Fledderus: 'We willen meer bekendheid voor de paardensport'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14171
Geregistreerd: 20-04-16

Fledderus: 'We willen meer bekendheid voor de paardensport'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 15:33

KNHS
Overige

Afbeelding
Foto: Marjoow


De paarden staan er al, letterlijk en figuurlijk zijn we sinds kort weer met zijn allen de wei ingaan. Het nieuwe buitenseizoen is begonnen en dat blijft altijd weer een fijn moment voor de gemiddelde paardensporter. De temperatuur stijgt, de dagen lengen, het groen komt aan de bomen, oftewel de ideale omstandigheden om de binnenhallen achter ons te laten en de buitenlucht op te zoeken.

Dit gegeven alleen stemt vrolijk en daar komt dit keer nog iets bijzonders bovenop. Zonder erin door te schieten durf ik te stellen dat we aan de vooravond staan van wat een historisch seizoen voor de Nederlandse paardensport belooft te gaan worden. Nooit eerder werden er zoveel internationale kampioenschappen op vaderlandse bodem gehouden als dit jaar. We beginnen in juli met de Europese jeugdkampioenschappen springen in Zuidwolde, terwijl in hetzelfde weekend ook het EK Eventing voor de jeugd in Maarsbergen plaatsvindt. Twee weken later gaan we naar het eigen Centrum in Ermelo voor het EK voltige voor senioren en het WK voltige voor junioren. Begin augustus keren we terug naar Ermelo, maar dan voor het WK Jonge Dressuurpaarden. Eind augustus volgt dan de apotheose, als van 19 tot en met 25 augustus in Rotterdam de Europese Kampioenschappen Springen, Dressuur en Para Dressuur plaatsvinden.

Uniek
Zoveel prachtige kampioenschappen in één seizoen, dat is uniek in Nederland! Ik kan het beamen. Ik heb bij veel sporten mogen rondkijken en dit nog niet eerder meegemaakt. Er is echter ook een andere kant van de medaille. Ik denk namelijk dat het voor de buitenwereld nog een tamelijk onbekend gegeven is dat we dit allemaal organiseren in de paardensport. De EK’s in Rotterdam hebben veel uitstraling, maar ik vermoed dat er momenteel nog niet heel veel anders naar wordt gekeken dan naar een regulier CHIO Rotterdam. Achter de schermen wordt er ondertussen hard gewerkt om de EK’s en alle andere kampioenschappen onder de aandacht te brengen. In Rotterdam is de organisatie al goed onderweg. Er worden allerlei scholen betrokken in de vooraandacht voor het evenement en er zijn diverse activiteiten op maneges en verenigingen in de omgeving. Regionaal is er dus een goede start gemaakt en de komende maanden mag dit een vervolg krijgen in de rest van Nederland. Er worden onder meer ambassadeurs ingezet, en niet de minsten. Ik kan melden dat Edward Gal, Harrie Smolders en Rixt van der Horst de TeamNL-ambassadeurs zijn van hun discipline voor het EK.

Eigen wereld
Als KNHS werken we nauw samen met de organisatie en voor ons is het belangrijk dat deze EK’s niet als een eenmalige gebeurtenis worden gezien. We willen graag een goede basis leggen voor meer bekendheid van de paardensport in ons land. Daar is nog winst te behalen. Onze sport is mooi en bijzonder. En vanuit dat perspectief de moeite waard om naar te kijken en te ervaren.
Ook voor het EK voltige voor senioren en het WK voor junioren staat een sideprogramma op de planning. Hier speelt een vergelijkbaar iets. We willen graag het Nationaal Hippisch Centrum meer in de kijker zetten en bekender maken. Het is een prachtig centrum, dat beaamt een ieder die hier voor het eerst komt, maar te veel mensen in Gelderland weten niet eens dat het hier staat. Misschien wel kenmerkend voor de paardensport. We zitten wat in een eigen wereld, maar het is wel een hele mooie wereld en dus eentje die gezien mag worden. Laten we daarom dit prachtige buitenseizoen met al die kampioenschappen, met de EK’s voorop, zien als een mooi begin voor meer bekendheid van de paardensport.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Fledderus: 'We willen meer bekendheid voor de paardensport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:28

Wat jammer dat de endurance en de TREC hier niet bij genoemd worden.

In september is het de EuropaCup van de TREC in Buinen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:48

Trec valt toch niet onder de vlag van de KNHS? Dat zal de reden wel zijn.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Re: Fledderus: 'We willen meer bekendheid voor de paardensport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:55

Ik vind juist niet dat ze het populairder moeten maken. Paardrijden is een dure sport. Al die koopjesjagers maken het dieronvriendelijk. Ik zie in mijn werk heel veel onkunde en daarmee gepaard dierenleed. Of je kan het betalen en je geniet ervan, of je blijft lekker doorhobbelen op een manegepaard. En dan wel op een manege waar paardenwelzijn en dus de prijs conform de zorg is. Nu mag het allemaal niks kosten. Daar kan nog heel veel in gewonnen worden.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:02

SusanH schreef:
Trec valt toch niet onder de vlag van de KNHS? Dat zal de reden wel zijn.


Financieel tegenwoirdig wel.