Spelfouten op VN? Feedback voor de NR? Laat het hier weten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:29

Bedankt voor het meedenken Lielle!
Echter, in dit geval gaat het niet om iets waar wij, als NR, iets mee kunnen. Wij zijn ons er van bewust dat Equnews goed nagelezen moet worden, maar dat gaat om vertalingen/taalfouten. Als zij dit zo brengen, kunnen wij niet heel veel anders dan het overnemen, dat heeft weinig met goed lezen te maken. Zelf wijzigingen aan de inhoud aanbrengen is niet de bedoeling.

Anders zou het zijn als wij zelf een opinistuk geschreven hadden, maar dat is hier niet aan de orde.
De linkjes die je plaatst zijn zeker interessant en mogelijk dat iemand van de NR het de komende dagen wel als opiniestuk kan oppakken, omdat ik zie dat veel mensen er op reageren. Maar dat is wel iets waar tijd in gaat zitten, en ik weet niet of dat op dit moment een optie is.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:58

Lalidan schreef:
Bedankt voor het meedenken Lielle!
Echter, in dit geval gaat het niet om iets waar wij, als NR, iets mee kunnen. Wij zijn ons er van bewust dat Equnews goed nagelezen moet worden, maar dat gaat om vertalingen/taalfouten. Als zij dit zo brengen, kunnen wij niet heel veel anders dan het overnemen, dat heeft weinig met goed lezen te maken. Zelf wijzigingen aan de inhoud aanbrengen is niet de bedoeling.

Anders zou het zijn als wij zelf een opinistuk geschreven hadden, maar dat is hier niet aan de orde.
De linkjes die je plaatst zijn zeker interessant en mogelijk dat iemand van de NR het de komende dagen wel als opiniestuk kan oppakken, omdat ik zie dat veel mensen er op reageren. Maar dat is wel iets waar tijd in gaat zitten, en ik weet niet of dat op dit moment een optie is.

Volledig mee oneens. Of niet plaatsen, of met een grote disclaimer, dit is gewoon feitelijk onjuist. Maar zo laten staan kan echt niet, dat kost je ook nog eens je geloofwaardigheid.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:15

Waarom zou je een artikel willen plaatsen dat inhoudelijk niet klopt? Wie heeft daar iets aan? Niemand verplicht de NR toch om aan fake news te doen? Die naam wil je toch niet hebben, lijkt me...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:05

Oei, in dit geval ben ik het volledig met Lielle en Tieneke eens. Plaats een artikel pas als je zeker weet dat de inhoud klopt, zeker met zoiets als dit. Zo verlies je als Bokt inderdaad je geloofwaardigheid en lijkt het erop dat het nieuws gewoon maar geplaatst is omdat er te weinig Echt Nieuws is...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:38

Als de discussie gaat over of dit dan wel in deze vorm geplaatst had moeten worden, kan ik me beter bij jullie aansluiten. Dat is echter iets anders dan hoe ik het van Lielle begrepen had.
Ik kreeg namelijk de indruk dat we het artikel dan maar aan hadden moeten passen. En dát is voor mij een nog veel grotere 'nee' dan dat het is om iets te plaatsen wat blijkbaar niet correct is.

Want ik neem aan dat als ik dit doe:
Lielle schreef:
Volledig mee eens. Of niet plaatsen, of met een grote disclaimer, dit is gewoon feitelijk onjuist. Maar zo laten staan kan echt niet, dat kost je ook nog eens je geloofwaardigheid.

Lielle ook aan de bel trekt. Dat is niet wat zij schreef namelijk. Dat kost ons niet alleen onze geloofwaardigheid, maar ook nog eens onze betrouwbaarheid.

In dit specifieke geval is er voor gekozen het artikel wel te plaatsen. Gezien het aantal reacties (naast de discussie hierover) is het blijkbaar wel een onderwerp dat voor een aantal bokkers interessant is. Mogelijk was een andere insteek een optie geweest, mogelijk had het op een andere manier gekund. Daar gaan wij als team naar kijken, hoe een volgende keer hier mee om te gaan. In die zin sluit ik me bij jullie aan.
Voor nu is er echter gekozen om het hele artikel te plaatsen. En als je dat doet, ga je niet (een deel van) de inhoud wijzigen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:07

Wat ik onder een disclaimer versta is iets als

< tekst equinews >
————————-
Noot van de redactie: wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het niet nodig is om al het water te verwijderen, zie *bron*

Oorspronkelijke artikel intact, en de onzin die ze opschrijven becommentariëren.

Maar ik zou zelf op zoek zijn gegaan naar een beter artikel, oa de KNHS en Carolien munsters hebben goede leesbare stukken geschreven. Zelf iets schrijven is wel leuk voor het Wikiteam.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 17:38

Een artikel aanpassen is uiteraard not done, zie niet waar iemand dat ssuggereer? Maar zelf eens iets schrijven of idd een duidelijke disclaimer, dat zou wat zijn.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:40


Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:40

Klopt is al aangepast! Ik had link niet helemaal correct gezet :+

Anoniem

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:15


JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:18

Oepsie... Foutje bedankt... :D Ik ga dit gelijk even rechttrekken! Dank voor je oplettendheid!

Anoniem

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:27

Top! Er ligt een ijsje in de vriezer voor je ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:13

Konikpaarden is dubbel. Konik = klein paard, dus nu zijn het kleinpaardpaarden.
Zelfde als TL VS TL-buis :)

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:47


JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:02

@ Hilary, dank voor je tip, deze is achter de schermen opgepakt voor overleg. Dit omdat het in de bron ook als konikpaarden staat en het even twijfelachtig is of dat zomaar gewijzigd mag.

@ xNK, jij ook dank voor je tip. Denk dat ze bij de KNHS de 2 Veerles even door elkaar hebben gehaald. In de uitslagen staat ook dat Veerle van Hof tiende is en niet Veerle Farla. Heb de naam al gecorrigeerd.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:01

Geen spelfout, maar een vraag waar ik waarschijnlijk hier wel antwoord op kan krijgen. Waarom wordt het ene artiekel op VN door het account "Nieuwsredactie" geplaatst, en het andere artiekel door het eigen account van het NR-lid?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:38

Steeph schreef:
Geen spelfout, maar een vraag waar ik waarschijnlijk hier wel antwoord op kan krijgen. Waarom wordt het ene artiekel op VN door het account "Nieuwsredactie" geplaatst, en het andere artiekel door het eigen account van het NR-lid?


Dat is eigenlijk een beetje persoonlijke voorkeur van ons. Het is vaak makkelijker / sneller om onder ons eigen account te plaatsen omdat we dan niet apart hoeven in te loggen. Maar het is soms ook fijner om onder het Nieuwsredactie account te blijven plaatsen. Dat bepaalt een ieder voor zich.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:04

Marjo schreef:
Steeph schreef:
Geen spelfout, maar een vraag waar ik waarschijnlijk hier wel antwoord op kan krijgen. Waarom wordt het ene artiekel op VN door het account "Nieuwsredactie" geplaatst, en het andere artiekel door het eigen account van het NR-lid?


Dat is eigenlijk een beetje persoonlijke voorkeur van ons. Het is vaak makkelijker / sneller om onder ons eigen account te plaatsen omdat we dan niet apart hoeven in te loggen. Maar het is soms ook fijner om onder het Nieuwsredactie account te blijven plaatsen. Dat bepaalt een ieder voor zich.

Oke, bedankt voor het antwoord!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:27

[VN] Olympisch paard Eurocommerce Monaco overleden

Citaat:
Deze combinatie zou tot 2001 [url]aanhuden[/url]


aanhuden moet aanhouden zijn ;) .

Top trouwens dat het kennelijk al zo lang goed is gegaan met het spellen in de nieuwsberichten dat ik een grote hulk kreeg :D .

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:14

Dank je wel voor je oplettendheid Jet! Ik heb er even een o tussen geplakt.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:56

In het topic over de hooinetten staat vrij bovenaan een foutje:

Het is geen geheim dat paarden met moderne stalmanagemtn

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 13:29

Oeps... 't was al laat toen ik het postte, zullen we maar zeggen... :D Heb ze aangepast hoor!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:05

[VN] Julia Groenhart out na zwaar ongeval

Het lijkt mij duidelijker als in de 2e alinea staat "Mijn onderbeen is op meerdere plaatsen gebroken en ik heb breuken in het scheenbeen en kuitbeen". Dit moet zijn "gebroken in mijn scheenbeen en kuitbeen", dus zonder de verbinding met "en".
Zo staat het ook in het originele Facebook bericht

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:17

Dank je wel voor je oplettendheid Bowo. Ik heb de zin even aangepast.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Spelfouten nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:09

Julia Groenhart out gegaan? Zwaargewond of bewusteloos is beter