Wees alert: horzellarves

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 21:11

Dialoog tussen mens en paard
Medisch

Afbeelding
Foto door notafly


Zie jij ze ook op je paard? Die kleine eitjes van de horzel kunnen voor enorme schade zorgen. Tijdens dissecties worden ze regelmatig aangetroffen en is vaak goed te zien wat een schade ze aanrichten.

Mestonderzoek
Echter steeds meer mensen ontwormen enkel en alleen op basis van mestonderzoek. Men weet over het algemeen ook dat je het regelmatig moet herhalen om een reëel beeld te krijgen met wat voor parasieten je paard rondloopt. Is de infectiedruk (te) hoog dan wordt geadviseerd om te ontwormen.
Wat misschien niet bij iedereen bekend is, is dat je bijvoorbeeld de besmetting met de horzellarve niet uit een mestonderzoek haalt. Ongemerkt kan je paard dus rondlopen met een behoorlijke besmetting.

Cyclus
De paardenhorzel legt kleine gele eitjes, op hoofdzakelijk manen, buik en benen van het paard. Het paard ‘likt’ deze zelf op en ze komen via het mondslijmvlies in de maag terecht. Daar hechten zij zich aan de maagwand vast om later, als het warme seizoen begint, weer met de mest naar buiten te komen. De larven boren zich in de grond en (na enkele keren verpoppen) worden het volwassen horzels. De symptomen van een Horzellarve besmetting kunnen ontstekingen aan de mond, tong en maag veroorzaken. Maar ook maag-darm problemen zoals diarree, bloedarmoede of kolieken komen voor.

Ontwormen
Als ze er niet zijn hoeft het niet te betekenen dat je paard ze niet met zich meedraagt. Naast gedegen mestonderzoek, altijd in het najaar ontwormen met een middel tegen de horzellarve en eitjes zoveel mogelijk verwijderen.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:24

Gek word ik ervan! Elke dag pluk ik! Het ene paard heeft er meer last van dan het andere. Mijn vos is topfavoriet :(

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:21

Bij ons hebben we volgens mij dit jaar voor het eerst "een" horzel op stal geconstateerd. Maar ik zie nergens gele stipjes op de benen, dus ik vermoed dat dat een verdwaalde was en dat die geen paard iets heeft aangedaan qua eitjes leggen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:53

Met welke moet je ontwormen, zie ze dit jaar voor het eerst bij mijn paard.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 01:21

alice0cullen schreef:
Met welke moet je ontwormen, zie ze dit jaar voor het eerst bij mijn paard.

Ivermectine.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 05:48

Watje/doekje met azijn schijnt ze makkelijk te laten verwijderen.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:40

Je krijgt ze ook weg met een poetsblokje

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:29

Afspoelen met water doet ze volgens mijn VA ook open springen ofzo. Vermoed dat hij dan wel een stevige waterstraal bedoelt.

Lynn2014

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-02-18
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:32

Ik heb er een speciaal mesje voor, maar idd. Al een aantal keren weer gebruikt!

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:46

Maar bij veel dierenartsen krijg je bijna geen ontwormingsmiddelen meer mee zonder mestonderzoek :+

Ik poets ze ook altijd weg met een blokje. Nu ontwormt mijn stal gelukkig wel altijd met regelmaat, dus daar maak ik me niet veel zorgen over.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 07:54

Wanneer ik mijn dierenarts aangeef te willen ontwormen ivm de horzellarven (in het najaar/winter) krijg ik wel altijd ontwormmiddel mee zonder mestonderzoek.
Ze zitten hier best veel en met de kleur van mijn paarden mis ik wel eens een paar eitjes om te verwijderen.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:23

Ik geeft het hele jaar door eens in de twee maanden handje boerenwormkruid en heb geen last van wormen. Een keer per jaar in voorjaar geef ik een goede ontworming. En geen last van wormen.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:49

Ik gebruik er altijd poetsblokken voor, maar ik krijg sommige eitjes er niet mee weg. Het is in elk geval een lastig klusje. Dat wordt preventief ontwormen...

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:59

Ik vraag me altijd af omdat wij ze zo moeilijk kunnen verwijderen, hoe het paard ze dan wel op kan likken?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:59

De speciale horzeleitjes mesjes werken echt heel goed. Het lijkt nu weer wat minder met de regen maar we hebben al heel wat eitjes verwijderd. https://www.agradi.nl/shires-horzeleitjesmes-black.htm
Straks sowieso ontwormen, doen we altijd in oktober/ november speciaal tegen de horzellarven.

Water en azijn heb ik geprobeerd maar dat gaf weinig resultaat.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:45

Ik geef eind van het jaar ongeacht het mestonderzoek altijd een Equest Pramox kuur en dan komen ook de horzellarven eraf.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:49

ampi schreef:
Ik geef eind van het jaar ongeacht het mestonderzoek altijd een Equest Pramox kuur en dan komen ook de horzellarven eraf.


Ja hetzelfde. Na de eerste nachtvorst. Maar meestal doe ik just to be sure na de derde of vierde nachtvorst oid.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:49

balance schreef:
Watje/doekje met azijn schijnt ze makkelijk te laten verwijderen.


Forget it. Werkt voor geen meter. Mesje of poetsblok, en dan moet je nog hard werken ook.
Ik schuif er na de eerste nachtvorst gewoon een ivermectine in.

En is iedereen in die paar jaar van wormeitellingen en recepten zó op de automatische piloot aan het ontwormen dat niemand meer weet dat je in het najaar horzels en dus eitjes hebt (die je never nooit niet allemaal weg krijgt), waar je in november ivermectine tegen moet geven?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:54

Idd na de vorst ivermectine, dan zijn de eitjes op de benen doodgevroren.
Ik ga er gewoon met een minischeermachine langs. Veel sneller dan dat geklooi met mesjes en minder haarschade dan zo'n blokje.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:07

Ik verwijder ze met een aardappelschilmesje. Gaat perfect. Doe na de eerste vorst standaard ontwormen, heb te vaak gezeik gehad met mestonderzoek.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 10:11

Hoppit schreef:
Idd na de vorst ivermectine, dan zijn de eitjes op de benen doodgevroren.



Inderdaad en dat ieder jaar.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Wees alert: horzellarves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:53

Ze waren er al veel eerder dan er nu rond gaat!!!
Hier nu nergens last van gelukkig, pluk ze gewoon met mijn nagels eraf!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:32

Thorn2006 schreef:
Hier nu nergens last van gelukkig, pluk ze gewoon met mijn nagels eraf!


Dan wel je nagels goed schoonmaken. Lijkt me dat je ze zelf ook niet per ongeluk binnen wil krijgen :o ( al weet ik niet of ze in het menselijke spijsverteringssysteem kunnen overleven..... maar het gaat om het idee!).

FrieJ
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-10-16
Woonplaats: Wilrijk (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:43

Nirvana_ schreef:
Ik vraag me altijd af omdat wij ze zo moeilijk kunnen verwijderen, hoe het paard ze dan wel op kan likken?


De eitjes 'reageren' op de warme adem van het paard en laten dan makkelijker los. Vandaar ook het advies van de DA van Stral, dat heeft meer met de temperatuur van het water te maken dan met de kracht van de straal :)

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:46

FrieJ schreef:
Nirvana_ schreef:
Ik vraag me altijd af omdat wij ze zo moeilijk kunnen verwijderen, hoe het paard ze dan wel op kan likken?


De eitjes 'reageren' op de warme adem van het paard en laten dan makkelijker los. Vandaar ook het advies van de DA van Stral, dat heeft meer met de temperatuur van het water te maken dan met de kracht van de straal :)

Ha bedankt voor de toelichting, DA was het aan 't uitleggen tegen mijn vader toen ik binnenkwam en ik had een deel van het gesprek gemist, dus het is de warmte die het hem doet? Dat had ik zelf niet binnen gekregen :D