Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:59

Eleeke schreef:
Ik zag heel vaak langskomen dat mensen zich er makkelijker bij neer zouden konden leggen als de veranderingen wat geleidelijker zouden gaan .

De eerste protesten tegen zwarte Piet stammen uit 1968. Toen is het een paar jaar stil geweest maar eind jaren 70 kwam er weer een opleving vooral vanuit de Surinaamse gemeenschap.
Vanaf toen zijn de protesten gegroeid waarbij er eind jaren 90 zelfs geprobeerd is de kleur van Piet te veranderen. Echter na onderzoek bleek dat 96% van de bevolking tegen was.
In 2011 kwam er weer een opleving en die zet door.

Ik zag het ook nooit als Racisme, en ik bedoelde het al helemaal niet als racisme. Natuurlijk niet , ik ben niet racistisch.
Maar dat ik niet racistisch ben, betekend nog niet dat blackface niet racistisch is.

En zwarte Piet is gewoon overduidelijk blackface, kroeshaar , dikke lippen, gouden oorbel ,zwart geschminkt. Ik kan er echt niets anders van maken.

Gelukkig is er geen kind getraumatiseerd door de verandering, dat zijn alleen maar volwassenen. volwassenen die bang zijn dat wereld zoals ze die kennen te hard verandert.


Moet je nagaan dat het "moderne" feest in 1850 is bedacht omdat het feest daarvoor ook niet echt meer door de beugel kon.

Ik raad ook echt iedereen aan om de documentaire Wild Geraas te kijken over de geschiedenis van Sinterklaas zelf en hoe het er in de rest van Europa eruit ziet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:14

Danique_G schreef:
Yup. Ik ontvolg deze personen en overweeg om ze verwijderen. Ik heb niet zo op mensen die emotioneel gezien niet intelligent genoeg zijn om in te zien dat een minimale aanpassing van een traditie het kwetsen van mensen kan voorkomen.


[ [url=m/OYMZZd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kwam ik ook tegen. Vind dit zo overtrokken. Sinterklaas en al die andere dingen zijn een traditie/artefact van een cultuur. Een cultuur verander je niet door een traditie aan te passen.
En dat ons land, onze cultuur vind ik al helemaal smerig. Zij zijn net zo goed Nederlanders. Het zijn geen tweederangs burgers ..

Spoiler:
ironisch is dat ze paar weekjes geleden nog iets geeft gepost over immigranten. Het leuke is dat haar vriend 2e generatie allochtoon is. Moest echt mijn tong afbijten :Y)



Ik heb inmiddels toch wel alles voorbij zien komen, emotioneel niet intelligent, nazis en extreem rechtsen, racisten :')

Als je voor zwarte piet bent, ben je dan automatisch anti immigrant volgens jou?

En de nederlandse cultuur is smerig?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:18

Ik snap nog steeds niet dat iemand het verschil niet ziet tussen discriminatie en een simpel sprookje. Zwarte Piet en sinterklaas is iets moois, wat nu ontzettend negatief wordt gemaakt. Door volwassenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:18

Jessix schreef:
Ja ik ben rond deze periode ook elk jaar een paar "vrienden" armer. :')



Oh werkelijk? Worden mensen daarom als vriend afgewezen?



Ik heb ook een paar op facebook die dit posten, het is hun mening en ze hebben recht op hun mening, ik hoef het er niet mee eens te zijn. Ik ontvriend mensen niet omdat een bepaalde mening niet strookt met de mijne. Ik kijk wel op wie het doen soms, maar verder zijn het in de omgang prima mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-19 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:22

Mindim schreef:
Jessix schreef:
Ja ik ben rond deze periode ook elk jaar een paar "vrienden" armer. :')



Oh werkelijk? Worden mensen daarom als vriend afgewezen?
Ik heb ook een paar op facebook die dit posten, het is hun mening en ze hebben recht op hun mening, ik hoef het er niet mee eens te zijn. Ik ontvriend mensen niet omdat een bepaalde mening niet strookt met de mijne. Ik kijk wel op wie het doen soms, maar verder zijn het in de omgang prima mensen.

Ben je lekker aan het rellen?!
Schrijf ik ergens dat zij hun mening niet mogen hebben of geven? Nee, ik schrijf dat ik niet met zulke mensen wil omgaan. En ook dat mag volgens mij in dit vrije land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:28

Jessix schreef:
Ben je lekker aan het rellen?!
Schrijf ik ergens dat zij hun mening niet mogen hebben of geven? Nee, ik schrijf dat ik niet met zulke mensen wil omgaan. En ook dat mag volgens mij in dit vrije land.


Rellen? Hoezo? Ik zeg enkel werkelijk? Ik schrik ervan dat mensen daarom ontvriend worden.

Zeg ik dat jij vind dat zij hun mening niet mogen hebben? Nee, ik zeg daaronder wat ik doe met mijn facebookvrienden die dit posten, heb jou verder niet genoemd?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:33

Mindim schreef:
Jessix schreef:
Ben je lekker aan het rellen?!
Schrijf ik ergens dat zij hun mening niet mogen hebben of geven? Nee, ik schrijf dat ik niet met zulke mensen wil omgaan. En ook dat mag volgens mij in dit vrije land.


Rellen? Hoezo? Ik zeg enkel werkelijk? Ik schrik ervan dat mensen daarom ontvriend worden.

Zeg ik dat jij vind dat zij hun mening niet mogen hebben? Nee, ik zeg daaronder wat ik doe met mijn facebookvrienden die dit posten, heb jou verder niet genoemd?

Nou je quote mij, ik neem aan dat je bekend bent met het forum gebruik?

Maar om terug te komen op je vraag. Ja zulke mensen verwijder ik zowel van social media als uit mijn echte leven.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:33

Mijn paard is in ieder geval blij dat sint zijn paard eigenlijk zwart is. Voelt hij zich eindelijk niet gediscrimineerd.
Mischien moeten alle blanken zich zwart maken,alle discriminatie de wereld uit.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:34

Mindim moet ik hier serieus op ingaan? Je rukt alles compleet uit verband. En je leest niet goed.

Keyboard warrior.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:36

Danique_G schreef:
Mindim moet ik hier serieus op ingaan? Je rukt alles compleet uit verband. En je leest niet goed.

Keyboard warrior.


Ja, doe dat eens, leg me het eens uit wat je dan wel bedoeld, want ik weet niet hoe ik het anders moet lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:38

Jessix schreef:
Nou je quote mij, ik neem aan dat je bekend bent met het forum gebruik?

Maar om terug te komen op je vraag. Ja zulke mensen verwijder ik zowel van social media als uit mijn echte leven.


De eerste zin was voor jou idd, misschien had ik even een enter moeten geven. Zal het even aanpassen.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:39

Mindim schreef:
Jessix schreef:
Nou je quote mij, ik neem aan dat je bekend bent met het forum gebruik?

Maar om terug te komen op je vraag. Ja zulke mensen verwijder ik zowel van social media als uit mijn echte leven.


De eerste zin was voor jou idd, misschien had ik even een enter moeten geven. Zal het even aanpassen.

Dat zou het duidelijker maken ja, nu is het één bericht.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:53

Onze cultuur hoorde tussen aanhalingstekens als quote. Ik vind het gebruik ‘ons’ smerig. Wat betreft anti immigratie, lees het nog eens.

De woorden die je in het begin quote raken werkelijk kant noch wal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:05

Danique_G schreef:
Onze cultuur hoorde tussen aanhalingstekens als quote. Ik vind het gebruik ‘ons’ smerig. Wat betreft anti immigratie, lees het nog eens.

De woorden die je in het begin quote raken werkelijk kant noch wal.


Hoe moet ik dat nu weten als jij de aanhalingstekens niet plaatst? Voor mij staat daar nu gewoon dat je onze cultuur smerig vind.

Misschien heb ik de immigratiepost verkeerd gelezen, van daar ook de vraag om uitleg?

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:06

secricible schreef:
#draad kwijt


+ 2 :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:10

Danique_G schreef:
Onze cultuur hoorde tussen aanhalingstekens als quote. Ik vind het gebruik ‘ons’ smerig. Wat betreft anti immigratie, lees het nog eens.

De woorden die je in het begin quote raken werkelijk kant noch wal.


Hoe moet ik dat nu weten als jij de aanhalingstekens niet plaatst? Voor mij staat daar nu gewoon dat je onze cultuur smerig vind.


Misschien heb ik de immigratiepost verkeerd gelezen, van daar ook de vraag om uitleg?

Je noemt mensen, die niet inzien dat een minimale aanpassing aan een traditie, kwetsen kan voorkomen, emotioneel niet intelligent. Dat groepje wordt op bokt ook al Nazi, rechts extremist en racist genoemd, jij voegt daar emtioneel niet intelligent aan toe. Zo bedoel ik dat.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:13

Mindim schreef:
Danique_G schreef:
Onze cultuur hoorde tussen aanhalingstekens als quote. Ik vind het gebruik ‘ons’ smerig. Wat betreft anti immigratie, lees het nog eens.

De woorden die je in het begin quote raken werkelijk kant noch wal.


Hoe moet ik dat nu weten als jij de aanhalingstekens niet plaatst? Voor mij staat daar nu gewoon dat je onze cultuur smerig vind.


Misschien heb ik de immigratiepost verkeerd gelezen, van daar ook de vraag om uitleg?

Je noemt mensen, die niet inzien dat een minimale aanpassing aan een traditie, kwetsen kan voorkomen, emotioneel niet intelligent. Dat groepje wordt op bokt ook al Nazi, rechts extremist en racist genoemd, jij voegt daar emtioneel niet intelligent aan toe. Zo bedoel ik dat.


Wat :') ik zei dat de pro groep die vooraan de protesten stond, en die meest afschuwelijke dingen riepen neo-nazis zijn ja. Of die bokt zitten weet ik niet.

Lees even goed want dit is beetje jammer. De aanhalingstekens, my bad natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 28-11-19 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:14

Het is maar net hoe je het leest Mindim. Ze reageerde op mijn post en ik begreep haar wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:17

Danique_G schreef:
Wat :') ik zei dat de pro groep die vooraan de protesten stond, en die meest afschuwelijke dingen riepen neo-nazis zijn ja. Of die bokt zitten weet ik niet.

Lees even goed want dit is beetje jammer.


Ik heb het over de gequote post, niet over wat je eerder ergens gepost hebt? Zeg ik dat jij ze Neo Nazi hebt genoemd, nee dat zei ik niet (wist ook niet dat jij dat was)ik zei dat ik ze op bokt zo aangeduid werden.

Misschien moet jij wat duidelijker zijn met leestekens en dergelijke en zelf eens wat beter lezen, eer je daar een ander van beschuldigd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:22

Niwla schreef:
Oh yes. Nog een Sinterklaasdiscussietopic. Die hadden we nog niet.

We gaan gewoon voor een vol kwartet! :+

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:22

Misschien moet jij duidelijker zijn met je quotes. Als jij die mensen niet bedoelt moet je ze ook niet quoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:24

Jessix schreef:
Misschien moet jij duidelijker zijn met je quotes. Als jij die mensen niet bedoelt moet je ze ook niet quoten.


Wie heb ik gequote wie ik niet bedoelde dan volgens jou.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:26

Mindim schreef:
Danique_G schreef:
Wat :') ik zei dat de pro groep die vooraan de protesten stond, en die meest afschuwelijke dingen riepen neo-nazis zijn ja. Of die bokt zitten weet ik niet.

Lees even goed want dit is beetje jammer.


Ik heb het over de gequote post, niet over wat je eerder ergens gepost hebt? Zeg ik dat jij ze Neo Nazi hebt genoemd, nee dat zei ik niet (wist ook niet dat jij dat was)ik zei dat ik ze op bokt zo aangeduid werden.

Misschien moet jij wat duidelijker zijn met leestekens en dergelijke en zelf eens wat beter lezen, eer je daar een ander van beschuldigd ;)


Het zijn letterlijk alle termen die ik gebruikt heb dus logisch dat ik er zo op reageer. Komt dus geloof ik wel op lezen aan. Maar snap dat je niet alles kunt lezen/onthouden. Ik zeg letterlijk net dat de aanhalingstekens mijn fout was. Waarom zoek je steeds de confrontatie zo op?

Ik heb niet echt zin in deze negativiteit, ik ga niet meer op je berichtjes reageren. Peace out

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:29

Mindim schreef:
Jessix schreef:
Misschien moet jij duidelijker zijn met je quotes. Als jij die mensen niet bedoelt moet je ze ook niet quoten.


Wie heb ik gequote wie ik niet bedoelde dan volgens jou.

Ok, dit is mijn laatste poging.
Je hebt mij gequote, maar geeft later aan dat je reactie algemeen bedoelt is.
Dan quote je Danique_G, maar geef je later aan dat je haar niet bedoelt in je reactie onder haar quote.

Maar goed, ik laat het hierbij. Je maakt het onnodig ingewikkeld. :D{

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:30

Danique_G schreef:
Het zijn letterlijk alle termen die ik gebruikt heb dus logisch dat ik er zo op reageer. Komt dus geloof ik wel op lezen aan. Maar snap dat je niet alles kunt lezen/onthouden. Ik zeg letterlijk net dat de aanhalingstekens mijn fout was. Waarom zoek je steeds de confrontatie zo op?

Ik heb niet echt zin in deze negativiteit, ik ga niet meer op je berichtjes reageren. Peace out

Ja en ik wist niet dat jij het was die al deze termen had gebruikt. Ik heb 36 paginas doorgelezen gisteren, wie wat heeft gepost weet ik dan allemaal niet meer hoor, dit was blijven hangen!

Gelukkig want ik was dit oeverloos gezwam al even zat...