Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 00:08

nieuwsblad
Overige


Het hof van beroep van Luik heeft een vrouw donderdag veroordeeld tot de betaling van 500 euro schadevergoeding aan een slachtoffer van laster. Ze had de eigenaresse van een manege in Thimister-Clermont op Facebook dierenmishandeling verweten. Het bericht werd door 5.000 mensen, onder wie dierenactivisten, gedeeld en negatief becommentarieerd.

De vrouw had een zakenrelatie met de eigenaresse van de manege en lag met haar overhoop over de aankoop van een terrein. In november 2016 zag ze een dood paard liggen aan de rand van een terrein van de manege. Ze maakte foto’s van het dode dier en van de stallen op de manege waarin de paarden volgens haar te lang opgesloten werden. In haar Facebook-bericht zei ze ook dat de dieren ondervoed waren.

De eigenaresse van de manege ontkende dat ze haar dieren mishandelde. Het dode paard was door een veearts geëuthanaseerd, omdat het problemen aan een heup had. Het dier lag aan de rand van het terrein in afwachting tot het door een destructiebedrijf zou worden opgehaald.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:09

Super. Vind het echt heel goed dat mensen eens voelen dat social media geen plek is waar je ongestraft alles maar kan roepen omdat je boos bent op iemand.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:13

Vjestagirl schreef:
Super. Vind het echt heel goed dat mensen eens voelen dat social media geen plek is waar je ongestraft alles maar kan roepen omdat je boos bent op iemand.

Helemaal mee eens!

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:15

Vjestagirl schreef:
Super. Vind het echt heel goed dat mensen eens voelen dat social media geen plek is waar je ongestraft alles maar kan roepen omdat je boos bent op iemand.


Precies, je kunt alles op Facebook zetten en voorals als het over "dierenmishandeling" gaat slikt menigeen het voor zoete koek en deelt het... en gaat het een eigen leven leiden.

Dag goeie naam en harde werk... plus nog het risico op eigen rechter spelen omdat je "een dierenbeul" bent. Dus ja, goed dat laster bestraft wordt!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:16

Vjestagirl schreef:
Super. Vind het echt heel goed dat mensen eens voelen dat social media geen plek is waar je ongestraft alles maar kan roepen omdat je boos bent op iemand.


Nou idd.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:37

Eindelijk eens bericht dat er eens opgetreden wordt naar mensen die ongefundeerd iets op social media zetten.
Mensen gaan kapot aan laster, dus top deze boete!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:44

Vind de boete zelfs nog laag.
Zoiets kan een hoop klanten gaan kosten.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 11:50

En dan al die onnadenkende mensen die zo'n bericht dan blind delen, snap dat echt niet, delen om het delen zonder iets meer van de inhoud te weten.
Schapengedrag

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:11

Tinkermuts schreef:
En dan al die onnadenkende mensen die zo'n bericht dan blind delen, snap dat echt niet, delen om het delen zonder iets meer van de inhoud te weten.
Schapengedrag

Precies, ik zoek altijd naar meer berichtgeving van onafhankleijke bronnen als het over dit soort dingen gaat.Omdat ik weet hoe makkelijk het is voor hysterische idoten om iemand een hak te zetten via Facebook.
Zelfde trouwens voor zogenaamd vermiste personen. Te vaak is het een ex die ze juist kwaad wil doen en waar ze dus voor gevlucht zijn, of kinderen van iemand in een vechtscheiding die ze wil toe-eigenen, dus ik deel alleen als het van de politie is of ook door de politie is gemeld.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:16

Correct Lusitana, dat doe ik ook inderdaad en als ik de bron discutabel vind dan meld ik dat ook om ( hopelijk) verder delen te voorkomen.
Mocht ik mij echt zorgen maken meld ik het ook aan fb zelf.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:16

Silly1972 schreef:
Vind de boete zelfs nog laag.
Zoiets kan een hoop klanten gaan kosten.


:j
Maar fijn dat er eindelijk eens consequenties aan zitten

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:24

Idd lusitana, ik vind het echt eng en best een probleem hoe makkelijk mensen tegenwoordig door de Social media kapot gemaakt kunnen worden, je hoeft maar 1 boze vriend vriendin ex of familie lid te hebben die een berichtje plaatst met hele nare inhoud over de gewraakte persoon en de halve wereld deelt het zonder er bij na te denken, met een beetje mazzel word er ook nog een adres bij genoemd.
Voila een haatcampagne is geboren, vind het aantal zelfmoorden tegenwoordig niet heel onverwacht....je leven word gewoon kapot gemaakt zonder dat er naar jouw kant geluisterd word, brrrr

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:31

Ach, hier op Bokt gebeurt het ook wel hoor.
Kijk nou dat bericht van de week, over 14 verwaarloosde paarden. (Ja, ze waren echt verwaarloosd, dat verschil snap ik wel).
Maar zonder enige achtergrond informatie lees ik dingen als "14 jaar opsluiten" "De kerker in en de sleutel weggooien" Woorden van gelijke strekking.
En als het nu een dementerend persoon betreft? Of iemand die geestelijk totaal ingestort is en het allemaal niet overziet? Wil je die dan ook 14 jaar opsluiten en de sleutel weggooien, of heeft zo iemand hulp nodig?
Wat ik bedoel te zeggen is; je kan wel zoveel ergens van vinden (ja, ik vind het ook zielig voor die paarden en ja, ik vind het ook fijn dat ze nu gered zijn), maar zolang je de achtergrond niet weet is het makkelijk oordelen vanaf je toetsenbord.
Goed dat er opgetreden wordt tegen Facebook laster en steek ook eens hand in eigen boezem.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:11

Jammer dat het alleen een schadevergoeding is als straf. Het zou fijn zijn als ze ook een rectificatie op Fb had moeten plaatsen. Ik denk dat zoiets nog veel beter werkt.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:19

estja schreef:
Jammer dat het alleen een schadevergoeding is als straf. Het zou fijn zijn als ze ook een rectificatie op Fb had moeten plaatsen. Ik denk dat zoiets nog veel beter werkt.

Die wordt dan weer niet gedeeld. Alleen een officiële fact-checker kan er een boodschap aan/overheen plakken. Het kan ook door Facebook zelf verwijderd. Maar daarvoor moet een aparte procedure gestart, daar gaat de gedaagde namelijk niet over.
Deze rechtszaak ging over schadevergoeding die geëist is..

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:20

Lusitana schreef:
Tinkermuts schreef:
En dan al die onnadenkende mensen die zo'n bericht dan blind delen, snap dat echt niet, delen om het delen zonder iets meer van de inhoud te weten.
Schapengedrag

Precies, ik zoek altijd naar meer berichtgeving van onafhankleijke bronnen als het over dit soort dingen gaat.Omdat ik weet hoe makkelijk het is voor hysterische idoten om iemand een hak te zetten via Facebook.
Zelfde trouwens voor zogenaamd vermiste personen. Te vaak is het een ex die ze juist kwaad wil doen en waar ze dus voor gevlucht zijn, of kinderen van iemand in een vechtscheiding die ze wil toe-eigenen, dus ik deel alleen als het van de politie is of ook door de politie is gemeld.

Precies.
Een ouder echtpaar moest hun gehandicapte busje verkopen omdat deze op FB rondging (foto met kenteken) als zijnde van een kinder-/hondenlokker.

Zo ook een man met foto/naam die van pedofilie werd beschuldigd, maar het originele bericht kwam van zijn ex die hem een hak wilde zetten.
Zijn ramen werden toen ingegooid door mensen die hem wel even wilde aanpakken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 16:23

Je kunt overal wel zgn. schandalige foto's maken en op FB pleuren. FB is echt een soort internet diarree geworden, ik ben terug op bokt, omdat het hier gewoon fatsoenlijk is, onderbouwd én gereguleerd.

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:33

Tinkermuts schreef:
En dan al die onnadenkende mensen die zo'n bericht dan blind delen, snap dat echt niet, delen om het delen zonder iets meer van de inhoud te weten.
Schapengedrag

dit is een beledeging voor de schapen

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:52

Sorry pilow, je hebt geheel gelijk :D

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:04

Arabesk schreef:
Je kunt overal wel zgn. schandalige foto's maken en op FB pleuren. FB is echt een soort internet diarree geworden, ik ben terug op bokt, omdat het hier gewoon fatsoenlijk is, onderbouwd én gereguleerd.

...en dat terwijl ik ook hier selectief lees :')

Vind het goed dat er nu hardere maatregelen komen. Mag idd nog wel wat hoger, die boete.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:12

Rot dit.

Zou het hebben geholpen als het paard zou zijn afgedekt met een zeil? Ik heb nog nooit een paard dat door de da geëuthanaseerd was zo open en bloot laten liggen. Vind ik zelf erg akelig en ook omdat het aan de rand van de openbare weg moet liggen, vind ik het veel te confronterend voor andere mensen.

Anoniem

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 14:17

Goed dat hier iets aan gedaan wordt. Zou willen dat het elders ook gebeurde: mensen kunnen nare verhalen vertellen over andere personen waardoor ze beschadigd raken zonder dat er iets van die verhalen waar is. Op internet heb je dan nog het bewijs van het geschreven woord, in het dagelijks leven is dat minder makkelijk.

Het erge aan dit soort dingen vind ik nog wel het kuddegedrag van sommige mensen, die een gemene roddel/naar verhaal gewoon voor waarheid aannemen en het op hun beurt verspreiden als zijnde de waarheid. Iedereen roddelt, daar ben ik van overtuigd, en dat is niet erg zolang men er niet op uit is om een ander moedwillig te beschadigen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Vrouw moet schadevergoeding betalen voor laster op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:05

Sluit me volledig aan met de al eerder geschreven reacties. :j

Het is heel belangrijk om bewust te zijn van het effect dat sociale media kan hebben en hoe ze misbruikt kan worden door mensen wanneer ze niet zulke zuivere intenties hebben. Maar niet alleen dan. Soms is het louter onjuiste informatie/onwetendheid die maakt dat er zonder slechte intentie berichten worden geplaatst die ondanks dat ze "goed bedoeld" waren toch als gevolg hebben dat er misstanden door ontstaan.

Dat kunnen we natuurlijk nooit voorkomen, maar we kunnen wel waakzaam zijn en proberen te herkennen wanneer we in vooroordelen vervallen als lezer/toeschouwer.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:11

Vjestagirl schreef:
Super. Vind het echt heel goed dat mensen eens voelen dat social media geen plek is waar je ongestraft alles maar kan roepen omdat je boos bent op iemand.

Beste reactie op het persbericht meteen bovenaan _/-\o_ Bokt gaat erop vooruit!
Ik ben het echt compleet eens met je, net als de rest hier. :D

Seven

Berichten: 21201
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:00

Ook volledig eens
Het is toch bizar hoe mensen achter elke rel aan rennen en delen. Iemand hoeft maar te wijzen naar een ander en duizenden lemmingen rennen er al roepende achteraan. _-:(