Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:11

#draad kwijt
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-11-19 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty
Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:13

Sylvana Simons vind ik behoorlijk extremistisch in deze discussie. In het andere topic schrijf je dat je als racist wordt uitgemaakt en dat je moeder je nooit op aarde had moeten zetten. Dat is iets wat een normaal iemand niet zal schrijven, ook behoorlijk extremistisch.
Het quoten van een facebook bericht dat er zo hard gemiept wordt over de kleur van ZP maar dat 'ze' bij black friday vooraan in de rij staan vind ik een vrij extreme uitspraak.
De conclusie dat met het veranderen van het Paard van Sinterklaas binnenkort ook Pinkeltje in de band zal moeten vind ik ook nogal een extreme conclusie en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Qerty
Berichten: 2018
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:14

secricible schreef:
Maar Ceffyl, dit is letterlijk jou quote

Citaat:
En dan de klacht dat anti-zwarte pieten de sfeer verpesten voor de kinderen... Nee, de mensen die krampachtig vasthouden, die verpesten het feest. Als die hadden gezegd ‘Ja, fair, we passen de pieten een beetje aan zodat het voor iedereen een leuk feest is’ was er NIETS aan de hand geweest. Geen kind dat ernaar gekraaid had.


en als Mindin dan reageert dat dat blijkbaar niet zo is, want zelfs met die pieten een beetje aangepast is men niet tevreden en dat onderbouwt met een link naar Sylvana Simons, dan zeg jij dat ze olie op het vuur gooit. Huh, hoe dan? :+


Nee, dat was ik.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:14

sorry, je hebt gelijk, ik pas even aan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:42

Qerty schreef:
Sylvana Simons vind ik behoorlijk extremistisch in deze discussie. In het andere topic schrijf je dat je als racist wordt uitgemaakt en dat je moeder je nooit op aarde had moeten zetten. Dat is iets wat een normaal iemand niet zal schrijven, ook behoorlijk extremistisch.
Het quoten van een facebook bericht dat er zo hard gemiept wordt over de kleur van ZP maar dat 'ze' bij black friday vooraan in de rij staan vind ik een vrij extreme uitspraak.
De conclusie dat met het veranderen van het Paard van Sinterklaas binnenkort ook Pinkeltje in de band zal moeten vind ik ook nogal een extreme conclusie en zo kan ik nog wel even doorgaan.


Jij hebt duidelijk mijn posts niet gelezen. Ik kom er dadelijk op terug, sta nu op stal het been van mijn paard in de biotex te zetten

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:43

Ik snap niet hoe een verhaal van een van origine turkse man met vrijgekochte voormalige slaven die gekleed gaan in adellijke schildknaap kledij in de loop der jaren tot dit is geworden wat het nu is.

Het originele verhaal getuigd van niets dan liefde en vrijgevigheid en dankbaarheid en klasse.



Mijn paarden discrimineren ook op kleur en ras. Niets aan te doen. Acceptatie komt vanzelf maar in het begin is het even zoeken. De plottwist is gezien de huidige veranderingen wel weer logisch, er wordt een nieuw beeld geschept. Ik vind dat het bij het oude mag blijven.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:47

[quote="Mindim"

Nah, beetje genuanceerder mag ook wel. Afdwingen doen beide partijen, schelden en roepen doen beide partijen en het feest verpesten doen beide partijen. Waar twee zijn hebben twee schuld hoor ;)[/quote]

Zie op social media vanuit KOZP niets anders dan kalme reacties op rechts extremisten. Tevens streven zij naar vreedzame protesten. Zie voornamelijk agressie en geweld vanuit pro.

Of protest naast een optocht moet, nee. Laat de kinderen erbuiten. Maar de pro kant draagt hier meer bij aan dan de anti kant.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:10

Ik snap niet dat iedereen hier zo naar groeperingen wijst als schuldige. Het is namelijk gewoon de schuld van Sinterklaas. Die is met Ozosnel de daken op gegaan toen het heel hard regende, terwijl paardenpiet hem nog zo had gewaarschuwd dat hij niet met Ozosnel de regen in kon gaan. Als Sinterklaas dat niet had gedaan was Ozosnel nu gewoon nog wit geweest. }:0

Toch is het enorm interessant hoe druk volwassenen mensen zich kunnen maken om een kinderverhaal, terwijl de kinderen er alleen maar van genieten. Ieder jaar is er een andere verhaallijn, zo is er ook al eens een Fries paard betrokken en een piet te paard, tijdens het jaar van opa piet. Ook zijn er eens pieten geweest met en zonder veer en zijn er ieder jaar problemen met cadeautjes zonder dat daar grote en blijvende conclusies uit worden getrokken. Misschien moeten volwassenen ook leren om rustig af te wachten en te vertrouwen op de woorden van Sinterklaas: Alles komt goed. <:)

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:00

Berryz schreef:
Volgend jaar een zwarte shabrakbonte appaloosa? *\o/*


Jaaaaaaa!!!!!
Afbeelding

Niobe

Berichten: 7994
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:01

Nicky1963 schreef:
Berryz schreef:
Volgend jaar een zwarte shabrakbonte appaloosa? *\o/*


Jaaaaaaa!!!!!
[ [url=m/Id6a35.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hou op wat een knap dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:06

Qerty schreef:
Sylvana Simons vind ik behoorlijk extremistisch in deze discussie. In het andere topic schrijf je dat je als racist wordt uitgemaakt en dat je moeder je nooit op aarde had moeten zetten. Dat is iets wat een normaal iemand niet zal schrijven, ook behoorlijk extremistisch.
Het quoten van een facebook bericht dat er zo hard gemiept wordt over de kleur van ZP maar dat 'ze' bij black friday vooraan in de rij staan vind ik een vrij extreme uitspraak.
De conclusie dat met het veranderen van het Paard van Sinterklaas binnenkort ook Pinkeltje in de band zal moeten vind ik ook nogal een extreme conclusie en zo kan ik nog wel even doorgaan.


Ten eerste je opmerking over Sylvana Simons:
Iemand schreef dat wanneer we Piet gelijk hadden aangepast er helemaal geen problemen zouden zijn geweest.
Er zijn meerdere geluiden geweest online en op tv dat ook roetveegpiet niet het meest wenselijke is en daarbij heb ik als voorbeeld een uitspraak van Sylvana Simons gegeven, alleen om aan te tonen dat ook met roetveegpiet er nog wel problemen zouden zijn geweest.

De opmerking over dat iemand me een racist noemt en de opmerking over mijn moeder enkel omdat ik moe wordt van de hele discussie tussen beide groepen, is me van de week gebeurd op facebook, als reactie op een artikel van rtlnieuws. En die opmerkingen vliegen je daar om de oren hoor van beide kanten, dit is geen uitzondering, gewone mensen die comments geven op facebook. Ook zwart tegen zwart gaan hard tegen elkaar, dat een zwart iemand die geen problemen heeft met zwarte piet een vieze nsb-er wordt genoemd. Dus geen extremisme, maar bijna de normale manier van spreken op de facebookpagina van rtlnieuws.

Het quoten van een facebook bericht over black friday was als een reactie op Karuna.
Karuna: Nu met alle reclame voor black friday mag dat dan wel?
Askja: Black Friday, Zwarte Piet :D Beetje vergezocht.
Mindim: Er gaat een hollands tegeltje op facebook rond met de tekst:
Grappig dat zwarte piet een probleem is, maar met black friday staan ze vooraan in de rij.
Misschien dat ze daarom de comment postte.

Dat was alles.

Dat door verandering van de kleur van het paard van sinterklaas, pinkeltje in de ban moet, heb je het weer niet juist.

Iemand had het over oud hollandse versjes met teksten die niet meer kunnen. Daarbij moest ik meteen denken aan Pinkeltje, ook oud hollands met teksten die niet meer kunnen, maar nog steeds in de winkel liggen en die nog steeds en masse wordt gekocht om aan kinderen voor te lezen. Dat ik benieuwd ben wanneer iemand daar over struikelt, want daar heb ik tien jaar geleden al mijn vraagtekens bij gezet.


Conclusie, je trekt de dingen uit context en je leest niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:11

Danique_G schreef:
Zie op social media vanuit KOZP niets anders dan kalme reacties op rechts extremisten. Tevens streven zij naar vreedzame protesten. Zie voornamelijk agressie en geweld vanuit pro.

Of protest naast een optocht moet, nee. Laat de kinderen erbuiten. Maar de pro kant draagt hier meer bij aan dan de anti kant.


Men moet gewoon met elkaar om tafel en een volwassen gesprek voeren ipv tegen elkaar te roeptoeteren, het laatste werkt bijna niet.

Nou, ik zie genoeg narigheid van beide kanten hoor op social media. Waar kijk jij dan precies, ik volg vooral actualiteiten sites op facebook en twitter. Rtl nieuws, pauw, Nos, dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:14

:list:
Nicky1963 schreef:
Berryz schreef:
Volgend jaar een zwarte shabrakbonte appaloosa? *\o/*


Jaaaaaaa!!!!!
[ [url=m/Id6a35.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die is prachtig!!!

Niwla

Berichten: 4120
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:25

Oh yes. Nog een Sinterklaasdiscussietopic. Die hadden we nog niet.

Eleeke

Berichten: 2051
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:33

Ik zag heel vaak langskomen dat mensen zich er makkelijker bij neer zouden konden leggen als de veranderingen wat geleidelijker zouden gaan .

De eerste protesten tegen zwarte Piet stammen uit 1968. Toen is het een paar jaar stil geweest maar eind jaren 70 kwam er weer een opleving vooral vanuit de Surinaamse gemeenschap.
Vanaf toen zijn de protesten gegroeid waarbij er eind jaren 90 zelfs geprobeerd is de kleur van Piet te veranderen. Echter na onderzoek bleek dat 96% van de bevolking tegen was.
In 2011 kwam er weer een opleving en die zet door.

Ik zag het ook nooit als Racisme, en ik bedoelde het al helemaal niet als racisme. Natuurlijk niet , ik ben niet racistisch.
Maar dat ik niet racistisch ben, betekend nog niet dat blackface niet racistisch is.

En zwarte Piet is gewoon overduidelijk blackface, kroeshaar , dikke lippen, gouden oorbel ,zwart geschminkt. Ik kan er echt niets anders van maken.

Gelukkig is er geen kind getraumatiseerd door de verandering, dat zijn alleen maar volwassenen. volwassenen die bang zijn dat wereld zoals ze die kennen te hard verandert.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:15

'Hoor de wind waait door de bomen'

Iemand wilde dat weten ivm 'o zo snel'.

Discussieren is goed op zich. Houd het rustig en word niet persoonlijk, dat brengt nl helemaal niks.

Op de Nederlandse Antillen word Sinterklaas gewoon gevierd met zwarte pieten.
Mensen die willen opstaan tegen slavernij hebben daar vandaag gewoon de kans voor. Het goede nieuws is dat je niet in de verkeerde eeuw geboren bent! Slavernij bestaat nl nog volop.
Wat ik wel jammer vind is dat de hele 'herdenking' nl. de bevrijding van kindslaven op deze manier in een verkeerd daglicht staat.

Saharah
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:23

Kinderen houden toch enorm veel van zwarte pieten? Het is toch juist een positief iets, zwarte piet?
Slavernij, oké dan, maar kinderen zijn wel altijd dankbaar voor de cadeautjes en pepernoten die ze krijgen van de pieten.

In het Sinterklaasjournaal worden de pieten eigenlijk alleen maar gespeeld door blanke acteurs, die dan wel roetvegen hebben. Maar hoe kan het nou dan dat ik geen enkele getinte piet in dit journaal zie? Wat nou als er mensen met een donkere huidskleur een roetveegpiet willen spelen?

Ik denk dat Ozosnel niet een blijvend paard is in het Sinterklaasjournaal. Volgend jaar is het vast en zeker weer een schimmel waarmee Sinterklaas over de daken rijdt. Ik maak me hier dan ook geen zorgen om.

zonnebloem18

Berichten: 24863
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:27

John Jones doet ook mee, die heeft ook een tintje.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:43

Saharah schreef:
Kinderen houden toch enorm veel van zwarte pieten? Het is toch juist een positief iets, zwarte piet?
Slavernij, oké dan, maar kinderen zijn wel altijd dankbaar voor de cadeautjes en pepernoten die ze krijgen van de pieten.


Precies, en daarom maakt het geen donder uit dat ze nu enkel nog vegen op hun gezicht hebben. Wanneer er een grote bevolkingsgroep zich hierdoor aangesproken voelt, en zich er onprettig bij voelt, dan moet het geen probleem zijn om dat aan te passen.
Ik word zo moe van dat eeuwige gezeik, omdat er wat meer rekening gehouden wordt met de medemens.
Het lijkt trouwens wel of je slavernij goed praat, omdat de kinderen er wel dankbaar voor zijn. Hoe krom is dat?

Mijn neefjes (van 3 en 6) vinden de roetveegpieten nog net zo leuk als de zwarte pieten.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 28-11-19 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35667
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:52

Saharah schreef:
Maar hoe kan het nou dan dat ik geen enkele getinte piet in dit journaal zie?


Misschien omdat je niet zo goed kijkt :o

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:54

Bah wat een nare opmerking over dat Black Friday... ik had hem nog niet voorbij zien komen. En daar ben ik altijd blij mee, want ik schrik me elke keer kapot als vrienden/bekende zoiets delen op social media.

Kimbers

Berichten: 5107
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:19

Saharah, hoezo zou je je überhaupt zorgen maken om wat voor soort paard er gebruikt wordt tijdens het sinterklaasfeest? Het is een kinderfeest hoor :')

Mijn dochter vindt het fantastisch en het zou haar geen snars uitmaken welke kleur de piet, het paard of sinterklaas zou hebben. Het gaat om de spanning rondom het feest, de leuke verhaallijn, de gezelligheid en uiteraard de cadeautjes. Wij volwassenen zouden ons eens niet zo druk moeten maken om veranderingen. Ze zijn er nou eenmaal en ik geloof dat we daar juist blij mee moeten zijn.

Raineri
Berichten: 6284
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:26

Jessix schreef:
Bah wat een nare opmerking over dat Black Friday... ik had hem nog niet voorbij zien komen. En daar ben ik altijd blij mee, want ik schrik me elke keer kapot als vrienden/bekende zoiets delen op social media.


Yup. Ik ontvolg deze personen en overweeg om ze verwijderen. Ik heb niet zo op mensen die emotioneel gezien niet intelligent genoeg zijn om in te zien dat een minimale aanpassing van een traditie het kwetsen van mensen kan voorkomen.


Afbeelding

Deze kwam ik ook tegen. Vind dit zo overtrokken. Sinterklaas en al die andere dingen zijn een traditie/artefact van een cultuur. Een cultuur verander je niet door een traditie aan te passen.
En dat ons land, onze cultuur vind ik al helemaal smerig. Zij zijn net zo goed Nederlanders. Het zijn geen tweederangs burgers ..

Spoiler:
ironisch is dat ze paar weekjes geleden nog iets geeft gepost over immigranten. Het leuke is dat haar vriend 2e generatie allochtoon is. Moest echt mijn tong afbijten :Y)

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:48

Hier heeft Sinterklaas al heel vaak een niet-wit (meestal bruin) paard gehad omdat het supermoeilijk is om hier in de drukke stad een paard te vinden wat braaf genoeg is voor dit werk. En dan kunnen we echt niet op zoiets bijkomstigs als kleur gaan discrimineren.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:37

Danique_G schreef:
Jessix schreef:
Bah wat een nare opmerking over dat Black Friday... ik had hem nog niet voorbij zien komen. En daar ben ik altijd blij mee, want ik schrik me elke keer kapot als vrienden/bekende zoiets delen op social media.


Yup. Ik ontvolg deze personen en overweeg om ze verwijderen. Ik heb niet zo op mensen die emotioneel gezien niet intelligent genoeg zijn om in te zien dat een minimale aanpassing van een traditie het kwetsen van mensen kan voorkomen.


[ [url=m/OYMZZd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze kwam ik ook tegen. Vind dit zo overtrokken. Sinterklaas en al die andere dingen zijn een traditie/artefact van een cultuur. Een cultuur verander je niet door een traditie aan te passen.
En dat ons land, onze cultuur vind ik al helemaal smerig. Zij zijn net zo goed Nederlanders. Het zijn geen tweederangs burgers ..

Spoiler:
ironisch is dat ze paar weekjes geleden nog iets geeft gepost over immigranten. Het leuke is dat haar vriend 2e generatie allochtoon is. Moest echt mijn tong afbijten :Y)


Ja ik ben rond deze periode ook elk jaar een paar "vrienden" armer. :')