Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 22:54

www.bokt.nl/ www.horseandhound.co.uk


Volgens een recent onderzoek zouden paarden een soortgelijke visuele waarneming hebben als mensen.

Drie pony’s, genaamd Ponyo, Nemo en Thomas deden mee aan het onderzoek. Voor dit onderzoek werd een computergestuurd touchscreen systeem gebruikt om de visuele herkenningsvaardigheden van de pony’s te onderzoeken. Op het scherm werden een aantal afbeeldingen met verschillende groottes en vormen getoond. Wanneer de pony’s het ‘juiste’ antwoord gaven, dat de onderzoekers eerder al hadden gekozen, werden zij beloond met een stukje wortel.

De resultaten werden vergeleken met die uit andere onderzoeken, waarin dolfijnen, chimpansees en mensen een soortgelijke test ondergingen. Het onderzoek wees uit dat alle vier de zoogdieren op dezelfde manier vormen waarnemen. “Het is opmerkelijk dat zoogdieren, zelfs met deze grote fysieke verschillen en leefomgevingen, op ongeveer dezelfde wijze visueel waarnemen,” aldus hoofdonderzoeker Masaki Tomonaga van Kyoto University.

Het onderzoek dat gepubliceerd werd in november, is uitgevoerd door de heer Tomonaga Kiyoniri Kumazaki, Florine Camus, Sophie Nicod, Carlos Pereira en Tetsuro Matsuzawa. Het team uit Japan en Frankrijk hopen nu te kunnen onderzoeken op welke manier deze dieren interpreteren wat zij zien.


Klik hier om meer over het onderzoek te lezen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8824
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:48

Dus bak kabouters bestaan niet echt :-)

Aedema

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-04-15

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:43

Oh jeetje, mij is verteld dat paarden maar een aantal kleuren zien en dus vrijwel kleurenblind zijn := Dan is dit toch wel iets anders.

Vraag me eigenlijk wel af of deze pony's de juiste antwoorden uitzochten omdat mensen dit 'verwachten', zoiets als dat een paard kan tellen door het gevoel van de mens te lezen als het ware, of dat ze het inderdaad uit eigen initiatief uitzochten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:46

Is dit wel zo betrouwbaar dan? Ik bedoel ik ken nog wel een paar fjorden die voor een wortel nog meer zien dan de meeste paragnosten. :+

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:48

3 hele pony's gebruikt voor dit onderzoek... wow...... dan moet het wel waar zijn, want het is A: een onderzoek en B: het staat op internet

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:49

Nahja *trapt een open deur in*...

"Paarden zien een object van 10 cm natuurgetrouw en dus niet 7 keer vergroot".

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:53

N=3, dat is meer een vooronderzoek om te zien of het mogelijk interessant is om er iets mee te doen en onderzoek te verbeteren dan daadwerkelijk publicatie materiaal :=

Aedema

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:59

Gypsy schreef:
Is dit wel zo betrouwbaar dan? Ik bedoel ik ken nog wel een paar fjorden die voor een wortel nog meer zien dan de meeste paragnosten. :+


Hahahaha inderdaad _O-

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:06

Aedema schreef:
Oh jeetje, mij is verteld dat paarden maar een aantal kleuren zien en dus vrijwel kleurenblind zijn := Dan is dit toch wel iets anders.

Vraag me eigenlijk wel af of deze pony's de juiste antwoorden uitzochten omdat mensen dit 'verwachten', zoiets als dat een paard kan tellen door het gevoel van de mens te lezen als het ware, of dat ze het inderdaad uit eigen initiatief uitzochten?

Paarden zijn erg goed in onbewuste signalen opvangen zoek maar eens op slimme hans. Dit zijn trouwens vormen en dan maakt kleurenblindheid niet uit. Echter het leren discrimineren tussen vormen zegt meer over het geheugen van een paard dan over hoe ze de wereld zien. Ook onderscheid tussen vormen zegt enkel wat over hoeveel detail een paard zal herkennen en dat is voor een prooidier altijd groot om half verstopte roofdieren op tijd te kunnen zien (net als waarom mensen zo goed zijn in vormen zien in vlekken of bv wolken).

Kan je de conclusie trekken dat paarden en mensen de wereld op gelijkwaardige manier zien? In die zin dat beide op moeten passen voor roofdieren in hinderlaag ja, maar waarom moet je dat onderzoeken? Dat dat zo is, is inherent aan het prooidier zijn (hoe graag de mens dat ook wil negeren).

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:20

vuurneon schreef:
N=3, dat is meer een vooronderzoek om te zien of het mogelijk interessant is om er iets mee te doen en onderzoek te verbeteren dan daadwerkelijk publicatie materiaal :=
Dat staat in wezen ook in de conclusie van de oorspronkelijke publicatie:

"(...) In this study, we tested only three ponies, thus we need to test more ponies to verify the generality of our results. Furthermore, it is highly plausible that there are some differences in visual perception and cognition among horse breeds. Using the present experimental settings, it will be further possible to compare these findings directly with those for other horse breeds as well as those for other species."

Zoolgangster

Berichten: 9679
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:44

Zinzi_jewel schreef:
Dus bak kabouters bestaan niet echt :-)


Paarden kunnen bakkabouters beter horen dan wij. :+

lovesky
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-01-16

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:48

Dus bakspoken bestaan niet? :=

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:58

kvika schreef:
3 hele pony's gebruikt voor dit onderzoek... wow...... dan moet het wel waar zijn, want het is A: een onderzoek en B: het staat op internet


Als je het artikel leest staat er dat ze het nog verder gaan onderzoeken en dat dit meer een indicatie is of er iets valt te onderzoeken. Daarom vind ik de titel hier op bokt ook een beetje misleidend, nu staat het er alsof de onderzoekers dat stellig beweren maar dat staat niet in het artikel.
De titel van het artikel zelf is ook: "A horse's eye view: size and shape discrimination compared with other mammals". Ze hebben dus gekeken of een paard vormen en groottes kan onderscheiden, en hebben dit vergeleken met andere zoogdieren.

Vind het jammer dat hier altijd zo negatief wordt gedaan over onderzoeken zonder dat het daadwerkelijke artikel is gelezen. Het vervolgonderzoek lijkt me best interessant.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:09

Paarden hebben een iets in de ogen dat objekten, die ze uit de verte zien, naar zich toe kunnen halen. Vaak zie je paarden met gespitste oren, hoofd/hals hoog, staan kijken naar iets ver weg. Later zie je iets aankomen die zij al hebben gezien.
bron:Prof Dr M van Dierendonck

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:44

PhiaBink schreef:
Paarden hebben een iets in de ogen dat objekten, die ze uit de verte zien, naar zich toe kunnen halen. Vaak zie je paarden met gespitste oren, hoofd/hals hoog, staan kijken naar iets ver weg. Later zie je iets aankomen die zij al hebben gezien.
bron:Prof Dr M van Dierendonck


Met alle respect voor Machteld Dierendonck, Ik geloof niet dat er een zoomoptie in de ogen van een paard is ingebouwd.
Wel blijkt het zo te zijn dat paarden naar verhouding meer staafjes dan kegeltjes hebben in hun ogen in vergelijking met mensen ogen. Zij kunnen daardoor beter beweging zien dan wij e dus eerder iets aan zien komen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Paarden zien wereld op een gelijkwaardige manier als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:57

Ik heb net iets van haar gekregen waar dat in staat. Dat had ik nodig. Staat anders, maar komt er wel zo op neer.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:07

Gypsy schreef:
Is dit wel zo betrouwbaar dan? Ik bedoel ik ken nog wel een paar fjorden die voor een wortel nog meer zien dan de meeste paragnosten. :+


Hahaha geweldig :')

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:50

mrie schreef:
PhiaBink schreef:
Paarden hebben een iets in de ogen dat objekten, die ze uit de verte zien, naar zich toe kunnen halen. Vaak zie je paarden met gespitste oren, hoofd/hals hoog, staan kijken naar iets ver weg. Later zie je iets aankomen die zij al hebben gezien.
bron:Prof Dr M van Dierendonck


Met alle respect voor Machteld Dierendonck, Ik geloof niet dat er een zoomoptie in de ogen van een paard is ingebouwd.
Wel blijkt het zo te zijn dat paarden naar verhouding meer staafjes dan kegeltjes hebben in hun ogen in vergelijking met mensen ogen. Zij kunnen daardoor beter beweging zien dan wij e dus eerder iets aan zien komen.

Nou...dat ouwe vzpaard van mij heeft wel degelijke en zoomfunctie in d'r oogjes. Zoals die feilloos alle wortelen weet te vinden die verspreid door het weiland liggen... :P

Overigens is dat met gespitste oren en hoofd en hals hoog 'staan kijken' ook nerveus/verwachtingsvol/nieuwsgierig luisteren. Paarden hebben ook een enorm goed gehoor. Heb ze hier ook wel zo staan hoor. Dan horen ze in de verte er eentje aankomen en die kunnen ze met de beste wil van de wereld nog niet met zoomfunctie zien want er zit een brug, een straat en een rij bomen voor. Maar dat ze ook goed kunnen zien geloof ik ook zo wel. Zelfs de decoratiewoede in een flat aan de overkant blijft niet onopgemerkt. Man o man...Vijf stuks knollies, allemaal kop omhoog en snurken naar dezelfde kant. Had iemand donkergroene gordijnen opgehangen. _O-
Ik betwijfel of ze ernstige kritiek op de kleur van de gordijnen hadden maar kan me wel voorstellen dat ze ineens zo'n lap wat verdacht vonden.

En op zich vind ik onderzoeken naar hoe dieren, en specifiek paarden, dingen zien wel erg interessant. Leuk stukje ook om even te lezen, die link dan, de OP is wel erg kort. (en er zijn plaatjes van paarden bij in de link)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:40

_Summerly_ schreef:
vuurneon schreef:
N=3, dat is meer een vooronderzoek om te zien of het mogelijk interessant is om er iets mee te doen en onderzoek te verbeteren dan daadwerkelijk publicatie materiaal :=
Dat staat in wezen ook in de conclusie van de oorspronkelijke publicatie:

"(...) In this study, we tested only three ponies, thus we need to test more ponies to verify the generality of our results. Furthermore, it is highly plausible that there are some differences in visual perception and cognition among horse breeds. Using the present experimental settings, it will be further possible to compare these findings directly with those for other horse breeds as well as those for other species."


Ik had net over dat stukje heen gelezen zag ik idd. Al vind ik het wel jammer dat dergelijke kritiek puntjes op eigen onderzoek, niet door media worden overgenomen maar dat die het wel publiceren als 'de waarheid" maar ja, dat verkoopt beter natuurlijk.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:00

Samblabla schreef:
Gypsy schreef:
Is dit wel zo betrouwbaar dan? Ik bedoel ik ken nog wel een paar fjorden die voor een wortel nog meer zien dan de meeste paragnosten. :+


Hahaha geweldig :')


:') _O-

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:41

Een onderzoek met drie pony's is per definitie statistisch onbetrouwbaar. Het minimale aantal onderzochte objecten moet zeven zijn om er een betrouwbare conclusie aan vast te mogen knopen. Zeven is het minimum de voorkeur gaat uit naar veel meer.

Tenslotte heb ik ook veel moeite met het woord "gelijkwaardig" in de titel. Er zou moeten staan "Paarden zien de wereld hetzelfde/net/op een vergelijkbare wijze als.." als mensen.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:57

Pluizebolpum schreef:
Nou...dat ouwe vzpaard van mij heeft wel degelijke en zoomfunctie in d'r oogjes. Zoals die feilloos alle wortelen weet te vinden die verspreid door het weiland liggen... :P

Overigens is dat met gespitste oren en hoofd en hals hoog 'staan kijken' ook nerveus/verwachtingsvol/nieuwsgierig luisteren. Paarden hebben ook een enorm goed gehoor. Heb ze hier ook wel zo staan hoor. Dan horen ze in de verte er eentje aankomen en die kunnen ze met de beste wil van de wereld nog niet met zoomfunctie zien want er zit een brug, een straat en een rij bomen voor. Maar dat ze ook goed kunnen zien geloof ik ook zo wel. Zelfs de decoratiewoede in een flat aan de overkant blijft niet onopgemerkt. Man o man...Vijf stuks knollies, allemaal kop omhoog en snurken naar dezelfde kant. Had iemand donkergroene gordijnen opgehangen. _O-
Ik betwijfel of ze ernstige kritiek op de kleur van de gordijnen hadden maar kan me wel voorstellen dat ze ineens zo'n lap wat verdacht vonden.

En op zich vind ik onderzoeken naar hoe dieren, en specifiek paarden, dingen zien wel erg interessant. Leuk stukje ook om even te lezen, die link dan, de OP is wel erg kort. (en er zijn plaatjes van paarden bij in de link)


Luisteren, ruiken, maar ook om simpelweg een bepaald deel in het zicht te krijgen. Hoofd omhoog voor in de verte kijken (met diepte), neus naar borst (koppie evt wat scheef zelfs) om meer naar beneden te kijken. Beide zorgen vrijwel altijd voor een afgifte van adrenaline.