Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 07:44

*Bokt.nl
Bokt community


In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord die veel weet over een bepaald deel van de paardensport en -houderij. Deze maand hebben we Suikermeisje een paar vragen gesteld over het rijden met dameszadel.

Van oudsher reden vrouwen al op paarden. Ze hadden speciale dameszadels. Het dameszadel is een zadel waarbij je met twee benen aan dezelfde kant van het paard zit in amazonezit (ook wel dameszit genoemd), over het algemeen aan de linkerkant. Hierdoor is het mogelijk om ook met rok op het paard te zitten. De linkervoet rust in een stijgbeugel, het rechterbeen ligt losjes over de voorkant van het zadel. Vanwege het gevaar om in de stijgbeugel te blijven hangen is het extra belangrijk dat deze is bevestigd met een speciale veiligheidssluiting, of dat dit een speciale veiligheidsbeugel is. Om de zit van de amazone te verstevigen bevinden zich 2 krukken aan de linkerkant van het zadel. Deze 2 krukken samen noemt men de vork. Het linkerbeen gaat onder de onderste kruk, en het rechterbeen over de bovenste.


Afbeelding
Suikermeisje op haar Welsh. Foto: Suikermeisje.

Hoe ben je begonnen met het rijden met dameszadel?
Doordat mijn zus en moeder in contact kwamen met een vrouw in onze buurt. Zij en haar dochter waren al actief bij de dameszadelvereniging. Ik was toen ongeveer 9 jaar en reed op een Welsh pony.

Hoe geef je precies je hulpen door als je beide benen aan één kant hangen?
Met je zit kun je net als in een gewoon zadel de hulpen deels geven. Maar aan de kant waar geen been zit heb je een cane. Dit is een harde 'zweep' waarmee je dus net als je been druk kan geven. Wel is dit erg wennen omdat je dus je cane moet neerleggen zoals je normaal je been hebt. De cane is niet om als zweep te gebruiken maar echt alleen als lange stok waarmee je druk kan uitoefenen. Het paard moet wel goed aan de hulpen staan en willen lopen, anders wordt het wel erg moeilijk.

Zit je op een dameszadel net zo stabiel als op een gewoon zadel? Kan je bijvoorbeeld ook bokken net zo goed uitzitten?
Je zit heel stevig. Maar bokken is wel heel vervelend omdat je niet in verlichte zit kan gaan zitten. Omdat er in het midden twee steunen zijn zit je gewoon heel stevig en val je niet voorover of achterover of juist opzij.

Kan je ook springen met een dameszadel?
Je kunt gewoon springen. Wel moet je er dan goed om denken dat je je handen goed mee doet naar voren en 1.60m springen vind ik zelf een slecht idee omdat je niet in de beugels kan staan en voldoende kan meegeven daarvoor. Zelf heb ik tot een meter gesprongen en dit ging prima.

Afbeelding
Springen met een dameszadel gaat prima. Foto: Suikermeisje

Hoe anders is een dameszadel voor een paard en hoe laat je hem/haar het best aan een dameszadel wennen?
Heel veel paarden reageren er helemaal niet apart op. Net als op een vreemd paard doe je even voorzichtig. Je voelt stap voor stap aan hoe ze het oppikken en als je veel spanning merkt kan het goed zijn dat het paard niet voldoende geschikt ervoor is. Het zadel ligt wat anders qua druk en is vaak wat langer, dus een paard met een korte rug is niet zo geschikt. Dit is eigenlijk ook het enige punt waar een paard dan echt op kan reageren.

Wat zijn belangrijke punten waarop gelet wordt bij dameszadelwedstrijden en hoe verschilt dat van gewone dressuurwedstrijden?
Er zijn niet zoveel speciale wedstrijden. Als je wedstrijden wil rijden mag dat op de gewone wedstrijden ook in dameszadel. Jury's weten dan niet goed waar ze op moeten letten. Maar bij bijvoorbeeld bestgaand rijdend amazone letten ze erop dat je recht zit. Zowel verticaal vanaf de zijkant maar ook voor/achterkant. Handhouding is ook belangrijk want je zet ze al snel te laag.

Welke tips zou je bokkers willen meegeven die interesse hebben in het rijden met dameszadel?
Ga eens kijken bij bijvoorbeeld evenementen waar ze een demo hebben (halverwege mei weer bij de Karpendonkseplassen in Eindhoven). En informeer bij de Nederlandse dameszadelvereniging voor bijvoorbeeld lessen, deze mensen kunnen je goed doorverwijzen naar het juiste adres want het ligt er erg aan in welke omgeving je zoekt.


Heb jij ook veel kennis over een bepaald deel van de paardensport en lijkt het je leuk om die te delen? Lees dan hier hoe je aan de Bokt Wiki kunt bijdragen!

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:50

Wat een leuk informatief stuk! Ik heb veel bewondering voor meiden op dameszadels, lijkt me zo vreemd!

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:21

Super leuk!
Echt een meisjesdroom zoiets!

Ik ben aan het sparen om mijn dameszadel helemaal te laten restaureren.
Heb een waanzinnig mooie Champion & Wilton

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:26

Leuk stukje zussie!!!

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 17:37

ullaatje schreef:
Super leuk!
Echt een meisjesdroom zoiets!

Ik ben aan het sparen om mijn dameszadel helemaal te laten restaureren.
Heb een waanzinnig mooie Champion & Wilton


Gaaf! De gerestaureerde zadels blijven de mooiste.

mystique
Berichten: 236
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Doorn

Re: Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:34

Ik wil al jaren dameszadel rijden, lijkt mij zo leuk! Helaas komt het er iedere keer niet van.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:08

mystique schreef:
Ik wil al jaren dameszadel rijden, lijkt mij zo leuk! Helaas komt het er iedere keer niet van.


Mijn zus HTM die hier eerder heeft gereageerd heeft nog weleens les in dameszadel. Zie dat je uit Doorn komt dat is nog wel te doen naar ons (naast Tiel). Je zou haar een PB kunnen doen.

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:58

Wat een leuk stuk! Lijkt me heel leuk om eens te proberen :D

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 14:41

Leuk stukje.

En Hannah.
Ik lees dat we een speciale bokt les dames zadel kunnen organiseren. :P

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:34

_Natasja_ schreef:
Leuk stukje.

En Hannah.
Ik lees dat we een speciale bokt les dames zadel kunnen organiseren. :P


Klinkt als een leuk idee!

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:16

Dameszadel rijden is fascinerend. Jaren geleden eens een foto gezien van een al wat oudere Britse dame die nog met veel plezier haar point-to-point races reed en sprong met, jawel... een dameszadel :D
En dat tussen de gewone jockeys, hoe cool is dat :j

Zou het best eens willen proberen :j

heyhallohey
Berichten: 315
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:48

Super leuk Thamar :)

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Re: Bokkers leggen uit: Dameszadel rijden met Suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:10

Leuk stukje,
Het lijkt mij ook heel leuk om een keer te proberen!

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:44

Leuk en informatief.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die willen beginnen / c.q op zoek zijn naar een dames zadel.?
Ik stap over naar de pony namelijk