Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 12:34

http://www.bokt.nl


Afbeelding
Annemarie van der Toorn
foto: Eline
Annemarie van der Toorn heeft onlangs haar eerste boek ‘Kijken door de ogen van het paard’ uitgegeven. Van der Toorn heeft de afgelopen jaren aardig wat bekendheid gekregen door op een paardvriendelijke en paardgeoriënteerde wijze met paarden om te gaan. Na een inleiding over de evolutie van het paard volgt een gedeelte wat het beste samen te vatten is als hoe gedraagt een paard zich en waarom doet hij dat, maar ook hoe leert een paard. Het laatste gedeelte van het boek behandeld enkele problemen waar je als paardeneigenaar tegen aan kunt lopen. Een aantal van die problemen komen vaak voor, zoals het trailerladen, maar ook wat minder voorkomende problemen worden besproken. Paarden die bang zijn voor koeien of paarden die vanuit de stal richting de wei je in een stofwolk achterlaten. Van der Toorn gebruikt hierbij natural horsemanship. Een methode die grotendeels door Monty Roberts is ontwikkeld. Van der Toorn loopt een tijd stage bij Roberts in Amerika. Daarna volgt een tour van Monty Roberts door Nederland, waarbij van der Toorn helpt. In 2006 slaagt Van der Toorn voor de opleiding die ze bij Roberts heeft gevolgd.

De opmaak van het boek is iets wat saai te noemen. De opmaak van het hoofdstuk, de inleiding ervan beslaat 1 of 2 pagina's (incl. foto) vervolgens is de opmaak van de paragraaf en de lengte ervan precies hetzelfde, waardoor het overzicht soms verloren gaat. De teksten lezen in het algemeen wel vlot weg en zijn ook helder. Iets later in het boek lees ik dat je in sommige gevallen beter een professional kan inschakelen. Mijn inziens dient dat een disclaimer te zijn veel eerder in het het boek. In het boek gebruikt Van der Toorn anekdotes. Verfrissend en soms verbazingwekkend om te lezen. Ze wisselen de tekst af, maar dat gebeurd soms iets teveel. Zeker bij de eerste keer lees je het boek van achter naar voren, waarbij een hoofdstuk als sluitend moet werken. Op een gegeven moment werken de anekdotes soms frustratie op. Je zit 'midden' in een hoofdstuk, maar toch ben je geneigd om de anekdote door te lezen, want die beslaan immers de volgende bladzijden.


Naast trailerladen, wat later nog uitgebreid aan bod komt, behandeld Van der Toorn diverse aspecten. Er is altijd sprake van een stappenplan. Er wordt ook duidelijk uitgelegd waar je op moet letten. Toch denk ik zelf dat er in een aantal gevallen meer gezegd mag worden over valkuilen, denk alleen al aan het aspect tijd. Soms oogt de techniek iets simpel, maar voor een leek zijn er dan nog genoeg valkuilen te bedenken. Grondwerk is belangrijk bij natural horsemanship dus wordt dat eerst uitgebreid besproken. Daarna volgen onderdelen als desensibiliseren voor allerlei 'enge' objecten. Hierbij is het bekende stokje met een plasticje eraan aangevuld met tips over paarden die angst hebben voor smalle doorgangen, fietsen, tractoren, dekens maar zelfs voor de hoefsmid en de dierenarts.


Naast angst voor objecten worden ook onderwerpen besproken die meer met het gedrag van het paard te maken hebben. Hoe vang je een paard dat zich niet laat vangen? Hoe ga je om met een paard dat kopschuw is. Twee punten die ik er even uitlicht, omdat als je hiermee te maken hebt, het probleem best als een obstakel kan worden beschouwd. Ook hier is het stappenplan best handig, maar ik denk dat er best meer benadrukt had mogen worden dat hier veel tijd in gaat zitten. Bovendien heeft (helaas) niet iedereen een boer met koeien in de buurt waar je op het terrein mag werken aan het probleem. Naast voorgaande problemen ook de vaker voorkomende problemen zoals bokken, steigeren, buitenrijden, dominantie, problemen met longeren en het scheerapparaat. Allemaal met tips die de moeite waard zijn om te proberen.


Het gedeelte trailerladen, terecht genoemd als een groot voorkomend probleem bij paarden, moest natuurlijk getest worden. De manier waarop stap voor stap wordt uitgelegd hoe je het moet doen zou voor iedereen moeten werken. Ik heb helaas wel wat moeten smokkelen, dat lag niet aan de omschrijving (welke helder was) noch het boek, maar aan de omstanders en locatie. Eén kant van de trailer kon ik namelijk niet afzetten, waardoor het betreffende paard heel slim uiteindelijk op de laadklep telkens overdwars ging staan. Maar de methode werkte wel, want liep het paard in eerste instantie diverse malen 10 tot 20 meter achteruit, hij kwam uiteindelijk steeds dichterbij en op de laadklep en het (ver) achteruitstormen was snel voorbij. Toen we de trailer verplaatst hadden naar een plek waar beide kanten waren afgezet liep hij na één keer kort achteruit gaan zo in, zonder veel druk te moeten zetten.


Zoek je echter een boek dat diep in gaat op natural horsemanship en join-up's dan dit niet het geschikte boek. Hoewel er met die methode wel een manier gegeven wordt om problemen van allerlei aard op te lossen is dat ook hetgeen waar het in het boek omdraait. X probleem oplossen op een paardvriendelijke manier en vanuit een gedachtegang dat een paard snapt. Toch leest het boek ook fijn als je niet direct te maken hebt met een probleem en je gewoon benieuwd bent hoe het e.e.a. werkt. Al met al is het een verfrissend en helder te volgen boek, geschikt voor een ieder die eens wat meer wil weten over het benaderen van het paard op deze manier. En op heldere wijze zijn er diverse tips die het proberen waard zijn. Van Toorn probeert inzicht te geven in de gebruikte methodes en waarom deze paardvriendelijke uiteindelijk beter werken dan bot de zweep erover of het dier naar de slacht brengen. En daarmee is dit boek zeker een verrijking voor de boekenkast.

Zie ook:
[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard
[VN] Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"

Anoniem

Re: Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:05

Mooie, duidelijke recensie! +:)+
Ik ben erg benieuwd naar 't boek, ik zal het eens opzoeken!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:25

Wat leuk een recensie van dit boek te lezen!

Ik heb poos geleden (2008) stage gelopen bij Annemarie en alles wat ik daar gezien/geleerd heb vind ik nog steeds heel waardevol! Het feit dat het boek vol staat met anekdotes maakt het minder 'droog' om te lezen! Daarbij heeft ze voldoende situaties meegemaakt om leuke/interessante verhalen uit te putten!

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:10

Ik heb het boek, echt een aanrader!

Marjo

Berichten: 37255
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:01

Ik denk dat ik wat geld apart leg en het boek op Horse Event koop... Wellicht kan ik hem dan ook laten signeren :')

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:52

Hij staat bij mij ook nog steeds op mn verlanglijst.

djnien

Berichten: 166
Geregistreerd: 19-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:36

Zij is niet de enige die deze opleiding succesvol heeft afgerond en dit mag uitdragen in Nederland.....

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:28

Volgt natuurlijk de vraag: wie dan nog?

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:42

djnien schreef:
Zij is niet de enige die deze opleiding succesvol heeft afgerond en dit mag uitdragen in Nederland.....


Vast niet, maar aangezien dit stukje over de auteur gaat en niet over alle andere studenten van MR, lijkt het mij normaal dat alleen Annemarie genoemd wordt ;)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:00

Annemarie heeft inmiddels ook aangegeven dat ze niet de enige in Nederland, dus dat zinnetje is aangepast :)