest. Sommige mensen zijn misschien te jong om het zich te herinneren, maar vroeger kon je bijvoorbeeld niet meekijken bij het losrijden op grote concoursen. Tegenwoordig dat wel heel normaal en daardoor is het idee van schimmige praktijken van achter de schermen ook tamelijk achterhaald. Iedereen kan gewoon zien wat er gebeurt en elke ruiter rijdt dus eerst voor het bakrandpubliek en daarna pas voor de jury en de tribune.
Er werd ergens in de afgelopen dagen ook geroepen dat de sport steeds zwaarder zou worden, maar dat is niet waar. 20 Jaar geleden stonden er massievere hindernissen die meer imponeerden, tegenwoordig zijn de parcoursen technischer, de materialen lichter en de hindernissen zien er ook niet meer zo plomp uit. In de dressuur worden zo nu en dan de FEI proeven aangepast, maar de oefeningen zijn al heel lang niet veranderd en de combinaties van oefeningen in de proef blijven ook hetzelfde. De proeven zijn dus niet zwaarder geworden, de scores zijn wel hoger dan vroeger. Dat laatste komt vooral doordat de paarden een heel stuk beter zijn geworden en dus mooiere proeven laten zien. Dat is winst en geen verlies, de paarden hoeven dus eigenlijk ook minder hard te werken om hun schoonheid te laten zien. Elke beweging en oefening die van ze gevraagd wordt, zit al in hun natuurlijke repertoire en is middels africhting verbeterd. Elk paard kan changeren, piafferen en passageren, dat doen ze ook in interactie met elkaar vaak genoeg; zijwaarts en achterwaarts zit ook gewoon al ingebouwd.
Binnen de sport zijn er regels voor het harnachement en hoe het moet zitten. Er zijn regels voor zwepen en sporen, je mag bijvoorbeeld je sporen niet ondersteboven aanhebben omdat ze dan bij sommige modellen scherper inwerken. Je neusriem mag niet te strak, een beschermer op de kinketting is verplicht. Je mag in de dressuur t/m M2 bitloos, sporen zijn niet meer verplicht op nationale wedstrijden, stang en trens niet meer verplicht, wel toegestaan van het Z, vanaf de M klasse is een zweep verboden, springen mag altijd bitloos. En glitterspray is nog steeds verboden op wedstrijden.
Dus waar precies moet het welzijn voor sportpaarden op wedstrijd verbeterd worden?


Mooi samengevat! Ik vind toch ook net dat er de laatste jaren veel verbetering aan het komen is! Zijn we er al? Neen. Zijn er nog zaken die verbeterd kunnen worden? Ja! Maar ik vind nu ook net dat er binnen een (groot) deel van de sport al veel meer bewustwording aan het komen is.

Het klopt wel dat we veel dingen normaal zijn gaan vinden en dat we die gerust in vraag mogen gaan stellen, maar om nu kortweg te zeggen dat de paardensport niet kritisch is t.o.v. zichzelf, vind ik ook wat kort door de bocht. Slavernij van mensen is ook niet op 1 dag afgeschaft en voor vrouwenstemrecht heeft men ook jaren gestreden. Moeten er dingen veranderen? Absoluut! Maar is er al verandering op til? Ook absoluut!

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:36

Cer schreef:
Ik zie een aantal zaken in jouw post Pipodipo, waarvan blijkt dat we een aantal dingen normaal zijn gaan vinden, die niet perse normaal hoeven zijn.
maar dat is denk ik ook de deformatie die plaatsvind als je die sport beoefent..

Ik kan me voorstellen dat een leek denkt "sporen? waarom zijn die uberhaupt nodig?" en datzelfde geldt voor nog een aantal zaken...
Dat er regels zijn wil niet zeggen dat de regels 100% optimaal zijn..
Als je een kinketting met beschermer gebruikt, waarom gebruik je dan een kinketting in eerste plaats? enzoverder..

Het lijkt mij eerlijker om te beseffen dat sommige dingen er altijd zijn geweest en op een gegeven moment gereguleerd zijn. Het is ook belangrijk om te beseffen dat we niet aan het begin van iets staan, maar middenin een ontwikkeling. Het is dus ook vrij zinloos om te blijven roepen dat er 'veel' of 'van allles' moet veranderen, of dat 'het' optimaler moet. Wees concreet en vertel wat er dan precies anders moet.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:52

Pipodipo schreef:
Wees concreet en vertel wat er dan precies anders moet.


Het lastige daaraan is dat iedereen altijd hele andere punten benoemd.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:14

Precies, iedereen heeft daar een eigen idee over. En zolang er bijv beweert wordt dat je paarden niet tot prestaties kan dwingen, ga je daar nooit uitkomen.

Als je het mij vraagt verdwijnt bijv de neusriem, het dubbele bit (stang-trens), de sporen en de zweep.
Qua rijstijl vedrwijnt het hyperflexen en alle wat niet gebalanceerd is imo.
Maar er zijn genoeg mensen die dit willen houden..

Wie heeft er dan gelijk?

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:30

Cer schreef:
Precies, iedereen heeft daar een eigen idee over. En zolang er bijv beweert wordt dat je paarden niet tot prestaties kan dwingen, ga je daar nooit uitkomen.

Als je het mij vraagt verdwijnt bijv de neusriem, het dubbele bit (stang-trens), de sporen en de zweep.
Qua rijstijl vedrwijnt het hyperflexen en alle wat niet gebalanceerd is imo.
Maar er zijn genoeg mensen die dit willen houden..

Wie heeft er dan gelijk?

Er zijn genoeg paarden die zich niet laten dwingen.

Hyperflexen is op wedstrijden zeer beperkt toegestaan en volgens mij is het ook weer 'uit'. Je ziet het eigenlijk nauwelijks meer bij dressuurruiters, ook niet bij hobbyisten. Die opmerking over gebalanceerd zeg me weinig, die is te vaag.

Waarom moeten neusriem, stang&trens, sporen en zweep verdwijnen?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:33

En dit wordt dus precies een gesprek/discussie die geen zin heeft... :)

Pipodipo schreef:
Er zijn genoeg paarden die zich niet laten dwingen.

Dus voor de rest laten we het maar zitten?

Citaat:
Hyperflexen is op wedstrijden zeer beperkt toegestaan en volgens mij is het ook weer 'uit'. Je ziet het eigenlijk nauwelijks meer bij dressuurruiters, ook niet bij hobbyisten.

Met kin op de borst trekken.... als ik een gemiddeld fototje bekijk zie ik het.. :j

Citaat:
Die opmerking over gebalanceerd zeg me weinig, die is te vaag.

Hoge oprichting van voren, heel veel op de achterhand zetten, omdat het moet.. vanwege draagkracht.. van wie moet dat? En waarom..

Citaat:
Waarom moeten neusriem, stang&trens, sporen en zweep verdwijnen?

Draai de vraag om.. waarom heb je ze nodig? Hoe leg je uit aan een leek dat je dat soort middelen nodig hebt?

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:35

Pipodipo schreef:
Cer schreef:
Precies, iedereen heeft daar een eigen idee over. En zolang er bijv beweert wordt dat je paarden niet tot prestaties kan dwingen, ga je daar nooit uitkomen.

Als je het mij vraagt verdwijnt bijv de neusriem, het dubbele bit (stang-trens), de sporen en de zweep.
Qua rijstijl vedrwijnt het hyperflexen en alle wat niet gebalanceerd is imo.
Maar er zijn genoeg mensen die dit willen houden..

Wie heeft er dan gelijk?

Er zijn genoeg paarden die zich niet laten dwingen.

Hyperflexen is op wedstrijden zeer beperkt toegestaan en volgens mij is het ook weer 'uit'. Je ziet het eigenlijk nauwelijks meer bij dressuurruiters, ook niet bij hobbyisten. Die opmerking over gebalanceerd zeg me weinig, die is te vaag.

Waarom moeten neusriem, stang&trens, sporen en zweep verdwijnen?



De tijd dat hyperflexen in de mode was werd dat heel veel geimiteerd door ruiters die geen idee hadden waarmee ze bezig waren. Ik heb er nooit het nut van ingezien en de stal waar ik destijds stond zei men gekscherend "Geen gelul, in de krul" over de ruiters die deze methode probeerden te imiteren.

Topruiters hebben wel een bepaalde voorbeeldfunctie dat kan op een negatieve manier uitpakken met bijvoorbeeld hyperflexen wat vervolgens ook nog eens op een hele verkeerde manier wordt nagedaan. Beter zou het zijn wanneer de top in de sport zich beseft dat ze een voorbeeld moeten nemen in diervriendelijkheid.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:39

Geen gelul in de krul ... ja dat..
Ik zie zelf, op wedstrijden waar ik nog een beetje kom, en bijv de lessen die ik hier en daar zie, en de fototjes op bijv FB en andere social van hobby ruiters nogal veel paarden met de neus achter de loodlijn totaan de kin op de borst.
Maar dit is teveel in detail .. ik probeer gewoon als leek te kijken naar dingen die ik op tv of andere media zie en dan te bedenken 'als ik er geen verstand van heb, wat zou ik er dan van vinden'..

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:52


Popstra
Berichten: 13834
Geregistreerd: 21-06-08

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:12

Er veranderd een hoop ja maar vergeet ook niet dat er steeds betere, getalenteerde paarden gefokt worden. Dat staat ook niet stil

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:47

Loretta schreef:
De tijd dat hyperflexen in de mode was werd dat heel veel geimiteerd door ruiters die geen idee hadden waarmee ze bezig waren. Ik heb er nooit het nut van ingezien en de stal waar ik destijds stond zei men gekscherend "Geen gelul, in de krul" over de ruiters die deze methode probeerden te imiteren.

Topruiters hebben wel een bepaalde voorbeeldfunctie dat kan op een negatieve manier uitpakken met bijvoorbeeld hyperflexen wat vervolgens ook nog eens op een hele verkeerde manier wordt nagedaan. Beter zou het zijn wanneer de top in de sport zich beseft dat ze een voorbeeld moeten nemen in diervriendelijkheid.

Dat is zeer zeker waar, het diep rijden werd door jan en allemaal nageaapt onder het mom dat het voor Anky ook goed werkte. Best hilarisch dat mensen denken dat ze net zulke paarden hebben als die Anky heeft en zichzelf met haar durven vergelijken. Gelukkig is die hype een beetje voorbij en zie je het nog maar weinig en veel minder extreem.

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:02