Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:30

* http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com


Afbeelding
Wanneer er hooi wordt gevoerd op zandbodem, neemt de kans op zand in de darm toe.

Een simpele combinatie van psyllium en magnesiumsulfaat blijkt de effectiefste manier te zijn om zand uit de darmen te verwijderen. Dit blijkt uit een Fins onderzoek.

"Een accumulatie van zand in de dikke darm bij paarden is een vaak voorkomend probleem. De gevolgen kunnen koliek, diarree en gewichtsverlies zijn." De Finse dierenartsen zeggen dat 75% van de koliekgevallen die zij behandelen, ontstaan door zand in de darmen.

Ondanks dat er vele behandelingen bestaan, zijn er nog weinig wetenschappelijke resultaten beschikbaar over de daadwerkelijke effectiviteit van de behandelingen. Dit was de reden dat de Finse onderzoekers besloten om de behandeling van psyllium en magnesiumsulfaat te onderzoeken.

De zandverwijderende eigenschappen van psyllium, magnesiumsulfaat en een combinatie van beiden werd beoordeeld. Paarden met een grote hoeveelheid zand (meer dan 75 vierkante centimeter) in de dikke darm werden onderzocht. De supplementen werden via een neussonde gegeven. De paarden kregen twee maal per dag, vier dagen lang de behandeling. Op de vierde dag namen de onderzoekers röntgenfoto's van de darmen om de hoeveelheid zand te bepalen. Er werd van succes gesproken wanneer er meer dan 33,3% van het zand verwijderd was.

Bij paarden die een combinatie van psyllium en magnesiumsulfaat kregen, werden negen van de twaalf paarden met succes behandeld. Bij de groep die enkel psyllium kreeg was dit slechts drie van de twaalf paarden, en bij enkel magnesiumsulfaat twee van de tien paarden.

"Deze resultaten demonstreren dat grote hoeveelheden zand in de dikke darm veilig en effectief behandeld kan worden. Bij paarden met nierproblemen moet echter opgelet worden met de suppletie van magnesium. Deze paarden kunnen gevoelig zijn voor een magnesiumvergiftiging."

Anoniem

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:11

Interessant. Alleen bij wat voor doseringen en werd de psyllium droog of geweekt gevoerd?

Xanne
Berichten: 320
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:17

De dosering voor zowel psyllium als magnesiumsulfaat was 1 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Voor een paard van 500 kg is dat dus een halve kilo psyllium en een halve kilo magnesiumsulfaat. De paarden werden geintubeerd om het toe te dienen.
Ik vind het vooral interessant om te lezen dat alleen psyllium bij de meeste paarden dus niet hielp.

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:26

Maar waarom zal dit de beste behandeling zijn? Ze hebben het getest met alleen psyllium en alleen magnesiumsulfaat, maar bijvoorbeeld een combinatie van psyllium en omega 369 olie is niet getest.

En het werd geintubeerd, ik denk niet dat ik mijn paard zo gek krijg om een halve kilo psyllium op te eten en een halve kilo magnesiumsulfaat. Dat vind ze beide smerig en ik zou zelf echt niet gaan (kan en "mag" ik niet eens) intuberen. :=

Verder wel een interessant onderzoek, wellicht dat het in een geval die niet zo ernstig dat ze geopereerd moeten worden ze hiermee verlichting kunnen geven bij de paarden en zorgen dat het zand verdwijnt.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 21-01-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:27

Halve kilo?
Vind dat heel wat....
Zal lekker paard vriendelijk gebeurd zijn?

Halve kilo eten ze echt niet weg nee haha.
Kloppen dieverhoudingen echt?
Em dat dan ook meerdere dagen?

Of is dat 1x in het jaar dan.
Vind het nog al wat.

Met alleen psylium wat uit de test komt , zouden er dan niet nog veel meer paarden met zand koliek zijn?

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:45

Dit waren allen paarden met zeer veel zand in de darmen, een aantal zijn hier ook aan overleden tijdens de studie.
Dus dit is niet het typische paard thuis en niet de manier om het thuis te doen. Maar! Misschien is het bij lichtere gevallen, of zelfs preventief, wel nuttig om normale hoeveelheden psy aan te vullen met wat magnesium. Het verschil in effectiviteit in deze studie is wel heel erg groot. Hopelijk gaan ze verder in deze lijn!

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:59

Ik vroeg me af waarom magnesiumsulfaat, magnesiumchelaat wordt toch beter door het lichaam opgenomen?

Xanne
Berichten: 320
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:11

Deze behandeling is niet voor het opheffen van een magnesiumtekort, maar voor het verwijderen van zand uit de darm. Het magnesium hoeft dus niet te worden opgenomen, maar de darm moet aangezet worden tot vermeerderde peristaltiek. Magnesiumsulfaat werkt laxerend.

(Hoe goed magnesiumchelaat wordt opgenomen hangt trouwens af van welk chelaat het is; magnesiumchelaat is niet een enkele stof.)

vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:10

Xanne schreef:
De dosering voor zowel psyllium als magnesiumsulfaat was 1 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Voor een paard van 500 kg is dat dus een halve kilo psyllium en een halve kilo magnesiumsulfaat. De paarden werden geintubeerd om het toe te dienen.
Ik vind het vooral interessant om te lezen dat alleen psyllium bij de meeste paarden dus niet hielp.


Even bij de hand....Ze zullen vast niet geintubeerd zijn want dan stop je de middelen in de luchtweg. Ze zijn gesondeerd, of te wel een maagsonde om de medicatie rechtstreeks in de maag achter te laten. Gebeurd nu ook veel met paraffine.
Wel nuttig onderzoek trouwens, komt toch ook hier redelijk frequent voor.

Xanne
Berichten: 320
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:16

Ah, shit, intuberen, sonderen, gooi ik ze weer door elkaar :D Dankjewel voor de correctie.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:36

Interessant, ben dan eigenlijk ook wel benieuwd wat voor vorm van psyllium werd gebruikt (husk, zaadjes of gemalen) en geweekt of ongeweekt.

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:47

Hebben bokkers ook ervaring met deze combinatie? :)

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:01

Xanne schreef:
Magnesiumsulfaat werkt laxerend.

Iedere overdosering in magnesium werkt laxerend. Maakt niet uit welk soort je neemt. Kan wel zijn dat het ene magnesium type het sneller/makkelijker doet dan het andere type. Maar ook een chelaat of een citraat werkt laxerend in een (te) hoge dosering.

Maar wel een goed onderzoek en fijn om te weten!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:07

Lijkt me geen gezonde magnesiumdosering. Ik vind het zo' n onderzoek van......wat moet je hier nu mee?

Kala

Berichten: 749
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:10

Jetta schreef:
Lijkt me geen gezonde magnesiumdosering. Ik vind het zo' n onderzoek van......wat moet je hier nu mee?

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat je dit het hele jaar door geeft ;)

Als je hiermee een operatie/koliek/dood kunt voorkomen, lijkt me er niks mis mee.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:54

Magnesiumsulfaat is bitterzout, ook wel Epsomsalt. Het belangrijkste bestanddeel is het sulfaat (zwavel), en niet het magnesium. Dit is echt niet hetzelfde als 'gewone' magnesium als magnesiumoxide of magnesiumcitraat.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:05

Interessant! Iemand enig idee waar je psyllium betaalbaar kan vinden? Ben er al een tijd naar op zoek. Heb ze nu een kuur subli met psyllium gegeven. Maar psyllium moet toch ook wel ergens bij een bio of natuur winkel te krijgen zijn?

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:22


troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 15:57

Jetta schreef:
Lijkt me geen gezonde magnesiumdosering. Ik vind het zo' n onderzoek van......wat moet je hier nu mee?


Deze studie is ook niet gedaan voor particulieren maar voor dierenklinieken die paarden hebben staan met zandkoliek. Deze behandeling kan levens redden. De DA moet hier dus wat mee, en als je kijkt naar het verschil met de enkel psyllium behandeling, moet zij/hij hier zelfs heel veel mee. Maar de 'gewone' paardenhouder met een gezond paard moet hier niet zoveel mee. Het is ook gepubliceerd in een wetenschappelijk blad natuurlijk.
Bokt maakt dit toegankelijk voor de 'gewone' mens die nieuwsgierig is naar wetenschappelijk onderzoek. Maar niet met als direct doel dat ieder dat dan op eigen houtje gaat toepassen bij zijn gezonde paard.

marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:49

Indd troi de hoeveelheden die hier genoemd worden zijn bedoelt voor klinieken waar paarden binnen komen met koliek en anders dan de hoeveelheid die ik aan mijn paard geef ter voorkoming van.

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Re: Mix van psyllium en magnesium beste behandeling tegen zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:09

Wat is het beste om zand uit de darmen te krijgen?
Mijn paard WEIGERT echt op alle manieren om psyllium te eten!!!!
PS: Het mag niet met suikers Worden gemengt omdat hij absoluut geeeeen suikers mag hebben ivm PSSM!!

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:41

dalawestern schreef:
Wat is het beste om zand uit de darmen te krijgen?
Mijn paard WEIGERT echt op alle manieren om psyllium te eten!!!!
PS: Het mag niet met suikers Worden gemengt omdat hij absoluut geeeeen suikers mag hebben ivm PSSM!!


Voor je het droog of geweekt?

Xanne
Berichten: 320
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:41

LindyH schreef:
Magnesiumsulfaat is bitterzout, ook wel Epsomsalt. Het belangrijkste bestanddeel is het sulfaat (zwavel), en niet het magnesium. Dit is echt niet hetzelfde als 'gewone' magnesium als magnesiumoxide of magnesiumcitraat.


Preciezer gezegd is sulfaat geen zwavel maar een zwavel-zuurstofverbinding:SO4(2-). Deze magnesiumverbinding is inderdaad iets heel anders dan de magnesiumverbindingen die gebruikt worden als magnesiumsupplementen.

nannele

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:45


marjan1986
Berichten: 3013
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: @ the beach in FRYSLAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:03

Niet naar bedoeld Nannele, maar 1,5 a 2 eetlepels is veel te weinig voor een volwassen paard ;-) dan werkt het niet. (Advies van DA) ik moest 6 x 1klein maatbekertje vol doen voor paard van 600 kilo. En dit met dezelfde hoeveelheid mengen met water