KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13781
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:44

Nee Cer ik vind je berichten niet vervelend, ik spreek alleen uit ervaring dat de sport overal en niet alleen in ons land al best wel onder een vergrootglas ligt en dat is helemaal niet verkeerd in mijn ogen.
Mensen willen ook best verandering maar vaak zijn die veranderingen rigoreus en moet men er aan wennen.

Voorbeeld, ik was afgelopen november aan het showen in Italië en die show met heel veel geld te winnen werd conform de regels van FEI geleid (was geen FEI) dus overal stewards en een chip in je startnummer. Je mocht dagelijks in totaal anderhalf uur op je paard zitten. Je moest dus inchecken als je er op ging en uit checken als je er af kwam. Niks mis mee in mijn ogen maar daar waren het er veel dus echt niet mee eens en liepen flink te protesteren want die waren het niet gewend en wilden dagelijks minstens 2 uur op hun paard. 1 uur om te trainen en een uur voor het showen want zo deden ze het altijd.
Die geen die de show organiseerde wil ook zien dat de minimum leeftijd van de paarden omhoog gaan en de 3 jarige klasses (futuritys) beginnen bij 4 jaar. Ook heel niet verkeerd maar daar is ook heel veel tegenstand want de ,,industrie,, moet blijven draaien. Feit is wel zij nu heel veel geld in 4 jarige fut gaan steken alswel in maturity klasses. Geen verkeerd idee maar ook hier moeten veel mensen eerst aan wennen en dat zal zijn tijd gaan kosten maar ik denk dat er echt wel tijd is voor een ommekeer.
En dat geld ook voor hoe paarden gehouden worden e.d.

Neem die manege die pas is verkocht en waar de nieuwe eigenaren goede plannen hebben om het comfortabeler te maken voor de paarden die daar in pension komen. Daar is een heibel om geweest van klanten die het niet zien zitten wat eigenlijk idioterie is natuurlijk want wie wil er zijn paard nou niet op een voor het dier fijne comfortabele plek hebben staan.
Steeds meer stallen kiezen er voor met de tijd mee te gaan en het voor de paarden beter te maken. Enkel de eigenaren moeten er aan wennen en dan vooral dat de maandelijkse stallings prijs wss omhoog gaat.

Men moet met de tijd mee gaan

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:55

Oh zo bedoel je :j
Dat zijn al goede ontwikkelingen imo... maar ik denk, en dat weet ik niet zeker, dat je een verschil houdt tussen mensen die 'in' de sport zitten en de mensen die vanaf hun flatje vanaf de bank dingen op de tv zien.

Naast dit alles, en dit is niet iets wat ik zelf perse vindt, vraag ik me af of er niet een 'algemene' aversie komt tegen 'dieren in sport' en ook, zoals al genoemd, dieren voor entertainment (wat imo niet perse slecht hoeft te zijn hoor, begrijp me goed.. )

Popstra
Berichten: 13781
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:29

Ben er bang voor.

Voor ik social media gebruikte had ik nog nooit van massale dolfijn slachtingen gehoord of dat ze honden op gruwelijk manier slachten om op te eten in Azië en wat voor leed al niet meer om even te noemen. Dat bewust maken van een leek is tegenwoordig peanuts wat dat betreft.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:36

De volkskrant dacht laten we er nog maar een schepje bovenop doen, op facebook is het alleen al de moeite waard om de comments te lezen _O-

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:42


Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 13:57

En in het verlengde daarvan is het prettig om te zien dat 'het publiek' de sport omarmt, want het zit weer aardig vol in de RAI voor de FEI GP dressuur.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:45

Pipodipo schreef:
Arabesk schreef:
De volkskrant dacht laten we er nog maar een schepje bovenop doen, op facebook is het alleen al de moeite waard om de comments te lezen _O-

Goede reden om die krant voortaan links te laten liggen.

Het Parool heeft het beter begrepen:
https://www.parool.nl/amsterdam/paardenstichting-welzijn-paard-altijd-belangrijker-dan-een-lintje-of-geld~bcf908ff/


Jammer dat alles zo zwart-wit is. Óf je bent deel van het systeem en het is allemaal fantastisch óf je bent tegen het houden van huisdieren.

Er zijn heel duidelijk problemen met het welzijn, binnen alle lagen van het paardenhouden trouwens, niet specifiek de topsport.
Het voorbeeld van popstra geeft duidelijk aan dat er echt wel mensen zijn binnen de sport die proberen dingen te verbeteren, maar dat wordt over het algemeen absoluut niet met open armen ontvangen, integendeel zelfs.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:58

Dier & recht is op dit moment met een haatcampagne tegen de paardensport bezig. Ze hebben zelfs een petitie gestart waarin ze pleitten voor een verbod op het bit.
Natuurlijk kun je ook gewoon bitloos gaan rijden, alleen zien mensen nu nog steeds niet waar dit soort clubjes op uit zijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:27

Het is allemaal wel heel "toevallig" dat die clubs meestal allemaal tegelijk met hun propaganda naar buiten komen.
willem van Vermaat werkt inmiddels als campagnecoördinator bij Animal Rights. Gek dat nog niemand de link legt dat dit om gecoördineerde acties gaat.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:31

Dier & Recht en de andere bende wil graag een wereld zonder gedomesticeerde dieren. Wat zijn willen is een utopie, dan kunnen ze beter gaan pleiten voor het uitsterven van de mens.

Misschien zouden ze eerst meer moeten gaan doen aan educatie en voorlichting over juiste huisvesting en zorg van dieren waaronder paarden.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:32

Loretta, die link had ik wel gelegd gisteren. Maar die Vermaat is een zelfverkondigde dierethicus want het is natuulijk niet echt een bestaand beroep.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:43

Pipodipo schreef:
Loretta, die link had ik wel gelegd gisteren. Maar die Vermaat is een zelfverkondigde dierethicus want het is natuulijk niet echt een bestaand beroep.


Ik kan morgen ook dier ethicus zijn. Ik kan gelijk een bordje bestellen dan spijker ik die morgenmiddag nog boven mijn bel. Willem Vermaat heeft inderdaad wel gestudeerd maar zijn studie heeft NIETS en dan ook NIETS met dieren te maken.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:56

Loretta schreef:
Pipodipo schreef:
Loretta, die link had ik wel gelegd gisteren. Maar die Vermaat is een zelfverkondigde dierethicus want het is natuulijk niet echt een bestaand beroep.


Ik kan morgen ook dier ethicus zijn. Ik kan gelijk een bordje bestellen dan spijker ik die morgenmiddag nog boven mijn bel. Willem Vermaat heeft inderdaad wel gestudeerd maar zijn studie heeft NIETS en dan ook NIETS met dieren te maken.

Als ik dierethicus zou zijn, dan zei ik echt hele andere dingen dan Willem. Hij heeft milieu- en maatschappijwetenschappen gestudeerd met nog iets met duurzaamheid in zijn master. Ethiek heeft hij er zelf bij verzonnen en dieren als onderwerp gekozen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:22

Pipodipo schreef:
Als ik dierethicus zou zijn, dan zei ik echt hele andere dingen dan Willem. Hij heeft milieu- en maatschappijwetenschappen gestudeerd met nog iets met duurzaamheid in zijn master. Ethiek heeft hij er zelf bij verzonnen en dieren als onderwerp gekozen.



jezelf een paar mooie titels aanschrijven om gewoon je mening wat makkelijker te kunnen verkopen.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:38

Loretta schreef:
Het is allemaal wel heel "toevallig" dat die clubs meestal allemaal tegelijk met hun propaganda naar buiten komen.
willem van Vermaat werkt inmiddels als campagnecoördinator bij Animal Rights. Gek dat nog niemand de link legt dat dit om gecoördineerde acties gaat.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free



Vraag maar eens aan de boeren, die weten dit al jaren ;)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:41

Kinke schreef:
Loretta schreef:
Het is allemaal wel heel "toevallig" dat die clubs meestal allemaal tegelijk met hun propaganda naar buiten komen.
willem van Vermaat werkt inmiddels als campagnecoördinator bij Animal Rights. Gek dat nog niemand de link legt dat dit om gecoördineerde acties gaat.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free



Vraag maar eens aan de boeren, die weten dit al jaren ;)


Van de boeren weet ik het ook en ik vind de manier waarop er met de waarheid gedraaid wordt en zelfs keihard gelogen door dit soort clubs ronduit schandalig. Evenals het gebruik van buitenlandse beelden of twijfelachtige montage technieken.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:41

Het staat niet heel sterk als je iemand op z’n credenties moet afbranden ipv op z’n standpunten :=

Loretta schreef:
Dier & recht is op dit moment met een haatcampagne tegen de paardensport bezig. Ze hebben zelfs een petitie gestart waarin ze pleitten voor een verbod op het bit


De enige reden dat dier & recht poot aan de grond kan krijgen, is omdat de paardenverenigingen op geen enkele manier iets willen veranderen en liefst alles bij het oude willen laten. Door maar als een struisvogel je ogen dicht te houden voor welzijnsproblematiek binnen de sector, loop je vanzelf hier tegen aan. Dan komt er dus op een gegeven moment kritiek van buitenaf.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:44

sanne83 schreef:
De enige reden dat dier & recht poot aan de grond kan krijgen, is omdat de paardenverenigingen op geen enkele manier iets willen veranderen en liefst alles bij het oude willen laten. Door maar als een struisvogel je ogen dicht te houden voor welzijnsproblematiek binnen de sector, loop je vanzelf hier tegen aan. Dan komt er dus op een gegeven moment kritiek van buitenaf.



Prima, maar dan moeten die clubs wel de waarheid spreken en niet steeds feiten verdraaien.

Bijvoorbeeld de laatste actie van D&R. Een petitie om bitten te willen verbieden. Hun argumentatie is deels gewoon incorrect en stemmingsmakerij.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 24-01-20 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:46

Loretta schreef:
Pipodipo schreef:
Als ik dierethicus zou zijn, dan zei ik echt hele andere dingen dan Willem. Hij heeft milieu- en maatschappijwetenschappen gestudeerd met nog iets met duurzaamheid in zijn master. Ethiek heeft hij er zelf bij verzonnen en dieren als onderwerp gekozen.



jezelf een paar mooie titels aanschrijven om gewoon je mening wat makkelijker te kunnen verkopen.


Nou Sanne, ik vind het nogal wat om jezelf een titel toe te dichten die de suggestie wekt dat jij meer onderbouwd en kundig bent op een onderwerp dan een ander.

Hij heeft blijkbaar als gewone gemiddelde burger een mening ergens over. En dat komt toch nét wat anders over dan wanneer je wel een titel zou hebben.

Want hier is dan een stukje van iemand die er wel voor geleerd heeft: https://www.knhs.nl/nieuws/2020/de-toeg ... Di3eKV3AMc
Feit blijft dat ze beide van een ander uitgangspunt uit gaan: Mogen wij 'beschikken' over een dier. Maar voor mij is alleen meten langs de lat van zelfbeschikking daar voor veel te eendimensionaal.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:02

pol013 schreef:
jezelf een paar mooie titels aanschrijven om gewoon je mening wat makkelijker te kunnen verkopen.


Nou Sanne, ik vind het nogal wat om jezelf een titel toe te dichten die de suggestie wekt dat jij meer onderbouwd en kundig bent op een onderwerp dan een ander.

Hij heeft blijkbaar als gewone gemiddelde burger een mening ergens over. En dat komt toch nét wat anders over dan wanneer je wel een titel zou hebben.[/quote]

Het is een zeer handig marketingtrucje die Willem Vermaat toepast. Daar mag je best op wijzen. Het is zo of zo wel goed om je in het dagelijks leven bewust te zijn van marketing trucjes die er op je los gelaten worden. Ik ben mezelf ook graag bewust op welke manier de supermarkt mij probeert te misleiden om te voorkomen dat ik straks tonnetje rond ben.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:02

Loretta schreef:
Prima, maar dan moeten die clubs wel de waarheid spreken en niet steeds feiten verdraaien.


Natuurlijk. Maar ook de andere partijen vertellen niet de waarheid en dat vind ik persoonlijk veel erger. Wij zijn toch paardenliefhebbers met z’n allen? Het is toch te gek dat regelgeving van buiten moet komen.

pol013 schreef:
Nou Sanne, ik vind het nogal wat om jezelf een titel toe te dichten die de suggestie wekt dat jij meer onderbouwd en kundig bent op een onderwerp dan een ander.

Hij heeft blijkbaar als gewone gemiddelde burger een mening ergens over. En dat komt toch nét wat anders over dan wanneer je wel een titel zou hebben.


Het is geen officiële titel, dus ik lees het ook niet als titel. Dit is wrs gewoon het werk dat hij doet. Boeit mij verder ook niks hoor, ik ben het niet eens met zijn standpunt dat het niet ethisch is om huisdieren te houden. Ik ben het wél eens dat er heel wat moet veranderen en dat we het op de een of andere manier doodnormaal vinden om dieren klakkeloos te gebruiken voor ons plezier.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:10

pol013 schreef:
Want hier is dan een stukje van iemand die er wel voor geleerd heeft: https://www.knhs.nl/nieuws/2020/de-toeg ... Di3eKV3AMc
Feit blijft dat ze beide van een ander uitgangspunt uit gaan: Mogen wij 'beschikken' over een dier. Maar voor mij is alleen meten langs de lat van zelfbeschikking daar voor veel te eendimensionaal.


Mooi stukje! Zo sta ik er ook in.
Daarom is het jammer dat er zo’n zwart-wit discussie ontstaat. Het is veel interessanter om te bedenken hoe we wél het welzijn kunnen verbeteren, waar ligt dan die grens waar we wel leuke dingen kunnen doen, maar niet over de grenzen van het paard heengaan?

Oehlala
Berichten: 4312
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:28

Loretta schreef:
Het is allemaal wel heel "toevallig" dat die clubs meestal allemaal tegelijk met hun propaganda naar buiten komen.
willem van Vermaat werkt inmiddels als campagnecoördinator bij Animal Rights. Gek dat nog niemand de link legt dat dit om gecoördineerde acties gaat.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free



er zijn al meer mensen die, die links leggen, maar dat wil niemand horen. Dat dit allemaal zeer slim en doorbedacht opgezet wordt. het zet mensen in een sector tegen elkaar op, zodat er geen sterk front meer is vanuit sectoren zelf. Die verdeeldheid wordt dan weer tegen je gebruikt. Voorbeelden te over. de paardensector is daar helaas geen andere toekomst beschoren. tenzij we met zijn allen een sterke sector gaan vormen met oog voor verbeteringen op dierenwelzijn.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:35

NenaC schreef:
Loretta schreef:
Het is allemaal wel heel "toevallig" dat die clubs meestal allemaal tegelijk met hun propaganda naar buiten komen.
willem van Vermaat werkt inmiddels als campagnecoördinator bij Animal Rights. Gek dat nog niemand de link legt dat dit om gecoördineerde acties gaat.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free



er zijn al meer mensen die, die links leggen, maar dat wil niemand horen. Dat dit allemaal zeer slim en doorbedacht opgezet wordt. het zet mensen in een sector tegen elkaar op, zodat er geen sterk front meer is vanuit sectoren zelf. Die verdeeldheid wordt dan weer tegen je gebruikt. Voorbeelden te over. de paardensector is daar helaas geen andere toekomst beschoren. tenzij we met zijn allen een sterke sector gaan vormen met oog voor verbeteringen op dierenwelzijn.


daar heb je wel gelijk aan de paardensector is tot op het bot verdeeld. Wij zouden onderling moeten spreken over dierenwelzijn zonder deze clubs erbij te betrekken. >Op het gebied van dierenwelzijn valt genoeg te verbeteren. Deze clubs genereren daarin echter alleen maar ruis.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:17

Over verandering door de tijden heen wat betreft welzijn van paarden in de sport.