Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14100
Geregistreerd: 20-04-16

Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 10:08

KWPN
Overig

Inmiddels is het algemeen bekend dat de eikenprocessierups voor mensen gevaarlijk is, maar ook bij dieren kan de rups voor overlast zorgen. De rups is actief van mei tot juli, maar de haren kunnen nog veel langer een bedreiging vormen voor de gezondheid van mensen en paarden. De haren kunnen wel 6 tot 8 jaar hun gevaarlijke eigenschappen behouden.

Wanneer paarden buiten zijn en grazen in de weiden leveren de vrijkomende brandharen de meeste overlast voor dieren op. Ook in andere perioden dan die waarin de rups actief is, kan er blootstelling plaatsvinden aan oude haren. Dit kan door de aanwezigheid van oude nesten in of rond eikenbomen. Paarden die hooi gevoerd krijgen wat dichtbij eikenbomen gemaaid is kunnen eveneens klachten krijgen, wanneer het hooi met de brandharen besmet is.

Brandharen
Als de microscopisch kleine brandhaartjes van de eikenprocessierups in contact komen met bijvoorbeeld een paard dringen ze de huid of het slijmvlies in. Ze geven dan verschillende irriterende eiwitten af waarop het lichaam reageert met afweer- of zelfs allergische reacties. Omdat de brandharen stevig en voorzien zijn van talloze weerhaakjes hebben ze de neiging steeds dieper de weefsels in te dringen. Komen de brandharen alleen in contact met kleine delen van de huid of ogen dan zullen alleen zwellingen en jeuk ontstaan. Worden de brandharen opgenomen met ruwvoer of water, dan kunnen zwellingen in de mond en andere delen van het maagdarmkanaal ontstaan waarbij kwijlen gezien kan worden. Als de brandharen ingeademd worden is het mogelijk dat ademhalingsproblemen en benauwdheid ontstaan.

Paarden
In Nederland is een geval bij paarden bekend waarbij diarree en koliek mogelijk veroorzaakt is door eikenprocessierups. In het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Australië zijn het laatste jaren ook grote aantallen abortussen bij paarden beschreven. Deze zijn veroorzaakt door ontstekingen in drachtige baarmoeders die weer veroorzaakt zijn door brandharen. Deze brandharen zijn daarbij, vergezeld van een ziekteverwekkende bacterie, het lichaam ingedrongen en gemigreerd naar de baarmoeder.

Wat te doen
Bel bij verdenking van een besmetting op tijd de dierenarts. Paarden hebben namelijk vaak al ernstige lokale en systemische verschijnselen voordat de dierenarts is gebeld. Bijvoorbeeld ernstige verwondingen in de mond met macroglossie, blaren en speekselvloed. Deze ontstekingen en jeuk in de mond kunnen ook ontstaan door het drinken van een waterbak waar rupsen in zitten. Pas op met het bestrijden van de rupsen, gebruik zeker geen insecticiden want de irriterende haren blijven dan alsnog actief. Ook wegspuiten met bijvoorbeeld een hogedrukreiniger is geen goede oplossing. De haren en de rupsen kunnen dan immers via de lucht worden verspreid.

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:32

Jeetje, ik wist niet dat die beestjes zoveel ellende konden veroorzaken! :oo :\

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:47

Hier zitten ze helaas ook in de bomen -O-

Helaas staat in het artikel alleen hoe je ze níet moet bestrijden.. Ik ben benieuwd wat dan wél de juiste manier is.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:02

8nnemiek schreef:
Hier zitten ze helaas ook in de bomen -O-

Helaas staat in het artikel alleen hoe je ze níet moet bestrijden.. Ik ben benieuwd wat dan wél de juiste manier is.


Als ik het goed heb is wegzuigen en daarna verbranden (600°c) de enige doeltreffende manier.
Spuiten of zo de nesten wegbranden helpt niks tegen de brandharen.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:05

Ophangen van mezenkastjes is in ieder geval heel positief.
De mezen vreten de rupsen op.
Verschillende gemeenten zetten dit nu in als bestrijdingsmethode en bij de wegen en plekken waar mezennestkastjes zijn opgehangen, is de overlast door de rupsen significant minder.
Dus in het najaar nestkastjes ophangen zodat komend voorjaar de mezen erin kruipen.

Ik heb veel tuinvogels en de nodige nestkastjes hangen.
Stuk of 8 grote eiken op het erf, maar ik heb nog geen eikenprocessierups gezien.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:23

Mijn vader heeft nu inderdaad met een gewone brander de nesten op de stam verbrand. Maar ik vind dat een vreselijke manier eigenlijk -O-
De mezennesten klinkt veel beter! Dat gaan we komend najaar zeker proberen.
Zijn er meer vogelsoorten die de rupsen eten? Het zou fantastisch zijn als ze zo op een natuurlijke manier onder controle kunnen worden gehouden.

Weet iemand hoe het zit met kippen en eikenprocessierupsen? Mogen die ze wel eten? De paarden zijn van de eiken-weide af nu, maar de kippen kunnen er wel nog komen. Zou ik die wei ook voor de kipjes moeten afzetten?

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:37

Wij hebben ze ook weg gebrand maar ze komen met dezelfde gang weer terug _O-

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:49

Hier komen sowieso ook meer mezenkastjes. Gelukkig bij mij nog niks gespot maar liever voorkomen dan genezen :=
Als het droog word mag men wel oppassen met die branders. Een bedrijf laten komen kost ook wel wat als het op eigen terrein is, maar scheelt veel ellende en anders gewoon de gemeente bellen.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:54

Ships.
Ondanks mezenkastjes zie er toch een aantal op de eiken.

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:19

Ik koester onze meesjes! Echter.. slaan zij met de rupsen om de brandharen te verwijderen en zo dwarrelen die alsnog overal heen. Ik word gek van de jeuk, heb koorts en ben benauwd. Sinds mijn reactie vorig jaar, schijn ik nu tot de risicogroep te behoren.

Honingzalf helpt bij mij goed tegen de jeuk gelukkig.

Sannneke1991
Berichten: 29
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Friesland.

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:54

Bij mij gelukkig nog niet al te veel gezien en ook maar enkele eiken dus misschien heb ik geluk.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:33

tienus63 schreef:
Ships.
Ondanks mezenkastjes zie er toch een aantal op de eiken.

Net haarlak op de club EPR gespoten.
Ze bewegen niet meer.
Ik zal ze nog even wegbranden.
Denk niet dat haarlak gezond is voor de tuinvogels.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:41

Kennis van ons heeft ze ook in een hele oude eik, het nest zit in de grond, vandaar uit komen ze naar boven en omcirkelen de stam, vaak in 2 rijen dik, omhoog om een nest te gaan maken verder op in de boom. Deze kennis loopt 2x daags langs de eik om de rupsen dood te branden. Vorig jaar heeft hij het ook gedaan en dit jaar is het al minder.
Wat denken jullie dat er met de rupsen gebeurt als ze zijn opgezogen door een verdelgingsbedrijf? Dan worden ze ook verbrand wat ik zo lees op het internet. Veel meer manieren om ze te bestrijden zijn er niet echt.

Inezvds
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-06-19

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:55

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is waarschijnlijk een reactie op de eikenprocessierups. Ons paard stond helaas best wel onder. Gelukkig geneest het vrij snel

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:14

Hier mag de hele boom wel weg branden hoor wat mij betreft :))

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:53

Allebei mijn paarden staan onder een eik met nesten maar hebben er tot op heden geen last van gelukkig.
Zelf heb ik wel veel jeuk maar geen uitslag.
Donderdag worden ze hopelijk weggebrand!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:21

Nieuwsredactie schreef:
In het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Australië zijn het laatste jaren ook grote aantallen abortussen bij paarden beschreven. Deze zijn veroorzaakt door ontstekingen in drachtige baarmoeders die weer veroorzaakt zijn door brandharen. Deze brandharen zijn daarbij, vergezeld van een ziekteverwekkende bacterie, het lichaam ingedrongen en gemigreerd naar de baarmoeder.

Weet iemand hoe dit zit? Ik zie het nl nog niet helemaal voor me. In dit geval moeten de haren via de vagina in de baarmoeder terecht komen tijdens de dracht? Via andere wegen (oraal, inademen) kan het nl nooit de baarmoeder bereiken.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:44

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ze hier ook ontdekt in 2 eiken op de paddock _-:(

janineskolla
Berichten: 200
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:00

Hier voor een paar weken terug, 2 paarden een heftige reactie op de brandharen van de rupsen. Oorzaak was een oud nest van de rupsen (deze uiteraard verwijderd, en dat gedeelte van wei afgesloten). Beide paarden een hevig gezwollen neus, mond ed. Waren er ook ziek van. Veearts heeft ze gespoten met een soort anti histamine. Na de behandeling van de veearts slonk de zweling gelukkig snel. Na 1 a 2 dagen waren ze weer de oude.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:01

Ik hoorde gister op de radio dat wegbranden geen zin heeft, omdat die temperatuur te laag is. Het moet 600 graden zijn en dat red je niet met een gewone brander. Bovenden schijn je met branden de haartjes alleen maar meer te verspreiden.

Astorga schreef:
Nieuwsredactie schreef:
In het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Australië zijn het laatste jaren ook grote aantallen abortussen bij paarden beschreven. Deze zijn veroorzaakt door ontstekingen in drachtige baarmoeders die weer veroorzaakt zijn door brandharen. Deze brandharen zijn daarbij, vergezeld van een ziekteverwekkende bacterie, het lichaam ingedrongen en gemigreerd naar de baarmoeder.

Weet iemand hoe dit zit? Ik zie het nl nog niet helemaal voor me. In dit geval moeten de haren via de vagina in de baarmoeder terecht komen tijdens de dracht? Via andere wegen (oraal, inademen) kan het nl nooit de baarmoeder bereiken.

Dat zat ik me ook al af te vragen. Misschien bedoelen ze de bacterie die migreert naar de baarmoeder.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:16

Maar je brandt dan de huidige nesten weg en doodt de rupsen.
Dan heb je alleen last van de haren die ze loslaten op dat moment en al losgelaten hebben maar geen nieuwe haren meer dus.
Toch?

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:26

Niet wegbranden! De haartjes verspreiden daarmee en blijven echt heel lang actief.
Advies is een bedrijf in te schakelen en als zij niet snel kunnen komen: haarlak of lijmspray gebruiken (wel eerst ff checken welke kant de wind op staat) en hierbij bedekkende kleding en een mondkapje te gebruiken.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:28

Karin_deB schreef:
Maar je brandt dan de huidige nesten weg en doodt de rupsen.
Dan heb je alleen last van de haren die ze loslaten op dat moment en al losgelaten hebben maar geen nieuwe haren meer dus.
Toch?


Hier is het iig prima gelukt met branden :')
We hebben dan nie een klein vlammetje ofzo

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Eikenprocessierups vormt ook een gevaar voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:43

Wij hadden verleden jaar 1 ,wel eens waar, klein nest.Mijn man heeft die weggebrand met een onkruidbrander.Dit jaar hebben we nog geen nest gezien en zowel wij als de dieren hebben er nergens last van. Tot nu toe zijn we nog processierups vrij ,ik houd de eiken angstvallig in de gaten.
Ik zie niet in waarom het 600 graden moet zijn,vuur is toch vuur?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:48

Als je er snel genoeg bij bent hebben ze nog geen haren, toch? Dan kun je ze veilig verwijderen.
En als ze groter zijn dan lijkt het mij alsnog beter om ze snel weg te halen dan ze naar boven te laten kruipen waar ze alleen maar meer overlast veroorzaken en zich weer kunnen voortplanten.
Verdelgingsbedrijven schijnen het er zo druk mee te hebben dat ze overal volgeboekt zijn.