OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 09:57

http://www.bokt.nl



Afbeelding
Anne van Olst met Exquis Taikoen
foto: http://www.sjoert.com
Opgroeien op de Zeeuwse klei is helemaal zo gek nog niet. Zijn het niet de ruiters zoals Hans Peter Minderhoud of Laurens van Lieren die van zich laten spreken, dan zijn het wel de paarden. Dit jaar reizen er twee paarden uit die zuunige hoek af naar de Olympische Spelen. Verstand van fokken hebben ze daar blijkbaar wel. En een van die paarden is kanshebber op Olympisch goud, zowel in teamverband als individueel. En dan melden we ook gelijk het ene minpuntje. Beide paarden komen niet uit voor Nederland, maar respectievelijk voor Groot-Brittannië en voor Denemarken, hoewel bij de laatste de amazone al lange tijd in Nederland woont. Laat nu net haar man een rol spelen in de ontwikkeling van beide paarden. We hebben het natuurlijk over Valegro (v. Negro) en over Exquis Taikoen (v. Negro).


Exquis Taikoen
Taikoen is een twaalfjarige ruin die gefokt is door Ko Goedegebure en Louis Reijnierse uit Biezelinge, dat vlakbij Goes ligt. Taikoen heeft als moeder ster pref Cigonda (Rothschild x keur pref Amor – fokfamilie 1858, merrielijn 174). In het zadel zit Anne van Olst die al jaren voor Denemarken, haar geboorteland uit komt. Haar man, Gert Jan van Olst zag wel wat in Taikoen en zodoende belandde het paard bij hun op stal. Van Olst leidde de ruin zelf op en het paard kwam al op jonge leeftijd verdienstelijk uit in de Lichte Tour. Taikoen staat op overigs als reserve, haar ‘eerste’ paard is Exquis Clearwater (Carpaccio x Limbebrand). Toch heeft de combinatie regelmatig over de 70 procent gescoord. Deze Spelen worden de vijfde voor Van Olst. De amazone zat ook in het zadel van de vader van beiden paarden, de preferente hengst Negro (Ferro x Variant). Aan zijn sportcarrière kwam jammer genoeg een voortijdig einde.


Afbeelding
Charlotte Dujardin met Valegro
foto: http://www.sjoert.com
Valegro
Valegro heeft zich de afgelopen paar jaar enorm in de kijker gereden onder Charlotte Dujardin. De combinatie heeft diverse overwinningen op hun naam staan en vestigde inmiddels ook een nieuwe wereldrecord in de Grand Prix Special. En in 2011 stond de amazone op de achtste plek in de wereldranglijst dressuur. Niet zo heel lang geleden reed het duo op een Britse wedstrijd in de Kur op muziek naar 90.65 procent. De overschrijding van de 90 procent grens was eerder alleen door Edward Gal met Totilas (v. Gribaldi) gelukt. En met deze score werd gelijk haar favorietenrol voor de Olympische Spelen duidelijk. De fokker van Valegro is de familie Joop en Maartje Hanse uit Burg-Haamstede, Schouwen-Duiveland. Onlangs werden zij op de Centrale Keuring van de KWPN afdeling Zeeland in het zonnetje gezet, omdat Valegro is uitgeroepen tot Paard van het Jaar Zeeland. Uiteraard kon de ruin er zelf niet bij zijn, maar de fokkers hadden wel de moeder van Valegro, de keurmerrie Maifleur (Gershwin x Heidelberg – fokfamilie 44, merrielijn 89) meegenomen. Valegro kwam tien jaar geleden ter wereld en al snel werd duidelijk dat dit toch wel een goeie kon zijn. Hengstenhouder Gert Jan van Olst, waar Negro nog altijd gestationeerd staat, kwam kijken en al snel was de koop gesloten. Valegro verscheen bijna drie jaar later op de hengstenkeuring, maar kwam helaas niet verder dan de eerste bezichtiging. Niet lang daarna werd Valegro verkocht naar Groot-Brittannië. De fokkers zagen hem pas in 2011 weer terug, tijdens het EK in Rotterdam. Voor de Olympische Spelen hebben ze net nog wat kaartjes kunnen bemachtigen, al zal er om zitplaats voor de finale waarschijnlijk getost moeten worden.


Bekijk hier een interview met de familie Hanse, waarin er absoluut sprake is van de bekende Zeeuwse bescheidenheid “Ik hoop op een medaille”.


Verwant artikel
[VN] Dujardin en Valegro breken door magische grens - video

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:01

Ja erg leuk! Op de CK Vrouwenpolder werden de fokkers ook gehuldigd :D
En de moeder van Valegro kwam voorbij, ook erg leuk om die te zien!

Anoniem

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:09

Goeie grond he! :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:10

Precies :D En nog wel uit Biezelinge, ben toch benieuwd wie dat dan zijn :=

elinesikko

Berichten: 308
Geregistreerd: 31-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:15

whoo, wat is Valegro mooi hé.

Anoniem

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:16

Trouwens nog een (van oorsprong) zeeuw die naar de OS gaat; Claudia Fassaert voor Belgie ;) Althans, ik dacht toch altijd dat ze hier vandaan kwam :))

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:18

Meneer Reijnierse kan ik wel van harte feliciteren :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:20

Jottem *\o/* De Zeeuwen veroveren de OS :)) Vind het artikel ook wel een beetje klinken alsof heel Nederland denkt dat hier holbewoners wonen die af en toe over akkers trekken en zeekraal uit de zee plukken... Zo denkt Nederland toch neit echt over Zeeland :P ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:26

BaileyMix schreef:
Jottem *\o/* De Zeeuwen veroveren de OS :)) Vind het artikel ook wel een beetje klinken alsof heel Nederland denkt dat hier holbewoners wonen die af en toe over akkers trekken en zeekraal uit de zee plukken... Zo denkt Nederland toch neit echt over Zeeland :P ?



Doe jij dat niet dan? :\

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:29

Bizzybijtje schreef:
BaileyMix schreef:
Jottem *\o/* De Zeeuwen veroveren de OS :)) Vind het artikel ook wel een beetje klinken alsof heel Nederland denkt dat hier holbewoners wonen die af en toe over akkers trekken en zeekraal uit de zee plukken... Zo denkt Nederland toch neit echt over Zeeland :P ?



Doe jij dat niet dan? :\


:))

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:41

Citaat:
Dit jaar reizen er twee paarden uit die zuunige hoek af naar de Olympische Spelen.


>;)
Echte zeeuwen binnen niet zuunig!

Wel top hoor, kom ik ook nog is vaneen goeie bodem... :D

vivaldi2007
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-04-12

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:54

super!! Erg leuk stukje, wat ik me nu afvraag zijn dat ook jury's ik kan me herinneren dat mijn dochter meneer en mevrouw hanse wel is als jury heeft en ook meneer reijnierse???

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:04

Hanse is idd ook een menjury. Maar of dat dezelfde zijn??

Wel leuk stukje !!!

jsofie

Berichten: 424
Geregistreerd: 14-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:25

leuk! ik wist niet eens dat valegro bij ons uit het durp kwam!! :+

Sash

Berichten: 2004
Geregistreerd: 07-02-05
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:23

Citaat:
. Dit jaar reizen er twee paarden uit die zuunige hoek af naar de Olympische Spelen. Verstand van fokken hebben ze daar blijkbaar wel.


noujaaaaa zeg. Nee, ze hebben nergens verstand van daar in die zuunige hoek behalve van fokken... tsssss 8)7

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:47

Meneer Reijnierse is mijn mentor :+

Maar zeeuwen fokken gewoon goede paarden! hihi

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:35

Dat is uiteraard ook de enige reden dat ik in Zeeland ga studeren ;)

kyrtje

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Hoek

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:16

Euh meneer reijnierse! Dacht leuke hobbyfokker, blijkt hij er toch verstand van te hebben :B

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:16

Is een andere Hanse,, ook hier van het eiland, die mennen jureert.
Leuk voor Maartje en Joop, zal je maar gebeuren dat je zoiets fokt, daar sta je vast niet bij stil als je het verkoopt...

vMaanen
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:36

Gaat het om "de" Meneer Reijnierse die les geeft op de paardenhouderij opleiding in Goes?? Die kon toen ik die opleiding deed (zo'n 10 jaar terug) nog geen kopstuk van een bakstuk onderscheiden :')

Anoniem

Re: OS: Succes van Zeeuwse bodem: Valegro en Taikoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:15

Gelukkig wel een merrie van een hengst dan.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:53

vMaanen schreef:
Gaat het om "de" Meneer Reijnierse die les geeft op de paardenhouderij opleiding in Goes?? Die kon toen ik die opleiding deed (zo'n 10 jaar terug) nog geen kopstuk van een bakstuk onderscheiden :')

Ja daar gaat het om! :')