Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Annemarie
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 15:03

Spuitlijm schijnt de oplossing te zijn. Hiermee plak je alle brandharen vast op het nest waardoor ze niet meer weg kunnen waaien. Action verkoopt dit, zelf heb ik er nog geen ervaring mee maar lijkt me de moeite waard aangezien een bus spuitlijm maar € 1.99 kost.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:06

8nnemiek schreef:
Als je er snel genoeg bij bent hebben ze nog geen haren, toch? Dan kun je ze veilig verwijderen.

Ik hoorde ook op de radio dat de brandharen niet die lange witte haren zijn die je ziet zitten. De brandhaartjes zijn met het blote oog onzichtbaar dus je kunt niet zien wanneer ze die al hebben.

Het lijkt mij ook wel dat wegbranden wel zin heeft om de verspreiding enigszins in te dammen. Je verwoest toch een kolonie zou ik denken, waardoor die zich niet weer voort kunnen planten. Je hebt dan misschien wel even wat meer last van haartjes in de lucht maar op de langere termijn lijkt het me wel goed.
Eigenlijk lijkt het mij het handigst om ze te bestrijden in het pop-stadium, voordat ze een vlinder worden.

Overigens heb ik nu eindelijk wel antwoord op de vraag waar die onverklaarbare muggenbulten-die -niet-zo-erg-jeuken vandaan komen. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:30

De brandharen zijn idd niet die lange haren die je op foto's ziet, maar kleine haartjes die niet met het blote oog zichtbaar zijn.

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:09

Om onze wei en in de omliggende bossen zit het vol met nesten van deze rupsen. Zaterdag komen ze ze in de omliggende bomen wegzuigen. Ik heb het gevoel dat het een beetje water naar de zee toe dragen is maar niks doen is ook niet echt een optie. Het idee alleen al maakt me gek overal zie ik nesten in de bomen . :( :( :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:11

Ik merk ook aan mezelf dat ik continu naar boven kijk.
en er staan nogal wat eikenbomen hier..

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:29

Zou het helpen om eerst lijmspray te sprayen en dan het nest weg te branden?
Of zou de lijmspray weer oplossen door de warmte van de brander en dan kunnen ze alsnog hun haren loslaten?

Anoniem

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:45

Ik las ook deze site in de folder over gezondheid dat je binnen een straal van 100 meter rondom een boom met rupsen niet moet hooien voor je dieren. Dat wordt dus praktisch geen hooi in deze regio (coulissenlandschap met veel eiken) dit jaar. :+

https://www.oakie.info

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 03:34

Ze zijn vreselijk. Onze pony hebben we gisteren zo aangetroffen en had gelijk een vermoeden, na zoeken vond ik inderdaad hele nesten in een van de grote eiken bij zijn wei, hij heeft waarschijnlijk liggen rollen in het gras waar dan weer haren van de rups lagen, heel zijn schouders aan beide kanten vol enorme bulten en zijn ogen gezwollen waarvan een kant erger en die kant was ook zijn gezicht totaan zijn mond dik, echt zo sneu.
Nu kijken of de nesten uit te roeien zijn, we laten daar een bedrijf voor komen, maar het is zo'n grote eik en de nesten hangen zo hoog dat die haren inmiddels wel overal terecht gekomen zullen zijn en de wei dus onbruikbaar is geworden. Wat een ramp die dingen.

Mijn pony heeft van de veearts direct een injectie gekregen en daarna hebben we hem een tijdje gespoeld met fris water en je zag de bulten en zwellingen ondertussen gewoon afnemen gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:43

Het arme beest. Hoop dat ik dit niet tegenkom. En dat ze kunnen komen wegzuigen. Maar vrees dat dat dit jaar niet meer gaat lukken. Volgend jaar laat ik echt weer spuiten. Dan maar 200,- lichter en geen last van die krengen.

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:34

O jee zo heftig en zielig Manda, hopen op een vlot herstel! Wij hebben sinds een klein jaar eindelijk ons droomhuis gevonden met eigen wei aan huis treffen we eerst de zaailingen van de esdoorn nu weer deze monsters daarbij de dazen dan denk je wel bij jezelf HELP is dit wat we voor ogen hadden ?! }:) -:(-

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:32

miga schreef:
O jee zo heftig en zielig Manda, hopen op een vlot herstel! Wij hebben sinds een klein jaar eindelijk ons droomhuis gevonden met eigen wei aan huis treffen we eerst de zaailingen van de esdoorn nu weer deze monsters daarbij de dazen dan denk je wel bij jezelf HELP is dit wat we voor ogen hadden ?! }:) -:(-

Lang leve onze hobby.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:35

Pfff ik snap helemaal wat je bedoeld... Gelukkig hebben wij op de boerderij en de andere weides geen last van deze dingen, maar mijn mooiste weitje met grote looptstal is nu onbruikbaar en daar baal ik enorm van.
Met onze pony is alles weer goed! Gisteravond was alles al weer bijgetrokken, belangrijk is dus de veearts gauw de injectie te laten zetten bij zo'n heftige reactie, nou weet ik niet precies wat ze hebben gespoten eigenlijk, ik zal het volgende keer eens vragen.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:47

Cayenne schreef:
Ik merk ook aan mezelf dat ik continu naar boven kijk.
en er staan nogal wat eikenbomen hier..


Op het industrieterrein waar ik werk zitten ze dit jaar gewoon ook onderop de stam. Echt laag bij de grond of zelfs met nest en al leunend op de grond. Of halverwege de boom. Dat herinner ik me van vorig jaar niet in ieder geval.

Het is hier tijdens de pauzes een sport om als eerste het nest te spotten. Maar even serieus, het neemt bizarre vormen aan inmiddels. Zo groot als die nesten zijn. En zo veel bomen...

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:28

O wat fijn dat de pony zo snel hersteld is ,gelukkig maar ;)

Lindsey_99
Berichten: 2520
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:34

In spanje hangen ze een band om de boom met een soort trechtertje eraan met een zak eronder zag ik op fb. Daar zit een lokstof (hormoon voor vrouwtjes) in, en ook een insecticide. Daar doen ze het ook voor de dennenprocessierups.

Zag ook een filmpje over gewoon doorzichtig huishoudfolie wat om de stam getrokken werd zodat ze niet naar boven kunnen gaan, en niet naar beneden. Dat maakt het verdelgen wat makkelijker omdat ze rondom het folie blijven kruipen.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:40

Wat een slim idee van die folie!

*zet huishoudfolie op het boodschappenlijstje*

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:44

Ik heb hier 50 tot 100 jaar oude eiken staan langs de wei (van de buren) en die krengen zijn megahoog, daar kun je niet in komen om te spuiten.
Mijn wei is klein, dus waar ik de pony's nu ook neer zet, ze pakken altijd wel iets mee.
De gemeente spuit normaal de grootste eiken langs de weg met een groot kanon (wat ook ver over onze wei stuift), maar dit jaar zijn ze nog niet geweest.
Mij valt op dat de pony's de laatste dagen continu jeuk aan de mond hebben als ze pal onder zo'n boom gegeten hebben, wrijven met de tong tussen de tanden en binnenkant mond langs hun benen of over het gras (wat het dan nog erger maakt omdat ze nog meer brandharen oppakken).
Grote kluwen rupsen heb ik nog niet gezien, wel veelvraat aan de bladeren, dus ze zitten er wel in … ergens (want nogmaals de bomen zijn megahoog)

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:49

Ja hier ook zo , die jeuk aan de tong vond dit al zo raar ,zou dat daaraan liggen ? Heb in de mond gekeken en zag niks raars.

photophoebe

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:03

Mijn pony is vorig jaar mogelijk ook in aanraking geweest met zo’n stomme rups. Zijn hoofd is in een uur mega opgezwollen en het bleef maar door gaan. We zijn toen we het ontdekten gelijk naar de kliniek gereden. Gelukkig was het met 2 prikken binnen een dag opgelost en was hij de dag erna weer redelijk opgeknapt. Afbeelding
Afbeelding

miga
Berichten: 184
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:30

Wow echt mega erg, dat dat van zon klein beestje zo erg kan zijn. Zou dat bij de een ook erger zijn dan bij de ander. Net zoals de een allergisch is voor een wespensteek en de ander niet? Moet er niet aan denken met die getallen die er op dit moment zijn .

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:29

Helaas denken wij dat ook mijn paard de lul is geweest. Alleen geen bomen in de wei.
We waren er snel bij en medicatie slaat goed aan dus hij knapt al goed op.
Afbeelding

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:39

Mijn paard was vorig jaar al het haasje. Daar moest de dierenarts ook bij komen. Het was net Alf. En ze was er echt ziek van.
Afbeelding

Deze foto’s zijn vandaag bij mijn werk. De hele straat hangt hoog en laag vol met die rotzakken.

Afbeelding
Afbeelding

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:16

Vijf bedrijven gebeld gisteren enzo kunnen allemaal het werk niet meer aan. Zo’n explosie van die krengen is het dit jaar.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:29

Hier niet eens lintjes rond de bomen, maar wel een explosie...

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:29

Ik word er ondertussen wel wat zenuwachtig van. Dat spul zit hier vlakbij en er staat een rij eiken naast mijn weiland.

Wat ik alleen niet kan vinden: die beesten kennen een seizoen, stel er is nu een nest, je haalt het weg en wil in september daar hooien. Kan dat dan?
En dat is nog áls ze het weg kunnen halen want ik hoor alleen maar dat die bedrijven geen tijd hebben.