Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:34

Volgens mij laat de rups alleen de brandhaartjes los als hij zich bedreigd voelt. Als je het nest met rupsen wegzuigt zullen ze dus weg zijn tijdens het maaien en hooien,lijkt mij. Maar ik weet het ook niet zeker ,heb ook veel vragen want ze zijn tot en met juli actief en voor mens en dier een last maar daarna ? Wat gebeurt er dan met die beesten,lossen die op of zo ,die haartjes liggen met beestjes en al dan ergens of ?

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 15:42

Die haartjes schijnen dus nog 8 jaar actief te zijn. En de grond rondom de boom dus ook.

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:43

De rupsen verpoppen zich en vliegen daarna uit als mot. Krengen zijn het. Zo erg als dit jaar nog nooit gezien. Hebben zelf ook een aantal eiken in de wei maar ook daar zitten er veel meer in als vorig jaar. Ook zelf nog nooit last gehad van jeuk of zo. Dit jaar dus wel. Volgend jaar gaan we weer spuiten.

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:05

Ik heb ook een vraag.. misschien weten iemand hier het.

Bij ons was het ook extreem met die rupsen, ze hebben gif gespoten en nu liggen ze allemaal dood op de grond in de wei. Dan kunnen de paarden er toch nog steeds niet op? Rupsen moeten toch helemaal weg gehaald worden?

tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:32

Ik zou daar inderdaad geen paard opzetten. Haartjes van dode rupsen kunnen nog jaren actief zijn.
Het vervelende is dat je met het verwijderen van de rupsen de haartjes niet kwijt bent. De minuscule brandhaartjes schieten ze af zodra er gevaar dreigt en kunnen zich door de lucht nog een enorm stuk verplaatsen.

Ik ben bang dat je nu je wei moet saneren, hoe je dat het beste kan doen zou ik aan een professioneel bedrijf vragen. Gif spuiten is niet de juiste manier van bestrijden, zoek uit wie dit gedaan heeft of wie de opdrachtgever is en stel ze aansprakelijk.

marije1109

Berichten: 1137
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:32

Hé manda ik herken je pony volgens mij van fb, bericht van kliniek Emmeloord.Op de after foto ziet hij er gelukkig alweer veel beter uit.

Zie hier in de dorpen ook veel gemarkeerde dorpen, gelukkig hebben wij geen eiken en geen dennen _/-\o_

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:25

Dany94 schreef:
Ik heb ook een vraag.. misschien weten iemand hier het.

Bij ons was het ook extreem met die rupsen, ze hebben gif gespoten en nu liggen ze allemaal dood op de grond in de wei. Dan kunnen de paarden er toch nog steeds niet op? Rupsen moeten toch helemaal weg gehaald worden?


Is er een professioneel bedrijf geweest om het uit te voeren? De brandharen zijn ongetwijfeld alle kanten op gevlogen. Dode rupsen verwijderen is niet het enige, de brandharen zijn het probleem en die zijn miniscuul. Kunnen enorme problemen opleveren als de dieren ze binnen krijgen

Esmee_RS

Berichten: 4887
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:35

LindyH schreef:
Overigens heb ik nu eindelijk wel antwoord op de vraag waar die onverklaarbare muggenbulten-die -niet-zo-erg-jeuken vandaan komen. :D

Huh, komt dat daardoor? Ik heb die bultjes ook maar dacht dat dat gewoon warmtebultjes waren :Y)

Wel apart dat met die abortussen... Zou het bij mensen ook miskramen kunnen veroorzaken?

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:55

Ik vraag me ook wat ik zal doen.
Veel eiken langs de wei staan. Paarden eten het gras daaronder niet... Heel stuk wei waar nu hoog grs staat. De nesten zijn zo veel mogelijk weggezogen, maar haren zitten waarschijnlijk in dat gras...
Maaien en afvoeren?
Sproeiers erop?
Hoe krijg ik mijn wei weer schoon?